Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.924
    En overraskelse for Donald dette at han ikke bare kan bestemme, men må fremlegge argumentasjon i full offentlighet med begrunnelse for sine valg. Frydefullt!
    Det er lov å håpe det blir tilfellet; hittil har samtlige av hans "begrunnelser" stort sett bestått av "det er pressens og Hillary's feil, og de skulle vært stengt inne". Det er en fornærmelse mot en hver noenlunde oppegeående 12-årings intellekt, og jeg håper han atter står avkledd tilbake når støvet legger seg.

Disqutabel

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Kongsberg
    Åhh, dere er jo så utrolig lette å manipulere.

At amerikanske presidenter (og alle andre politikere) benytter andre "store nyhetssaker",
    helgen eller sommerferien til å komme med kontroversielle "egne nyheter" går vel helt tilbake
    til George Washington - og om vi ser utenfor USA - antagelig tilbake til de gamle egypterne.
    President Obama benyttet seg av denne taktikken en haug med ganger, uten at det skapte
    noe furore her på sentralen. Men det er jo tydligvis andre "regler" som gjelder for Trump, enn
    de "reglene" som gjelder for alle andre politikere? Og benådningen av Sheriff Joe kom vel ikke
    som noen stor overraskelse, da Trump "mer enn antydet dette", i sin tale i Arizona - lenge før
    orkanen Harvey traff Texas.

La oss se spesifikt på presidentens benådning av Joe Arpaio. Her har vi en 85 år gammel mann,
    med en kone som er bortimot like gammel og alvorlig syk. Bare humanitære årsaker burde være
    mer enn nok til at denne mannen ble benådet. Legger vi til at mannen i tillegg har tjent i forsvaret
    og har tjent som Sheriff i Maricopa county gjennom 24 år (gjennom valg), fram til han tapte valget
    i 2016 (etter at Obamaadministrasjonen hadde tatt ut tiltale mot ham), burde det være ytterligere
    formildende omstendigheter.
    Særlig med tanke på hans "forbrytelse", som stort sett koker ned til å være uenig med Obama-
    administrasjonen. Han ble brukt som et eksempel på de motsetningene som finnes mellom føderale
    og statlige domstoler innflytelse i staten...

Føderal lov tilsier at alle utlendinger over 18 år skal ha identifikasjonspapirer på seg til enhver tid.
    Å ikke følge den loven, ansees som en foreteelse. Arizona tok dette et steg videre og bestemte at
    det å ikke følge denne loven (SB1070), var en forbrytelse, så de som ble stoppet uten ID kunne
    arresteres - og om de ikke hadde lovlig opphold (som ER en forbrytelse) - kunne deporteres.
    SB1070 gikk helt opp til høyesterett (på det tidspunktet dominert av liberale Demokrater), der
    Arizona tapte.
    Sheriff Joe ble tiltalt for "raseprofilering" (under sin pågående valgkamp), en "forbrytelse" som
    politi og sikkerhetspersonell gjør seg "skyldig i", hver eneste dag - over hele verden. Heldigvis! Jeg
    føler meg i hvert fall litt tryggere når jeg flyr, i visshet om at alle Muhammed-ene, Ali-ene osv, blir
    sjekket litt ekstra, før de entrer flyet. Er det bare meg? (Mulig det er rasistisk, men ALLE gjør det).

Nå er skoen på den andre foten. Trump og republikanerne har majoriteten i høyesterett. Så da lurer
    jeg på om alle dere som er så opptatt av lov og rett, ønsker at de federale myndighetene skal
    begynne å straffeforfølge alle sheriffer, ordførere og guvernører - som IKKE følger federal lov ved å
    opprette "santuary citys" (and states), som motarbeider de føderale utlendingsenhetene (ICE) eller
    som tillater salg av marihuana i området sitt? (Dette med statlig legalisering av marihuana begynnte
    under Obama - uten at en eneste sheriff, ordfører og guvernør har blitt tiltalt for å gå mot federal lov,
    av den grunn).

Så var det dette med forskjellsbehandlingen igjen da. Barack Obama benyttet sin presidentielle rett
    til å benåde, rett som det var. Av faktiske forbrytere, som hadde begått faktiske forbrytelser!

https://www.justice.gov/pardon/obama-pardons

Lite oppstandelse i de "liberale" mediene (eller på HFS), av den grunn. Merkelig :p

mvh
    Gunnar Brekke

C

cruiser

Gjest
    Du har en veldig interesant virkelighetsforståelse slik at du selvsagt hopper bukk over de prinsipielle sidene i denne saken samt konteksten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    La oss se spesifikt på presidentens benådning av Joe Arpaio. Her har vi en 85 år gammel mann,
    med en kone som er bortimot like gammel og alvorlig syk. Bare humanitære årsaker burde være
    mer enn nok til at denne mannen ble benådet.
    Litt som når man finner en gammel konsentrasjonsleirkommandant i Argentina eller Uruguay? Nei takk. Tid skal ikke komme slike til gode.

La dem få smake sin egen medisin! Det de har gjort mot andre mennesker er ikke tilgivelig.

At Trump beundrer slike svin er et nytt lodd på skålen i at jeg håper han ender opp som Ceaușescu.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Når Maricopa County Sheriffs Office må ut med titalls millioner dollar i erstatning for unødvendig brutalitet mot fanger som dør i deres varetekt; når de har høyeste prosentandel fanger som "hengte seg selv på cella" i USA; når brutalitet mot latinos ikke etterforskes, inklusive hundrevis av anklager om voldtekt av mindreårige -- så er det mye som tyder på at sheriff Arpaio ikke fortjener Brekkes krokodilletårer.

Her kan man lytte til en advokat som har ført flere saker mot Arpaio og MCSO. Manning sier at dersom John Grisham hadde forsøkt å skrive en roman om hva som foregår i Maricopa ville den boken aldri blitt utgitt, den ville vært for utrolig.

Brekke, du er nødt til å spørre deg selv, innimellom, om "hva i helvete er det du forsvarer?"

Del 1 av tre:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pussig nok så er det rettssystemet i Arizona som nå reiser saken Gunnar. Jeg konstaterer også at du har satt deg til doms over hva som er faktiske forbrytelser og hva som ikke er det med utgangspunktet i din...hm; skal vi si noe begrensete virkelighetsforståelse.

Hele greia er jo at Trumpadministrasjonen nå får anledning til å legge frem sine humanitære begrunnelser for benådningen. Jeg synes faktisk det er veldig greit at det blir overlatt til rettssystemet å vurdere dette, og føler meg trygg på at om tilsvarende betenkeligheter hadde vært gjeldende for Obamas benådninger så hadde det fantes dommere som hadde villet se på den saken. Det er faktisk derfor USA kalles en rettsstat. Og rettsstaten og uavhengighet er vi for, ikke sant?

Du, av alle, burde være svært forsiktig med å bringe spørsmålet om hvem som lar seg manipulere inn i bildet. Dine kilder oser ikke akkurat av nøytralitet og kontrollerbarhet.

Og fela, ikke "hva i helvete er det du forsvarer", men "hva slags helvete er det du forsvarer".

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Ja, her kan man lese om det helvete man forsvarer:

https://longreads.com/2017/08/28/the-collected-crimes-of-sheriff-joe-arpaio/

Arpaio er en sjuk faen som skulle vært lagt inn på asyl forlengst. Som Manning forklarer i videoen har han nå mistet støtte fra hyperblå republikanske organisasjoner, som ikke orker å forsvare ham lenger.

Les i listen i linken over og kom hit og påstå at Arpaio fortjener å bli benådet. (Forøvrig er han ikke under anklage pga sine forbrytelser mot menneskerettighetene, men fordi han løy til retten).

Lytt til Manning i del to fortelle om hvordan en kvinne som led av diabetes ble hundset og plaget og tvunget til å gå inn i sukkersykesjokk, slik at hun døde.

Manning har fått titalls millioner dollar i erstatning fra "kommunen" til dem han representerer, pga Arpaios galskap.

Her er fangeuniformene som Arpaio fikk laget:

Skjermbilde 2017-08-31 kl. 14.55.31.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    ^Ærlig talt. Det er umulig å forsvare Arpaio. Mannen er skit.

Og det greieste målet på det er at man har måttet betale en formue i erstatninger pga mannens galskap, noe som ikke sitter løst i en stat som Arizona, på dette saksområdet. Ett er ord og proklamasjoner, noe helt annet - i USA - er når man må betale "hard dollars" for å kjøpe seg fri fra større straffeansvar.

Det er uholdbart, Brekke, at du mener at Arpaio fortjener en benådning eller at mannens forbrytelser skal forstås.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Kongsberg
    Leav it to Gjestemedlem, to go all bonkers...

Litt som når man finner en gammel konsentrasjonsleirkommandant i Argentina eller Uruguay?
    Så konsentrasjonsleirkommandanter som står bak mord på hundretusenvis av mennesker er
    akkurat det samme - som en sheriff i Arizona som er dømt til 6 måneders fengsel - for forakt
    for en dommeravgjørelse?

Nei takk. Tid skal ikke komme slike til gode.
    I prinsipp enig. For alvorlige forbrytelser.

La dem få smake sin egen medisin! Det de har gjort mot andre mennesker er ikke tilgivelig.
    Hva har Sheriff Joe gjort? Oppfordret sine ansatte om å sjekke ID på dem de stopper.
    Så om han skal smake egen medisin, måtte jo det bety at han ble bedt om å vise ID
    hver gang han stoppes av politiet...

At Trump beundrer slike svin er et nytt lodd på skålen i at jeg håper han ender opp som Ceaușescu.
    For en foraktelig uttalelse! Å oppfordre til at Trump henrettes uten lov og dom, fordi han er skyldig
    - i et eller annet - i dine øyne. Dømt av deg og dine likesinnede in absensia. Fy faen! Hva skiller deg
    fra en deltaker i en sinna mobb med nazister? Jeg sliter med å se forskjellen...

mvh
    Gunnar Brekke

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og Gunnar; jeg sliter med å se hvordan du, som deltager i Trumps mobb, kan frikjenne Arpaio, og synes det er helt greit at dette skal skje uten noen form for begrunnelse. Har du innsikt i at dette kan sidestilles med Obamas benådninger, eller er det liksom bare at Trump er en mye greiere kar enn Obama så derfor er det OK, liksom? Og sagt uten at jeg dermed er enig med Deph her, eller ville formulert meg som ham.

Hvis det er slik her at det er aldersgrense for hvor lenge forbrytelser skal kvalifisere til straff, hvor gammel synes du en flyktning som har kommet seg inn i Norge ved å lyve på identiteten sin - en mye mindre alvorlig sak enn det Arpaio er anklaget for - igjen; hvor gammel synes du vedkommende bør være før man frafaller utvisningsbegjæring? Hva med å prøve seg med et lite svar på dette? Eller skal du bare, litt i likhet med Deph her - henfalle til generelle raljeringer nok en gang?

Du verden så høy toleranse du har for dine meningsfellers utskeielser, og tilsvarende liten for dine meningsmotstandere. Husker du Donalds påstand om at han kunne skyte noen og slippe unna med det? Og hans utallige, grove fornærmelser mot kvinner, krigsveteraner, the list goes on and on and on and on.....

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.924
    Som motstander av dødsstraff, ønsker jeg ikke at Trump må dele skjebne med Ceausescu, overhodet ikke, men jeg håper dertil egnede instanser snarlig får satt en stopper for dette, enten det nå blir helsevesenet, eller loven som trer inn og rydder opp.

Mht. den ondsinnede sheriff; han fortjener all den lovlige straff han kan få, men dersom han kun er dømt for noe så prosaisk som "forakt for retten", håper jeg da i det minste at han blir arrestert for en del annet også. For skal man være prinsipiell, så er det en liten sak å benåde ham for en slags forseelse som litt obsternasighet i retten.

Problemet her er at mannen er et ondsinnet svin, men dersom han ikke er tiltalt eller dømt for noen av sine grusomme handlinger, har jeg faktisk ingen prinsipielle innsigelser i mot denne benådningen. Følelsesmessige derimot, har jeg innsigelser i mengder.

Disqutabel

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husker du Donalds påstand om at han kunne skyte noen og slippe unna med det?
    Jeg tror utsagnet var "without losing a single vote"

Og det tror jeg faktisk han hadde helt rett i. Akkurat der viste han en skremmende innsikt i hva velgermassen hans består av.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husker du Donalds påstand om at han kunne skyte noen og slippe unna med det?
    Jeg tror utsagnet var "without losing a single vote"

Og det tror jeg faktisk han hadde helt rett i. Akkurat der viste han en skremmende innsikt i hva velgermassen hans består av.
    Som vi jo får demonstrert regelmessig blant fansen her.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    @>Disqutabel
    Ja, det er litt som da FBI tok Al Capone for skattesvindel. Arpaio hadde støtte lokalt inntil det ble for dyrt å være med på brutaliteten hans, da fant "kommunen" ut at nok fikk være nok. Men naturligvis burde han vært tiltalt i føderal domstol for grove overtramp i tjenesten.

Derfor også et sunnhetstegn at Maricopa County Sheriffs Office har tapt så mange rettssaker som er ført på erstatningsgrunnlag, der etatens forbrytelser er blitt blottlagt og der det faktisk førte til at han til slutt tapte gjenvalg.

"It's unbelievable. It's unconscionable that we're spending this much money," says Maricopa County Supervisor Steve Gallardo. He spoke very candidly just hours after he, along with Maricopa County Board members, approved the tentative budget for 2016. It's a budget that includes tens of millions of dollars to pay for a lawsuit against the county and Sheriff Joe Arpaio. "These are taxpayer dollars that we should be spending on other projects in Maricopa County," he says. The tentative 2016 budget includes $23.8 million. And if you add the 2015 budget of more than $17 million, taxpayers are looking at shelling out nearly $40 million. It's the the cost of defending the department, and that number is likely going to be higher when it's all said and done. Gallardo says there's nothing they can do about it to protect the taxpayer. "We don't have an alternative; we can't turn around and tell a federal judge no that we are not going to comply with his orders," he said.

$40 million taxpayer dollars for sheriff lawsuit - 3TV | CBS 5

Maricopa sheriff lawsuits cost taxpayers millions | The Seattle Times

New Yorker, for noen dager siden: https://www.newyorker.com/news/daily-comment/why-does-donald-trump-like-sheriff-joe

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4
    Så var det dette med forskjellsbehandlingen igjen da. Barack Obama benyttet sin presidentielle rett
    til å benåde, rett som det var. Av faktiske forbrytere, som hadde begått faktiske forbrytelser!

https://www.justice.gov/pardon/obama-pardons

Lite oppstandelse i de "liberale" mediene (eller på HFS), av den grunn. Merkelig :p
    Nei, ikke så merkelig. Det er helt vanlig at det søkes benådning, men dersom du ser på listen i linken din er det stort sett gamle saker hvor de domfelte av sittet inne i flere år.

Når Trumpkin benåder Arpaio nå er det i realiteten et politisk statement.

Dessuten, Obama var smart nok til ikke å twittre benådningen mens det er fullt fokus på saken, som etter Charlottesville, og nærmest fremprovosere en reaksjon. Gresskaret forstår ikke slikt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når Trumpkin benåder Arpaio nå er det i realiteten et politisk statement.
    og høyst sannsynlig et signal til hans medarbeidere som er under etterforskning at om de bare holder kjeft om Donalds rolle i ulovlighetene, så kan de regne med at han er tøff nok til å benåde de. Ser du Gunnar, jeg og kan lage konspirasjonsteorier!

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.924
    @>Disqutabel
    Ja, det er litt som da FBI tok Al Capone for skattesvindel. Arpaio hadde støtte lokalt inntil det ble for dyrt å være med på brutaliteten hans, da fant "kommunen" ut at nok fikk være nok. Men naturligvis burde han vært tiltalt i føderal domstol for grove overtramp i tjenesten.

Derfor også et sunnhetstegn at Maricopa County Sheriffs Office har tapt så mange rettssaker som er ført på erstatningsgrunnlag, der etatens forbrytelser er blitt blottlagt og der det faktisk førte til at han til slutt tapte gjenvalg.

"It's unbelievable. It's unconscionable that we're spending this much money," says Maricopa County Supervisor Steve Gallardo. He spoke very candidly just hours after he, along with Maricopa County Board members, approved the tentative budget for 2016. It's a budget that includes tens of millions of dollars to pay for a lawsuit against the county and Sheriff Joe Arpaio. "These are taxpayer dollars that we should be spending on other projects in Maricopa County," he says. The tentative 2016 budget includes $23.8 million. And if you add the 2015 budget of more than $17 million, taxpayers are looking at shelling out nearly $40 million. It's the the cost of defending the department, and that number is likely going to be higher when it's all said and done. Gallardo says there's nothing they can do about it to protect the taxpayer. "We don't have an alternative; we can't turn around and tell a federal judge no that we are not going to comply with his orders," he said.

$40 million taxpayer dollars for sheriff lawsuit - 3TV | CBS 5

Maricopa sheriff lawsuits cost taxpayers millions | The Seattle Times

New Yorker, for noen dager siden: https://www.newyorker.com/news/daily-comment/why-does-donald-trump-like-sheriff-joe
    Ja, absurditeten er jo ekstrem; det blir skattebetalerne som tar straffen på dugnad, mens mannen selv altså nå blir benådet, fordi POTUS ikke kan eller vil lese.
    Det er en syk, syk verden, og det er åpenbart mange som mener at det er sånn det skal være. Mens vi andre bare er lette å manipulere.

Maria går på vägen som leder in till byn
    Hon sjunger och hon skrattar åt lärkorna i skyn
    Hon är på väg till torget för att sälja lite bröd
    och solen stiger, varm och stor, och färgar himlen röd

Då möter hon en herre på en häst med yvig man
    Han säger: "jag är kungens man, så jag tar vad jag vill ha
    Och du är alltför vacker för att inte ha nå'n man;
    Följ med mig in i skogen ska jag visa vad jag kan"

Hon tvingas ner i gräset, och han tar på hennes kropp
    Hon slingrar sig, och ber honom för Guds skull hålla opp
    Men riddarn bara skrattar, berusad av sin glöd
    Så hon tar hans kniv och stöter till och riddaren är död

De fängslade Maria, hon stenades för dråp
    Men minnet efter riddaren blev firat varje år
    Ja, herrarna blir hjältar, men folket det blir dömt
    Och vi som ser hur allt går till får veta att vi drömt
    (Afzelius)

Disqutabel

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Det bør kanskje nevnes at Arpaio faktisk ikke er dømt enda. Benådningen kom før en dom, hvilket egentlig reiser tvil om hvorvidt den i det hele tatt er gyldig. Og dersom Arpaio erkjenner straffeskyld, for at benådningen kan tre i kraft, åpner han seg også for sivile søksmål rettet mot ham.

Trump har rådgivere som ikke er de skarpeste knivene i skuffen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Jeg legger inn dette her, til ettertanke. Etter privatiseringen av britenes jernbane har statlige europeiske jernbaneselskap kjøpt opp deler av den tidligere statlige britiske jernbanen. Det lyder så innfløkt selvmotsigende at man må le. Samtidig har britiske myndigheter erkjent at ansvaret for vedlikehold av materiellet er blitt så utvannet at staten må ta dette tilbake, mens altså utenlandske statlige selskap skummer fløten.

https://www.bloomberg.com/news/arti...n-t-take-steam-out-of-europe-s-u-k-rail-grab?

As Brexit talks continue, the national rail companies of France, Germany, Italy and the Netherlands are snapping up contracts spanning London commuter routes to long-distance expresses as private British firms struggle to compete with the lower cost of capital available to their state-owned rivals.

Two decades after the world’s oldest railroad was privatized, 14 of 19 major U.K. franchises are at least partly controlled by government-owned operators from mainland Europe. Even as the split from the EU looms, Rome-based Trenitalia SpA is planning the biggest raid yet with a bid to run the 55 billion-pound ($71 billion) High Speed 2 line between London and northern England.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det bør kanskje nevnes at Arpaio faktisk ikke er dømt enda. Benådningen kom før en dom, hvilket egentlig reiser tvil om hvorvidt den i det hele tatt er gyldig. Og dersom Arpaio erkjenner straffeskyld, for at benådningen kan tre i kraft, åpner han seg også for sivile søksmål rettet mot ham.

Det er vel kanskje derfor det er åpnet en høring?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fy faen! Hva skiller deg
    fra en deltaker i en sinna mobb med nazister? Jeg sliter med å se forskjellen...
    Jeg er ikke sint, jeg er ikke nazist og jeg trives ikke i mobber av noe slag, går ikke en gang i 17.mai tog... det er da tre ting i alle fall. Forhåpentligvis flere.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Håper ikke noen henretter Trump, men absolutt alt hadde nok ikke blitt verre etterpå uten han med roret.
    Hensikten helliger dog ikke middelet mhp. barbari.

C

cruiser

Gjest

Joda han er dømt/funnet skyldig. Kun straffeutmålingen man venter på

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mange mennesker har dødd i Arpaios varetekt, hvorfor er deres liv mindre verdt enn Trumps?

La Trump bytte plass med en av disse konsentrasjonsleirfangene, noen år, så får vi se om han overlever eller ikke. Okke som bryr jeg meg katten. Det er noen svin her på jorden jeg ikke hadde slengt et tau til om de holdt på å drukne i en septiktank. Kim, Duterte, al-Baghdadi og Trump er fire av dem.

