Kan ikke se Amari RW-200 i denne oversikten?! Linkt til nevnte platevasker følger under:
http://www.amari-acoustics.com/arcana_rw_200.htm
http://www.amari-acoustics.com/arcana_rw_200.htm
Det er aldeles ligegyldigt med om du tørrer med sug, klud eller dryp.Fosse skrev:Har vanskelig for å tro at du skal få en bedre vask om du manuellt tørker opp væsken med klut eller tilsvarende enn om du har en anordning som suger opp væsken. Skeptisk.
Her er jeg uenig med deg. Enig i at den beste vasken med kosten gjøres manuelt. Når det derimot gjelder å ta opp det siste grums, så er jeg ikke så sikker.niklasthedolphin skrev:Det er aldeles ligegyldigt med om du tørrer med sug, klud eller dryp.
Der er afspændingsmiddel i det vand jeg bruger og man ved fra 150 år gammel mørkekammerteknik i fotobranchen, at for helt at undgå kalk og mineraler på råfilmen i fremkaldeprocessen og for at sikre at de sidste vandrester løber ordentligt af emnet skal man bare sørge for afspænding af vandet.
Poenget må være at børstene når ned i rillen. Om plastikkbørster skader platen, er jeg mer tvilsom til. Jeg kjører diamanter ned i rillene gang på gang uten synlig forringelse.Det er meget vigtigt ikke at bruge en børste med plastichår. Man kan skade rillerne og man kan også risikere at børstehårene er for store til overhovedet at komme ned i rillerne.
Dårlige nyheter...hifi-center kjeden har prøvd å selge meg den siste modellen på lageret...den med 110V strøm.kjoenik skrev:Regner med at jeg får den i løpet av uken. Kan gi tilbakemelding når den er testet.johna skrev:Noen som kjenner til denne?:
![]()
http://www.audioaffair.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=570&gclid=CJr47-P3q44CFQGwEAodwHz8RQ
Hei Nils, ja det var dårlige nyheter for degkjoenik skrev:Dårlige nyheter...hifi-center kjeden har prøvd å selge meg den siste modellen på lageret...den med 110V strøm.kjoenik skrev:Regner med at jeg får den i løpet av uken. Kan gi tilbakemelding når den er testet.johna skrev:Noen som kjenner til denne?:
![]()
http://www.audioaffair.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=570&gclid=CJr47-P3q44CFQGwEAodwHz8RQ
Dermed må jeg vente til den nye sendingen kommer til norge 20. september.
Vi får smøre oss med tolmodighet. Jeg har ventet i 3-4 måneder på interconnectene til platespilleren, så jeg begynner å bli dreven i venting...![]()
Skal gi en bilderapport når den er testet!
Det var da en sterk påstand, at det er aldeles likegyldig.niklasthedolphin skrev:Det er aldeles ligegyldigt med om du tørrer med sug, klud eller dryp.Fosse skrev:Har vanskelig for å tro at du skal få en bedre vask om du manuellt tørker opp væsken med klut eller tilsvarende enn om du har en anordning som suger opp væsken. Skeptisk.
Der er afspændingsmiddel i det vand jeg bruger og man ved fra 150 år gammel mørkekammerteknik i fotobranchen, at for helt at undgå kalk og mineraler på råfilmen i fremkaldeprocessen og for at sikre at de sidste vandrester løber ordentligt af emnet skal man bare sørge for afspænding af vandet.
Det er end ikke nødvendigt med demineraliseret eller destileret vand.
Jeg bruger så også isopropylalkohol sammen med afspændende opvaskemiddel i så håndvarmt vand som muligt og en børste med ægte bundne hår.
Det er meget vigtigt ikke at bruge en børste med plastichår. Man kan skade rillerne og man kan også risikere at børstehårene er for store til overhovedet at komme ned i rillerne.
De bliver s'gutte renere af de ekstra 10.000 kr. nogle giver for deres sugende maskiner eller for de mange penge folk bruger på specialvand og kemikalier.
Jeg har prøvet om der kunne være forskel.
