toneset2
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 18.01.2009
- Innlegg
- 224
- Antall liker
- 236
Mye har vært sagt om "loudness wars", uvanen musikkbransjen har lagt seg til med å flate ut dynamikken (avstanden mellom høye og lave lyder), slik at alt skal låte tøft og høyt (se https://www.sweetwater.com/insync/what-is-lufs-and-why-should-i-care/).
Helt ødeleggende for musikkopplevelsen, mener mange.
Chang-Bin Jeon og Kyogu ved Seoul National University har laget et filter som han mener skal reversere denne prosessen og restaurere musikken slik den var før remasterhelvetet satte inn.
Du kan teste filteret gratis her:
Dokumentet som forklarer prosessen i detlj finner du her:
Har i all beskjedenhet selv foretatt en aldri så liten uformell "avlufsing" (LUFS=Loudness Units relative to Full Scale) av en av mine gamle favorittlåter, Ten Years Afters "I'm Coming On" fra albumet "Watt". Har både den originale vinylutgaven (Deram 1970) av denne, samt remastere på CD fra henholdsvis 1990, 2008 og 2014. Alt sammen rippet og lagret som flac-filer på min nettverksdisk (NAS).
På vinylpressingen fra 1970 har denne låten et dynamikkområde på 3,7 LUFS. CD-utgaven fra 1990 har 4,2. Men så kommer verstingen: Boks-utgaven (1967-1974) som kom i 2017. Her klokker "I'm Coming On" inn på 2,9 LUFS.
Naturlig nok valgte jeg den siste for testen. Resultat (ifølge Roon, som bruker R128-normen https://en.wikipedia.org/wiki/EBU_R_128) etter å ha kjørt filen Chang-Bin og Jeons kvern: 2,9 LUFS. Altså ingen forandring. Det som har derimot har forandret seg, er lydnivået. Mens originalfilen ligger på -11,7dB, har nivået etter konverteringen faktisk steget til -9dB.
Subjektivt sett høres likevel originalfilen høyere ut, med mer trøkk i bassen og en gitar som ligger lenger fram i lydbildet. Den modifiserte filen har derimot et tydelig løft i diskanten, og har flere detaljer i øvre mellomtone.
For ordens skyld sammenlignet jeg med vinylutgaven (som allerede nevnt LUFS 3,7 og nivå -4dB). På denne er diskanten langt mer tilbaketrukket og lyden mer mudrete hele veien. Men dette kan selvsagt ha med pickup og platespiller å gjøre. Aner ikke hva kilden til denne vinylrippen er.
Konklusjon: Overrasket over at LUFS forble uforandret mens volumet ble hevet. Men altså en merkbar endring i lyden, også etter volumjustering etter øremål.
Dette er som sagt en helt uformell test. Jeg har verken brukt sertifisert måleutstyr eller ABX-test. Det er også verd å merke seg at endringene i lyden jeg beskriver ikke er av samme karakter som når man bruker EQ. Løftet i diskanten handler for eksempel ikke om "lysere" lyd, men om måten de øverste frekvensene framstår på i forhold til det øvrige lydbilde. Altså aksentuering framfor tilt.
Utstyret som ble brukt er en Bluesounde Node 2i koblet til en Monarchy DIP Classic omklokker, en Musical Fidelity M6SCS CD-spiller/dac, Musical Fidelity M6500i integrert forsterker og et par PMC Fact.8 Signature høyttalere.
Helt ødeleggende for musikkopplevelsen, mener mange.
Chang-Bin Jeon og Kyogu ved Seoul National University har laget et filter som han mener skal reversere denne prosessen og restaurere musikken slik den var før remasterhelvetet satte inn.
Du kan teste filteret gratis her:
Dokumentet som forklarer prosessen i detlj finner du her:
Har i all beskjedenhet selv foretatt en aldri så liten uformell "avlufsing" (LUFS=Loudness Units relative to Full Scale) av en av mine gamle favorittlåter, Ten Years Afters "I'm Coming On" fra albumet "Watt". Har både den originale vinylutgaven (Deram 1970) av denne, samt remastere på CD fra henholdsvis 1990, 2008 og 2014. Alt sammen rippet og lagret som flac-filer på min nettverksdisk (NAS).
På vinylpressingen fra 1970 har denne låten et dynamikkområde på 3,7 LUFS. CD-utgaven fra 1990 har 4,2. Men så kommer verstingen: Boks-utgaven (1967-1974) som kom i 2017. Her klokker "I'm Coming On" inn på 2,9 LUFS.
Naturlig nok valgte jeg den siste for testen. Resultat (ifølge Roon, som bruker R128-normen https://en.wikipedia.org/wiki/EBU_R_128) etter å ha kjørt filen Chang-Bin og Jeons kvern: 2,9 LUFS. Altså ingen forandring. Det som har derimot har forandret seg, er lydnivået. Mens originalfilen ligger på -11,7dB, har nivået etter konverteringen faktisk steget til -9dB.
Subjektivt sett høres likevel originalfilen høyere ut, med mer trøkk i bassen og en gitar som ligger lenger fram i lydbildet. Den modifiserte filen har derimot et tydelig løft i diskanten, og har flere detaljer i øvre mellomtone.
For ordens skyld sammenlignet jeg med vinylutgaven (som allerede nevnt LUFS 3,7 og nivå -4dB). På denne er diskanten langt mer tilbaketrukket og lyden mer mudrete hele veien. Men dette kan selvsagt ha med pickup og platespiller å gjøre. Aner ikke hva kilden til denne vinylrippen er.
Konklusjon: Overrasket over at LUFS forble uforandret mens volumet ble hevet. Men altså en merkbar endring i lyden, også etter volumjustering etter øremål.
Dette er som sagt en helt uformell test. Jeg har verken brukt sertifisert måleutstyr eller ABX-test. Det er også verd å merke seg at endringene i lyden jeg beskriver ikke er av samme karakter som når man bruker EQ. Løftet i diskanten handler for eksempel ikke om "lysere" lyd, men om måten de øverste frekvensene framstår på i forhold til det øvrige lydbilde. Altså aksentuering framfor tilt.
Utstyret som ble brukt er en Bluesounde Node 2i koblet til en Monarchy DIP Classic omklokker, en Musical Fidelity M6SCS CD-spiller/dac, Musical Fidelity M6500i integrert forsterker og et par PMC Fact.8 Signature høyttalere.
Sist redigert: