PP(SL) sub i lukket kasse med Tangband 1858

Nafets

Medlem
Ble medlem
06.07.2012
Innlegg
10
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hei hei,

Min første post her inne, men har sugd til meg informasjon og ideer fra kreative og kunnskapsrike bidragsytere på forumet en stund. Takk :)
Har bygget seas fulltoner etter HELs (Bob Brines) tegninger, og er stort sett fornøyd med disse. Det de mangler, i mine ører, er en definert bass med mer trykk. Har tidligere brukt en eldre Arcam receiver på de. Kjører de nå, uten noe form for filter, med en nyanskaffet Nad C390DD. Dette ga et betydelig løft i lydkvalitet, må si jeg er veldig imponert over Nad'n.
Tilbake til overskriften:
Jeg ønsker å bygge en sub som et supplement til mitt to kanals system, og har etter mye fundering, og lesing, konkludert med at en lukket kasse er tingen for meg. Skal i all hovedsak brukes til musikk, og jeg ønsker hurtig "tørr" bass med trykk. Spiller sjelden veldig høyt, så maks lydtrykk er ikke første prioritet.
Har simulert elementet WQ1858 fra Tang Band i Bass Box pro, men trenger litt input fra dere da jeg er uerfaren med programmet samt konstruksjon av sub.
BB Tangband wq1858.jpg

Jeg tenker å montere 2 stk. i lukket kasse i push-pull konfigurasjon, muligens PPSL som naturlyd har skrevet om i en annen post, dersom jeg føler meg tøff nok :) Forsterker jeg tror jeg vil gå for er Hypex DS 8.0.

Mine spørsmål er som følger:
- Jeg ønsker å oppnå f3 på <30 hz. vil jeg klare dette ved bruk av eq i hypex'n?
- Er det noe av dere som kan, basert på egen erfaring, si noe om forbedring av lydkvalitet ved å velge PPSL i stedet for vanlig PP?
- Kan dere se noen åpenbare feil i simuleringen min.

Siste men ikke minst, jeg setter pris på at dere deler tanker og erfaringer dere har rundt mitt prosjekt, både positive og ikke fullt så positive :)

Mvh Stefan
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
- Jeg ønsker å oppnå f3 på <30 hz. vil jeg klare dette ved bruk av eq i hypex'n?
- Er det noe av dere som kan, basert på egen erfaring, si noe om forbedring av lydkvalitet ved å velge PPSL i stedet for vanlig PP?
- Kan dere se noen åpenbare feil i simuleringen min.
Først av alt: Jeg mener du gjør rett i å tenke PushPull-kobling. Det fungerer.
Dernest: Jeg har ikke sammenlignet PP vs. PPSL, men uansett oppnår man etter min mening mye allerede ved PP. Å bruke slot skal være mer virkningsfult jo høyere opp i frekvens man kommer, men siden vi snakker om ren sub (<80Hz?), så tenker jeg nok at det kanskje ikke er veldig kritisk om man dropper sloten. Likefullt skader det ikke å bruke slot, men krever litt flere vinkler og kassen blir litt større (kasse+slotvolum).

Jeg kan ikke si så mye om simulering, men helt rappgale er det neppe. Litt større volum gir lavere Qtc = litt mer helt i bunn, og litt mindre i mellombass. Subjektivt oppfattes slikt gjerne som strammere. Påvirker også groupdelay/impulsrespons bittelitt. Uansett: Med litt EQ oppnår du fint -3dB@<30Hz med DS 8.0 som har variabel EQ (+6dB/20-50Hz).
 

Nafets

Medlem
Ble medlem
06.07.2012
Innlegg
10
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Takk for innspill Rojoh. Er fortsatt i tenkeboksen, og det ser ut til at jeg blir der en stund til.. Dette blir en ganske plasskrevende løsning, og da jeg er på planleggingsstadiet vedrørende bygging av dedikert men ganske lite (13 kvm) gøyrom, tror jeg at en sub fra Rythmik Audio kan være et godt alternativ for meg. Hmm..hmm..

Mvh
Stefan
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.409
Antall liker
195
Torget vurderinger
1
Hei. Bare til info. Jeg har startet testing av min nye bass. Kabinett rundt 30 liter og slaven med alle vektene. Avstemt til 28 Hz såvidt jeg så.
Virker helt greit. I alle fall for meg. Vet ikke for naboen under...VH. Bernt
Wavecor SW223BD01 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
 

petter_vz

Medlem
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei, spennende element fra wavecor. Hva forsterker bruker du på denne da?
 
Topp Bunn