Platevaskere - en bildetråd!

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Fosse skrev:
Har vanskelig for å tro at du skal få en bedre vask om du manuellt tørker opp væsken med klut eller tilsvarende enn om du har en anordning som suger opp væsken. Skeptisk.
Det er aldeles ligegyldigt med om du tørrer med sug, klud eller dryp.

Der er afspændingsmiddel i det vand jeg bruger og man ved fra 150 år gammel mørkekammerteknik i fotobranchen, at for helt at undgå kalk og mineraler på råfilmen i fremkaldeprocessen og for at sikre at de sidste vandrester løber ordentligt af emnet skal man bare sørge for afspænding af vandet.

Det er end ikke nødvendigt med demineraliseret eller destileret vand.

Jeg bruger så også isopropylalkohol sammen med afspændende opvaskemiddel i så håndvarmt vand som muligt og en børste med ægte bundne hår.
Det er meget vigtigt ikke at bruge en børste med plastichår. Man kan skade rillerne og man kan også risikere at børstehårene er for store til overhovedet at komme ned i rillerne.

De bliver s'gutte renere af de ekstra 10.000 kr. nogle giver for deres sugende maskiner eller for de mange penge folk bruger på specialvand og kemikalier.

Jeg har prøvet om der kunne være forskel.
Med 6000 LP'er kan det nemlig godt svare sig at yde LP'erne den rette vedligeholdelse.

Men derimod tror jeg at ultralyd i nogle tilfælde er i stand til at løsne urenheder som hverken maskinvask eller manuel vask kan uden at skade LP'en med alt for skrappe kemikalier.

"dolph"

P

Parelius

Gjest
niklasthedolphin skrev:

Der er afspændingsmiddel i det vand jeg bruger og man ved fra 150 år gammel mørkekammerteknik i fotobranchen, at for helt at undgå kalk og mineraler på råfilmen i fremkaldeprocessen og for at sikre at de sidste vandrester løber ordentligt af emnet skal man bare sørge for afspænding af vandet.
Her er jeg uenig med deg. Enig i at den beste vasken med kosten gjøres manuelt. Når det derimot gjelder å ta opp det siste grums, så er jeg ikke så sikker.

Jeg har ingen foto å vise til bare subjektiv erfaring. Jeg bruker Disc Doctor for selve vasken. Før brukte jeg metoden med å tørke opp rensevesken, og senere vannet som ble igjen, med lofritt papir. I det siste har jeg brukt vakuumsugern til Fosse (VPI 16.5). Jeg er ikke i tvil om at jeg får opp mer/all driten som eventuelt er der med vakuum. Dette gir seg blant annet utslag i at med vakuum, så er platene knirkefrie etter rens, mens en gjerne måtte bruke 2-3 avspillinger med tørkoppmetoden. Sannsynligvis løs gruffe som lå igjen, men som forsvant etter spilling og bruk av karbonbørste.

Sammenlikningen med film virker litt søkt. Ikke skal en der fjerne noe gørr i riller. Ting renner ikke bare av platen like lett som det renner av en film. (Jeg har i min ungdom bedrevet litt mørkeromsarbeide, så jeg kjenner litt til det.)
Det er meget vigtigt ikke at bruge en børste med plastichår. Man kan skade rillerne og man kan også risikere at børstehårene er for store til overhovedet at komme ned i rillerne.
Poenget må være at børstene når ned i rillen. Om plastikkbørster skader platen, er jeg mer tvilsom til. Jeg kjører diamanter ned i rillene gang på gang uten synlig forringelse.

Men selve rengjøringes/kosteprosessen gjøres best manuelt; der er vi enige. Kan medføre mer jobb dog.

Z

Zomby_Woof

Gjest
For å drodle litt kvasiteoretisk rundt dette:

Det som avgjør effektiviteten til renseprosessen må være hvor mye av skitt og salter som blir med rensevæsken bort fra vinylen. Dette gjelder både det som er på vinylen fra før og det som er oppløst i rensevæsken.

Hvis det lar seg gjøre å overføre litt geografi-/geologikunnskaper fra videregående: Her er litt fritt etter minnet fra en ekskursjon langs Glomma: Elvevannet transporterer med seg og deponerer en mengde faste stoffer. Vi fikk se 'gjel' (ligner Grand Canyon) og deltaet i Øyeren (Masse som er deponert der vannets hastighet reduseres)

Måten elva bringer med seg ting skyldes i hvert fall to forskjellige mekanismer.

Den ene er at stoffer oppløses av vannet, og blir med på denne måten. Her kan man sammenligne med rensevæskens evne til å løse opp et stoff kjemisk. Mengden av kjemikalier som eventuelt kan skilles ut fra rensevæsken er også et tema her.

Den andre er at vannet mekanisk trekker med seg faste materialer, uten å løse dem opp. Her er det naturlig å sammenligne med børstingen som 'plukker løs' skitt og ikke minst hastigheten som rensevæsken deretter fjernes med. Å fjerne væsken med 'støvsuger' gir større fart og dermed større mekanisk renseeffekt. Denne mekanismen er forøvrig også den ultralyd baserer seg på. Å fjerne med klut/papir går for det første mye saktere. For det andre baserer dette seg på 'kapillæreeffekten' (der fikk jeg brukt fysikken også). Dette er den effekten som f.eks. gjør at en væske trosser gravitasjonen og trekkes oppover i et tynt rør. (Du kan se dette hos legen når han/hun skal måle blodprosenten og lar et 'rør' trekke opp bloddråpen fra fingeren). Ehh... og så til poenget: Denne effekten vil ikke kunne bringe med seg fremmedlegemer som er større enn rørets diameter.

Så, hva betyr dette? Jeg tror at fjerning av rensevæske med støvsuger gir en større effekt, både fordi den er raskere, og fordi den løfter væsken uten å lede den gjennom smale passasjer.

Min begrensede erfaring med nylig anskaffet rensemaskin tyder på at alt jeg har gjort før var mindre effektivt enn støvsuging. Platene er renere enn noen gang. Jeg renset mine plater på samme måte som niklasthedolhin inntil for en uke siden.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
kjoenik skrev:
johna skrev:
Regner med at jeg får den i løpet av uken. Kan gi tilbakemelding når den er testet.
Dårlige nyheter...hifi-center kjeden har prøvd å selge meg den siste modellen på lageret...den med 110V strøm.
Dermed må jeg vente til den nye sendingen kommer til norge 20. september.
Vi får smøre oss med tolmodighet. Jeg har ventet i 3-4 måneder på interconnectene til platespilleren, så jeg begynner å bli dreven i venting... :p
Skal gi en bilderapport når den er testet!

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
kjoenik skrev:
kjoenik skrev:
johna skrev:
Regner med at jeg får den i løpet av uken. Kan gi tilbakemelding når den er testet.
Dårlige nyheter...hifi-center kjeden har prøvd å selge meg den siste modellen på lageret...den med 110V strøm.
Vi får smøre oss med tolmodighet. Jeg har ventet i 3-4 måneder på interconnectene til platespilleren, så jeg begynner å bli dreven i venting... :p
Hei Nils, ja det var dårlige nyheter for deg :(. Det betyr at du må vaske som fa.. slik at den er ledig når jeg kommer tilbake fra Spanien ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
niklasthedolphin skrev:
Fosse skrev:
Har vanskelig for å tro at du skal få en bedre vask om du manuellt tørker opp væsken med klut eller tilsvarende enn om du har en anordning som suger opp væsken. Skeptisk.

Jeg bruger så også isopropylalkohol sammen med afspændende opvaskemiddel i så håndvarmt vand som muligt og en børste med ægte bundne hår.

De bliver s'gutte renere af de ekstra 10.000 kr. nogle giver for deres sugende maskiner eller for de mange penge folk bruger på specialvand og kemikalier.

Med 6000 LP'er kan det nemlig godt svare sig at yde LP'erne den rette vedligeholdelse.

Men derimod tror jeg at ultralyd i nogle tilfælde er i stand til at løsne urenheder som hverken maskinvask eller manuel vask kan uden at skade LP'en med alt for skrappe kemikalier.

"dolph"
Det var da en sterk påstand, at det er aldeles likegyldig.

Jeg sitter ikke på fasiten, men for meg virker det naturlig å anta at om man suger opp væsken er det lettere å få med seg alt enn om man tørker den vekk.
Det vesentligste poenget for meg er at det går kjappere, så får jeg mer tid til å spille plater. Resultatet har jeg uansett ikke noe å utsette på.

Rensevæsken fra VPI er dessuten så billig at pris ikke blir noe motargument. Mulig man ikke trenger destillert vann heller, men jeg bruker det likevel, bare for sikkerhetsskyld.

strefall

Medlem
Ble medlem
22.06.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
strefall skrev:
Kab EV1 for dei som allerede har støvsuger :) Nitty-Gritty har laga topplata...

www.kabusa.com
Smart sak i prinsippet. Liten og nett. Eneste ulempen jeg kan se er at sugeanordningen vender ned, slik at det nødvendigvis må bli en del gris når man snur plata.
Men, det lar seg selvsagt ordne. Prinsippet er genialt da rensemaskinen i prinisppet bare er en støvsuger med akkurat det tilbehøret som her er vist.
Så lenge du bruker passe mengde rensevæske er ikkje dette noko problem.

Lurer på om sugekrafta til nitty-gritty-maskinene er meir ideell for bruket enn sugekrafta frå ein støvsuger. Er uansett veldig fornøyd med EV-1. Og så kosta den meg under halvparten av prisen på ein Nitty-Gritty Basic, dustoreallverden!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Hva er ideel mengde rensevæske?
Jeg liker å bruke så mye at kosten hele tiden går i vått. Mulig dette avhenger av type væske som benyttes.

Flott at du får det til å fungere.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Fosse skrev:
niklasthedolphin skrev:
Fosse skrev:

"dolph"
Det var da en sterk påstand, at det er aldeles likegyldig.

Jeg sitter ikke på fasiten, men for meg virker det naturlig å anta at om man suger opp væsken er det lettere å få med seg alt enn om man tørker den vekk.
Det vesentligste poenget for meg er at det går kjappere, så får jeg mer tid til å spille plater. Resultatet har jeg uansett ikke noe å utsette på.

Rensevæsken fra VPI er dessuten så billig at pris ikke blir noe motargument. Mulig man ikke trenger destillert vann heller, men jeg bruker det likevel, bare for sikkerhetsskyld.
For min skyld er du da velkommen til at slynge/centrifugere pladen tør med en boremaskine eller andet maskinværktøj mens du blæser på den med en varm hårtørrer.

Hvad tror du selv giver den bedste tørreprocess?
Bruger du sug i f.eks. en vaskemaskine, en tørretumbler eller andre tørreprocesser?

Min erfaring, efter at have prøvet både super dyre og velrenomerede pladevaskermaskiner og manuel vask af plader, er at den manuelle er at foretrække p.g.a. kvaliteten af resultatet og p.g.a. prisen.

Stadig vil jeg dog på resultatsiden og på tidsforbrugsiden gerne understrege at jeg er nysgerrig på ultralydsrens af LP'er.
Men der er ingen tvivl om at ultralyd ikke kommer billigt.

"dolph"

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Hvorfor den spydige tonen dolph?

Jeg snakker for ordens skyld ikke om vaskingen, men tørkingen. Når det gjelder mitt valg så er tidsfaktor og enkelhet det viktigste.
Men om du mener at håndtørking er best, og du i tillegg sparer penger på det, så er det flott. Det viktigste er jo at platene blir rene. Jeg må innrømme at jeg har ikke prioritert tid til A-B-testing.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
niklasthedolphin skrev:
Stadig vil jeg dog på resultatsiden og på tidsforbrugsiden gerne understrege at jeg er nysgerrig på ultralydsrens af LP'er.
Men der er ingen tvivl om at ultralyd ikke kommer billigt.
"dolph"
Min ultralydrenser har så langt ikke kostet meg noe. Selve boksen er "arvegods" og det som jeg må gjøre for å få den mer brukervennlig er DIY. Med litt flaks finner jeg riktig størrelse og bytter likt. Det er tross alt ikke mange som bruker slikt til vinylrens. De som bruker dem til gamle urverk og forgassere kan like gjerne benytte den modellen jeg har. Så sparer de noen liter væske :)
På e-bay er det stadig noen til salgs. De er sikkert laget for 115V, men konvertering til 230V bør gå greit. Hvis ikke kan en benytte en ekstern trafo. De bruker ikke mye effekt.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Fosse skrev:
Hvorfor den spydige tonen dolph?

Jeg snakker for ordens skyld ikke om vaskingen, men tørkingen. Når det gjelder mitt valg så er tidsfaktor og enkelhet det viktigste.
Men om du mener at håndtørking er best, og du i tillegg sparer penger på det, så er det flott. Det viktigste er jo at platene blir rene. Jeg må innrømme at jeg har ikke prioritert tid til A-B-testing.
Jeg undskylder den spydige tone som du har opfattet i mit indlæg.
Det var ikke hensigten.

"dolph"

P

Parelius

Gjest
Audiomix, er det ikke slik at disse ultralydsakene operer på forskjellige frekvenser. Har du noen formening om hva som er de "beste" frekvenser for vinylvask?

Jeg leste også en eller annen plass på nettet om at slike ultralydvaskere kunne "ødelegge" platen i de tilfeller hvor vinylen ikke var helt homogen, men hadde "luftlommer" like under overflaten. Hørtes merkelig ut for meg. Har du vært borti/hørt om noe lignende?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Den her må være langt på vei passe :)

Litt enkel mekanikk i tillegg så kan en vaske 7 - 10 plater i slengen. Har ikke tenkt å gjøre det mer avansert enn å feste et "lager" på hver langside, ei stang til å tre platene inn på og noen spacere. Samt en låseanordning på hver side. Motor er jeg selv.

P

Parelius

Gjest
Audiomix skrev:
Den her må være langt på vei passe :)

Litt enkel mekanikk i tillegg så kan en vaske 7 - 10 plater i slengen. Har ikke tenkt å gjøre det mer avansert enn å feste et "lager" på hver langside, ei stang til å tre platene inn på og noen spacere. Samt en låseanordning på hver side. Motor er jeg selv.
Har du litt mer info, Audiomix?

P

Parelius

Gjest
Link til nettside med tekniske data (fant det ikke selv), mulige norske forhandlere og pris? Til å begynne med. ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Her er link til en aktuell modell:
http://www.bransonic.com/model_b300.asp

Herfra er det bare å suge til seg informasjon fra Branson. Du har til hele helgen tenker jeg ;)

Kjenner ikke til lokale forhandlere eller priser.
Sjekk e-bay. Det er stadig noen aktuelle modeller til salgs. Nye og ubrukte modeller er ikke billige, men brukt er det greie priser på. Det finnes mengder av disse i industrien. Dessverre kastes de oftere enn de gis bort til DIY'ere og andre.

P

Parelius

Gjest
Takker!

(Parelius, som lurer på om han skal ta seg en spasertur ut i industrien.)

(Kanskje vi kan vaske stiften på PU-en også slik. Samtidig fikk en jo testet kvaliteten på opphenget!)

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Audiomix skrev:

Herfra er det bare å suge til seg informasjon fra Branson. Du har til hele helgen tenker jeg ;)

Sjekk e-bay. Det er stadig noen aktuelle modeller til salgs. Nye og ubrukte modeller er ikke billige, men brukt er det greie priser på. Det finnes mengder av disse i industrien. Dessverre kastes de oftere enn de gis bort til DIY'ere og andre.
Den model du linker til er vel en smule for lille til at være egnet til LP'er.

"dolph"

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Du bør begynne hos en (gammeldags) urmaker eller juveler. De bruker noen små modeller, men du får i hvertfall et inntrykk av virkemåten. Rette vedkommende kan sikkert fortelle deg om bruken og resultatet som oppnås.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
niklasthedolphin skrev:
Audiomix skrev:

Den model du linker til er vel en smule for lille til at være egnet til LP'er.

"dolph"
Jeg har ikke en LP foran meg, men det skal ikke mangle mange smuler på at den holder. Hvor mange mm er det fra ytterkant og til innerste rille på en LP?
Det finnes større modeller som kan vaske bilmotorer ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
SOA skrev:
kjoenik skrev:
kjoenik skrev:
johna skrev:
Hei Nils, ja det var dårlige nyheter for deg :(. Det betyr at du må vaske som fa.. slik at den er ledig når jeg kommer tilbake fra Spanien ;D
;D Ja det var en strek i regningen. Hvor mange jeg rekker da kommer vel an på hvor mange plater den tar i minuttet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trenger man egentlig en vaskekum for å rense ved hjelp av ultralyd ultralyd?

Hva med f.eks. en børste med en piezoelektrisk 'vibrator' i stedet?

Det må da bli både billigere og mer praktisk.

Også kan man støvsuge etterpå. ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.227
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Zomby_Woof skrev:
Trenger man egentlig en vaskekum for å rense ved hjelp av ultralyd ultralyd?

Hva med f.eks. en børste med en piezoelektrisk 'vibrator' i stedet?

Det må da bli både billigere og mer praktisk.

Også kan man støvsuge etterpå. ;)
Sett igang og la oss få vite resultatet ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kan ikke det som skal til for å lage en. Men jeg tror ikke det er spesielt vanskelig for noen som har litt grunnleggende kunnskaper om elektronikk. Jeg tipper man kan lage den av mer eller mindre 'stock' børste med noen kannibaliserte horndrivere. Den må naturligvis drives av en tonegenerator/forsterker. Dette krever at man kan bittelitt om elektronikk, her stopper det for meg.

Uansett ser jeg for meg at den kan brukes som vanlig våtbørste.

Praktisk sett er det jo en stor fordel å slippe å væte plata på begge sider hvis men skal støvsuge etterpå (med mindre man eier en tosidig vaskemaskin).

;)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
...'stock' børste med noen kannibaliserte horndrivere.
;)
:eek: :eek: Kannibaliserte horndrivere på platebørsten :eek: :eek:
Er det noen av dere som har testet noe slikt?? Hvem forhandler?? ;D ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Vel, nå har den kommet, Clearaudio Smart Matrix.
Den ser veldig bra ut, vasker bra, og den lydmessige gevinsten er stor!
Mer er det vel ikke å si om den saken... ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis!

Må vel til med noe slikt på sikt jeg også....hoper seg opp med vinyl nå ;)

Hvordan opplever du bruken av denne vaskeren?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Det er veldig enkelt. Skru plata fast til tallerken, påfør noe dråper magisk ingrediens, smøre det utover med børsten, runder mot høyre, 2 runder mot venstre, noen runder med sugedingsen, og vips er den ren. Prosedyren gjentas på side B (eller A hvis man kom til å vaske B først).
Den er veldig stillegående med unntak av sugemekanismen som bråker omtrent like mye som en støvsuger. Denne maskinen skal visstnok være stillegående sammenliknet med andre...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
5320 inkludert en 1 liters flakse med rensevæske. Følger med en 100ml flaske. Jeg har nå renset omtrent 30 plater og har brukt ca halvparten (50ml). Vet ikke om jeg er gniten med væsken, men jeg synes resultatet blir bra.

Jeg bruker 6-7 dråper pr. side.

Hvor mye bruker dere andre?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har i 10 år benyttet en VPI 17 platerensemaskin, og bruker hjemmelaget rensevæske etter en formel som jeg så i Stereophile. Jeg kan bare bekrefte til alle som lurer, å vaske platene gjør enorm forbedring, selv på helt ny vinyl høres forbedring. Og jeg kjøper mye brukte plater og da er maskinen uunværlig. Maskinen har egen pumpe for rensevæsken og platesiden som renses blir helt våt(ikke etiketten). Maskinen børster begge veier for så å suge opp rensevæsken med ytterligere en finbørste med innebygget luftspalte for luftsuget. Enkelt og greit, men maskinen støyer dog litt.

Samleren

classic-

Medlem
Ble medlem
31.12.2004
Antall liker
0
Er det noen som har erfaring med denne?

http://www.kabusa.com/ev1.htm

159$ koster den, +
ship options
Express Mail® International 6 Days $47.50
Priority Mail® International 6 - 10 Days $36.00
og tollbehandling/mva, ca 15-1600kr?

Endel å spare

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Her er en link til en DIY maskin; http://airtech.atspace.com/mg2.htm Kjøpte forøvrig en VPI HW-16.5 i forrige uke. Forstår ikke at jeg har klart meg uten en vaskemaskin. Hjelpe meg for en forskjell på platene før og etter! Har fått mange nye plater nå jeg ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
vel verdt pengene? har lurt på å kjøpe meg en slik en. :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Pengvim skrev:
kjoenik skrev:
vel verdt pengene? har lurt på å kjøpe meg en slik en. :)
Ikke noe å lure på. Har du plater, har du penger: KJØP;D

O

om.s

Gjest
gut_man skrev:
Har fått mange nye plater nå jeg ;)
Hehe, opplever vaskeren nesten som den beste vinyl investeringen man har gjort, "man vet ikke hva man mister før man har prøvd" en vinylvasker... ;) ....

mvh

-KP-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2016
Antall liker
625
Sted
Danmark
Har lige købt en Keith Monk Microlight. En lille effektiv bandit.

Topp Bunn