Polering av bilen!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

La det være sagt først, jeg er på ingen måte spesiellt bil interessert.

Men så tenkte jeg at lakken på min snart 10 år gamle bil skulle vå en liten shining denne sommeren.

Så - kort fortalt.
Bilen er sort
Den har en del småriper som hadde vært optimalt å få vekk.
Den er trolig ikke polert noen gang.
Den er kun vasket i maskin sånn ca en gang i året.

Så....hvordan går jeg frem for å få et bruktbart resultat og hvilken produkter bruker jeg...?

Mvh
OMF

H

hobby

Gjest
Jeg vil anbefale at du går over med lakkrens før polishen. Det tar litt ekstra tid, men resultatet blir utvilsomt bedre, og særlig med litt slitt og møkkete lakk som det tyder på at din bil har...
Har selv god erfaring med bilrens produkter fra AutoGlym.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg foretrekker voks. Først grundig vask, så avfetting langs sidene, foran og bak - det er der møkka sitter. Så voks. Voks inneholder midler som sørger for at lakken bevarer styrke og smidighet, og så er det litt polering i den også. Voks en gang i året, så holder lakken seg i bilens levetid.

Voks er mye lettere å jobbe med. Polering må til når lakken er ødelagt av manglende vedlikehold over flere år. Det er når lakken er matt og ru. Du må jobbe hardt med polering.

Jeg kjøper en pakke fra Turtle Wax. Den holder i flere år.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.153
Torget vurderinger
0
Først vasker du bilen i maskin, så finvasker du for hånd det som er igjen etter maskina, så bruker du asfaltfjerner på asfaltflekker, deretter bruker du lakkrens eller fin rubbing, Da begynner du å bli klar for polering. Du kan gjerne kjøpe en stift med "ripefjerner", - ser ut som en leppestift og henger ofte sammen med enkelte poleringsmidler, Ripefjerneren gnukker du på tvers av ripen slik at voksen i denne fyller ripen, deretter påfører du voksen i henhold til bruksanvisningen ( Jeg VET at bruksanvisninger er forbeholdt kvinner og homofile menn, - men gjør et unntak! ;D ) glem nå ikke at dette er arbeid som skal og MÅ utføres i skygge! Polerer du i solskinn blir det lett skjolder!

Prosessen tar noe tid, men jo mer tid du legger i det jo bedre blir rsultatatet. Når du er ferdig og bilen skinner kan du hilse "mor" fra meg og si at du har fortjent et par pils på terassen i godværet. ;D

Til slutt:
Vasker bilen en gang i året, - enten den trenger det eller ei?, ikke polert på 10 år? Det var kanskje enklest å kjøpe ny bil?? :-\

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om du leverer bilen til et sted som foretar GRUNDIG håndvask (heromkring koster det ca. 250;-), er det kanskje den beste måten å state ballet på. Så bruker du lakkrens,så voks og om du har energi til det, en runde med "Top Coat"- voks. Må si meg enig meg Cappucino, AutoGlym er det eneste som duger i betalbar klasse. Dessuten er det overraskende lett å arbeide med! Husk å gå over allegummidetaljer, lister o.l. med gummifornyer (Også fra Auto Glym )FØR VOKSING. Dermed blir lister og gummi mykt igjen, samtidig som du slipper hvite voksmerker på alle gummidetaljer.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.294
Sted
Holmestrand
Det lokale fengsel gjør en del steder slike jobber. Jeg bruker fengslet på Hof. De tar 500 kr for inn- og utvendig vask. Blir veldig bra. Tror ikke de vokser/polerer.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Hei Jeg er en overivrig "blankbil" fantast. autoglym skal jeg ikke si ett vondt ord om men jeg har erfaring med et annet merke som jeg mener er meget bra Får spm om mine 4 og 5 år gamle biler er nye pga lakkglansen... Meguiars nxt heter produktet. jeg går over bilen med esso sabilex (Avfetting som ikke tørker ut lakken) spray på bilen vent noen min, spyl av. Ta så sabilex på en svamp og gå over bilen spes nedre del av dører og under dørlister. spyl godt. gå så på med meguiars lakkrens på samme måte som polering. les på flaska.. nå er tiden inne for meguiars scratch x les på pakken. og så polering kjøp en extra pakke med polerings svamper. de må ALDRI brukes hvis du mister de i bakken.... ta en ny når de skjer for det vil det. En polerings maskin til 150-200 kr pluss hetter er en lønnsom investering. avslutt med meguiars poleringsklut (microfiber) uvurderlig. Ta så en kald cola og finn fram en stol og se på bilen som nå er blankere enn når den kom fra fabrikken ;D

mvh

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.529
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hei.. Polerte min 4 år gamle bil for første gang i juni :-X. Og nå skinner den som ny!

Min bil "slet" med asfaltsmuss ol.

Så etter litt vann på bilen så tok jeg tak med Lakkrens fra Biltema. Lot den stå noen miunutter før jeg vasket alt av igjen. All smuss som jeg før har gnikket på forsvant med en gang. Tørket av med Pusseskinn så klart.

Etter det tok jeg fatt med Supervoks (biltema), så var det bare å tørke det av med Polérgarn.

Biltema reklame hele veien igjennom.. men det funket meget bra!

J

Jurassic

Gjest
xerxes skrev:
Det lokale fengsel gjør en del steder slike jobber. Jeg bruker fengslet på Hof. De tar 500 kr for inn- og utvendig vask. Blir veldig bra. Tror ikke de vokser/polerer.
Forutsatt at en ikke er innsatt, hva gjør man uten bil i Hof en dag?

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
OMF skrev:
Hei!

La det være sagt først, jeg er på ingen måte spesiellt bil interessert.

Men så tenkte jeg at lakken på min snart 10 år gamle bil skulle vå en liten shining denne sommeren.

Så - kort fortalt.
Bilen er sort
Den har en del småriper som hadde vært optimalt å få vekk.
Den er trolig ikke polert noen gang.
Den er kun vasket i maskin sånn ca en gang i året.

Så....hvordan går jeg frem for å få et bruktbart resultat og hvilken produkter bruker jeg...?

Mvh
OMF
Hei,

Hvis du skal gjøre det selv så er nok autoglym sine produkter noe å anbefale, lette å arbeide med.
Hvis du imidlertid skal vente nye 10 år til neste gang ;)så er det muligens en bedre investering å la andre gjøre jobben denne gangen, det koster ikke allverden og ofte er det folk på bilverkstedet som muligens gjør denne jobben for deg rimlig på kveldstid, kan tenke meg at du kan få det gjort for ca en 1000 lapp, og de får bedre resulutat en oss amatører i de fleste tilfeller.
Så slipper du å lete etter bonet 10 år frem i tid

Mvh
Geir

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Får ta min medtode da;
1. Spray på avfetting nede rundt om hele bilen (verst der) virke litt, spyl av.
2. Vask hele bilen med bilshampoo, spyl av.
3. Vask bilen igjen med supervask! (Turtle)
4. Hånd poler, mye bedre og enklere enn maskin. Polerings kluter bedre enn garn!

Har lest endel tester om di forskjellige merkene, Autoglym er bra, men Sonax er bedre!
Biltema som en nevnte har kommet veldig bra ut, best i test ett sted har jeg sett.
Er en skikkelig nøye bruker en to bøtter, en med såpe i og en med kun rent vann, for å skylle svampen
mellom hvert dypp.. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Enig med deg, gpjonas. Meguiars er også utrolig bra, men det kan være litt mer vrient å få fatt på en tilfellet er med AutoGlym.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.380
- Prickbort avfetting
- Meguars NXT Shampoo
- Wolfgang clay
- Meguiars Synthetic Sealant
- Meguars NXT Tech Wax
- Mikrofiberkluter, "pusseskinn" og påføringsputer
+ smådill til lister, ruter, plastikk osv..

Har du mye vaskeroser kan det lønne seg å gå over med en såkalt "swirl remover" som steg 4 :)

mclaren122

Medlem
Ble medlem
24.04.2008
Antall liker
0
det siste innleget var godt
men som eg pleier å gjer(må gjer) doe å få det fint er.
- grundig vask.
- autoglym tar remover.
- god lakkrens/rubbing.(om det er skitten lakk). tar litt tid 1-3 time.
- ha noko på lister og slikt får å beskytta og fonya.
- på med god voks. og det koster litt. hold deg langt unna turtle!!
- ta av og poler til alt er vekk. inkl. sjolder.
- invendig. tøy rens på setet. tak og slikt. og rensestoff egna til bil. invendig. for å få skit ut av porene i intreøet.
- ruter vaskes med ruterens. ikkje jiff. det blir sjolder av!
- og husk for al del og rens og poler felgane. dei er det siste folk gidder å vaska på bilen, og det synes godt. og då er jo halve vitsen vekk med alu.felger.

lykke til. dette er ein kose jobb.

og ja...biler i norge bør polerast ca 3 ganger året.for å holda seg bra.

hilsen ein erfaren bilpelier. berre ca 13 år.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for mange gode innspil!

Det er åpenbart at ambisjonsnivået er forskjellig hos de ulike - og at jeg kanskje ikke er blant de som har det høyeste!

Begynte i får, men soden vi er i Bergen så kom jo regnet omtrent før jeg fikk begynt!

Lakkrense....skal denne poleres på omtrent samme måte som voksen...? skjønte ikke helt det som stod på pakken....

Mvh
OMF

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Ja smør lakkrens utover og poler den "inn" i lakken med en polersvamp og så polere vekk med feks polergarn. (spar microfiber filla til poleringen).

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
1. VASK
Vask av det verste med den godt bevarte hemmligheten som bare viskes blant bilentusiastene: Flytende grønnsåpe = glans + hinne og ikke nok med det - finnes ikke noe som er mye bedre til å løse opp møkk - ihvertfall ikke av vaskemidler. (hysj, ikke fortell videre  ;D) Kjøp gjerne en 5 l kanne av denne også - da har du resten av livet. Fleip gjerne om at det lukter furunål, men det funker!

2. AVFETTING:
Kjøp en 5l med koldavfetting - fyll over på tom jif sprayflaske e.l.  La det virke noen min. Spyl av med sterk stråle - spray på nytt lag og som andre har nevnt sirkelgni og kjenn etter med fingertuppene om gammel asfalt har sluppet lakken.

3. VASK

4. POLISH:
En 10 år gammel bil. Vel, best i test er fremdeles Biltema's voks (den med det gule lokket og poleringssvamp til påføring (kr.49,-)

Forøvrig duger selvfølgelig AutoGlym og andre litt vel dyre produkter like bra.  Likeså polerkluter i microfiber også, men enkelt-billi-og-greit; som beskrevet ovenfor.

/-Jan P.

Edit: Husk at lakken også kan slippe ved polering når bilen begynner å dra på årene og har fått "dårlig" stell.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
mange gode svar og oppskrifter her. de av dere som virkelig ønsker at bilen skal skinne med showroom lakk, tar kostnaden og bestiller et bilpleiesett fra swisswax. absolutt overlegent alt annet som finnes 8)
jakr

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grumpy:
Er det noe lurt å ha en hinne på lakken (punkt 3) når en skal legge på poleringen?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Grumpy:
Er det noe lurt å ha en hinne på lakken (punkt 3) når en skal legge på poleringen?
Nei, ikke som tetter porene i lakken - bruke gjerne bilsjampo til vask før polering. Alltid godt med vann og gjerne litt lunkent. Samtidig vil jeg gjerne fraråde alle de som innbiller seg at Zalo er greit å bruke som bilsjampoo. Det er slipemiddel i Zalo!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
HoJ skrev:
Hei.. Polerte min 4 år gamle bil for første gang i juni :-X. Og nå skinner den som ny!

Min bil "slet" med asfaltsmuss ol.

Så etter litt vann på bilen så tok jeg tak med Lakkrens fra Biltema. Lot den stå noen miunutter før jeg vasket alt av igjen. All smuss som jeg før har gnikket på forsvant med en gang. Tørket av med Pusseskinn så klart.

Etter det tok jeg fatt med Supervoks (biltema), så var det bare å tørke det av med Polérgarn.

Biltema reklame hele veien igjennom.. men det funket meget bra!
Jeg bruker også biltema, det er rett og slett superbe saker!
De vinner jo testene også, så hva skal man klage på da?

Bra saker synes jeg!

mvh

Topp Bunn