Hadde tenkt å skrive noe om posten, men nå hadde visst temaet skiftet...
Eh, vel når det gjelder dette med utlendinger og kriminalitet så er jo dessverre det et problem. Det er et problem man ikke får lov å snakke særlig høyt om, det er et problem for alle de lovlydige og skikkelige med annen hudfarge og bakgrunn som blir satt i bås og forhåndsdømt. Men de blir ikke dømt på grunn av fordommer først og fremst vil jeg si, de blir det oftest av dårlige erfaringer. Statistikken til Ivar L viser jo at det faktisk stemmer, det som mange har inntrykk av, nemlig at det er ikke jevn fordeling på kriminalstatistikken mellom nordmenn og nyere landsmenn. Dette kommer også inn under følelser, når man stadig leser om drap, voldtekt og alvorlige forbrytelser begått av innvandrere, så blir man selvsagt og naturligvis litt skeptisk. Og som Joaquin sier, og det har jeg hørt/lest andre også si (jeg har f.eks en vietnamesisk adoptert venninne), så er det faktisk lite rasisme (av den ideologiske typen, at man ikke liker mennesker som er mørke rent prinippielt) i Norge. Tror ikke jeg kjenner noen slike. Men jeg kjenner mange som har hatt dårlige erfaringer og derfor er blitt litt skeptisk. Men jeg tror likevel at de aller fleste nordmenn vil ta imot og gi f.eks en ny kollega en sjanse til å vise hvem han er uten fordommer før han "dømmer" han. Noe annet er det om man kanskje krysser gaten, for sikkerhets skyld, om man skulle treffe på en gjeng som ser litt mistenkelig ut, eller holder litt ekstra øye med en utenlandsk familie med en kone med veeeldig store skjørt om man driver butikk. Rett og slett på grunn av dårlig erfaring. Synd at mange skal bli mistenkt uten grunn, men det er ofte deres egne landsmenn de kan takke for det. Og det nytter ikke å prøve å holde et slags lokk over dette, for folk føler det de føler, og tenker det de tenker uavhengig av om det er det "politisk korrekte".
Angående posten:
Jeg er nok litt enig i at det ikke akkurat kan kreves en løsning der og da, men posten og diverse andre bedrifter gjør nok det de kan for å gjøre det litt vanskelig å klage, så mange rett og slett ikke tar seg bryet med det om ikke beløpet er så stort. Og det å ringe til de fleste bedrifter er jo heller ikke alltid særlig kjekt. Jeg skulle ringe til mitt lokale postkontor for å høre om de hadde stengt eller hvortid de stengte. Da kom jeg inn i et system med trykk "ditt" og hva skal du "datt".
Til slutt la jeg på og kjørte heller ned på posten, da jeg antok at det ville gå like kjapt.