M
Må først fortelle en liten flause som skjedde da jeg hadde fått satt alt på plass og lente meg tilbake for å høre på den etterlengtede Fact 12. Satte på musikken og ble overrasket av volumet som kom fra høyttalerne. Jøss tenkte jeg, de er jo mer lettdrevne enn Sopra 2 som har 91dB sensitivitet. Så kom bassen, veldig dyp, men bassen var veldig boom! Her er det noe som skurrer tenkte jeg. Gikk og sjekka om bryterne bak ikke hadde flytta på seg. De var i posisjon 0. Satte meg ned og spilte en annen sang, det samme skjedde her. Fact 12 spilte så høyt med lavt volum på forsterkeren. Gikk bak høyttalerne igjen og så mine Focal XS Book høyttalerne som jeg hadde plassert helt inntil veggen. Der var synderne, de spilte på full guffe sammen med Fact 12, siden jeg også har den tilkoblet dac’en.
XS Book ble skrudd av og da falt alt på plass igjen. Jeg kjente igjen spillestilen stilen til PMC, litt uvant etter å ha hatt Sopra 2 i halvt år. Siden høyttalerne var litt kalde(sto i fellesgarasjen hel natt), lot jeg den spille med bakgrunnsmusikk. Forsterkeren trengte også litt oppvarming, så lot den stå på over natta også.
Da var tiden kommet for å sette Fact 12’ene på prøve. På grunn av manglende riaa-trinn, får jeg ikke spilt vinyl. Det meste har blitt spilt via Spotify eller høyoppløst lydfiler via Jriver. Så hvordan låter musikken? Som å sitte på første rad i en konsert, høyttalerne spiller så naturlig og troverdig. Det er ingen forstyrrende elementer i lyden, de naturlige utklingingene til instrumentene skaper ståpels. Sammenlignet med PMC Twenty5 24 som jeg også hadde en stund, er det enda mer koherens i lyden. Fact 12 tegner opp et større lydbilde og har mer nyanserer i alle notene. Man ser på en måte gjennom musikken, og blir forført. Aldri før har vokalen blitt plassert så sentrert i midten!
Diskanten og mellomtonen til Fact 12 er bare helt fantastisk. Man må nesten høre det for å skjønne det, for alle instrumentene virker så ekte. Jeg blir hele tiden overrasket over lyder som alltid har vært der, men ikke gitt meg wow følelsen tidligere. Bassen går ikke kun rask og dyp, den har også en mer komplett frekvensrespons. Den dype bassen har også resultert i litt boom i leiligheten. De står nå 34 cm fra frontveggen og kan prøve med 50cm. Får håpe at jeg kan temme bassen litt med dempeplater plassert i de strategiske plasser.
Mellombassen er litt tilbaketrukket sammenlignet med Sopra 2. Tromme-slagene slår ikke like hardt ved lavere volum. Når volumet er på rundt 70dB, da våkner mellombassen, men fortsatt ikke like hardtslående som Sopra 2. Så om Fact 12 hadde hatt mellombassen til Sopra 2, hadde den vært komplett.
Jeg var litt nølende om jeg burde kjøpe Fact 12, for Sopraene var allerede veldig gode. Men etter å ha hørt Fact 12, vet jeg at Fact 12 passer rett inn i hjertet mitt. Måten de presenterer sanger på, får meg involvert i musikken.
For de som har lyst til å høre Fact 12 og FLS10 komboen er det bare til å sende en PM. Kan alltid finne tid for en demo for likesinnede venner her på sentralen
Hei Morten, takk for gode råd. Den høyre høyttaleren som er nærmest veggen har allerede LF bryteren på minus. Jeg kan prøve å sette den venstre høyttaleren til minus også. Ideelt sett så hadde det vært best å flytte dem enda lengre unna frontveggen, men da blir høyttalerne et lett bytte for sønnen min på 11 måneder. Pappas leketøy er morsommere enn hans egne, hehe.
Har vinklinga av Fact 12 mye å si for bassen?
Nei, ikke hver gang. Hele tiden;D@nat: Skal sette dem med 0 grader vinkling etter jobben
@oyvjorge: De er ekstreme fine i Rich Walnut. Skaper stor eierglede. Dine F8 er også i Rich Walnut hvis jeg ikke husker feil. Tipper at du drar i smilebåndet hver gang du ser dem
Hehe, jeg holdt på å si det - det at dine trolig stikker lengst ned i bassen av disse jeg nevnte. Men du VET det jo - heldiggrisJeg kunne sikkert levd godt med Kef Reference 5 også. Jeg har hørt Ref 5, imponerende lydbilde på dem, men de går ikke like dypt i bassen. For første gang savner jeg ikke sub'en når jeg spiller musikk. F12 spiller med autoritet i bassen selv på lavere volum. Ingen andre høyttalere jeg har testa har klart det.
Det er mulig. Begge ht står helt likt, alle avstander er målt opp. Har ikke vært sånn med andre ht, så et eller annet er det nok med disse.Jeg bladde tilbake til et av dine bilder og så at dine F8 står ikke langt unna sideveggen. Har begge høyttalerne like avstand til sideveggene? Mulig dome mellomtonene med sine sprednings-karakter i samspill med veggene dine skaper noe helt spesielt i stua di.
Husk at F8 ikke har dome mellomtone som F12Det er mulig. Begge ht står helt likt, alle avstander er målt opp. Har ikke vært sånn med andre ht, så et eller annet er det nok med disse.Jeg bladde tilbake til et av dine bilder og så at dine F8 står ikke langt unna sideveggen. Har begge høyttalerne like avstand til sideveggene? Mulig dome mellomtonene med sine sprednings-karakter i samspill med veggene dine skaper noe helt spesielt i stua di.
Hørte dem hos NAT i dag. Låt veldig fint!Hei! Har hatt mine Twenty5.23 et par uker nå snart, og melder meg herved inn i PMCs venner. Bruker dem sammen med en Devialet 440, noe som virker være en strålende kombinasjon. Naturstridig hvilken lyd disse små høyttalerne leverer!
Fikk du testet DB1 Gold også, eller bare 25.23? Noe for furterommet kanskje?Hørte dem hos NAT i dag. Låt veldig fint!Hei! Har hatt mine Twenty5.23 et par uker nå snart, og melder meg herved inn i PMCs venner. Bruker dem sammen med en Devialet 440, noe som virker være en strålende kombinasjon. Naturstridig hvilken lyd disse små høyttalerne leverer!
Kunne egentlig godt tenkt meg modellen over.Hørte dem hos NAT i dag. Låt veldig fint!Hei! Har hatt mine Twenty5.23 et par uker nå snart, og melder meg herved inn i PMCs venner. Bruker dem sammen med en Devialet 440, noe som virker være en strålende kombinasjon. Naturstridig hvilken lyd disse små høyttalerne leverer!
twenty5.24 er absolutt noe som står på lista her også om byttesyken kommer tilbakeKunne egentlig godt tenkt meg modellen over.Hørte dem hos NAT i dag. Låt veldig fint!Hei! Har hatt mine Twenty5.23 et par uker nå snart, og melder meg herved inn i PMCs venner. Bruker dem sammen med en Devialet 440, noe som virker være en strålende kombinasjon. Naturstridig hvilken lyd disse små høyttalerne leverer!
Twenty 5.26 er jo absolutt det man egentlig drømmer om, men de er nå litt dyre. Størrelsen til stua her tatt i betraktning, så er Twenty 5.24 tilstrekkelige til å fylle stua med godlyd.twenty5.24 er absolutt noe som står på lista her også om byttesyken kommer tilbakeKunne egentlig godt tenkt meg modellen over.Hørte dem hos NAT i dag. Låt veldig fint!Hei! Har hatt mine Twenty5.23 et par uker nå snart, og melder meg herved inn i PMCs venner. Bruker dem sammen med en Devialet 440, noe som virker være en strålende kombinasjon. Naturstridig hvilken lyd disse små høyttalerne leverer!
Hehe, artig betrakting. Well, jeg tror det langt på vei kan forklares med det vi ser under messer. Det at folk himler med øynene over hva ørene sanser av gromlyd fra små kabinetter så det nærmest er naturstridig. Da blir avstanden til kjøp litt kortere.En interessant observasjon mhp. denne tråden er at PMC prospekter faktisk handler høyttalere, i motsetning til mange andre tråder hvor folk bare foreslår ting og prater i vei iht. sin egen overbevisning, men ingenting investeres.
Kanskje PMC kunder er mer resolutte og beslutningsdyktige enn andre?