Posten - service og kundebehandling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Denne setningen skjønte jeg ikke. Du sier at det å beskrive en person er mindre viktig enn hvilken hudfarge han har?
    Hvis du f.eks. skal beskrive en farget person som du så ranet en bank. Hva sier du til politiet? At han så ut til å være en snill og omtenksom mann, og hadde glimt i øyet. Eller sier du at det var en svart mann, midt i tjueårene, med svart skinnjakke og blå caps?
    Ja, dersom hudfargen i seg selv er tema, så er det klart man kan snakke om det. Men jeg ser ikke relevansen ellers.
    Hudfargen er et tema når den representerer en gruppe mennesker som er overrepresentert blant kriminelle. Ihvertfall er det en utbredt oppfatning at innvandrere, ofte med traumatiske opplevelser som ballast, ikke alltid klarer å holde seg innenfor lovens grenser.

Som det tidligere er blitt nevnt ville ikke hudfarge hatt noe å si i en perfekt verden. Men, verden er ikke perfekt. Vi blir påvirket av det vi ser på tv og leser i avisene. Dette har vi med oss når vi av og til forhåndsdømmer personer.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Fush, ærlig talt hva er det du vil fram til? Får da være måte på kverulering.
    Prøver du å stemple noen som rasist bare for at han nevnte hudfarga i historien? Og hva er egentlig galt med å frykte det som er fremmed for oss?
    Så mye jævelskap som det er i verden!
    Ja, jeg synes det tenderer mot rasisme å dra inn hudfarge som poeng i denne historien, og på den måten insinuere at det dermed er mer sannsynlig at de hadde kriminelle hensikter.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Hvis du f.eks. skal beskrive en farget person som du så ranet en bank. Hva sier du til politiet? At han så ut til å være en snill og omtenksom mann, og hadde glimt i øyet. Eller sier du at det var en svart mann, midt i tjueårene, med svart skinnjakke og blå caps?
    Ja, hvis utseendet hans er selve temaet, så er det klart man kan snakke om hudfarge. Det har jeg jo sagt. Men det har ingen relevans i historien over.

Hudfargen er et tema når den representerer en gruppe mennesker som er overrepresentert blant kriminelle. Ihvertfall er det en utbredt oppfatning  at innvandrere, ofte med traumatiske opplevelser som ballast, ikke alltid klarer å holde seg innenfor lovens grenser.
    Ser ikke sammenhengen mellom hudfarge og kriminalitet. Det er da ikke hudfargen som er årsaken?

Som det tidligere er blitt nevnt ville ikke hudfarge hatt noe å si i en perfekt verden. Men, verden er ikke perfekt.
    Jeg trodde verden ble det vi gjorde den til.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Ja, jeg synes det tenderer mot rasisme å dra inn hudfarge som poeng i denne historien, og på den måten insinuere at det dermed er mer sannsynlig at de hadde kriminelle hensikter.
    Det ar mørkhudete er overrepresentert på kriminalstatistikken er et uomtvistelig faktum, det trenger ikke insinueres, det bare er sånn. Enig med RJEL, dette er kverulering, et forsøk på å tvinge frem en "tilståelse" ved å plukke sund alle bortforklaringer retorisk. Gir ingen mening, det han eventuelt "tilstår" er statistisk sett sant.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Det ar mørkhudete er overrepresentert på kriminalstatistikken er et uomtvistelig faktum, det trenger ikke insinueres, det bare er sånn. Enig med RJEL, dette er kverulering, et forsøk på å tvinge frem en "tilståelse" ved å plukke sund alle bortforklaringer retorisk. Gir ingen mening, det han eventuelt "tilstår" er statistisk sett sant.
    Har du tall på dette? Poenget er uansett at hudfargen ikke er relevant. Det vil i såfall være en spuriøs relasjon.

A

Affa

Gjest
    Har du tall på dette? Poenget er uansett at hudfargen ikke er relevant. Det vil i såfall være en spuriøs relasjon.
    Hudfarge, kjønn, legning er krydder i historien. Leser du ikke bøker lille du?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg er utlending selv - vietnameser.
    og jeg har levd med at nordmenn flest kan være litt skeptiske sånn til å begynne med når de møter meg. ærlig talt, så plager det meg ikke noe særlig. tvert imot synes jeg det er ganske naturlig - en nordmann i vietnam vil jo også bli møtt med en viss skepsisme (selv om folk ville hatt respekt for pengene hans...). å være reservert i forhold til noe "fremmed" er en nærmest medfødt menneskelig egenskap.

og, sant nok: på sett og vis har jo enkelte vietnamesere i norge oppført seg på en måte som gir nordmenn grunn til å være skeptiske.

nå er heldigvis de fleste nordmenn såpass fornuftige at de bedømmer meg etter hvem jeg er, så fort de har lært meg å kjenne litt. så i bunn og grunn har jeg aldri opplevd noe rotfestet rasisme i norge. en eller annen bemerkning som spyttes ut i sinne har det riktignok vært - men det har faen meg gått begge veier, hehe. jeg vet at det finnes en andel forstokkede idioter (f.eks. vigrid-banden og annet avskum), men denne andelen er tross alt relativ liten.

bottom of the line: det er unødvendig å sette folk til veggs og stemple dem som rasister i tide og utide. "ulv ulv".

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er nok slik ja. De sorte har lange fingre....
    fingrene deres er visstnok ikke det eneste som er lengre hos dem. kanskje du er litt misunnelig, affa? ;D

A

Affa

Gjest
    Slik skal det låte. Du er litt i overkant kjepphøy, men slik blir man av mye bøker og film. Selv lister jeg meg nærmest ubemerket rundt. Som en varm sommervind.

A

Affa

Gjest
    fingrene deres er visstnok ikke det eneste som er lengre hos dem. kanskje du er litt misunnelig, affa?  ;D
    Neidu..Lille Bongo burde vite at enkelte her oppe også er særdeles kraftig utrustet i den regionen.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hadde tenkt å skrive noe om posten, men nå hadde visst temaet skiftet...

Eh, vel når det gjelder dette med utlendinger og kriminalitet så er jo dessverre det et problem. Det er et problem man ikke får lov å snakke særlig høyt om, det er et problem for alle de lovlydige og skikkelige med annen hudfarge og bakgrunn som blir satt i bås og forhåndsdømt. Men de blir ikke dømt på grunn av fordommer først og fremst vil jeg si, de blir det oftest av dårlige erfaringer. Statistikken til Ivar L viser jo at det faktisk stemmer, det som mange har inntrykk av, nemlig at det er ikke jevn fordeling på kriminalstatistikken mellom nordmenn og nyere landsmenn. Dette kommer også inn under følelser, når man stadig leser om drap, voldtekt og alvorlige forbrytelser begått av innvandrere, så blir man selvsagt og naturligvis litt skeptisk. Og som Joaquin sier, og det har jeg hørt/lest andre også si (jeg har f.eks en vietnamesisk adoptert venninne), så er det faktisk lite rasisme (av den ideologiske typen, at man ikke liker mennesker som er mørke rent prinippielt) i Norge. Tror ikke jeg kjenner noen slike. Men jeg kjenner mange som har hatt dårlige erfaringer og derfor er blitt litt skeptisk. Men jeg tror likevel at de aller fleste nordmenn vil ta imot og gi f.eks en ny kollega en sjanse til å vise hvem han er uten fordommer før han "dømmer" han. Noe annet er det om man kanskje krysser gaten, for sikkerhets skyld, om man skulle treffe på en gjeng som ser litt mistenkelig ut, eller holder litt ekstra øye med en utenlandsk familie med en kone med veeeldig store skjørt om man driver butikk. Rett og slett på grunn av dårlig erfaring. Synd at mange skal bli mistenkt uten grunn, men det er ofte deres egne landsmenn de kan takke for det. Og det nytter ikke å prøve å holde et slags lokk over dette, for folk føler det de føler, og tenker det de tenker uavhengig av om det er det "politisk korrekte".

Angående posten:
    Jeg er nok litt enig i at det ikke akkurat kan kreves en løsning der og da, men posten og diverse andre bedrifter gjør nok det de kan for å gjøre det litt vanskelig å klage, så mange rett og slett ikke tar seg bryet med det om ikke beløpet er så stort. Og det å ringe til de fleste bedrifter er jo heller ikke alltid særlig kjekt. Jeg skulle ringe til mitt lokale postkontor for å høre om de hadde stengt eller hvortid de stengte. Da kom jeg inn i et system med trykk "ditt" og hva skal du "datt".
    Til slutt la jeg på og kjørte heller ned på posten, da jeg antok at det ville gå like kjapt.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Å være resvert i forhold til noe "fremmed" er en nærmest medfødt menneskelig egenskap.
    Og prøver man å tie det ihjel gjør man bare seg selv en bjørnetjeneste. Å slå ned på overgrep er en selvfølge, men den stadige fordømmelsen av såkalt "hverdagsrasisme" bidrar kun til å sementere motsetningene.

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Og prøver man å tie det ihjel gjør man bare seg selv en bjørnetjeneste. Å slå ned på overgrep er en selvfølge, men den stadige fordømmelsen av såkalt "hverdagsrasisme" bidrar kun til å sementere motsetningene.
    true

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    samtidig må det sies at jeg som vietnameser kanskje er i en annen situasjon enn folk fra f.eks. pakistan eller somalia. vietnamesere er nok mindre utsatt for såkalt hverdagsrasisme enn muslimer og innvandrere fra enkelte afrikanske land.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jaja. Nok om posten.

Hvordan er servicenivået til securitas?

Var de hyggelige da de hjalp deg å finne utgangsdøra?

;)

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Hva synes dere om servicen på forsikring? Jeg har måttet vente i tre måneder pga en liten fillesak knytet til reiseforsikring. Ringte etterhvert da jeg ble lei av å vente. Vedkommende som jeg snakket med sa de manglet folk, og at det var derfor det tok tid.

Holdbart?

Bør vi nasjonalisere forsikringsbransjen slik at det blir orden på servicen?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Bør vi nasjonalisere forsikringsbransjen slik at det blir orden på servicen?
    Tror du det hjelper? Det offentlige byråkratiet utmerker seg ikke akkurat med rask og god service. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Helt riktig - jeg ble kastet ut av Securitas.

Når det gjelder klageskjemaet så er jeg lei av som forbruker og privatperson stadig å måtte vente på at den store organisasjonen skal behandle saken. Jeg kan akseptere å fylle ut skjemaet og få en erstatning der og da, men det var ikke en mulighet. Hvorfor er det jeg som en liten forbruker og ikke posten med 1 000 000 000 i overskudd som skal ha et økonomisk tap, eller kostnad?
    Jeg tror nok ikke du virket truende. Jeg er vant med forbrukersaker, og ting lar seg ordne vanligvis.

Jeg synes det er litt drøyt at securitas blir koblet inn med en gang. Hadde du vært kledd i slips og dress og dyre sko, kan det kanskje hende du fikk en annen behandling.

Synes det bare er merkelig at de ikke ba deg komme tilbake dagen derpå og levere klagen til "riktig person". Men nå er posten ikke IKEA, der de har en skikkelig klageavdeling...

Mvh.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Vente, han vil garantert gå til slutt!
    Normalt holder det med en forklaring på hvorfor det er slik. Og så sier man at man desverre må jobbe videre. Og så sier man at vedkommnde kan komme tilbake i morgen.

eliasen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Antall liker
    0
    Jeg tror nok ikke du virket truende. Jeg er vant med forbrukersaker, og ting lar seg ordne vanligvis.

Jeg synes det er litt drøyt at securitas blir koblet inn med en gang. Hadde du vært kledd i slips og dress og dyre sko, kan det kanskje hende du fikk en annen behandling.

Synes det bare er merkelig at de ikke ba deg komme tilbake dagen derpå og levere klagen til "riktig person". Men nå er posten ikke IKEA, der de har en skikkelig klageavdeling...

Mvh.
    .....som blir velbrukt! les: mangler

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    jeg er utlending selv - vietnameser.
    og jeg har levd med at nordmenn flest kan være litt skeptiske sånn til å begynne med når de møter meg. ærlig talt, så plager det meg ikke noe særlig. tvert imot synes jeg det er ganske naturlig - en nordmann i vietnam vil jo også bli møtt med en viss skepsisme (selv om folk ville hatt respekt for pengene hans...). å være reservert i forhold til noe "fremmed" er en nærmest medfødt menneskelig egenskap.

og, sant nok: på sett og vis har jo enkelte vietnamesere i norge oppført seg på en måte som gir nordmenn grunn til å være skeptiske.

nå er heldigvis de fleste nordmenn såpass fornuftige at de bedømmer meg etter hvem jeg er, så fort de har lært meg å kjenne litt. så i bunn og grunn har jeg aldri opplevd noe rotfestet rasisme i norge. en eller annen bemerkning som spyttes ut i sinne har det riktignok vært - men det har faen meg gått begge veier, hehe. jeg vet at det finnes en andel forstokkede idioter (f.eks. vigrid-banden og annet avskum), men denne andelen er tross alt relativ liten.

bottom of the line: det er unødvendig å sette folk til veggs og stemple dem som rasister i tide og utide. "ulv ulv".
    Alle fortjener å bli behandlet korrekt som individ, med de krav til folkeskikk som stilles til normal sosialisering. Uansett om man snakker norsk, hedemarking, svensk, gebrokkent eller med tegnspråk. Jeg har bevegd meg tilstrekkelig rundt både i jobb og ellers til å se at SVÆRT mange behandler andre på feilaktig 1. håndsinntrykk enten det er sosialtjenesten, i Hifi-butikker, bil-forhandleren eller fordi de har celebral parese. Det er bare å tenke selv. Om 30 år kan det godt hende at store deler av den norske befolkningen er flyktninger i Nicaragua, Angola eller et annet land som måtte ta i mot oss.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    .....som blir velbrukt! les: mangler
    Javisst. Men, du får hjelp som om det er den selvfølgeligste ting i verden.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Men så skal det da poengteres, at rundt regnet 20% av Oslos befolkning har innvandrerbakgrunn.

Mvh.

Vedlegg

eirik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    0
    Securitas oppførte seg forsåvidt pent de, jeg gikk da de kom. Hadde ikke lyst til å bli lagt i jern :p

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.620
    Torget vurderinger
    4
    I kveld kommenterer TV2 "kredittkortsvindel-ligaen" i nyhetene.
    Skjønner ikke hvorfor TV2 sier de er fra SRI LANKA.
    Det har jo ingenting med saken og gjøre i følge enkelte medlemmer på Sentralen. ::)

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Det har jo ingenting med saken og gjøre i følge enkelte medlemmer på Sentralen.   ::)
    Hvis det er mine innlegg du hinter til, så snakket jeg om hudfarge, og ikke om nasjonalitet. Jeg klarer fortsatt ikke å se hvorfor en persons hudfarge er relevant for om han er kriminell eller ikke, selv om det finnes en spuriøs statistisk sammenheng.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Er vel strengt talt personens bakgrunn som er mer relevant en aktuelle hudfarge. Altså, innvandrer, innfødt, statsborger, tidligere dømt etc.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Er vel strengt talt personens bakgrunn som er mer relevant en aktuelle hudfarge. Altså, innvandrer, innfødt, statsborger, tidligere dømt etc.
    Jepp, og en hel del andre parametre. Men hudfarge er ikke en av dem. Heller ikke farge på øynene eller håret, om de er kvinner eller menn, eller om de har tatoveringer, selv om alle disse kan brukes til å si noe statistisk om hvor sannsynlig det er at de er kriminelle.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn