Pre-emphasis. Konvertere til 24bit før de-emphasis eller ikke??

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
530
Torget vurderinger
1
De fleste av oss har en del plater som er spilt inn med pre-emphasis, og disse blir da lydende altfor spisst om man ikke korrigerer for dette før det blir avspilt gjennom et PC-basert oppsett. Jeg, som mange andre, har brukt SOX til å deemphasize disse filene.

Det er på det rene at dette er en lossy prosess så lenge man gjør dette i 16bits domene, og selv om SOX er veldig nøyaktig (innenfor 0.0x db) har jeg alltid ment at dette går utover oppløsningen. Jeg har alltid syntes at sangene låt endel flatere og livløse, og jeg har da også verifisert dette gjennom å brenne dem ut og sammenligne med den originale pre-emphasis platen som ble spilt av i samme CDspiller (med analogt demphasis filter).

Påstanden min var at altfor mye oppløsning gikk tapt i denne prosessen, men det ble litt ork å gå tilbake å gjøre alt på nytt. Så da ble det bare til at jeg utsatte det.

Uansett, NÅ har jeg endelig tatt meg tid til å sammenligne SOX 16bits demphasize vs SOX 24bits deemphasize.
Det gledelige er at det virkelig er noe å hente ved å gå denne omveien. Ambience og utklinging er bedre, og det er bedre oppløsning oppover, og denne "mattheten" er borte. Forskjellen er ikke veldig stor, og det avhenger av sangen. Men den er klart og tydelig der.

Dessverre krever denne prosessen litt tid. Man må først rippe platen (om man ikke sitter med backup), konvertere til 24bits aiff, kjøre sox på dette, som spytter ut 24bits deemph-filer. Så må disse konverteres tilbake til ønsket format (apple lossless i mitt tilfelle), og taggest på nytt, og muligens renames.

Tenk at de som remixa Brothers In Arms 20th Anniversay kjørte en ekstra DAC/ADC konvertering på multiitacksporet fordi de aldri fant ut hvordan de skulle bruke de emphasis i det digitale domenet...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.498
Jeg vet ikke helt hvordan oppsettet ditt ser ut som helhet, Man, men hvis LP-signalet tar en tur innom 16 bit formatet så er det jo maks 16 bit med informason der etterpå - uansett om man har de-emphasized eller ikke.

Hvis også RIAA korreksjonen skjer i det digitale domenet, så vil konvertering til 16 bit kunne gi et småkatastrofalt resultat - i hvert fall om dette skjer før RIAA korreksjon. RIAA profilen har en sving på 40 dB som skal utjevnes - og hvis man starter med 16 bit så vil diskanten peake ved ca -40 dB og da har man kun ca 50dB dynamikk i diskanten.

På toppen av det hele kommer at man også trenger litt headroom til å gjøre en bra korreksjon enten det dreier seg om RIAA eller de-emphasis.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
530
Torget vurderinger
1
Tror du misforstår litt BX, jeg snakker ikke om LP-plater, men om tidlige CD-plater som ble spilt inn med pre-emphasis.
Det er som du sier (jmf RIAA-korreksjon) hvis demphasis skjer i det digitale domene i en 16bits fil, vil man miste oppløsning. For å forhindre tap av oppløsning er tanken at man konverterer først til 24bits og korrigerer digitalt på 24bits-filen. Da mister man ingenting av de 16 opprinnelige bits.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.498
Ja da misforsto jeg. Synes det er litt rart at 16 bit prosessering ikke fungerer prikkfritt, men hvis 24 bit gjør susen så er det jo ikke noe å dvele ved.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
530
Torget vurderinger
1
Det fungerer prikkfritt med 16bits også. Forskjellen er ikke større enn at man må høre litt etter. Jeg ble nesten litt skuffet over at forskjellen ikke var større.

Hvis denne posten hos stevehoffman-forumet stemmer (http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-88541.html)
Så må det dempes i underkant av 2 bits ved de høyeste tonene + man får kvantifiseringsstøy ved bruk av SOX.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.066
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hvordan finner man ut hvilke CDer som er spilt inn med slik ISO 908 emphasis? Lagres det på noen måte som tags i f.eks. FLAC, eller må man bare vite hvilke CDer det gjelder? Finnes det noen liste?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Man skrev:
De fleste av oss har en del plater som er spilt inn med pre-emphasis, og disse blir da lydende altfor spisst om man ikke korrigerer for dette før det blir avspilt gjennom et PC-basert oppsett. Jeg, som mange andre, har brukt SOX til å deemphasize disse filene.
[...]
Elementære spørsmål:
  • Hvordan finner man ut hvilke CDer som har pre-emphasis?
  • Kan ikke f.eks. foobar2000 el.l. utstyres med en plugin som automatisk finner ut av og utfører dette ved behov?

Tillegg:
coolbiz og jeg stilte delvis overlappende spørsmål. Jeg tror ikke jeg fikk noe varsel ved forhåndsvisning.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
530
Torget vurderinger
1
Det er kodet i TOC eller en eller annen subkanal på selve CD-platen.
D.v.s om du ripper platene, kan rippeprogrammet si ifra.
Men det er ingenting i selve lydfilen som forteller at det er brukt pre-emphasis.
Derfor kan ikke dette gjøres automatisk.
Man kunne kanskje brukt en eller annen tag i filene slik at avspillerprogrammet kunne utført operasjonen on-the-fly, men da er det nesten bedre å bare korrigere det en gang for alle, iogmed det er så få plater dette gjelder.
Ellers må man bare bruke ørene. Er det altfor spisst, er det en god sjanse for at platen er spilt inn med pre-emphasis.

Det er t.o.m remastere som har driti seg ut på dette.
F.eks XRCD-versjonen av Sheffield Lab Drum & Track. Der har de tydeligvis rippet originalplata og lagt til det vanlige kompresjonstullet og EQ uten å ta høyde for at originalplata bruker pre-emphasis. Resultatet er at de har lagt til EQ for å få den "luftigere" enn originalplaten som er allerede 10db for "luftig" før den har blitt korrigert :D
Det er flere "kjenninger" på sentralen som har gått fem på når det gjelder denne plata.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.498
Man skrev:
Det er flere "kjenninger" på sentralen som har gått fem på når det gjelder denne plata.
He-he

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Nekromantiserer denne med noen poenger:

- Hvis folk hører forskjell på en fil som er dithret til 16 bits med SoX, og en som er sendt som 24-bit til DAC, så kan det vel like gjerne skyldes at DACen dithrer ned med en annen algoritme? Forutsatt at folk faktisk _hører_ forskjell, da -- jeg tar det med en klype salt inntil det postes blindtest-logger.

- de-emphasis on-the-fly: i tillegg til at det krever tag og program som støtter det, så skulle vel det ovenstående være tilfelle her.

- Tilsvarende gjelder i hvert fall dersom man sammenligner med en CD-spiller som sender pre-emphasis-flagget over S/PDIF.

- Og ikke minst, dersom CD-spilleren har analogt de-emphasisfilter -- du har null kontroll over nøyaktigheten her (og er det forresten gitt at et slikt ikke introduserer volumforskjeller?). Det kan jo være en hørbar forskjell, som for den saks skyld kan være til det verre.

- For SoX-brukere: det var en bug i de-emphasisfilteret frem til for fem års tid siden. Hvis noen brukte SoX før versjon 12.18.2, så er det ikke rart det høres forskjellig ut i forhold til CD-en.

- hva angår omstendeligheten i å SoXe filer: SoX støtter FLAC, så det er vel bare å kjøre en FOR-løkke der man tar inn fil.flac og returnerer fil.flac.deemph24.flac (enkodet i -8 om man vil), og tagging vil beholdes. (Husk dog å kjøre ReplayGain på nytt!)

- dBpoweramp har med versjon 14 i hvert fall muligheten til å _logge_ at pre-emphasis er oppdaget. (Ville ha vært en fordel med tag ...)

Topp Bunn