Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen:
Forvrenging er rare greier.
Du kan sitte der i flere år å høre på det uten å høre det.
Inntil den dagen noe ender seg.
Nå etter at jeg fikk Salas Riaaen opp å gå har jeg lagt merke til noe trøbbel i tårnet dvs i diskanten, litt steril men først og fremst en tydelig skjærende diskant av og til spes ved avslutningen av visse ord.
Mistenker dårlig innspilling, feil mikrofon plassering for nærme vokalisten, manglende demping foran mikk. mistanken har også gått på for lav PU vekt (sjekket og ingen feil funnet) utslitt PU (sjekket med testplate uten å finne feil) feil innstilling på Riaa (sjekket og ingen feil funnet)
Damn
Mener dette er enten en fysisk feil på plata (platene) eller en elektronisk feil i kjeden, kjenner igjen noe av symptomene etter at jeg introduserte Holton ampen og volumkontrollen plutselig fikk fyken.
Oki: eliminasjonsmetoden, preampen (Borbely All fet premp med Seiden attenuator)
Lure lure, går det ann bypasse hele prempen?
tester fullt volum på preampen (med litt visesang fra Bjørn Afselius) og det går ann kl 2200 om kvelden
Okidoki kabler opp direkte fra Riaa til Holtonen litt sus i høytalerne forteller at vi går i full gain her
Ned med nåla og vente på smellet.
Dæven dette var høyt men ingen problem å høre på,
høyt men bra
Dette er gain structure på høyt plan. 63db i riaaen + 28db i Holtonen 0,3mv x 1400 x 25 skulle gi ca 10,5v ut
Så da blir det bare å vurdere om det blir passiv drift med Seiden attenuator eller om Riiaen er for pinglete til å drive Holtonen direkte med sine 20Kohms ing. imp
Per