Populærmusikk - Er det en falitterklæring i sjangeren?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Autotune (urk) og sidechain compression (trippel-urk!) brukes av mange artister som en del av et kunstnerisk uttrykk og for å gi et lydbilde de ønsker.
Å si at Artisten ikke kan synge fordi den bruker denne teknikken blir veldig generaliserende mener jeg.
det var vel akkurat det jeg åpnet det hele med. Det er nok jeg som har misforstått......

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.537
Rap=Crap

Rap-"musikere" selger keiserens nye klær i større grad enn nesten alt som kan krype å gå av musikere.
I videoene fremstår rapperne dessuten som en gjeng umusikalske gestikulerende slaurer.
Rap er vel tross alt en aller minst talentfulle av alle musikkformer, i den grad rap kan kalles musikk...

??

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg hører lite på radio, går ikke på kjøpesenter og går nesten aldri på utesteder med bakgrunnsmusikk, så den eneste eksponeringen jeg får for listemusikk er gjennom reklameavbruddene på Spotify, der alt låter likt, særlig lydbildet. Jeg har lurt på om det er et eget "Spotify-reklamepuase-filter" som legges oppå, men tror det bare er slik det låter. Jaja.

Men: at det meste av listemusikken er håpløs betyr jo ikke at det innenfor genren "pop" er noe mindre av god og interssant musikk med gode musikere nå enn før. Og når det gjelder bruken av programmering, autotune etc. i listemusikken så betyr ikke det nødvendigvis at de involverte musikerne er udugelige, men bare at man ser seg tjent med å benytte disse verktøyene. Det er ikke akkurat manko på ungdom som vil bli superstjerner, så de som velges ut til å bli det er nok blant de mer talentfulle av de håpefulle.

En annen ting er at hvis man lytter seg gjennom platesamlingen til et tilfeldig medlem av "Gammelpopens venner" så oppdager man nok mye gråstein.

Jeg følger litt med på unge/yngre musikere, naturlig nok mest i Oslo/Norge, også innenfor det som må kalles "pop", og jeg er ikke bekymret. Å sammenligne det som er blitt kanonen fra 60- og 70-tallet med en tilfeldig spilleliste på Spotify sier ingenting om hva som foregår innen popmusikken i dag i forhold til i gamle dager. Sammenligning av listemusikk før og nå sier hva som fungerte når det gjelder musikk som forbruksvare før og nå, men har vel liten relevans utover det.

Siste vers

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Autotune (urk) og sidechain compression (trippel-urk!) brukes av mange artister som en del av et kunstnerisk uttrykk og for å gi et lydbilde de ønsker.
Å si at Artisten ikke kan synge fordi den bruker denne teknikken blir veldig generaliserende mener jeg.
det var vel akkurat det jeg åpnet det hele med. Det er nok jeg som har misforstått......
Lurer på hva folk sa da fuzzboksen ble funnet opp.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.809
Sted
Trondheim
Ja, ikke glem at musikken fra 60- og 70-tallet har vært gjennom et skikkelig tidsfilter som har fjernet det uinteressante. Det var mye sløvt som ble levert på 60- og 70-tallet også. Det er minst like mange dyktige musikere i dag som det var for 50 år siden.
Vi ser mye av det samme innenfor klassisk musikk - de myteomspennede musikerne (som Casals, Heifetz osv...) spilles under teppet av dagens generasjon virtuoser. Det kan være at de gamle var mer musikalske, men selv det er litt usikkert. Jeg har lyttet litt til den store dirigenten Ferenc Fricsay i det siste, og der er det mye som ikke ville blitt godtatt i studio i dag. Det er mange, til dels ukjente, dirigenter i dag som går langt utenpå det Fricsay greide.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.809
Sted
Trondheim
Du trenger ikke fuzzboks hvis du har en god rørbasert gitarforsterker. Det er bare å overstyre den litt ... :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.554
Torget vurderinger
23
- eller hanke inn en hifirørforsterker; same same ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Du trenger ikke fuzzboks hvis du har en god rørbasert gitarforsterker. Det er bare å overstyre den litt ... :D
Forskjellen er at rørforsterken gir fet lyd.
Å prøve å gjensape samme lyden med tranistor og fuzzpedal blir ynkelig. Akkurat som hifitransistorforsterker.

• Liker
Reaksjoner: JK
S

Syncrolux

Gjest
Det verste angrepet mot anstendigheten kom vel da den elektriske gitaren ble oppfunnet på 30-tallet.. ?

D

Desillusjonert

Gjest
Nja, holder en knapp på blokkfløyta jeg.
Den har vært ødeleggende for gryende musikk interesse i mange år.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.809
Sted
Trondheim
Nå flyter det ut her, men ingen skal si noe stygt om blokkfløyte. Riktig vakkert når man kan det (men slik den brukes i skolen er den nok ingen høydare):

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
974
Torget vurderinger
8

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Når man leser denne tråden får man inntrykk av at dette er noe nytt at popstjernene ikke kan synge, noe som langt i fra er sant. Jeg tro folk her helst vil huske det som er bra og bare ignorere det som var drit i "gamle dager".

Ett eksempel er Boney M som solgte bøtter og spann med plater på 70 tallet. Halve gruppen var ikke med og sang på platene en gang. De turnerte vel også med flere utgaver av bandet samtidig. Frank Farian som står på vederstyggeligheten Bonney M, sa selv i et intervju om hun ene damen i gruppen: "her voice wasn't suited for this kind of music". Denne Farian stod for øvrig også bak Milli Vanilli.

Det er også nok av eksempler med playback og ghost singers (der den egentlige vokalen står bak scenen). Forskjellen nå er at alle kan synge rent live med auto tune slik at terskelen får å komme i rampelyset er mye lavere. Om man gir ut musikk før eller etter berømmelsen ser ut til å være irrelevant. Det som irriterer meg mest er nå de bruker auto tune som et slags instrument og overstyrer vokalen sier det stopp for meg. Om det i tillegg er nasal synging så er jeg på toalattet og spyr...

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Mye sleivspark til rap/hiphop som "popsjanger" her. Ser at flere ikke vil ha den diskusjonen her, så skal la det ligge.
Men fornekter man sjangeren totalt som popsøl kan man gå glipp av mye godbiter..

raptor

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
28
Sted
O' Vestland vestland...
Dette var ikke så ille:D
Her var det jo musikalske tendenser....(så tipper dette aldri slår godt an hos det store hiphop publikummet, slik som Eminem og hva de nå heter...)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Til dere som hører på radio og slikt og vet litt om hva som faktisk er populært på samme måte som Pizza Grandiosa: Er de både yngre og mer etablerte gode artistene som jeg tror er populære egentlig marginale og ukjente blant folk flest? Jeg nevner i fleng: Highasakite, Ane Brun, Fay Wildhagen, Susanne Sundfør, Aurora, Sondre Lerche.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.554
Torget vurderinger
23
Har ikke hørt de. Liker ingen av de.

Topp Bunn