Plattenspieler i løpet av 2008 - hvilket merke?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Nå har jeg sittet å lest om platespillere til øyet har blitt stort og vått.
konklusjonen er at en slik må jeg ha!
De tre aktuelle kanidatene er forholdsvis like i konstruksjon og pris, men hvilken av de er best?
1. Transrotor Z1
2. Vyger Timor
3. Scheu Diamond.
Alle tre kommer vel med Rega arm?
Et viktig moment er at det går ann å ettermontere en SME arm uten å få spesialkosntruert feste osv.
Jeg kommer til å bruke den PUen som følger og etterhvert kjøpe en Shelter 301MKII da jeg har lest at komboen SME 300 serien er en god arm for Shelter PUene.

Forslag og råd mottas med takk :)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Riaaen blir nok i første omgang en rimelig sak fra Clearaudio eller lignende.
har noen plater fra min ungdom og har allerede skaffet meg noen skvier fra Tori Amos, Tool o.l :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
SME har vel en meget spesiell montering, og jeg tror ikke at noen konstruksjoner med Rega armer kan utstyres med SME armer uten at armbordet må endres. De spillerene du nevner er vel ganske like i konstruksjonsprinsippet med spesialdreiede armbord som må fabrikklages. Undersøk i så fall prisen på slike armbord. Hvis du har SME arm allerede, kan du sikkert bestille spilleren uten arm med ferdiglaget armbord drillet for SME arm..

K

kbwh

Gjest
Toeren er vel en tourne-disques og ikke noen Plattenspieler?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
...
De tre aktuelle kanidatene er forholdsvis like i konstruksjon og pris, men hvilken av de er best?
...
Best?? Hvordan best?

Dette er og forblir et valg som er dominert av smak og behag - «best» eksisterer ikke. Alle tre er utmerkede valg. Valget handler i stor grad om akryl vs metall - fra Shceu til V.Y.G.E.R. via Transrotor. Selv er jeg noe ambvivalent til akryl, spesielt i platetallerkener, jf. M.Fermer - uten sammenlikning for øvrig.

Alle alternativene regner jeg med kan levere std. armbrett til SME (den platespillerprodusenten som ikke kan dette bør revurdere sitt eget næringsvett).

mvh
KJ

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om du vurderer Scheu, husk på å bestille den med armbord i messing i steden for det medfølgernde i akryl. Det gjør underverker for oppløsning og bassrespons. Se forøvrig test av "Das Laufwerk" i siste Stereophile. Der nevnes det spesielt at armbordet på en platespiller bør ha vesentlig substans for at verket skal kunne vise hva det hele går om.....

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
KJ skrev:
wotg skrev:
...
...
Best?? Hvordan best?

Dette er og forblir et valg som er dominert av smak og behag - «best» eksisterer ikke. Alle tre er utmerkede valg. Valget handler i stor grad om akryl vs metall - fra Shceu til V.Y.G.E.R. via Transrotor. Selv er jeg noe ambvivalent til akryl, spesielt i platetallerkener, jf. M.Fermer - uten sammenlikning for øvrig.

Alle alternativene regner jeg med kan levere std. armbrett til SME (den platespillerprodusenten som ikke kan dette bør revurdere sitt eget næringsvett).

mvh
KJ
Jo du har helt rett, rent kvalitetsmessig så er det nok ikke mye som skiller disse kanidatene. Og hovedforskjellen er som du sier metall vs. acryl. jeg har ikke funnet så mange tester av de forskjellige spillerene, men ble veldig positivt innstillt til Scheu etter artikkelen i siste HI-FI+
Det at spilleren er brukervennlig og enkel å sette opp er ett stort pluss, da min erfaring med platespillere er minimal.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
...
Jo du har helt rett, rent kvalitetsmessig så er det nok ikke mye som skiller disse kanidatene. Og hovedforskjellen er som du sier metall vs. acryl. jeg har ikke funnet så mange tester av de forskjellige spillerene, men ble veldig positivt innstillt til Scheu etter artikkelen i siste HI-FI+
Det at spilleren er brukervennlig og enkel å sette opp er ett stort pluss, da min erfaring med platespillere er minimal.
V.Y.G.E.R. Baltic M (dvs med SME-arm) ble testet i HiFi News for et par-tre nummer siden (av Ken Kessler). Jeg oppfatter at Kessler mente den var «ryddig og kontrollert» og kanskje litt «lean» dvs en tonal balanse med litt høyere nivå i HF vs LF, dog med en sollid/tight bund. Forøvrig med et «smalt men dypt» lydbilde.

mvh
KJ

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
har noen plater fra min ungdom og har allerede skaffet meg noen skvier fra Tori Amos, Tool o.l :)
Hei hyggelig at du tar steget på vinylen,som helt sikkert vil gi deg masse glede,griller i hodet,aha opplevelser,og ikke minst stor eierglede både med utstyr å plater...Når det er sagt,og vi er kommet til riiatrinn........så skal du være klar over at riiaen er ett meget viktig komponent for å få god lyd,ok...du kan kjøre med en superbusjettgreie,..det du til en viss grad KAN oppleve da,er at ikke spillern greier på gjengi sitt beste,guess i know....

Har akkurat kommet i mål med riia selv,etter mye hit og dit,valget falt på en ikke helt rimelig rørsak fra thorhauge,ikke det at du må opp i samme pris,men vil bare nevne det,at med dyr spiller,dyr pu og ett billig riiatrinn,kan du risikere å trå litt feil,å ikke få ut forventet lyd.........ikke noe skremsel her,vil bare nevne det,for å ha sagt det...

se etter brukt riia da vel....du kan jo være heldig å få fatt i en brukbar brukt...project phonobox SE feks ,dette er ganske god til prisen,spesiellt brukt.....ellers er det som andre har nevnt før meg, matrialvalg i pu....alle 3 nevnte er flotte,....vyger en er mye finere i virkligheten enn på bildene i allefall.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
ixos_76 skrev:
wotg skrev:
Hei hyggelig at du tar steget på vinylen,som helt sikkert vil gi deg masse glede,griller i hodet,aha opplevelser,og ikke minst stor eierglede både med utstyr å plater...Når det er sagt,og vi er kommet til riiatrinn........så skal du være klar over at riiaen er ett meget viktig komponent for å få god lyd,ok...du kan kjøre med en superbusjettgreie,..det du til en viss grad KAN oppleve da,er at ikke spillern greier på gjengi sitt beste,guess i know....

Har akkurat kommet i mål med riia selv,etter mye hit og dit,valget falt på en ikke helt rimelig rørsak fra thorhauge,ikke det at du må opp i samme pris,men vil bare nevne det,at med dyr spiller,dyr pu og ett billig riiatrinn,kan du risikere å trå litt feil,å ikke få ut forventet lyd.........ikke noe skremsel her,vil bare nevne det,for å ha sagt det...

se etter brukt riia da vel....du kan jo være heldig å få fatt i en brukbar brukt...project phonobox SE feks ,dette er ganske god til prisen,spesiellt brukt.....ellers er det som andre har nevnt før meg, matrialvalg i pu....alle 3 nevnte er flotte,....vyger en er mye finere i virkligheten enn på bildene i allefall.
Jeg er klar over svakesteleddet prinsippet, men ett sted må man jo begynne...
jeg kommer til å ta meg god tid før jeg bestemmer meg. Første prioritet er å få hands on erfaring med alle tre spillerene. Det er vel mulig at jeg i mellomtiden plukker opp både arm, riaa, armkabel og PU før jeg kjøper selve spilleren.
En ting som jeg lurer veldig på: finnes det noen form for støvdeksel til disse spillerene? Det er nesten et must, vi har tre katter!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
...
Jeg er klar over svakesteleddet prinsippet, men ett sted må man jo begynne...
jeg kommer til å ta meg god tid før jeg bestemmer meg. Første prioritet er å få hands on erfaring med alle tre spillerene. Det er vel mulig at jeg i mellomtiden plukker opp både arm, riaa, armkabel og PU før jeg kjøper selve spilleren.
En ting som jeg lurer veldig på: finnes det noen form for støvdeksel til disse spillerene? Det er nesten et must, vi har tre katter!
Project har ei kasse i blank akryl som de kaller Cover it. Needle doctor ser jeg har et utvalg av løse støvdeksel av ymse utførelser.

mvh
KJ

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Og så må vi ikke glemme firmaet Kreativ plast i Tønsberg som lager på bestilling,etter skisse,kjøp ett monter dersom du skal ha,jeg har vpi s deksel på min vpi,ikke noe spesi fornøyd med det,det festes til tallerkenen med clampen,og det går an å snurre dekslet rundt,dett kan få fatale følger dersom man ikke er forsiktig,for å si det sånn,får jeg meg samboer,får jeg vel prioritere ett monter jeg og :eek: :eek: :eek: :eek: ;D ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
ixos_76 skrev:
Og så må vi ikke glemme firmaet Kreativ plast i Tønsberg som lager på bestilling,etter skisse,kjøp ett monter dersom du skal ha,jeg har vpi s deksel på min vpi,ikke noe spesi fornøyd med det,det festes til tallerkenen med clampen,og det går an å snurre dekslet rundt,dett kan få fatale følger dersom man ikke er forsiktig,for å si det sånn,får jeg meg samboer,får jeg vel prioritere ett monter jeg og :eek: :eek: :eek: :eek: ;D ;D
Kreativ plast - det navnet skal jeg huske, clearaudio coveret var ikke akkurat vakkert...

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.908
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Vil ikke komme med noen konkret anbefaling annet enn at hvis du er inne i vinylsnurre avdelingen langsiktig så ville jeg lagt pengene i et best mulig plinth/chassi og så bygd videre på det etterhvert. Er veldig mange som begynner i feil ende med og kjøpe seg en medium spiller og en god arm og en fet pickup, bare for raskt og finne ut av det hele ikke står i stil også må man tilslutt kjøpe en bedre spiller alikevel.
Personlig synes jeg det er mye bedre og starte med et fett driv verk mye fordi det da blir så mye lettere og høre oppgraderingene senere.

Har en kompis som er litt fersk i vinylavdelingen ...dvs han er en av de som har oppstått fra de døde (han drev med vinyl for inntil 20 år siden) og jeg fikk overbevist ham om og kjøpe et ordentlig plinth først og vi kom over en spesial utgave av en Simply Black i Sverige for 18000 Svkr, på denne plasserte vi en tilårskommen SME309 og en Grado Signature, etterhvert oppgraderte han til SME serie IV med samme pickup og han mente at han ikke behøvde og bytte pickup for det låt så utrolig mye bedre enn med 309 armen, men jeg var litt slem med ham for et par uker siden hvor jeg lot ham prøve en Lyra Skala på spilleren hans........ resultat ??........... nå spinkærn og sparer gitt ;D......... og hvorfor ? jo fordi alle oppgraderingene kommer til sin fulle rett når "grunnstenen" er i orden.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Joda det er det som er tanken her også. De tre driverkene jeg har fåreslått er jo alle av anstendig kvalitet og vel så det.
Hva arm og PU anngår så satser jeg på å gjøre noen hyggelige kjøp på audiogon.
For meg så er halve moroa å gjøre gode dealer :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.908
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ja jakten er viktig og spennende den.... og så lenge "veien er lagt" er det bare og gi gass...... en god handel eller fjorten er noe og ta med seg 8)

K

kbwh

Gjest
Kreativ Plast laget lokk til spilleren min, wotg. Riktig pent, og akkurat slik jeg ville ha det. Ca. tusenlappen ble det kostende.

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Hei.

I annen tråd her, kom jeg til å anbefale "nye greier" der det nok helst var etterspurt vintage ...
Disse "nye greiene" tenker jeg nok kunne passe godt som en anbefaling her!
Med den armen som her foreslås, kan du få den "custom-tilpasset" til dine pick-up preferanser. Vet ikke hva slags prisleie du tenker å legge deg i ... Blir dette dyrt?
Arm: http://www.audioorigami.co.uk/F_Sale/ForSale.htm
Verk: http://www.teresaudio.com/
- Dette vil gå "litt utenpå" det meste av ferdig-spillere, - og derfor anbefalingen også.
Siden du med PU7 armen kan få custombestilt den for pick-up, - vil jeg få gi deg ett MEGET hot tips angående dette. Merket jeg anbefaler er spesielt i alle henseender, - og er også å betrakte som "å gå utenpå" alt annet - til en "hyggeligere" pris. Anbefaler deg å søke på nettet etter omtaler og tester av disse! Det er ingen importør i Norge, - og den nærmeste finnes i Tyskland og England. Sibatech i Japan er distributør for Zyx pick-ups! http://www.moving-coil-cartridges.com/zyx-cartridges.htm - Har oppfattet det som at det spesielt er i midt-pris leiet (8 - 10 000kr) at Zyx virkelig gjør rent bord (deres R100H, for eksempel).

- Håper å ha bidratt med noe som hjelper.

Mvh.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Det finnes da vitterlig norsk importør av zyx, Hifistasjonen på Elverum.

P

Parelius

Gjest
Selvfølgelig har vi importør/forhandler av ZYX her i fjøset - om ikke store endringer har skjedd. Hifi Stasjonen, mener jeg å huske.

Ellers så går vel det meste utenpå det meste…

Tillegg: Link til ZYX på Hifi Stasjonen.

(Irriterende navigasjon på de sidene, synes jeg.)

P

Parelius

Gjest
Hvordan kom du frem til de aktuelle kandidatene, wotg?

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Fosse skrev:
Det finnes da vitterlig norsk importør av zyx, Hifistasjonen på Elverum.
Da har dette skjedd VELDIG nylig! Var ingen i vår!
Det meste "går utenpå" noe annet ... Tenker du lydkvalitet pr. krone investert, vil jeg dog vært svært varsom med at pick-ups i prisleiet 8 - 10 lapper overgår nevnte Zyx. Selvfølgelig finnes jo personlige subjektive preferanser - og det er selvfølgelig forutsatt at dette gir en god arm-match. Nå har ellers Teres blitt dyrere med årene enn de var i starten. Allikevel vil jeg påstå at du skal godt opp i pris for å matche et Teres-verk! Audio Origami PU7 er bare en veldig spesiell arm. Den er svært godt laget og ved bestilling kan du få customisert til ønket ditt. Mange virkelig gode armer der ute, - og PU7 må vel regnes blandt de beste, særlig pga. nevnte mulighet for å gjøre en ultimat match med pick up. Dette er alpha og omega for virkelig godlyd uansett. Ta kontakt med Audio Origami vedr. ditt pick up valg og verk, for å få sydd sammen noe som virkelig fungerer!
Tror jeg står ved at dette er anbefalinger som går utenpå veldig mye.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Synes forresten du burde innlemme VPI Scoutmaster, evt SuperScoutmaster på listen din,wotg. Men det er meg,da.......

P

Parelius

Gjest
impulse skrev:
Synes forresten du burde innlemme VPI Scoutmaster, evt SuperScoutmaster på listen din,wotg. Men det er meg,da.......
Hysj!

Fremfor en Regaarm - som du nevner, wotg -, så ville jeg ha prøvd en JMW 9" Signature. Den passer i Regahullet. Du kan kjøre en Dyna XV-1S på en slik arm, og få valuta for pengene! (Og så kan du leke deg med flere armrør.)

Edit: trykkleif.

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
- Bruk foraet som den "brain-tust" det er - og innlem fler verk på lista di. Slik har du skaffet deg mer å kose deg med av test-lesing og innhenting av folks erfaringer fra forskjellige kilder. Jeg stoler mye mer på det inntrykket summen av erfaringer fra diverse brukere og konstruktører yttrer, enn på noen enkelt-test!
Noter deg Teres verket på lista også (siden vi først driver å anbefaler her).

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hjertelig velkommen som relativt fersk medlem av nevnte "brain-trust", Bobby Peru. Hyggelig å ha deg her! :)

Skjønner forresten godt din entusiasme for Teres. Veldig lekre saker.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Mit forslag er at købe en brugt flydende pladespiller af god kvalitet, købe den arm som passer bedst til, købe en Thorhauge eller en Whest RIAA og bruge resten af pengene på en super PU.

Sørg for at arm, ophæng (for de bedste flydende lyer bedre end de bedste faste pladespillere) og PU er super godt justeret.

Glem alle de olietønder af pladespillere der er på markedet p.t.
De fleste er som en BO BEDRE annonce. Det er design og pris men manglende lyd for de flestes vedkommende.
Det er generelt IKKE gavnligt for lyden at plinth er fjernet fra rundt om tallerken og lagt nedenunder tallerken som en anden hylde.

Jeg har tidligere her på sitet skrevet en fyldestgørende forklaring på forskellen på flydende og stift ophængte pladespillere.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16056.msg317668.html#msg317668

"dolph"

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Tusen takk, Impulse! Ja, Teres er svært flotte saker til ok priser også!

P

Parelius

Gjest

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Parelius skrev:
niklasthedolphin skrev:
Sørg for at arm, ophæng (for de bedste flydende lyer bedre end de bedste faste pladespillere) og PU er super godt justeret.

Jeg har tidligere her på sitet skrevet en fyldestgørende forklaring på forskellen på flydende og stift ophængte pladespillere.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16056.msg317668.html#msg317668

"dolph"
Kunne du utdype dette, dolph? Jeg ble ikke meget klok på det som stod i den linken.
Hvis ikke linket gav dig mere indsigt så kan jeg nok ikke hjælpe yderligere.

"dolph"

P

Parelius

Gjest
niklasthedolphin skrev:
Parelius skrev:
niklasthedolphin skrev:

"dolph"
Kunne du utdype dette, dolph? Jeg ble ikke meget klok på det som stod i den linken.
Hvis ikke linket gav dig mere indsigt så kan jeg nok ikke hjælpe yderligere.

"dolph"
Da så!

(Parelius, som jo forstår lyrikken.)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg falt spesielt for denne setningen:

Sangstemmer fremtræder i en uhørt naturlig form.
"dolph" er nok en av de her inne som presenterer sine egne subjektive erfaringer som objektive, almengyldige fakta. At han har sine preferanser er helt greit. Jeg har mine, og de samsvarer så absolutt ikke med hans. Mange av de beskrivelsene han hadde i sitt innlegg i tråden om "de tunge..." kunne også jeg brukt om mine platespillere, og de hadde vært like riktige.

mvh Trond Kjetil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trond Kjetil skrev:
Jeg falt spesielt for denne setningen:

Sangstemmer fremtræder i en uhørt naturlig form.
"dolph" er nok en av de her inne som presenterer sine egne subjektive erfaringer som objektive, almengyldige fakta. At han har sine preferanser er helt greit. Jeg har mine, og de samsvarer så absolutt ikke med hans. Mange av de beskrivelsene han hadde i sitt innlegg i tråden om "de tunge..." kunne også jeg brukt om mine platespillere, og de hadde vært like riktige.

mvh Trond Kjetil
Kva skikkeleg gode spelarar med flytande oppheng finnest, utanom Linn Sondek LP 12 (full pakke) og Avid Acutus?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Audiophile-Arve skrev:
Kva skikkeleg gode spelarar med flytande oppheng finnest, utanom Linn Sondek LP 12 (full pakke) og Avid Acutus?
Skal en tro noe på omtaler; Sota Cosmos, Basis Debut og Basis 2500/2800, SME 20 og 30? f.eks.

mvh

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
Oracle Delphi i en eller annen versjon. Mk 5 er vel den siste nå.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
505
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Har selv en Kuzma Stabi, hvor subchassi er opphengt i fjærer i ett silikonoljebad. Dette fungerer veldig bra og anbefales på det varmeste. Man kan knakke godt i ytterchassi uten at man hører noe som helst i høytalerne. Han jeg kjøpte den av kjøpte VPI TNT, og klager ennå på at han ikke har den dynamikken og spillegleden som Kuzmaen gav ham. Jeg synes også de adskilte systemene for oppvatring av inner og ytterchassi på Kuzma fungerer strålende. Har aldri hatt bedre lyd fra det sorte gull :)
Anbefales.

Mvh Jarl

P

Parelius

Gjest
Den VPI HR-Xen som jeg satte opp for en kompis må omplasseres! Slik den står nå, på en hylle som står på et svært gyngende gulv, så holder det ikke. Denne spilleren har slike baller som er i Ginko sine underlag. Jeg har selv et slikt under min SSM. Det er heller ikke optimalt slik spilleren min står i dag. For tung gåing gir utslag. Dansing er umulig.

Jeg var borti en "rimelig" Technicsspiller (tror jeg det var) i min studietid; vi kunne smelle knyttneven i bokhyllen som den stod på, uten at den lot seg affisere.

Jeg er ikke i tvil om at Fosses Avid er mer motstandsdyktig mot gulvbårne vibrasjoner enn min SSM på Ginkoplattformen.

Hva forteller det meg? At spillere som ikke har særlig effektiv isolasjon fra vibrasjoner utenfra, krever at en legger litt ekstra arbeide i plasseringen av disse. En del slike vibrasjonsdempende saker, bygd inn i spilleren, kan være ganske så fordyrende.

Å si at flytende oppheng etc pr. def. skulle gi en bedre lyd, gitt at en har vært flink i plasseringen av spiller, blir for meg ren lyrikk. Problemer har jeg også med utsagn hvor en sammenlikner lytteerfaring med to forskjellige spillere sånn uten videre; har en brukt samme arm, samme PU i sammenlikningen? Hvordan var den plassert, kan det ha noe med match å gjøre etc.

(Skulle forresten visst hvordan de gjorde isoleringen i den "rimelige" - billigere enn min gamle Dual 601 - Technicsspilleren.)

T

tjn

Gjest
Parelius skrev:
Den VPI HR-Xen som jeg satte opp for en kompis må omplasseres! Slik den står nå, på en hylle som står på et svært gyngende gulv, så holder det ikke. Denne spilleren har slike baller som er i Ginko sine underlag. Jeg har selv et slikt under min SSM. Det er heller ikke optimalt slik spilleren min står i dag. For tung gåing gir utslag. Dansing er umulig.

Jeg var borti en "rimelig" Technicsspiller (tror jeg det var) i min studietid; vi kunne smelle knyttneven i bokhyllen som den stod på, uten at den lot seg affisere.

Jeg er ikke i tvil om at Fosses Avid er mer motstandsdyktig mot gulvbårne vibrasjoner enn min SSM på Ginkoplattformen.

Hva forteller det meg? At spillere som ikke har særlig effektiv isolasjon fra vibrasjoner utenfra, krever at en legger litt ekstra arbeide i plasseringen av disse. En del slike vibrasjonsdempende saker, bygd inn i spilleren, kan være ganske så fordyrende.

Å si at flytende oppheng etc pr. def. skulle gi en bedre lyd, gitt at en har vært flink i plasseringen av spiller, blir for meg ren lyrikk. Problemer har jeg også med utsagn hvor en sammenlikner lytteerfaring med to forskjellige spillere sånn uten videre; har en brukt samme arm, samme PU i sammenlikningen? Hvordan var den plassert, kan det ha noe med match å gjøre etc.

(Skulle forresten visst hvordan de gjorde isoleringen i den "rimelige" - billigere enn min gamle Dual 601 - Technicsspilleren.)
Dette er jeg særdeles enig i. Jeg tror det "slurves" litt rundtomkring når det gjelder underlag, det er lettere og bruke penger på komponenter enn en skikkelig hylle tror jeg. Man kjøper da ikke en Jaguar og monterer re-gummierte dekk på den, gjør vi vel? ;)

Topp Bunn