Posten - service og kundebehandling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eirik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Var en tur på posten i dag for å klage på at de hadde ødelagt en minnebrikke samt få erstatning på denne. Klokken er 1630 og da er det jo ingen på posten som kan ta noen avgjørelse så jeg får beskjed om å fylle ut klageskjema. Så er jeg litt vannskelig og sier at jeg vil ha saken løst før jeg går.

Så kommer samme leksa om at de er på postkontoret ikke kan ta beslutninger. Da ber jeg om at de får tak i en som kan og sier jeg venter til denne personen kommer.

Så skjer det "morsomme". De tilkaller Securitas siden jeg er en vannskelig kunde!!!!!!!!

Må si jeg er "imponert" over postens kundebehandling samt måten de løser problemene sine på.

Noen som har noen ide om hvordan jeg skal får erstatning for det de har ødelagt, samt gitt posten en smekk som takk for sist?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du må sende inn klageskjemaet, dersom det ikke er noen tilstede på postkontoret som kan ta beslutninger. enkelt og greit.

Vedlegg

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Eirik, sånn som saken utviklet seg hadde visst ikke de ansatte annet valg enn å tilkalle Securitas.

De postansatte forklarte saken for deg. Det var ingen der på det gitte tidspunktet som kunne gi deg noe endelig svar. Du fikk tilbud om å fylle ut et skjema som sannsynligvis ville løst problemet. Du kunne eventuelt komme tilbake dagen etter og prate med noen med autoritet til å løse problemet sammen med deg.

I stedet valgte du å gjøre livet surt for de som var igjen på jobb. Beklager, du får ingen sympati her!

eirik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Helt riktig - jeg ble kastet ut av Securitas.

Når det gjelder klageskjemaet så er jeg lei av som forbruker og privatperson stadig å måtte vente på at den store organisasjonen skal behandle saken. Jeg kan akseptere å fylle ut skjemaet og få en erstatning der og da, men det var ikke en mulighet. Hvorfor er det jeg som en liten forbruker og ikke posten med 1 000 000 000 i overskudd som skal ha et økonomisk tap, eller kostnad?

eirik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Frank.

Jeg valgte ikke å gjøre livet surt for noen på postkontoret, det jeg derimot ba om var at de fikk tak i noen som kunne ta en beslutning slik at saken kunne løses der og da. Jeg synes ikke det er urimelig - gjør du?

Vedlegg

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Frank.

Jeg valgte ikke å gjøre livet surt for noen på postkontoret, det jeg derimot ba om var at de fikk tak i noen som kunne ta en beslutning slik at saken kunne løses der og da. Jeg synes ikke det er urimelig - gjør du?
    Ja

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    at posten er treg og ikke så flink med kundebehandling er vel egentlig ikke noe nytt, det som irriterer meg mest er egentlig at alt går så sinnsykt tregt sent. sente en pakke i opkrav for en stund siden, er absolutt noe av det verste jeg har vært med på, griet nokk det tok godt over en uke før pakken kom frem, men at det faktsik tok en mnd til 1,5 mnd, før jeg hadde penger på konto er jeg mektig imponert over, ingen klarte å finne ut om pakken var ankommet postkontor eller om den var utlvert, om den var betlat var det heller lite å få vite om. siste flotte hendelse med posten var nå i sommer, ventet på svar fra ksolen jeg skulle gå om jeg hadde fått plass, men fikk aldri svar, men brevet var sent det, var bare det at posten hadde selvsagt kastet det bort, fikk heldigvis skole plass for det.
    mvh Jørgen (som ikke er så glad i posten.)

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.306
    Torget vurderinger
    4
    Posten skylder meg en marantz cd-spiller. Den ble sendt i originalforpakning (med behandles forsiktig-merking) og kom fram til kjøper uten synlige skrammer på esken. Problemet var at den ikke ville ha plater lengre. Siden jeg ikke kunne bevise at det var i deres hender at skaden på spilleren oppsto, ble klagen min avvist. Moralen er: bruk mye bobleplast og helst dobbel eske.

På godt nordnorsk vis vil jeg betegne majoriteten av postens ansatte som noen slepphendte forbanna gorrhyser uten respekt for andres eiendom! Det er rett og slett forrjævlig at vi skal betale dem i dyre dommer for at de skal behandle pakkene våre som om de ikke var skittvannet verdt. Bedre blir det ikke når postkontorene legges ned og prakkes over på allerede overarbeidet matbutikk-/kioskpersonale. Kutt all statsstøtte til dem og åpne for skikkelig konkuranse i markedet.

Sorry om jeg tråkker noen på tærne her. Det er sikkert folk her inne som jobber der, og jeg er sikker på at når de får ei eske som det står Conrad Johnson eller Krell på, så behandler de nok pakkene som om det skulle vært deres egne. Men når jeg taper flere tusen kroner på å bruke en tjeneste jeg har betalt for blir jeg naturlig nok forbannet.

Jeg har derfor absolutt forståelse for trådstarters frustrasjon, men hvordan blir en minnebrikke ødelagt? Den har da ingen bevegelige deler?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Posten skylder meg en marantz cd-spiller. Den ble sendt i originalforpakning (med behandles forsiktig-merking) og kom fram til kjøper uten synlige skrammer på esken. Problemet var at den ikke ville ha plater lengre. Siden jeg ikke kunne bevise at det var i deres hender at skaden på spilleren oppsto, ble klagen min avvist. Moralen er: bruk mye bobleplast og helst dobbel eske.

På godt nordnorsk vis vil jeg betegne majoriteten av postens ansatte som noen slepphendte forbanna gorrhyser uten respekt for andres eiendom! Det er rett og slett forrjævlig at vi skal betale dem i dyre dommer for at de skal behandle pakkene våre som om de ikke var skittvannet verdt. Bedre blir det ikke når postkontorene legges ned og prakkes over på allerede overarbeidet matbutikk-/kioskpersonale. Kutt all statsstøtte til dem og åpne for skikkelig konkuranse i markedet.

Sorry om jeg tråkker noen på tærne her. Det er sikkert folk her inne som jobber der, og jeg er sikker på at når de får ei eske som det står Conrad Johnson eller Krell på, så behandler de nok pakkene som om det skulle vært deres egne. Men når jeg taper flere tusen kroner på å bruke en tjeneste jeg har betalt for blir jeg naturlig nok forbannet.

Jeg har derfor absolutt forståelse for trådstarters frustrasjon, men hvordan blir en minnebrikke ødelagt? Den har da ingen bevegelige deler?
    Jeg er også misfornøyd med mye av den sørvisen posten leverer.

Men de fleste vet nå at posten ikke behandler pakker med silkehansker. Pakker lesses inn i containere og tømmes ut, ganske brutalt, opp til flere ganger på tur fra a til b.

Det er nå en gang heller ikke det trådstarter klager på i dette tilfellet. Han aksepterer rett og slett ikke å følge normal saksgang i en klagesak. Oppførselen slik han beskriver den, virker faktisk truende.

Verden er ikke sånn at "sjefene" løper fra hus og hjem for å erstatte gjenstander for enkeltindivider. Det er rett og slett ikke sånn det fungerer.

Det er bare å telle til ti, flere ganger hvis det trengs, og fylle ut skjemaet. Hvis ikke kommer Securitas og tar deg ;).

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Posten skylder meg en marantz cd-spiller. Den ble sendt i originalforpakning (med behandles forsiktig-merking) og kom  fram til kjøper uten synlige skrammer på esken. Problemet var at den ikke ville ha plater lengre. Siden jeg ikke kunne bevise at det var i deres hender at skaden på spilleren oppsto, ble klagen min avvist. Moralen er: bruk mye bobleplast og helst dobbel eske.
    hehe var litt heldigere jeg da jeg fikk tilsent spiller fra hifiklubben, men der var det vel ehller lite tvil om vem som hadde skylda, eska så ikke ut, samt at frontplata på spillern å innmaten var på tur ut av spillern da pakken ble åpnet.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Det er nå en gang heller ikke det trådstarter klager på i dette tilfellet. Han aksepterer rett og slett ikke å følge normal saksgang i en klagesak. Oppførselen slik han beskriver den, virker faktisk truende.
    er helt enig her man vet jo faktisk aldri va slags tulling det er som står der å nekter å høre på det du sier, og det på grunn av en MINNEBRIKKE.
    menmen vor flaut er det vel ikke å må bli fulgt ut av securitas for å ha hisset seg opp pga en minnebrikke ;)

eirik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Når det gjelder min oppførsel på posten var den helt eksemplasrisk - helt frem til Securitas kom. Som avslutning sa jeg høyt nok til at alle kunne høre det:

"Så måten posten håndterer klager på er at de får Securitas til å kaste ut den som klager"

Ok, jeg vet at det var litt barnslig, men men

En annen ting er at det er jo bare en minnebrikke, men det er prinsippet som gjelder. Man finner ikke 1250 kr på bakken heller.....

Det jeg vil er at Posten tar ansvar for det de ødelegger og ikke bare trenerer en sak til de har fått det som de vil.

L

Lydtekniker

Gjest
    Uten at jeg vet det sikkert, tipper jeg de ansatte som var på jobb da du kom innom ikke har myndighet til å tilkjenne deg noen erstatning sånn på stående fot, og at de har "stående ordre" om å henvise til den normale saksgangen. Ingen av disse har noen personlig gevinst av dette, så jeg synes ikke det er grunnlag for å påstå at noen av de ønsker å trenere en slik fillesak.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg fikk en forsterker ødelagt under sending. fylte ut skjema, leverte forsterkeren til posten for kontroll. deretter til verksted for reparasjon. posten dekket alt.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Sorry ingen sympati fra min side.
    Trådstarter er bare nok et eksempel på nordmenn 's problem med å skille mellom en stakkars ansatt og bedrift. Greit nok at de på gulvet er bedriftens ansikt utad, men vi som kunder må faktisk kunne forstå såpass at de nødvendigvis ikke har den myndigheten til bare å gi ut penger uten videre. Har de en rutine må vi forholde oss til den. Sokner selv til Grønland postkontor, og de som er kjent med kundeklientelet der, kan kanskje si seg enig med meg, når jeg sier at jeg er mektig imponert over de ansatte der som holder ut dag etter dag.

PS
    Det blir ofte snakket om at det generelt er et slett servicenivå i Norge. Se dere rundt neste gang dere er ut på shopping. Observer hvor utrolig mange grinete og bedritne kunder som finns rundt omkring. Jobbet selv i et serviceyrke gjennom mange år, og må bare si at kundene har blitt verre og verre utover 90-tallet og inn i 2000.

eirik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg vil poengtere at det ikke er de ansatte jeg kritiserer, men systemet i posten. Det kan kanskje virke som jeg er ute etter person, men det er jeg ikke.

Det som er mitt hovedpoeng er at postkontoret ligger tilgjengelig og det er der - ansikt til ansikt med en person - jeg vil løse problemet. Ikke gjenom et skjema.

T

tjn

Gjest
    Det blir ofte snakket om at det generelt er et slett servicenivå i Norge. Se dere rundt neste gang dere er ut på shopping. Observer hvor utrolig mange grinete og bedritne kunder som finns rundt omkring. Jobbet selv i et serviceyrke gjennom mange år, og må bare si at kundene har blitt verre og verre utover 90-tallet og inn i 2000.

Jeg synes tvert i mot at det er en tendens til at de som jobber i service yrkene blir verre og verre, mer grinete og mindre kompetanse om det de selger/utøver enn for noen tiår siden.

Men man roper da ikke på uniformert personel i en situasjon som trådstarter beskriver, det er misbruk av vakt personellet som posten og andre sikker betaler dyrt for.

Vedlegg

L

Lydtekniker

Gjest
    Det som er mitt hovedpoeng er at postkontoret ligger tilgjengelig og det er der - ansikt til ansikt med en person - jeg vil løse problemet. Ikke gjenom et skjema.
    Du bør i tilfelle klage til rette instans fremfor å pålegge de som jobber "på gulvet" å tilkjenne deg en erstatning der og da. De har rett og slett ikke anledning til det, og kan igrunn ikke gjøre annet enn å henvise til den instruks de har blitt pålagt å følge av ledelsen.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Men man roper da ikke på uniformert personel i en situasjon som trådstarter beskriver, det er misbruk av vakt personellet som posten og andre sikker betaler dyrt for.
    Hva skal en stakkar gjøre da når "bråkmakeren" nekter å gå ???.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Når det gjelder min oppførsel på posten var den helt eksemplasrisk - helt frem til Securitas kom. Som avslutning sa jeg høyt nok til at alle kunne høre det:

"Så måten posten håndterer klager på er at de får Securitas til å kaste ut den som klager"

Ok, jeg vet at det var litt barnslig, men  men

En annen ting er at det er jo bare en minnebrikke, men det er prinsippet som gjelder. Man finner ikke 1250 kr på bakken heller.....

Det jeg vil er at Posten tar ansvar for det de ødelegger og ikke bare trenerer en sak til de har fått det som de vil.
    fyll ut skjemaet, følg instruksene, oppfør deg fornuftig, så ordner det seg nok.
    litt stress må du regne med, når uhellet er ute.
    vær gjerne tøft og bestemt, men ikke vær urimelig mot de ansatte som ikke har myndighet til å behandle saken.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er desverre slutt på den tiden da man tok på seg findressen når man skulle på postkontoret.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Jeg synes tvert i mot at det er en tendens til at de som jobber i service yrkene blir verre og verre, mer grinete og mindre kompetanse om det de selger/utøver enn for noen tiår siden.

Nå har jeg vel heller ikke  påstått at alt servicepersonell her på berget er 100%. Grunnen til det kan være så mangt. Ufaglært arbeidskraft, generelt underbetaling (skjønner ikke hvordan en butikkansatt i Oslo klarer å leve på butikklønn), underbemanning, dårlig opplæring og oppfølging i butikkene og ikke minst lav arbeidsløshet.
    Poenget mitt er at vi som kunder bør gå i oss selv, og tenke over hvordan vi oppfører oss vel så mye som de bak disken, eller er det totalt likegyldig? Er ikke så gammel, men en ting har jeg lært meg, er at normal god folkeskikk, vennlig fremtoning og et velment smil faktisk fører en langt i livet........

T

tjn

Gjest
    Er ikke så gammel, men en ting har jeg lært meg, er at normal god folkeskikk, vennlig fremtoning og et velment smil faktisk fører en langt i livet........
    Enig, og som selger/kundebehandler vil en da selge mer enn ved motsatt oppførsel......Spesielt hvis det blir kombinert med kompetanse, og folket kommer tilbake. Problemet med f.eks. Posten er at det ikke er andre alternativer og de kan derfor behandle kundene akkurat som de vil samtidig som de vet at kunden må komme tilbake hvis han/hun ønsker tjenester av dette slaget. Der var vi tilbake til monopol debatten igjen.....

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Enig, og som selger/kundebehandler vil en da selge mer enn ved motsatt oppførsel......Spesielt hvis det blir kombinert med kompetanse, og folket kommer tilbake. Problemet med f.eks. Posten er at det ikke er andre alternativer og de kan derfor behandle kundene akkurat som de vil samtidig som de vet at kunden må komme tilbake hvis han/hun ønsker tjenester av dette slaget. Der var vi tilbake til monopol debatten igjen.....
    Da er vi også tilbake til det med å skille mellom ansatt og bedrift. Et annet eksempel: Går toget mer i rute eller fortere frem bare fordi vi æreskjeller en stakkars konduktør?

Vedlegg

T

tjn

Gjest
    Da er vi også tilbake til det med å skille mellom ansatt og bedrift. Et annet eksempel: Går toget mer i rute eller fortere frem bare fordi vi æreskjeller en stakkars konduktør?
    En ansatt er bedriften, og hvis vedkommende oppfører seg dårlig er han/hun illojal mot bedriften og kollegaene som prøver å gjøre en god jobb.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    En ansatt er bedriften, og hvis vedkommende oppfører seg dårlig er han/hun illojal mot bedriften og kollegaene som prøver å gjøre en god jobb.

Det er jeg enig i, men samtidig veldig uenig. Du mener altså at det er greit også å "sable" ned en stakkar som i utgangspunktet gjør en veldig god jobb utifra de forrutsetninger og premisser arbeidsgiver har gitt henne/ham? Mulig det er fordi jeg selv i mange år har jobbet i butikk, og selv opplevd alt for mange rasshøl, at jeg tar de ansatte i forsvar. Muligens er det derfor jeg også er mer enn langt over gjennomsnittet hyggelig kunde når jeg selv er ute og handler. Trass i at posten roter bort 8 pakker med dvd'er, mister selvangivelsen min slik at jeg får straffeskatt på 120000.- osv..
    Alle burde jobbet en 10-15år med service, da skulle vi sett....

Vil forresten understreke at mine omtaler og beskrivelse av enkelte kunder ikke gjelder trådstarter. Dette har jeg overhodet ingen forrutsetning for å si.

Berg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    1
    I min yngre undom jobbet jeg et par år i skranken hos posten. Jeg vil anbefale trådstarter å ringe posten kundeservice å ta opp problemet der, de som jobber på postkontoret er ikke i nærheten av å kunne gi deg noen penger tilbake.

eliasen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Antall liker
    0
    .... mister selvangivelsen min slik at jeg får straffeskatt på 120000.- osv..
    Er det virkelig noen som tørr og sende viktige dokument som selvangivelse i posten urekommandert???

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    den ene en nokså kraftig pakistaner (22-28 år), den andre en neger på samme alder.
    Hvorfor er hudfargen til disse personene relevant for historien?

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Det at jeg er mer skeptisk til utlendinger enn nordmenn er vel bare et resultat av den virkelige verden slik den er, og ikke slik den burde være.
    Hvordan vet du at de var utlendinger, og ikke norske? Så du passene deres?

Kan du utdype hva "den virkelige verden" er for noe? Er det den verden der mennesker skiller seg ut og får et ekstra kritisk søkelys på seg pga. av en noe mørkere hudfarge?

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Hvordan vet du at de var utlendinger, og ikke norske? Så du passene deres?

Kan du utdype hva "den virkelige verden" er for noe? Er det den verden der mennesker skiller seg ut og får et ekstra kritisk søkelys på seg pga. av en noe mørkere hudfarge?
    om de hadde norsk statsborgerskap eller ikke var vel ikke vesentlig her, var vel det at de var av utenlandsk opprinnelse kansje?
    slik sm tingene er i dag og slik har det vel også alltid vært, så er vel veldig mange sketiske til utlendinger, er vel ikke å skjule at har en med utenlandsk opprinnelse som har gjort noe ulovleig så får hele norges befolkning høre om dette, og det må gjerne presiseres at de er utenlandsk. At mange er skeptiske forstår jeg godt, det verste er vel egetnlig gamle folk faktsik, er vel ikke skjelden man hører eldre prate om alle de kriminelle utlendingene, som gjør at man ikke tør gå ut om kveldene lenger.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    At mange er skeptiske forstår jeg godt, det verste er vel egetnlig gamle folk faktsik, er vel ikke skjelden man hører eldre prate om alle de kriminelle utlendingene, som gjør at man ikke tør gå ut om kveldene lenger.
    Det er temmelig sikkert at dette i stor grad skyldes en (som oftest ubegrunnet) frykt for det som er annerledes og ukjent. Hudfargen til en person skulle ikke spille noen som helst relevant rolle i beskrivelsen eller oppfatningen av ham.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hudfargen til en person skulle ikke spille noen som helst relevant rolle i beskrivelsen eller oppfatningen av ham.
    Vil påstå at hudfarge i aller høyeste grad er relevant i forhold til å beskrive en person.

Skal du peke ut en farget person blant hvite, trenger du ikke å beskrive høyde, vekt og klesstil. Du sier:"han mørke", e.l.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Vil påstå at hudfarge i aller høyeste grad er relevant i forhold til å beskrive en person.
    Denne setningen skjønte jeg ikke. Du sier at det å beskrive en person er mindre viktig enn hvilken hudfarge han har?

Skal du peke ut en farget person blant hvite, trenger du ikke å beskrive høyde, vekt og klesstil. Du sier:"han mørke", e.l.
    Ja, dersom hudfargen i seg selv er tema, så er det klart man kan snakke om det. Men jeg ser ikke relevansen ellers.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Beklager, jeg mente naturlig nok utenlandsk opprinnelse.

I den virkelige verden så er folk skeptiske til de av utenlandsk opprinnelse
    Kan du presisere "utenlandsk opprinnelse"? Hvem er det du snakker om her? Er det de 23000 svenskene som bor i Norge? Eller de 19000 danskene, 13000 tyskerne eller 11000 britene?

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.620
    Torget vurderinger
    4
    Fush, ærlig talt hva er det du vil fram til? Får da være måte på kverulering.
    Prøver du å stemple noen som rasist bare for at han nevnte hudfarga i historien? Og hva er egentlig galt med å frykte det som er fremmed for oss?
    Så mye jævelskap som det er i verden!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn