Posten igjen :(

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.909
Sted
Nøtterøy
Sendte noen kabler som ser ut til å ha "blitt borte" på veien.
Sendte pakken som brev.
Spørsmålet er da, er jeg helt rettsløs med tanke på erstatning fordi jeg sendte pakken som brev?
I.flg. hu jeg snakket med på posten/Rema 1000 så hadde jeg ikke krav på noe som helst i erstatning når pakken ble sendt på denne måten.

Forbannet synd fordi disse kablene jo kostet noen lapper. :mad:

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.176
Torget vurderinger
2
Posten erstatter ikke bortkomne brev. Selv om det stort sett går bra og sende på den måten er det en sjangs og ta det der.

Ting av verdi er det best og sende som pakke med sporingsnr. Da erstatter posten hvis det forsvinner eller blir ødelagt underveis. En lang og byråkratisk prosess, men dog...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, og hvorfor skulle de egentlig det?

Brev skal ikke inneholde verdier, og portoen er satt deretter. Theres no such thing as a free lunch.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.909
Sted
Nøtterøy
erato skrev:
Nei, og hvorfor skulle de egentlig det?

Brev skal ikke inneholde verdier, og portoen er satt deretter. Theres no such thing as a free lunch.
Jobber du i posten ???

kanskje de burde opplyse om det?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
leifen skrev:
Skulle de erstatte en uregistrert sending, ville jo i praksis enhver kunne møte opp på postkontoret
og kreve erstatning da. Enten de hadde sendt noe eller ei.
Det var her det åpenbare kom inn ja; hvordan forvente erstatning for noe som aldri er registrert innlevert?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.440
Torget vurderinger
0
Dette var et "ikke problem" for noen år siden. Posten skulle fram og den kom fram. Jeg synes ( mulig det er feil ) at det blir borte mere post nå etter at de begynte å "leke butikk"?

Har i løpet av de siste årene mistet julegaver (postpakke) og nå sist en praktutgave av Snorre som ble sendt som brev. :mad: For ikke å snakke om det som ikke kommer fram til meg som jeg ikke venter og derfor ikke etterlyser. Men stadig oftere dukker det opp purringer endog inkasso hvor jeg aldri har motatt regning/faktura eller første purring. Det kan jo være avsenderen selvsagt, men jeg mistenker sterkt at det er post som "blir borte"! Slik var det ikke i "gamle dager".

Litt på siden egentlig men noe som gjorde meg en smule forbannet. Avkommet har bestillt ny mobil og den kom selvsagt til adressen her. De sender kun til folkeregistrert adresse, og greit nok. Han fulgte selvsagt sporingsnummertet som en unghund på jakt, og på fredag ringte han med besked om at det farderlige opphav måtte dra på postkontoret og videresende pakken til Ålesund der han går på skole. dette måtte gjøres før 16:00 for det er siste frist for innlevering. Jeg drar ned på postkontoret og henter pakken fyller ut ny adresselapp betaler en ringe sum av kr 160,- postmannen klistrer adresselappen over den gamle og jeg spør om den "går i dag". Jada er svaret. I går lørdag sjekket gutten det nye sporingsnummeret og der ser han at pakken er levert inn for sent 16:02 slik at den blir ligende her til mandag. På kvitteringen for betaling av ny porto for denne pakken som ble videresendt "der og da", denne kvitteringen ble printet ut etter at pakken var levert inn med ny pakkelapp, står det at klokken var 15:20 ! Det betyr at denne latsabben i løpet av 40 minutter ikke gadd registrere pakken som inlevert, men gjorde 2 minutter etter at pakkene skulle hentes. Drittsekk !

Registrering består i at man scanner strekkoden og legger pakken fysisk i et bur som alle pakkene transporteres i. Dette buret står ca 2 meter bak postfyren i skranken! I løpet av 40 minutter maktet han ikke det !? Og før dere spør, det var ikke kø og masse kunder der. Kun meg og det var det i ca 5-7 minutter etterpå også fordi jeg sto der og så på printerblekk som de hadde tilbud på. Grrrr!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Konkurranseutsettingens gleder har medført at posten har blitt stadig mer barbert.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.909
Sted
Nøtterøy
De kan da i det minste opplyse folk som kommer med noe de skal sende da.

Jeg ba bare om å få sendt min pakke på en rimelig måte, og betalte rundt 60 kroner for det.

Borte har den blitt, og jeg har bare meg selv å takke.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.176
Torget vurderinger
2
Selv pakker med sporingsnr. kan det bli problemer med. Det har hendt fler ganger jeg ikke har fått hentelapp.
Det kan jo ordnes hvis jeg har fått sporingsnummeret.

Posten blir verre og verre.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.440
Torget vurderinger
0
Andy skrev:

Jeg ba bare om å få sendt min pakke på en rimelig måte, og betalte rundt 60 kroner for det.

Borte har den blitt, og jeg har bare meg selv å takke.
Ja men DA er det jo din egen feil ! Må ikke skylde på Posten da vet du !!

Du ville ha det billig, og det fikk du (60,-), du ville ha det sendt, og DET gjorde de !! Men du din "tosk" ;) du glemte å be om at den skulle komme fram ! Du fikk det du ba om ! :p ;D ;D ;D

( Ble bare litt inspirert av en annen som brukte utrykket "adding insult to injury" på en anne tråd. ;)
Jeg føler med deg i forbannelsen. )

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Andy skrev:

Det er jeg enig med deg i. Du trodde åpenbart du sendte en pakke, mens posten sendte det som brev; antar at brevet var av såpass størrelse at det ville være naturlig for kundebehandleren å stille noen spørsmål.

Posten blir verre og verre ja, men merk at de presses av EUs postdirektiv og diverse politiske vedtak. Egentlig skal vi bare være glad vi fortsatt har tjenester, Konkurranseutsetting av offentlige tjenester er en tveegget sak, kanskje saksbehandleren jobbet doble skift og sov i kjelleren........ Snart har vel en privat monopolist overtatt, kjøper opp konkurrentene og dobler prisene over natten for at aksjonærene skal få utbytte.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.131
Var et klokt hode som en gang sa: -Posten skal ikke gå med overskudd. Posten skal gå med post!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.440
Torget vurderinger
0
erato skrev:
.......... Snart har vel en privat monopolist overtatt, kjøper opp konkurrentene og dobler prisene over natten for at aksjonærene skal få utbytte.
Er det ikke det vi ønsker da??

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
erato skrev:
.......... Snart har vel en privat monopolist overtatt, kjøper opp konkurrentene og dobler prisene over natten for at aksjonærene skal få utbytte.
Er det ikke det vi ønsker da??
Vi ønsker vel at økte priser skal gå til bedre posttjenester og ikke til aksjonærutbytte?

G

Gjestemedlem

Gjest
Selv om det kan være tull med postgangen så er jeg stort sett veldig glad for de nye ordningene. Det er mye kjekkere å kunne gå i post i butikk, der de har åpent 10-22 eller noe slikt, enn å måtte innfinne meg på et eller annet postkontor hvor de gjerne stenger i god til før jeg er ferdig på jobb etc.

Det er unødvendig dyrt å sende pakker i Norge, 160 kroner som minstepris for egenemballert pakke er rimelig drøyt, men det er likevel verdt å betale det det koster for å få verdipakker som registrert post.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.098
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det merkelige er at pakker sendt hit med profitthungrige private aktører, som UPS eller FedEx, faktisk kommer frem. Det er derimot et helt lotteri hva som skjer hvis du får en tollpliktig ekspresspakke fra utlandet med Posten/Bring. I beste fall dukker den opp og blir holdt som gissel på nærmeste postkontor til du møter opp og betaler tull, mums og utgifter, i verste fall forsvinner den sporløst på veien og dukker opp etter noen uker når man får det for seg å rydde i krokene på terminalen. UPS leverer derimot pakken på døra, prompte, og sender giro noen dager senere. Disse profitthungrige aktørene ser ut til å ha en rørende tiltro til sine medmenneskers ærlighet, sammenlignet med Posten/Bring.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.131
Apropos UPS og lignende selskap:
Hvorfor skal det være så vanskelig for en privatperson å få sendt en pakke med disse??

Topp Bunn