Politikk, religion og samfunn Politi og tollere er maktesløse mot de virkelig kriminelle!

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg slutter aldri å forundre meg over norske myndigheters måte å forholde seg til virkeligheten.

Dere som bestemmer, hvorfor tror dere egentlig at så mange tar sjansen på å smugle både ut og inn av landet, stjele for så å ta det med ut, kjøre med elendig utstyrte biler/lastebiler, stjele på gaten i Oslo......ogsåvidere?

Fordi straffene er ubetydlige og mulighetene til å hindre dette nesten ikke finnes!
Hverken tollere eller politi har ressurser, regelverk eller noen mulighet til å stoppe disse. Dermed er det fritt frem og når de først får straffer, er det aldri bakmennene/eiere som får straff, samt at straffen er så liten at det ikke betyr noe! Det verste er at de som sitter i norske fengsel opparbeider seg trygde rettigheter! Det er helt fantastisk....

Som denne artikkelen sier:
Traileren som ble stoppet på grensa på Svinesund skjulte profesjonelt tappeutstyr og dieseltanker. Statens vegvesen mistenker dieseltyver, men kan ikke gjøre noe.
"Ifølge kontrollører fra Statens vegvesen som Transportmagasinet har snakket med, brydde ikke sjåføren seg om at tankene ble oppdaget, enten han visste om de eller ikke."
Mener denne skulle stjele diesel - Østfold

Selvsagt bryr de seg ikke, tollerene står jo maktesløse!
Hva foregår egentlig i hodene på de som skal ha noe med dette å gjøre?
Å flå de som kjører 10 kilometer for fort, det kan de, men å ta de virkelig kriminelle....nei se det, det roter vi ikke med! Jeg blir så utrolig provosert og frustrert av dette!

sukk
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.637
Antall liker
10.114
Heldigvis kan ikke folk sperres inne på grunn av at de har en pumpe og en tank.
Folk er litt rare, de leier gladelig øst-europeiske håndverkere for en billig penge, selv om disse snekkerene/malerene/murerene må ha fri hver Fredag (for å frakte tyvegods over til Sverige)
De eneste gangene Ola Dunk ikke går på akkord med pris er ved innkjøp av iPhone og Audi.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Heldigvis kan ikke folk sperres inne på grunn av at de har en pumpe og en tank.
Folk er litt rare, de leier gladelig øst-europeiske håndverkere for en billig penge, selv om disse snekkerene/malerene/murerene må ha fri hver Fredag (for å frakte tyvegods over til Sverige)
De eneste gangene Ola Dunk ikke går på akkord med pris er ved innkjøp av iPhone og Audi.
Hadde norske håndverkere tatt seg fornuftig betalt for jobben de gjorde, så hadde nok ikke mange brukt utenlandsk arbeidskraft.
De tror jo at de er hjernekirurger og rakettforskere hele gjengen og tar seg betalt deretter. En norsk gulvlegger skal ha 5000,- for å legge et belegg på et bad som tar 2-3 timer å legge. En norsk elektriker skal ha minst 800,- pr. time for å skru fast 3 ledninger til en stikkontakt + at han selvsagt skal ha rå fortjeneste på alt materiell.

Hadde forøvrig besøk av en som spylte et avløpsrør i huset her forleden. Han var her ganske nøyaktig en halv time og fakturerte over 2000,- for jobben. Jeg kunne kjøpt en rimelig heftig høyttrykkspyler for den prisen der og gjort jobben selv i stedet for.

Gå ned i pris og gjør en god jobb, så forsvinner utlendingene av seg selv.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.523
Antall liker
2.772
Torget vurderinger
1
Sånn snakker en som ikke har peiling på hva håndverkere tjener……….

At norske ikke kan konkurrere med utalandske sier seg selv, skatt, papirarbeid mm, bare det at utlendinger får kjøre rundt i biler kjøpt og registrert i hjemlandet er et fortrinn som ikke er lett å utjevne.

Timeprisen for trikker ligger på ca600 og ikke på minst 800
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
4
Hvis man ser på totalen og ikke bare timeprisen så er jeg overbevist om at det ikke er noe dyrere å bruke norske håndverkere.

Jeg bruker kun norske håndverkere nå når jeg bygger nytt hus men det er jo en liten investering sammenlignet med å åpne et avløp eller å få lagt gulv på et lite rom.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Heldigvis kan ikke folk sperres inne på grunn av at de har en pumpe og en tank.
Folk er litt rare, de leier gladelig øst-europeiske håndverkere for en billig penge, selv om disse snekkerene/malerene/murerene må ha fri hver Fredag (for å frakte tyvegods over til Sverige)
De eneste gangene Ola Dunk ikke går på akkord med pris er ved innkjøp av iPhone og Audi.
Hadde norske håndverkere tatt seg fornuftig betalt for jobben de gjorde, så hadde nok ikke mange brukt utenlandsk arbeidskraft.
De tror jo at de er hjernekirurger og rakettforskere hele gjengen og tar seg betalt deretter. En norsk gulvlegger skal ha 5000,- for å legge et belegg på et bad som tar 2-3 timer å legge. En norsk elektriker skal ha minst 800,- pr. time for å skru fast 3 ledninger til en stikkontakt + at han selvsagt skal ha rå fortjeneste på alt materiell.

Hadde forøvrig besøk av en som spylte et avløpsrør i huset her forleden. Han var her ganske nøyaktig en halv time og fakturerte over 2000,- for jobben. Jeg kunne kjøpt en rimelig heftig høyttrykkspyler for den prisen der og gjort jobben selv i stedet for.

Gå ned i pris og gjør en god jobb, så forsvinner utlendingene av seg selv.

Jøss.

Eller sett fra en annen side; hadde du betalt de utenlanske håndverkerene norske priser så hadde de sannsynligvis ikke robbet deg på fredagen..
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.368
Antall liker
1.220
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ang norske håndverkspriser så sier det vel sitt at det ikke lønner seg å bygge nytt her i landet, selv om det der og brukes utenlandsk arbeidskraft i stor stil.

Ikke rart folk kjøper svart sier nå jeg....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
4
Ang norske håndverkspriser så sier det vel sitt at det ikke lønner seg å bygge nytt her i landet, selv om det der og brukes utenlandsk arbeidskraft i stor stil.

Ikke rart folk kjøper svart sier nå jeg....
Lista over fiaskoprosjekter bygd i utlandet er betydelig.

Oppsiden ved å kjøpe fra utlandet er at man får med asbest på kjøpet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.637
Antall liker
10.114
Ang norske håndverkspriser så sier det vel sitt at det ikke lønner seg å bygge nytt her i landet, selv om det der og brukes utenlandsk arbeidskraft i stor stil.

Ikke rart folk kjøper svart sier nå jeg....
Ja, vi må endelig passe på at almuen ikke tjener for mye. Det kunne jo bli lite igjen til overklassen, oss.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ang norske håndverkspriser så sier det vel sitt at det ikke lønner seg å bygge nytt her i landet, selv om det der og brukes utenlandsk arbeidskraft i stor stil.

Ikke rart folk kjøper svart sier nå jeg....
Ja, vi må endelig passe på at almuen ikke tjener for mye. Det kunne jo bli lite igjen til overklassen, oss.
Ja det er utrolig hva enkelte kan lire ut av seg. Men hvis en har en lang og flott utdannelse med dertilhørende digert studielån og ender opp med en jobb der en ikke tjener særlig mer enn en ussel rørlegger ja da blir man kanskje litt bitter og gretten, hva vet jeg...
 
N

nb

Gjest
Stikkordet er jo "grad av konkurranse fra utlendinger og gjør-det-selv". Av de faste jeg bruker tar maleren 500 i timen, snekkerene 550, elektriker rundt 600 og rørlegger 850 eller hva det nå er (alt inkl mva, dette er i Oslo). En rørleggerlærlig koster det samme som en topptrent norsk maler eller snekker. Den som gir mest value for money synest jeg for øvrig er maleren. Arbeidstempoet hans er helt sinnsykt og resultatet blir helt strøkent. Alle er flinke folk som kommer når de sier, jobber effektivt og gjør det de skal, og leverer så langt jeg kan vurdere håndtverk av høy klasse og fagmessig korrekt utført, og jeg slipper å følge særlig med utover å fortelle hvordan vi ønsker ting. Når vi er uenige om hvordan noe skal gjøres ender det stort sett alltid opp med at de har rett og jeg feil. Jeg tror ikke noen av de blir spesielt rike på jobben, men det er vel ganske åpenbart at rørleggeren kan høste mer overskudd enn maleren.

For øvrig er det visstnok en klassiker med folk fra det store landet utlandet som bygger etter standard fra lengre sør i Europa.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.833
Antall liker
107.702
Torget vurderinger
23
Tollerne - for å holde oss litt til tråden - gjør en etter forhold og ressurser stort sett en formidabel jobb. Fem mill. og lange uoversiktlige grenser mot tre naboland + sjøveien.... ingen enkel oppgave. Da blir prioritering viktig. Når vi ser/leser hvor mange som blir kontrollert og hva som blir beslaglagt så må en bare bøye seg i støvet. Tightere grenser og mer kontroll betyr mer bevilgninger og større satsning - altså en politisk betinget sak.

Politisk betinget er også mye av håndtverkerprisene, tror ikke mange legfolk faktisk er klar over hvilken formidabel økning i byråkratiet norske håndtverkerbedrifter har sett de seneste årene. Skjemaveldet for f.eks. en elektroinstallatør selv for den minste jobb er relativt stor, og er da naturlig nok kostnadsdrivende. Kostnader som må dekkes av kundene. Legg til HMS, IK, nødvendige kurs i alle retninger så ser dere fort at en håndtverker som på lovlig måte (og med sikkerheten ivaretatt for kunden) MÅ koste.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Jeg slutter aldri å forundre meg over norske myndigheters måte å forholde seg til virkeligheten.

Dere som bestemmer, hvorfor tror dere egentlig at så mange tar sjansen på å smugle både ut og inn av landet, stjele for så å ta det med ut, kjøre med elendig utstyrte biler/lastebiler, stjele på gaten i Oslo......ogsåvidere?

Fordi straffene er ubetydlige og mulighetene til å hindre dette nesten ikke finnes!
Hverken tollere eller politi har ressurser, regelverk eller noen mulighet til å stoppe disse. Dermed er det fritt frem og når de først får straffer, er det aldri bakmennene/eiere som får straff, samt at straffen er så liten at det ikke betyr noe! Det verste er at de som sitter i norske fengsel opparbeider seg trygde rettigheter! Det er helt fantastisk....

Som denne artikkelen sier:
Traileren som ble stoppet på grensa på Svinesund skjulte profesjonelt tappeutstyr og dieseltanker. Statens vegvesen mistenker dieseltyver, men kan ikke gjøre noe.
"Ifølge kontrollører fra Statens vegvesen som Transportmagasinet har snakket med, brydde ikke sjåføren seg om at tankene ble oppdaget, enten han visste om de eller ikke."
Mener denne skulle stjele diesel - Østfold

Selvsagt bryr de seg ikke, tollerene står jo maktesløse!
Hva foregår egentlig i hodene på de som skal ha noe med dette å gjøre?
Å flå de som kjører 10 kilometer for fort, det kan de, men å ta de virkelig kriminelle....nei se det, det roter vi ikke med! Jeg blir så utrolig provosert og frustrert av dette!

sukk
Så de virkelig kriminelle er altså folk som muligens smugler diesel, er det ditt budskap her?

Om du sjekker de reelle forhold, vil du finne at i Norge har vi relativt sett lave kriminalrater, og høye oppklaringsrater. Med hensyn til de som da sikkert ikke er virkelig kriminelle, dvs. mordere, så vil du finne at antall drap pr. kapita i dette landet er eksepsjonelt lavt, og oppklaringsprosenten ditto høy.
Caracas har nå den nest høyeste drapsraten i hele verden med 134 drap per 100.000 innbyggere. Til sammenligning er drapsraten i Norge 0,6.
http://www.nrk.no/verden/her-er-verdens-farligste-byer-1.11477360

Men sånt betyr vel lite, dersom noen virkelig kriminelle smugler diesel.

Honkey
 
Sist redigert:
Topp Bunn