Plattenspieler i løpet av 2008 - hvilket merke?

K

kbwh

Gjest
Min plebeierske SOTA Sapphire tåler godt mitt gyngende gulv. Storfamilien har testdanset. Men det er jo ikke meningen at platespillere skal utsettes for slike pendelbevegelser.

Forøvrig: SOTA Cosmos er et godt forslag til en god grammofon som ser ut slik en grammofon skal se ut, og som gjør 120g vinyl om til gode halvkiloen med et lite sug. Det finnes svensk importør siden i høst, men jeg husker ikke hvem det er. En ide å spørre SOTA, muligens. Jeg har lyst på nytt subchassis til min. Kryssfiner bjørk, må vite!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Dette gjelder vel for det meste som har med vinyl å gjøre? Når man sammenligner er man sjeldent eller aldri grundig nok. Det er så mange avhengigheter og så mye samspill innenfor vinyl at det krever utrolig tolmodighet og kunnskap om man skal trekke nogenlunde allmengyldige konklusjoner, i den grad de lar seg trekke.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Trond Kjetil skrev:
Jeg falt spesielt for denne setningen:

Sangstemmer fremtræder i en uhørt naturlig form.
"dolph" er nok en av de her inne som presenterer sine egne subjektive erfaringer som objektive, almengyldige fakta. At han har sine preferanser er helt greit. Jeg har mine, og de samsvarer så absolutt ikke med hans. Mange av de beskrivelsene han hadde i sitt innlegg i tråden om "de tunge..." kunne også jeg brukt om mine platespillere, og de hadde vært like riktige.

mvh Trond Kjetil
Det er uforsigtigt af dig at udnævne dig selv til psykoanalytiker.

Objektivitet eksisterer ikke.
Der er INGEN der har objektive lytteerfaringer.

Din uenighed med mig og mine holdninger berettiger ikke til personangreb som du her udfører.
Hvis du angriber mine indlæg og mine holdninger så må du konkretisere præcis hvilke og give rum til tilbagemeldinger for ellers er det dig der fremstår med mindreværdskomplekser og absolut utroværdig.

Måske er du bare utroværdig og meget uerfaren.
Ganske givet.
Nu må vi se om du evner at genvinde sagligheden.

"dolph"

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Jeg har valgt at beholde egen pladespiller efter mange års sammenligninger med andre pladespillere.
En af dem var the "Anna Log" fra Nottingham.
En anden var Clearaudio Master ref.
Og i disse to tilfælde var det samme PU og arm som på min egen.

Det er to af rigtig mange stift ophængte pladespillere som er bleet vraget til fordel for min egen som godt nok er modificeret.
Det er ofte nødvendigt at modificere de ældre flydende ophængte pladespillre for at hive de sidste krummer ud af dem.

Mange der tror at stift ophængte pladespillere har det ultimativt største potentiale er tilkommende pladespillerbrugere som ikke har mange års erfaring med pladespillere.
Jeg har haft pladespillere i alle afskygninger siden slut 60'erne.

Meget få mennesker forstår at hive det sidste ud af et flydene ophæng i finjusteringen.
Det kan nemt afstedkomme den tolkning at flydende ophængte pladespillere ikke spiller lige så godt som stift ophængte pladespillere.
Det handler i disse tilfælde om at det er uerfarne hænder der justerer.

Det skal ikke forstås således fra min side at alle flydende pladespillere er bedre end alle stift ophængte pladespillere.
Vi glemmer lige for en stund alt om alle pladespillere der ikke er i den absolutte topklasse uanset ophængs system.

Måske fremstår jeg bastant i mine udtalelser herinde.
Men først og fremmest er der INGEN der har de eviggyldige objektive beskrivelser af hvilket grej er er bedst.
Dernæst skønner jeg omkring 99% af alle såkaldte HiFi-entusiaster ikke aner en skid om lyd. Kan ikke høre forskel på et anlæg købt til 1000 kroner i et supermarked og et super high-end anlæg. (overdrivelse fremmer forståelsen). De køber bare det anlæg som ser flot ud og som naboen har fordi det giver status.

I kan alle sammen dømme mig for mine udtalelser at jeg måske fremstår arrogant men de er seriøst ment og med hold i virkeligheden.

Ligeledes er det kun en meget lille procentdel af forhandlere der evner at sammensætte et anlæg hor de enkelte dele spiller godt sammen. Således er det jo kun dem der handler hos disse der nogensinde får ørene op for vellyd.

Jeg vil, på den nævnte statistiske baggrund, hævde at dem der sviner mig til i denne tråd og som afviser enhver tanke om at flydende ophængte pladespillere kan besidde et større potentiale for vellyd end stift ophængte pladespillere er dem der ikke har haft held til at spotte den lille procentdel af forhandlere som har gyldne ører og dermed heller er blandt den lille procentdel af hifi-nørder som vitterlig kan spotte et vellydende anlæg.

"dolph"

P

Parelius

Gjest
niklasthedolphin skrev:
Jeg vil, på den nævnte statistiske baggrund, hævde at dem der sviner mig til i denne tråd og som afviser enhver tanke om at flydende ophængte pladespillere kan besidde et større potentiale for vellyd end stift ophængte pladespillere er dem der ikke har haft held til at spotte den lille procentdel af forhandlere som har gyldne ører og dermed heller er blandt den lille procentdel af hifi-nørder som vitterlig kan spotte et vellydende anlæg.
Jeg vet ikke at noen har "svinet" deg til, dolph, og du må gjerne få utsi dine meninger, men å gjøre andre til døvhørte og uerfarne når de ikke helt kan si seg udelt enig i dine betraktninger, det ser jeg ikke helt vitsen med. Men du om det.

T

tjn

Gjest
Når du, niklas, sier at 99% av de som holder på med hifi ikke har peiling på lyd, og atpåtil påberoper deg hold i virkeligheten, ja da kan du ikke forvente at du blir tatt seriøst her på forumet. Har ingen problemer med forskjellige preferanser/smak men at "de andre" er noen idioter som ikke forstår sitt eget beste når de ikke er enige med deg, ja da blir dette bare dumt, og kun det.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.908
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
rico skrev:
Når du, niklas, sier at 99% av de som holder på med hifi ikke har peiling på lyd, og atpåtil påberoper deg hold i virkeligheten, ja da kan du ikke forvente at du blir tatt seriøst her på forumet. Har ingen problemer med forskjellige preferanser/smak men at "de andre" er noen idioter som ikke forstår sitt eget beste når de ikke er enige med deg, ja da blir dette bare dumt, og kun det.

Hmmmmmmm, begynner det ikke og lukte litt 845 her ?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.307
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Rudi skrev:
Hmmmmmmm, begynner det ikke og lukte litt 845 her ?

211?

Christian som ikke kan en skit om hifi, men kanskje litt om musikk.....?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
wotg: Dette tråden var det litt støv på, men hvordan gikk valget?

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
jeg mener rudi og nick er fra samme skuffe mht påståelighed.
845 har skrevet en del yderst forstandige indlæg om stift ophængte grammofoner med høj masse her på sitet,inden han blev offer for en art uklædelig nationalisme!

men nick har ret i en ting..ingen kan gøre sig til talsmand for objektivitet.

selv kører jeg pt med hjemmebygget stift ophængt oracle (den gamle tallerken med messinglodder og record interface mat) monteret på en skiferplint.
motorsektionen er også diy med oracles acmotor som driver et mellemhjul (1,8 kilo alu mont på et micro seiki leje) og min alfason xenon sidder i en diy 2 kilo alu armbase,med audio note`s soara for enden.
postulerer ikke det er verdens bedste grammo,men til pengene blir det en udfordring at gøre det bedre ;)

som oftest er det pickuppen der sætter begrænsningen ;D

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Antall liker
1.579
Sted
Verdal
Hva med Avid Diva?
Den hører vel også til i samme klasse som de platespillere først nevnt i tråden.
Den selges forøvrig av planetsnapa.no

Jeg har tilfeldigvis en som jeg er meget fornøyd med, med rb300 arm og dv20x.
Jeg vurderer salg pga mulig oppgradering.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Før i tiden når et "kagedåse" design blev brugt på en pladespiller var det altid entry level modellerne.
Tag f.eks. et kig på Ariston, Systemdek og Micro Seiki modellerne af slagsen.

Det var entry level modeller fordi man med en ordentlig plinth altid kunne få en bedre lyd.

"dolph"

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
plinten på flydende ophæng er subchassiset..resten er bare en kasse der holder plinten via fjedre!

derfor lyder flertallet af flydende ophæng som banjoer,og de yderst få der lyder ok,har et solidt subchassis,stift og oftest med relativ høj masse..se fx lp12`s nyeste modifikation.
::)

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
IO skrev:
plinten på flydende ophæng er subchassiset..resten er bare en kasse der holder plinten via fjedre!

derfor lyder flertallet af flydende ophæng som banjoer,og de yderst få der lyder ok,har et solidt subchassis,stift og oftest med relativ høj masse..se fx lp12`s nyeste modifikation.
::)
Nej.

Plinthen er plinthen og subchassiset er subchassiet.

En flydende ophængt pladespiller er et meget vidt begreb.
Er det hængende eller stående subchassis, de to principper er der nemlig en himmelvid forskel på.
Er det med fjedre, elastikker, gummi eller andre fjedringsprincipper?
Er den hårdt eller blødt affjedret og hvilke dele er afkoblede?

Hvis det er en god flydende ophængt pladespiller har den et ærligt potentiale for at blive justeret op til en bedre lyd end enhver stift ophængt kagedåse pladespiller.

Den banjolyd du beskriver handler måske i højere grad om at det er ukyndige hænder der har opsat spillen.

"dolph"

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
plinten er underlaget hvor leje og arm er spændt fast på.
ergo
hvis subchassis ikke er plint på flydende ophæng..hvad er så plinten på pladespillere uden subchassis?!

din måde at argumentere på er rudi-mentær :D

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
IO skrev:
plinten er underlaget hvor leje og arm er spændt fast på.
ergo
hvis subchassis ikke er plint på flydende ophæng..hvad er så plinten på pladespillere uden subchassis?!

din måde at argumentere på er rudi-mentær :D
Nej.

Plinthen er "Kabinettet", "Soklen", Træværket der omkranser subchassiset.
Plinth er altså det kabinet som subchassis oftest er ophængt i på en flydende pladespiller.

Plinthen er kun brugt til fastspænding af arm og leje når der er tale om en stift ophængt pladespiller.

"dolph"

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
idet vibrationerne fra aftastningen forplanter sig gennem armbasen ned i materialet hvori arm og leje er fastspændt (plinten),må dette materiales egenlyd og akustiske egenskaber iøvrigt,være af væsentlig højere betydning for klangen,end yderchassiset hvis eneste funktion er at fæste fjedre og lignende til afkobling af vibrationer fra underlag samt motor...

eksempel
rega 3 (plint med arm,motor og leje) ophængt i fjedre fastgjort til en ydre ramme/kasse.
er plinten da hørt op med at være plint,blot fordi man har tilført fjedre og ramme/kasse?
nej vel
at pladetallerkenen stadig er alt for let til gangkonstans!
at motoren stadig vibrerer og kører i ryk som acmotorer! (modulerer)
ja
at vibrationer fra hylden op i ydre ramme/kasse dør ud i fjedrene inden de når PLINTEN
ja/måske
men det er stadig en dårlig pladeaftaster ;)

nogen tror det blir meget bedre,med en 3,5 kilo acmotordreven alutallerken spændt fast i et stykke profiljern på 300gram,fjederophængt i en flot fineret træramme med gummifødder og justeret i vater af højt betalte eksperter
:D ::) :-X

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
IO skrev:
idet vibrationerne fra aftastningen forplanter sig gennem armbasen ned i materialet hvori arm og leje er fastspændt (plinten),må dette materiales egenlyd og akustiske egenskaber iøvrigt,være af væsentlig højere betydning for klangen,end yderchassiset hvis eneste funktion er at fæste fjedre og lignende til afkobling af vibrationer fra underlag samt motor...

eksempel
rega 3 (plint med arm,motor og leje) ophængt i fjedre fastgjort til en ydre ramme/kasse.
er plinten da hørt op med at være plint,blot fordi man har tilført fjedre og ramme/kasse?
nej vel
at pladetallerkenen stadig er alt for let til gangkonstans!
at motoren stadig vibrerer og kører i ryk som acmotorer! (modulerer)
ja
at vibrationer fra hylden op i ydre ramme/kasse dør ud i fjedrene inden de når PLINTEN
ja/måske
men det er stadig en dårlig pladeaftaster ;)

nogen tror det blir meget bedre,med en 3,5 kilo acmotordreven alutallerken spændt fast i et stykke profiljern på 300gram,fjederophængt i en flot fineret træramme med gummifødder og justeret i vater af højt betalte eksperter
:D ::) :-X
Såfremt vi taler om en flydende ophængt pladespiller:
Arm er fastspændt på armbasen.
Min motor sidder ikke på subchassis men på plinth.

Rega 3 er da ikke en flydende ophængt plov???

Jeg fastholder 100% min tidligere skrifter om forskel på plinth og subchassis.

IO: Mit forslag er at du bør lave lidt research om emnet og i særdeleshed om Rega P3.

"dolph"

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
din nedladende ikke-argumenterende facon ødelægger enhver konstruktiv debat! :mad:

se tidligere indlæg desangående og bagefter i et spejl

i am out

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
IO skrev:
din nedladende ikke-argumenterende facon ødelægger enhver konstruktiv debat! :mad:

se tidligere indlæg desangående og bagefter i et spejl

i am out
Jeg er overhovedet ikke nedladende.

Jeg korrigerer med facts.

"dolph"

Topp Bunn