Med 6000 LP'er kan det nemlig godt svare sig at yde LP'erne den rette vedligeholdelse.
Men derimod tror jeg at ultralyd i nogle tilfælde er i stand til at løsne urenheder som hverken maskinvask eller manuel vask kan uden at skade LP'en med alt for skrappe kemikalier.
"dolph"
Så lenge du bruker passe mengde rensevæske er ikkje dette noko problem.Fosse skrev:Smart sak i prinsippet. Liten og nett. Eneste ulempen jeg kan se er at sugeanordningen vender ned, slik at det nødvendigvis må bli en del gris når man snur plata.strefall skrev:
Men, det lar seg selvsagt ordne. Prinsippet er genialt da rensemaskinen i prinisppet bare er en støvsuger med akkurat det tilbehøret som her er vist.
For min skyld er du da velkommen til at slynge/centrifugere pladen tør med en boremaskine eller andet maskinværktøj mens du blæser på den med en varm hårtørrer.Fosse skrev:Det var da en sterk påstand, at det er aldeles likegyldig.niklasthedolphin skrev:Det er aldeles ligegyldigt med om du tørrer med sug, klud eller dryp.Fosse skrev:Har vanskelig for å tro at du skal få en bedre vask om du manuellt tørker opp væsken med klut eller tilsvarende enn om du har en anordning som suger opp væsken. Skeptisk.
Det er end ikke nødvendigt med demineraliseret eller destileret vand.
Jeg bruger så også isopropylalkohol sammen med afspændende opvaskemiddel i så håndvarmt vand som muligt og en børste med ægte bundne hår.
Det er meget vigtigt ikke at bruge en børste med plastichår. Man kan skade rillerne og man kan også risikere at børstehårene er for store til overhovedet at komme ned i rillerne.
De bliver s'gutte renere af de ekstra 10.000 kr. nogle giver for deres sugende maskiner eller for de mange penge folk bruger på specialvand og kemikalier.
Jeg har prøvet om der kunne være forskel.
Med 6000 LP'er kan det nemlig godt svare sig at yde LP'erne den rette vedligeholdelse.
Men derimod tror jeg at ultralyd i nogle tilfælde er i stand til at løsne urenheder som hverken maskinvask eller manuel vask kan uden at skade LP'en med alt for skrappe kemikalier.
"dolph"
Jeg sitter ikke på fasiten, men for meg virker det naturlig å anta at om man suger opp væsken er det lettere å få med seg alt enn om man tørker den vekk.
Det vesentligste poenget for meg er at det går kjappere, så får jeg mer tid til å spille plater. Resultatet har jeg uansett ikke noe å utsette på.
Rensevæsken fra VPI er dessuten så billig at pris ikke blir noe motargument. Mulig man ikke trenger destillert vann heller, men jeg bruker det likevel, bare for sikkerhetsskyld.
Min ultralydrenser har så langt ikke kostet meg noe. Selve boksen er "arvegods" og det som jeg må gjøre for å få den mer brukervennlig er DIY. Med litt flaks finner jeg riktig størrelse og bytter likt. Det er tross alt ikke mange som bruker slikt til vinylrens. De som bruker dem til gamle urverk og forgassere kan like gjerne benytte den modellen jeg har. Så sparer de noen liter væskeniklasthedolphin skrev:Stadig vil jeg dog på resultatsiden og på tidsforbrugsiden gerne understrege at jeg er nysgerrig på ultralydsrens af LP'er.
Men der er ingen tvivl om at ultralyd ikke kommer billigt.
"dolph"
Jeg undskylder den spydige tone som du har opfattet i mit indlæg.Fosse skrev:Hvorfor den spydige tonen dolph?
Jeg snakker for ordens skyld ikke om vaskingen, men tørkingen. Når det gjelder mitt valg så er tidsfaktor og enkelhet det viktigste.
Men om du mener at håndtørking er best, og du i tillegg sparer penger på det, så er det flott. Det viktigste er jo at platene blir rene. Jeg må innrømme at jeg har ikke prioritert tid til A-B-testing.
Har du litt mer info, Audiomix?Audiomix skrev:Den her må være langt på vei passe
![]()
Litt enkel mekanikk i tillegg så kan en vaske 7 - 10 plater i slengen. Har ikke tenkt å gjøre det mer avansert enn å feste et "lager" på hver langside, ei stang til å tre platene inn på og noen spacere. Samt en låseanordning på hver side. Motor er jeg selv.
Den model du linker til er vel en smule for lille til at være egnet til LP'er.Audiomix skrev:Her er link til en aktuell modell:
http://www.bransonic.com/model_b300.asp
Herfra er det bare å suge til seg informasjon fra Branson. Du har til hele helgen tenker jeg
Kjenner ikke til lokale forhandlere eller priser.
Sjekk e-bay. Det er stadig noen aktuelle modeller til salgs. Nye og ubrukte modeller er ikke billige, men brukt er det greie priser på. Det finnes mengder av disse i industrien. Dessverre kastes de oftere enn de gis bort til DIY'ere og andre.
Jeg har ikke en LP foran meg, men det skal ikke mangle mange smuler på at den holder. Hvor mange mm er det fra ytterkant og til innerste rille på en LP?niklasthedolphin skrev:Den model du linker til er vel en smule for lille til at være egnet til LP'er.Audiomix skrev:Her er link til en aktuell modell:
http://www.bransonic.com/model_b300.asp
Herfra er det bare å suge til seg informasjon fra Branson. Du har til hele helgen tenker jeg
Kjenner ikke til lokale forhandlere eller priser.
Sjekk e-bay. Det er stadig noen aktuelle modeller til salgs. Nye og ubrukte modeller er ikke billige, men brukt er det greie priser på. Det finnes mengder av disse i industrien. Dessverre kastes de oftere enn de gis bort til DIY'ere og andre.
"dolph"
;D Ja det var en strek i regningen. Hvor mange jeg rekker da kommer vel an på hvor mange plater den tar i minuttet.SOA skrev:Hei Nils, ja det var dårlige nyheter for degkjoenik skrev:Dårlige nyheter...hifi-center kjeden har prøvd å selge meg den siste modellen på lageret...den med 110V strøm.kjoenik skrev:Regner med at jeg får den i løpet av uken. Kan gi tilbakemelding når den er testet.johna skrev:Noen som kjenner til denne?:
![]()
Dermed må jeg vente til den nye sendingen kommer til norge 20. september.
Vi får smøre oss med tolmodighet. Jeg har ventet i 3-4 måneder på interconnectene til platespilleren, så jeg begynner å bli dreven i venting...![]()
Skal gi en bilderapport når den er testet!. Det betyr at du må vaske som fa.. slik at den er ledig når jeg kommer tilbake fra Spanien ;D
Sett igang og la oss få vite resultatet ;DZomby_Woof skrev:Trenger man egentlig en vaskekum for å rense ved hjelp av ultralyd ultralyd?
Hva med f.eks. en børste med en piezoelektrisk 'vibrator' i stedet?
Det må da bli både billigere og mer praktisk.
Også kan man støvsuge etterpå.![]()
Zomby_Woof skrev:...'stock' børste med noen kannibaliserte horndrivere.
![]()
vel verdt pengene? har lurt på å kjøpe meg en slik en.kjoenik skrev:Vel, nå har den kommet, Clearaudio Smart Matrix.
Den ser veldig bra ut, vasker bra, og den lydmessige gevinsten er stor!
Mer er det vel ikke å si om den saken... ;D
Ikke noe å lure på. Har du plater, har du penger: KJØP;DPengvim skrev:vel verdt pengene? har lurt på å kjøpe meg en slik en.kjoenik skrev:Vel, nå har den kommet, Clearaudio Smart Matrix.
Den ser veldig bra ut, vasker bra, og den lydmessige gevinsten er stor!
Mer er det vel ikke å si om den saken... ;D![]()
Hehe, opplever vaskeren nesten som den beste vinyl investeringen man har gjort, "man vet ikke hva man mister før man har prøvd" en vinylvasker...gut_man skrev:Har fått mange nye plater nå jeg![]()