Strøm relatert Power-line primadonnas!

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
EnginneerBill spisser formuleringene sine og skriver her: Scope Junction - How Not to Do It

Utdrag:

"The near-hysteria about power-line noise among audiophiles is just one example of an industry that sells lots of product (power-line "conditioners", "filters", etc) to cover the symptoms rather than designing audio gear properly in the first place."

En passende illustrasjon på følsomt utstyr (med innebygget sensitivitet for nettstøy):

Mytec 192 inside.jpg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Kort oppsumert så har de samme folkene som har sett at det går an å sko seg på salg av dyre ledningsstumper utvidet markedet sitt.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Nja..... kanskje det skyldes noe så prosaisk som at de ikke har tilstrekkelig viten om emnet jording og parasittkomponenter. Begynner man å studere nakenfoto av audiokomponenter så finner man eksempler på mye rart innen genren.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg mener en strømforsyning bør være såpass godt konstruert at det som skjer på primærsiden innenfor normale toleranser med tanke på spenningsvariasjoner og støy ikke gir utslag på sekundersiden og hvis det ikke er tilfelle vil jeg betegne komponenten som en feilkonstruksjon.
 
Y

ymir

Gjest
Vha.produkter som PurePower og PS Audio PPP og lignende kan de fleste få en stor oppgradering.

Noen leverer dette innebygd og som medfølgende utstyr.





Product Information

The role of the Lingo is to ensure that the LP12’s platter revolves at exactly the correct speed, 33.3 or 45rpm, at all times. It also ensures that no ‘noise’ is issued from the turntable’s motor – a vital factor in extracting the maximum amount of information from every record.


http://www.theabsolutesound.com/articles/basis-audio-2800-signature-turntable-and-basis-vector-tonearm/

the Synchro-Wave Power Supply ($3600),


http://www.stereophile.com/solidpoweramps/115

The '33H also employs an AC regeneration


http://hometheaterreview.com/stereo-mono-and-audiophile-amplifier-reviews/

2.6 Power Regeneration Inside High end Amplifiers
The highest end amplifiers on the market today offer their own internal AC power regeneration right inside of the amplifier. You do not need a PS Audio or Audiophile APS Pure Power device for your monster audiophile amplifiers. Top amps from the likes of Krell and Mark Levinson are coming with power regeneration right in the amp itself and the results allow for the last level of extreme performance and refinement for the world's most expensive amplifiers.



Elendig Strømforsyninger?



http://www.stereophile.com/powerlineaccessories/ps_audio_power_plant_premier_ac_regenerator/index.html



PS Audio Power Plant Premier AC Regenerator Associated Equipment



Sidebar 2: Associated EquipmentDigital Source: Ayre CX-7e CD player.
Analog Source: Linn LP12 turntable with Lingo power supply, Ittok tonearm, AudioQuest AQ7000nsx cartridge.
Preamplifier: Convergent Audio Technology SL-1 Ultimate.
Power Amplifier: Audiopax Model 88 Mk.II monoblocks.
Integrated Amplifier: PS Audio GCC-100.
Loudspeakers: Avantgarde Uno Nano.
Cables: Interconnect: Nordost Quattro Fils (single-ended, balanced). Speaker: Nordost Valhalla. AC: PS Audio xStream Power, TARA Labs Decade.
Accessories: Arcici Suspense Rack, PolyCrystal amplifier stands, Furutech DeMag RD-2 CD demagnetizer.—Robert Deutsch


PurePower ReviewsThe Lamm amps hold up to the punishing 1.8 ohm dip at 90Hz that Wilson Sasha presents easily and I'd say this PurePower unit will hold up to anything I can throw at it with its 2000VA/1400w power rating and the demand from the amps. I am happy. Transients are crisp and well controlled but the input side of AC does dip even further than 115v The output side is still rock steady at 120V. Good


Mulig at "Anonym" har enda bedre elektronikk med strømforsyninger som er HELT upåvirket av nettet enn disse som er nevnt her.






 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg synes du bør bruke fritiden din på å skrive et brev til det sykehuset som har en tilførselskabel som lager oddeharmisk støy med anbefaling om å oppgradere den kabelen istedenfor å komme med et stikk til meg.
 
Y

ymir

Gjest
Jeg synes du bør bruke fritiden din på å skrive et brev til det sykehuset som har en tilførselskabel som lager oddeharmisk støy med anbefaling om å oppgradere den kabelen istedenfor å komme med et stikk til meg.
Kabelen ble oppgradert:)
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Jeg mener en strømforsyning bør være såpass godt konstruert at det som skjer på primærsiden innenfor normale toleranser med tanke på spenningsvariasjoner og støy ikke gir utslag på sekundersiden og hvis det ikke er tilfelle vil jeg betegne komponenten som en feilkonstruksjon.
Om du leser tråden, så er det akkurat det det handler om. Strømforsyninger er såpass robuste at de tåler de faktiske nettforhold greit. Men i mange tilfeller så er jordingen inne i komponenten konstruert for å være følsomt for helt vanlige lekkasjestrømmer. Alle komponenter lekker strøm mot jord, men dette kan gjøres helt uten av audiokretsen merker det. Eller det kan gjøres slik at det blir merkbart. Strømfilter, genererering etc gjør bare at det blir litt mindre lekkstrøm mot jord. Spurv med kanon. Den målrettede måten å løse slikt på er å unngå at jordingen mixes med signalet i første omgang, det har ingenting med psu å gjøre.
 
Y

ymir

Gjest
Jeg mener en strømforsyning bør være såpass godt konstruert at det som skjer på primærsiden innenfor normale toleranser med tanke på spenningsvariasjoner og støy ikke gir utslag på sekundersiden og hvis det ikke er tilfelle vil jeg betegne komponenten som en feilkonstruksjon.
Om du leser tråden, så er det akkurat det det handler om. Strømforsyninger er såpass robuste at de tåler de faktiske nettforhold greit. Men i mange tilfeller så er jordingen inne i komponenten konstruert for å være følsomt for helt vanlige lekkasjestrømmer. Alle komponenter lekker strøm mot jord, men dette kan gjøres helt uten av audiokretsen merker det. Eller det kan gjøres slik at det blir merkbart. Strømfilter, genererering etc gjør bare at det blir litt mindre lekkstrøm mot jord. Spurv med kanon. Den målrettede måten å løse slikt på er å unngå at jordingen mixes med signalet i første omgang, det har ingenting med psu å gjøre.[/QUOTE


Og det vil i praksis si ...med teskje..........takk :)
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Fra samme link som i startinnlegget:

"I lectured to EE students at MIT a few years back and was blown away by how little they appreciated the parasitics of an ordinary wire or wire pair (resistance, capacitance, inductance, mutual inductance, etc.) and how willing they were to believe that all the ground symbols on a schematic were magically at exactly the same potential."

Teskjemetoden :) Vell, dette blir som ett fagfelt så jeg vil ikke forsøke å dekke alt dette med teskje. Men når den gul/grønne lederen fra nettbrønnen termineres til printkortet, når skjerm på innganger/utganger termineres til printkortet, for å ta de åpenbare tingene i bildet i innlegg 1, så legger man tilrette for at komponenten er følsom som en primadonna, mot støy.
 
Y

ymir

Gjest
Fra samme link som i startinnlegget:

"I lectured to EE students at MIT a few years back and was blown away by how little they appreciated the parasitics of an ordinary wire or wire pair (resistance, capacitance, inductance, mutual inductance, etc.) and how willing they were to believe that all the ground symbols on a schematic were magically at exactly the same potential."

Teskjemetoden :) Vell, dette blir som ett fagfelt så jeg vil ikke forsøke å dekke alt dette med teskje. Men når den gul/grønne lederen fra nettbrønnen termineres til printkortet, når skjerm på innganger/utganger termineres til printkortet, for å ta de åpenbare tingene i bildet i innlegg 1, så legger man tilrette for at komponenten er følsom som en primadonna, mot støy.

TAKKER,får sjekke hvordan den gul/grønne er kopplet ,er plaget med manglende korttidsminne ;)
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg mener en strømforsyning bør være såpass godt konstruert at det som skjer på primærsiden innenfor normale toleranser med tanke på spenningsvariasjoner og støy ikke gir utslag på sekundersiden og hvis det ikke er tilfelle vil jeg betegne komponenten som en feilkonstruksjon.
Om du leser tråden, så er det akkurat det det handler om. Strømforsyninger er såpass robuste at de tåler de faktiske nettforhold greit. Men i mange tilfeller så er jordingen inne i komponenten konstruert for å være følsomt for helt vanlige lekkasjestrømmer. Alle komponenter lekker strøm mot jord, men dette kan gjøres helt uten av audiokretsen merker det. Eller det kan gjøres slik at det blir merkbart. Strømfilter, genererering etc gjør bare at det blir litt mindre lekkstrøm mot jord. Spurv med kanon. Den målrettede måten å løse slikt på er å unngå at jordingen mixes med signalet i første omgang, det har ingenting med psu å gjøre.
Jeg henger ikke helt med nå, kan du forklare hvorfor et strømfilter reduserer lekkasjestrøm mot jord på sekundærsiden i en komponent som er tilkoblet filteret?
 
Y

ymir

Gjest
hei

Vi har tre hjelpemidler for audio utstyr som er nett relatert.


Nettstøy filter som skal redusere høyfrekvent "støy"


DC felle som skal blokkere for DC,DC komponenter?


Re generator som skal re generere nettspenningen og lage en ny 230V 50Hz spenning.


Jeg har ikke så langt,lest anmeldelser på slikt utstyr som ikke har gitt tilsluttet utstyr
et betydelig løft i lyden.Det være seg det rimelige til det flotteste av elektronikk.


Dersom dette er korrekt så finnes det omtrent ikke noen igjen i bransjen som kan
dette med jording og strømforsyninger.


Prøv å finne en re generator,et nettfilter anmeldelse og se hvilken elektronikk som
har hvert tilsluttet og virkningen av re generatorer/filtre.


Forsøk da også og finne anmeldelser hvor elektronikk IKKE har gitt ett løft i lyden.
DEN ELEKTRONIKKEN KUNNE JEG TENKT MEG.



Dersom jordingen er feil utført, burde ikke lyden hvert elendig uansett speningskvalitet?


Dersom lydkvaliteten varierer,er det da pga. feilkonstruksjon av det som finnes
på sekundærsiden?

ER OGSÅ INTERESSERT I ELEKTRONIKK SOM ER HELT UPÅVIRKET AV SPENNINGSKVALITEN,
SOM PASSER EN SLUNKEN LOMMEBOK.dvs. ikke Krell og ML etc.



Har brukt PurePower re generator på nett med varierende spenningskvalitet.
Når nettet er på sitt beste er det å føretrekke,ingen kjempestor forskjell,
men lett hørbart.


Bruker nå PS Audio PPP og har (ikke i bruk nå) nettfilteret til Consonance samt DC felle.


PPP er betydelig dårligere en PurePower.PPP er ikke helt upåvirket av spenningskvaliteten.

Har en MedCal ST som har vært tilsluttet nettet 24/7 på inntaket siden januar og nå,THD avlesning inn og ut av PPP



Har også erfaring med Isotek mini sub opp mot Consonance,sistnevnte er litt bedre
enn Isotek.


Vil også tro at det er en del som tross alt har et brukbart nett,og de vil nok hevde at deres
elektronikk er svært så godt konstruert,men flytt den elektronikken over på ett nett
som er mindre bra.....


Min mening er at en hver sammenligning av elektronikk MÅ foregå under forhold
hvor spenningskvaliteten er LIK.



 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Var det et svar til mitt innlegg?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Jeg henger ikke helt med nå, kan du forklare hvorfor et strømfilter reduserer lekkasjestrøm mot jord på sekundærsiden i en komponent som er tilkoblet filteret?
Common-mode delen av ett emi filter tar nettop common mode støy. Google gjerne opp begrepet. Ett strømfilter i forkant av ett emi filter har også common-mode filtrering, spesielt om det er regenerering det er snakk om. Da blir det jo lite common mode lekkstrøm på det siste filtret. Man trenger ikke to filter på rad gjør man? Bare få ett av dem til å virke etter hensikten. Det gjør man med å jorde.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
......

Vil også tro at det er en del som tross alt har et brukbart nett,og de vil nok hevde at deres
elektronikk er svært så godt konstruert,men flytt den elektronikken over på ett nett
som er mindre bra.....


Min mening er at en hver sammenligning av elektronikk MÅ foregå under forhold
hvor spenningskvaliteten er LIK.
Mye bra i det du skriver. Jeg vil legge til at enhver sammenligning, og spesielt enhver anmeldelse av slike komponenter bør redegjøre for produktets robusthet mot emi.
Det skrives i det hele tatt svært lite om byggekvalitet som kan si noe om hvordan slikt utstyr oppfører seg i ulike settinger.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
hei

Vi har tre hjelpemidler for audio utstyr som er nett relatert.


Nettstøy filter som skal redusere høyfrekvent "støy"


DC felle som skal blokkere for DC,DC komponenter?


Re generator som skal re generere nettspenningen og lage en ny 230V 50Hz spenning.

------------------
Nettstøy er et utbredt problem, kommer fra et utall kilder, "smps"/dimmere/...og kan "plage" andre komponenter...
DC på nettet er mindre hørbart i audio-kjeden, men høres gjerne som støy/dur fra trafo.
Å regenerere...er IMHO bortkastet, klarer du å måle avvik på 50Hz-på nettet, er du værd en premie (marsipangris)?
Skulle gjerne re-generert alt til 100-400Hz, så hadde de fleste trafoer ytt mer, og rippel vært lettere å filtrere...

Nyttige tips: http://sound.westhost.com/earthing.htm
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
  1. Hvorfor i all verden trenger vi å lage ny 230 V 50 Hz?
  2. Om det er støy og harmoniske på nettet, hvorfor skulle det ikke være det fra en "regenerator" (ikke helt sikker på have det begrepet egentlig innebærer).
  3. Hvorfor skulle en sinus være så mye bedre fra en regenerator? Nettspenningen er faktisk generert av maskiner som er godt egnet til å lage sinuser. En regenerator må innholde en eller annen form for oscillator som er like god støysender som de tingene vi er så bekymra for, som kjøleskap, lysarmaturer, dimmere etc
  4. Hvorfor er det så viktig med en eksakt kurveform? Den skal jo som regel likerettes fort som fy?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
  1. Hvorfor er det så viktig med en eksakt kurveform? Den skal jo som regel likerettes fort som fy?
Det er det jeg har forsøkt å spørre om også med å presisere sekundærside av strømforsyning.
 
Y

ymir

Gjest
hei

Vi har tre hjelpemidler for audio utstyr som er nett relatert.


Nettstøy filter som skal redusere høyfrekvent "støy"


DC felle som skal blokkere for DC,DC komponenter?


Re generator som skal re generere nettspenningen og lage en ny 230V 50Hz spenning.

------------------
Nettstøy er et utbredt problem, kommer fra et utall kilder, "smps"/dimmere/...og kan "plage" andre komponenter...
DC på nettet er mindre hørbart i audio-kjeden, men høres gjerne som støy/dur fra trafo.
Å regenerere...er IMHO bortkastet, klarer du å måle avvik på 50Hz-på nettet, er du værd en premie (marsipangris)?
Skulle gjerne re-generert alt til 100-400Hz, så hadde de fleste trafoer ytt mer, og rippel vært lettere å filtrere...

Nyttige tips: Earthing (Grounding) Your Hi-Fi - Tricks and Techniques



Avvik på frekvens.....ikke mye men litt :) her fra siste uttak fra MedCal ST.

2. Frequency
Parameter % of time Norm Measured Norm Measured Resultmin (Hz) min (Hz) max (Hz) max (Hz)
Frequency 100% 49 49,749 51 50,155 Pass

Ellers kan det være morsomt å spille vinyl når spilleren har syncronmotor og vi er i "øy drift" dvs,vi er ikke koblet
opp mot sentral nettet.Da blir det som i sangen...."som en sjøsyk fiolin".Sette skjedde mye hyppigere tidligere.
Smelteverket har registrert frekvens langt ned på 40 tallet,da er det rett før generatorene "tripper".Det har også
hendt at hele bygda ble mørklagt.

DC..mindre hørbart.Ikke når det bli så pass mye at trafoen begynner å gå i metning.


Foruten Frekvens må også disse parametre være innenfor forskrift.


Å Re generere kan være nødvendig dersom en eller flere av disse parametre ikke holder forskriften


/d: FOR-2004-11-30-1557 :d/ Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet


Langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi
Nettselskap skal sørge for at langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi, er innenfor et intervall på ± 10% av nominell spenning, målt som gjennomsnitt over ett minutt, i tilknytningspunkt i lavspenningsnettet.


Kortvarige over- og underspenninger
Norges vassdrags- og energidirektorat kan pålegge de som omfattes av denne forskriften, å gjennomføre tiltak for å redusere omfanget eller konsekvensene av kortvarige over- og underspenninger.
Nettselskap skal sørge for at de maksimale spenningsendringer ved kortvarige over- og underspenninger, i antall og størrelse ikke overstiger grenseverdier for maksimal spenningsendring satt i § 3-5. Unntak gitt i § 3-5 annet ledd gjelder også for kortvarige over- og underspenninger.



Spenningssprang
Nettselskap skal sørge for at spenningssprang ikke overstiger følgende verdier i tilknytningspunkt med det respektive nominelle spenningsnivå, UN [kV], for den respektive hyppighet:



Flimmerintensitet
Nettselskap skal sørge for at flimmerintensitet ikke overstiger følgende verdier i tilknytningspunkt med det respektive nominelle spenningsnivå, UN [kV], for det respektive tidsintervall:


Spenningsusymmetri
Nettselskap skal sørge for at grad av spenningsusymmetri ikke overstiger 2% i tilknytningspunkt, målt som gjennomsnitt over ti minutter.








Overharmoniske spenninger
Nettselskap skal sørge for at total harmonisk forvrengning av spenningens kurveform ikke overstiger 8% og 5%, målt som gjennomsnitt over henholdsvis ti minutter og én uke, i tilknytningspunkt med nominell spenning fra og med 230 V til og med 35 kV.
Nettselskap skal sørge for at individuelle overharmoniske spenninger ikke overstiger følgende verdier, målt som gjennomsnitt over ti minutter, i tilknytningspunkt med nominell spenning fra og med 230 V til og med 35 kV:


Interharmoniske spenninger
Norges vassdrags- og energidirektorat kan fastsette grenseverdier for interharmoniske spenninger i tilknytningspunkt.




Signalspenning overlagret forsyningsspenningen
Norges vassdrags- og energidirektorat kan fastsette grenseverdier for signalspenning overlagret forsyningsspenningen i tilknytningspunkt.



Transiente overspenninger
Norges vassdrags- og energidirektorat kan pålegge de som omfattes av denne forskriften, å gjennomføre tiltak for å redusere omfanget eller konsekvensene av transiente overspenninger.



 
Y

ymir

Gjest
  1. Hvorfor er det så viktig med en eksakt kurveform? Den skal jo som regel likerettes fort som fy?
Det er det jeg har forsøkt å spørre om også med å presisere sekundærside av strømforsyning.


Hva om det ligger en eller flere andre frekvenser en 50 Hz på nettet? Det er bl.a disse andre frekvensene som er med på å lage en dårlig kurveform.

Eller hva om det flyter litt DC inn på trafo?



2. Frequency variation
A change in frequency stability
3. Transients
Instantaneous high voltage increase in the range of nanoseconds
4. Harmonics
Distortion of the normal waveform, transmitted by non-linear loads
5. Over Voltage
Increased line voltage for extended periods of a few minutes to days
6. Brownouts
Reduced line voltage for extended periods of a few minutes to days
7. Sags
Short term low voltage
8. ElectroMagnetic Interference (EMI)
Also a
high Frequency waveform - often referred to as noise
9. Radio Frequency Interference (RFI)
High Frequency waveform - often referred to as noise
10.Surges
Short term high voltage




Bl.a f.eks. at de av oss som spiller vinyl vha. syncronmotor skal få en fin og jevn gange på vinyl snurreren.F.eks. Rega og eldre Linn
En modifisert kurveform kan også brukes bevist,noe som Linn (Lingo) benyttet på slutten før de gikk over til DC drift.

Tror også at Basis sin SyncroWave benytter en modifisert sinuskurve for å oppnå en spesifikk ytelse av syncron motoren.

Syncron motoren kan være (er) følsom for "nettstøy".Dvs.en kurveform som er deformert pga. bl.a harmoniske på nettet.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
  1. Hvorfor er det så viktig med en eksakt kurveform? Den skal jo som regel likerettes fort som fy?
Det er det jeg har forsøkt å spørre om også med å presisere sekundærside av strømforsyning.
a) Hva flyter til jord?
b) Hvordan innvirker dette på lyden?

Jeg har i denne tråden forsøkt å påpeke at enkelte komponenter scorer dårlig på b) og engineerBill kalles disse komponentene for primadonnaer på grunn av sin følsomhet for nettstøy.

Svaret på a) er selvsagt nettstøy.

En løsning er å jobbe med a) - altså nettfilet, regenerator etc - koster litt penger
En løsning er b) - en komponent hvor ikke dette ikke påvirker signalet men sender støyen til korrekt jord.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Syncron motoren kan være (er) følsom for "nettstøy".Dvs.en kurveform som er deformert pga. bl.a harmoniske på nettet.
Jepp. Dette er korrekt og som du helt sikker vet en effekt av rippel i momentet ved de ulike frekvensene som utgjør de harmoniske bidragene. Dette gjelder alle ac motorer som roterer med nettfrekvensen. Min direktedrevne tyske likestrømsspiller er ikke plaget med slikt :)
 
Y

ymir

Gjest
  1. Hvorfor er det så viktig med en eksakt kurveform? Den skal jo som regel likerettes fort som fy?
Det er det jeg har forsøkt å spørre om også med å presisere sekundærside av strømforsyning.
a) Hva flyter til jord?
b) Hvordan innvirker dette på lyden?

Jeg har i denne tråden forsøkt å påpeke at enkelte komponenter scorer dårlig på b) og engineerBill kalles disse komponentene for primadonnaer på grunn av sin følsomhet for nettstøy.

Svaret på a) er selvsagt nettstøy.

En løsning er å jobbe med a) - altså nettfilet, regenerator etc - koster litt penger
En løsning er b) - en komponent hvor ikke dette ikke påvirker signalet men sender støyen til korrekt jord.



Noen forsterker konstruksjoner blir kalt "en takt konstruksjon".Vet ikke hva dette innebærer og kan derfor ikke komme med eksempler,
Men de skal låte svært bra,slipper ALT i gjennom.......også støy,men er nettet bra så låter det "kanon bra"

Er det noen som kjenner uttrykket "en takt" og kan komme med en enkel forklaring og eks.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
  1. Hvorfor er det så viktig med en eksakt kurveform? Den skal jo som regel likerettes fort som fy?
Det er det jeg har forsøkt å spørre om også med å presisere sekundærside av strømforsyning.
a) Hva flyter til jord?
b) Hvordan innvirker dette på lyden?

Jeg har i denne tråden forsøkt å påpeke at enkelte komponenter scorer dårlig på b) og engineerBill kalles disse komponentene for primadonnaer på grunn av sin følsomhet for nettstøy.

Svaret på a) er selvsagt nettstøy.

En løsning er å jobbe med a) - altså nettfilet, regenerator etc - koster litt penger
En løsning er b) - en komponent hvor ikke dette ikke påvirker signalet men sender støyen til korrekt jord.
Hvilken jord?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
  1. Hvorfor er det så viktig med en eksakt kurveform? Den skal jo som regel likerettes fort som fy?
Det er det jeg har forsøkt å spørre om også med å presisere sekundærside av strømforsyning.
a) Hva flyter til jord?
b) Hvordan innvirker dette på lyden?

Jeg har i denne tråden forsøkt å påpeke at enkelte komponenter scorer dårlig på b) og engineerBill kalles disse komponentene for primadonnaer på grunn av sin følsomhet for nettstøy.

Svaret på a) er selvsagt nettstøy.

En løsning er å jobbe med a) - altså nettfilet, regenerator etc - koster litt penger
En løsning er b) - en komponent hvor ikke dette ikke påvirker signalet men sender støyen til korrekt jord (altså til chassis).
Hvilken jord?
Se rød tekst ovenfor.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Så uten ground lift på utstyret så har altså ikke chassiset samme potensiale som jordingen på 230V utstyret?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ødela jeg tråden ved å informere om at jordleder i tilførselskabel og kabinettets chassi har samme potensiale eller er det bare en pause for å google frem nye sitater?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Ødela jeg tråden ved å informere om at jordleder i tilførselskabel og kabinettets chassi har samme potensiale eller er det bare en pause for å google frem nye sitater?
Nei. Men jeg skjønner ikke dine spørsmål for å være helt ærlig. Hele poenget med denne tråden er å påpeke at det ikke er vilkårlig hvor man kopler de ulike jordingene. Ground lift er ikke nevnt og har ingen ting med saken å gjøre.

Jeg blir litt motløs når slike spørsmål, som viser uvitenhet, kommer fra noen som deltar jevnlig i nett/jord/støy tematikken, og som fremstår som interessert og informert. Men det viser at det ikke er helt enkelt å skrive om dette og å forstå prinsippene ved jording. Men til trøst så er dette ikke helt enkelt. Det viser også den lille historien som EnginneerBill (han heter egentlig Bill Whitlock) [FONT=arial, geneva, helvetica]fortale fra da han foreleste for studenter ved MIT (se liken i første innlegg). Selv de, de beste av de beste, antok at jording var jording, og at det på magisk vis var på eksakt samme potensiale. Jeg legget til: Hva skulle man da med begrepet stjernejord?[/FONT]
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jord...en misforstått felles-betegnelse på et hvilket som helst spennings-nivå...
Som f.ex: ta et oscilloskop (som tårer 250V AC inn) og koble til en nettkontakt.
Har en koblet gnd til ene hullet...bør en være veldig forsiktig...8 av 10 gamle 'skop har (probe-)gnd til chassi; altså har du nå en "live" fase koblet direkte til 'skopets chassi, og det er dermed berørings-farlig!!!
 
Y

ymir

Gjest
Ødela jeg tråden ved å informere om at jordleder i tilførselskabel og kabinettets chassi har samme potensiale eller er det bare en pause for å google frem nye sitater?


Jeg blir litt motløs når slike spørsmål, som viser uvitenhet, kommer fra noen som deltar jevnlig i nett/jord/støy tematikken, og som fremstår som interessert og informert. Men det viser at det ikke er helt enkelt å skrive om dette og å forstå prinsippene ved jording.

To SIVILINGENIØRER,naboer av meg,den ene øverste sjef ved Statkraft ved driftssentral sør-vest,den andre produksjonsjef ved same bedrift.

Noen har muligens fått med seg at spenningskvalitet opptar meg :rolleyes:.

Da jeg søkte kunnskap hos mine hyggelige naboer,ikke mange naboer i ei bygd med 60 innbyggere...
svarte den ene:"har ikke peiling,jeg holder ikke på med dette til daglig"....

Den andre svarte:"Hadde jeg godt opp til eksamen i dag hadde jeg strøket,men løysingen på problemet
er at det er brukt for lite kobber"....

Men i deres bedrift er EN blant mange siv.ing. som muligens kan ha litt peil....han Oddvar..som kjøpte MINE første Quad 57 og hadde et RIAA trinn..et berømt et,kopiert av en audiophil under studietiden i Trondheim..

Jeg skjønner at jeg ikke forstår alt....men de sleit sikkert ingeniørene under flere strømavbrudd i kveld hos produsenten med å
skjønne alt de også.


Har blitt moderert tidligere med dette dikte men prøver igjen.


Olav H Hauge

Kom ikkje med heile sanningi

Kom ikkje med heile sanningi,
kom ikkje med havet for min torste,
kom ikkje med himmelen når eg bed om ljos,
men kom med eit glimt,ei dogg,eit fjom,
slik fuglane ber med seg vassdropar frå lauget
og vinden eit korn av salt.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.670
Antall liker
3.367
Har blitt moderert tidligere med dette dikte men prøver igjen.


Olav H Hauge

Kom ikkje med heile sanningi

Kom ikkje med heile sanningi,
kom ikkje med havet for min torste,
kom ikkje med himmelen når eg bed om ljos,
men kom med eit glimt,ei dogg,eit fjom,
slik fuglane ber med seg vassdropar frå lauget
og vinden eit korn av salt.
Jeg liker det diktet godt. Man kan legge til, fra samme dikter: Seint gikk sanningi upp
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ødela jeg tråden ved å informere om at jordleder i tilførselskabel og kabinettets chassi har samme potensiale eller er det bare en pause for å google frem nye sitater?
Nei. Men jeg skjønner ikke dine spørsmål for å være helt ærlig. Hele poenget med denne tråden er å påpeke at det ikke er vilkårlig hvor man kopler de ulike jordingene. Ground lift er ikke nevnt og har ingen ting med saken å gjøre.

Jeg blir litt motløs når slike spørsmål, som viser uvitenhet, kommer fra noen som deltar jevnlig i nett/jord/støy tematikken, og som fremstår som interessert og informert. Men det viser at det ikke er helt enkelt å skrive om dette og å forstå prinsippene ved jording. Men til trøst så er dette ikke helt enkelt. Det viser også den lille historien som EnginneerBill (han heter egentlig Bill Whitlock) fortale fra da han foreleste for studenter ved MIT (se liken i første innlegg). Selv de, de beste av de beste, antok at jording var jording, og at det på magisk vis var på eksakt samme potensiale. Jeg legget til: Hva skulle man da med begrepet stjernejord?
Jeg blir også ganske motløs angående uvitenhet. Iallfall når enkelte ikke forstår enkle begreper som for eksempel potensialforskjell.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Synes vi alle bør have aller højeste potens. Burde være guds gave til meneskeheden.
 
Y

ymir

Gjest
Har blitt moderert tidligere med dette dikte men prøver igjen.


Olav H Hauge

Kom ikkje med heile sanningi Hauge OH. På ørnetuva. Oslo: Noregs Boklag, 1961.

Kom ikkje med heile sanningi,
kom ikkje med havet for min torste,
kom ikkje med himmelen når eg bed om ljos,
men kom med eit glimt,ei dogg,eit fjom,
slik fuglane ber med seg vassdropar frå lauget
og vinden eit korn av salt.
Jeg liker det diktet godt. Man kan legge til, fra samme dikter: Seint gikk sanningi upp


Får vel ta det helt ut da.

Hauge OH. Seint rodnar skog i djuvet, Oslo: Noregs Boklag, 1956.


  • Å vakna, og kjenna
  • sitt hjarta falla
  • steintungt og myrkt
  • mot forherding . . .
  • eint lyfter havet si bylgje,
  • seint rodnar skog i djuvet,
  • seint byrjar logane å sleikja i helvete,
  • seint gikk sanningi upp . . .
I Hauges femte samling Dropar i austavind (4) begynner han rett og slett med diktet Sanningi:

  • Sanningi er ein skygg fugl,
  • ein fugl Rokk som
  • ferdast utanum tidi,
  • stundom fyre,
  • stundom etter.
  • Sume segjer ho
  • ikke er til,
  • dei som har sett henne,
  • tegjer.
  • Eg har aldri tenkt meg sanningi
  • som ein husfugl,
  • men um so vore,
  • kan du godt strjuka henne med fjøri
  • og ikkje jaga henne upp i ei krå
  • til ho snur ugleaugo og klør imot deg.
  • Andre held sanningi for
  • ein kald knivsegg,
  • ho er både
  • yin og yang,
  • ormen i graset,
  • og fuglekongen som lettar frå ørni
  • når ho trur seg høgst.
  • Eg har óg set
  • sanningi daud:
  • augo stod som på ein klaka hare.
Hauge OH. Janglestrå. Oslo: Noregs Boklag, 1980.

  • Når det kjem til stykke
  • År ut og år inn har du site bøygd yver
  • bøkene,
  • du har samla deg meir kunnskap
  • enn du treng til ni liv.
  • Når det kjem til stykke, er det
  • so lite som skal til, og det vesle
  • har hjarta alltid visst.
  • I Egypt hadde guden for lærdom
  • hovud som ei ape.
 
Topp Bunn