Plutselig støy med vinyl-riggen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.282
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Et lite tips som har virket hos meg utallige ganger: En tynn flexibel en-leder kabel på et par meter avisolert i begge ender. Gå systematisk fram, koble til jordingsskrue på Riaa først (dernest platespiller osv), og sjekk alle mulige (og umulige) jordingspunketer i nærheten. Ymse chasis, veggskruer, høyttalerstativer, the lot. Plutselig treffer du et punkt hvor brummen forsvinner. Det kan være hva som helst. Fest kabelen og voila.
Steen
Er det noe risiko med dette? Har brum i basserne og hører havet i mellomtonen på høyttalerne.
Alt er balansert bortsett fra basserne samt platespiller/riaa
Effektforsterkere på egen kurs, resten av anlegget på en annen kurs, alt elektrisk nytt i fjor
Har prøvd mye kabler o.l med blir ikke klok på det.
Men dette gjelder alle kilder og ikke platespiller isolert

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.553
Jordingssløyfer er generelt sett noe herk. Det er ingen matematikk og ingen fasit. Å lete etter årsaken til brum er ikke forbundet med noen risiko, så lenge du ikke stikker kabelen i kontakten :giggle: . Andre kan sikkert komme opp med yrkesmessig mer korrekte måter å finne "feilen" på, men det som virker hos en, har ofte ingen effekt hos en annen.
Steen

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.580
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Kan det skje noe galt med å plassere den ene jordingen på en av inngangene på min riaa?
PSX_20230629_105544.jpg

Når denne ledningen går fra sut til riaa så er det null støy.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.739
Torget vurderinger
2
Step Up Trafo er (som LMC allerede har nevnt) notoriske med hensyn til følsomhet for innstrålt støy. Særlig plages de av nærhet til strømforsyninger, så jobben består i å finne rett plass til trafoen. du må ha litt kabellengde, så du får litt fleksibilitet på plassering. Med alt tilkoplet, hold SUT'en og flytt den omkring til du finner roen. Så må du mekke et eller annet som gjør at den kan stå akkurat der.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.127
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan det skje noe galt med å plassere den ene jordingen på en av inngangene på min riaa?
Vis vedlegget 931483
Når denne ledningen går fra sut til riaa så er det null støy.
Nei.... Det kan du saktens gjøre, men det viser (nesten) med 100% sannsynlighet, at et eller annet har skjedd
med kabelen fra platespiller til SUT. Har hatt det samme problemet en gang med et spesiellt tonearmskabel,
hvor eneste måten å få den helt støyfri netopp var å linke jordkablen til ytterkransen på begge RCA-plugger.
Da jeg byttet kabel, var dette ikke nødvendigt lengere. Det funker fint, men det skal ikke være sånn ;)

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.580
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har prøvd fem forskjellige kabler fra spiller til sut, samme problem med dem alle.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.127
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dersom det er eit ubalansert system så er det ingen problem.
RCA-plugger...... Gjetter på at det er ubalansert, ja 😁

Har prøvd fem forskjellige kabler fra spiller til sut, samme problem med dem alle.
Da SKAL feilen ligge i headshell/kabler på PU..... mest forferdelige ville være, om pickuppen har mistet/fått dårlig
forbinnelse på innsiden ved en av de små pinnene. Men forhåpentlig har dem "bare" trukket i kablet, så du har fått en
dårlig forbinnelse på innsiden av SUT (y)

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.580
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
RCA-plugger...... Gjetter på at det er ubalansert, ja 😁

Da SKAL feilen ligge i headshell/kabler på PU..... mest forferdelige ville være, om pickuppen har mistet/fått dårlig
forbinnelse på innsiden ved en av de små pinnene. Men forhåpentlig har dem "bare" trukket i kablet, så du har fått en
dårlig forbinnelse på innsiden av SUT (y)
Vel, det gjelder jo støy fra begge spillerne, så jeg tipper noen løse ledninger i SUT.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.638
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
min hoved regel er alle arm og platespiller jordingsledninger går DIREKTE til riaa jordingsskrue...IKKE til SUT
SUT har egen separat jordingsledning fra SUT til samme jordingsskrue på riaa som resten

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.739
Torget vurderinger
2
Vel, det gjelder jo støy fra begge spillerne, så jeg tipper noen løse ledninger i SUT.
Nei, som sagt er dette helt normal oppførsel fra SUT-oppsett. Du må bare få den langt nok unna en hver støykilde som trafoer, strømforsyninger, variac'er og alt mulig strul. Flytt den rundt og hør selv, det er ikke rocket science eller feilsøking som behøves, kun riktig plassering.

Hadde det ikke vært for at SUT låter så inni h.... bra, hadde det ikke vært en eneste god grunn til å benytte seg av det...! :)

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.580
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Nei, som sagt er dette helt normal oppførsel fra SUT-oppsett. Du må bare få den langt nok unna en hver støykilde som trafoer, strømforsyninger, variac'er og alt mulig strul. Flytt den rundt og hør selv, det er ikke rocket science eller feilsøking som behøves, kun riktig plassering.

Hadde det ikke vært for at SUT låter så inni h.... bra, hadde det ikke vært en eneste god grunn til å benytte seg av det...! :)
Nå har jeg ikke noe mer støy, men merkelig at problemet bare plutselig kom, eneste jeg gjorde var å flytte på sub og høyttalere.

Topp Bunn