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Det er noen svin her på jorden jeg ikke hadde slengt et tau til om de holdt på å drukne i en septiktank. Kim, Duterte, al-Baghdadi og Trump er fire av dem.[/QUOTE]

IMG_1624.JPG

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er stor tilhenger av å gi folk en 2.chance om de gjør noe galt, selv noe ekstremt galt. Men når vi kommer til 122. så er tålmodigheten ikke lenger den samme.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2

Joda han er dømt/funnet skyldig. Kun straffeutmålingen man venter på
    Skulle vært mer presis - mente straffeutmålingen. Tok utgangspunkt i et innslag på NPR som jeg lyttet til her om dagen. Presidenten kan benåde føderale forbrytelser, men man skal helst vente på straffeutmålingen. Det diskuteres om denne saken rammes av forbudet mot å benåde forbrytelser mot grunnloven, gitt sheriffens embedsed.
    https://verdict.justia.com/2017/08/31/presidential-pardon-power-may-not-absolute

(Det er også eksepsjonelt at Trump benåder syv måneder inn i sin første presidentperiode. Det er slikt som presidenter gjerne venter med til de er helt på tampen av embedet).

G

Gjestemedlem

Gjest
    (Det er også eksepsjonelt at Trump benåder syv måneder inn i sin første presidentperiode. Det er slikt som presidenter gjerne venter med til de er helt på tampen av embedet).
    Det er vel ikke så mye tvil om at benådningen ikke handler spesielt mye om Arpaio, men er et signal både til sine tilhengere at han er over loven og at han kan benåde alt og alle han måtte finne for godt, seg selv til og med i eget hode, enten det er folk som ikke vil samarbeide med retten omkring hans russlandkorrupsjon eller politifolk som uten grunn dreper politiske motstandere den dag det kommer til dette.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke så mye tvil om at benådningen ikke handler spesielt mye om Arpaio, men er et signal både til sine tilhengere at han er over loven og at han kan benåde alt og alle han måtte finne for godt, seg selv til og med i eget hode, enten det er folk som ikke vil samarbeide med retten omkring hans russlandkorrupsjon eller politifolk som uten grunn dreper politiske motstandere den dag det kommer til dette.
    Der har delstatsadvokaten i NY nå innledet et samarbeid med spesialetterforsker Mueller, for å kunne unngå at en benådning vil kunne stenge ned etterforskningen av Russlandsporet. Det er tydelig at USA forbereder seg på en konstitusjonell krise - det er fullstendig bananrepublikk at man må ta slike forholdsregler.

Ved en benådning kan justisministeriet beslaglegge Muellers akter, men det er ikke mulig dersom en delstat samarbeider med en føderal etterforskning, med utgangspunkt i forbrytelser begått i denne.

Mueller, NY AG Schneiderman 'Cooperate on Manafort Probe' | Fortune.com

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Kongsberg
    Problemet med det som skjedde i Charlotteville er at de ekstreme og voldlige motdemonstrantene tydligvis mottar en del
    sympati fra demokratene
    og de "liberale" mediene. Det er flere som tenker som deg. En sympati som jeg er overbevist om at
    dere kommer til å angre på.

Det som derimot skremmer meg er den massive motstanden mot Trump, med en retorikk - og noen ganger gjerninger - som
    ikke hører hjemme i et demokratisk samfunn. Når du har en demokratisk senator som håper at Trump skal bli myrdet har ting
    gått for langt. Når demonstrasjoner (som ofte utvikler seg til opptøyer) og propaganda i pressen blir det viktigste virkemidlet
    for demokratene, snarere enn de etablerte demokratiske prosessene har man alvorlige problemer. Og det å ta grupperinger
    som Antifa "inn i varmen", hjelper svært lite på situasjonen.
    Det tok ikke så lang tid.

Veldig lurt av demokratene, og den eneste fornuftige veien å gå, da Antifa er en tikkende bombe vi helt sikkert kommer til
    å se i nyhetsbildet igjen:

"House Minority Leader Nancy Pelosi condemned the “violent actions of people calling themselves antifa” after violence
    led to arrests at Bay Area protests, in the strongest criticism of left-wing protesters that any Democratic leader has made.

“Our democracy has no room for inciting violence or endangering the public, no matter the ideology of those who commit
    such acts,” Pelosi said in a statement released late Tuesday. “The violent actions of people calling themselves antifa in
    Berkeley this weekend deserve unequivocal condemnation, and the perpetrators should be arrested and prosecuted”.

https://www.washingtonpost.com/news...-of-antifa-protesters/?utm_term=.435db68fd6e5

Spennende å se om også mediene tør å "inrømme sin feil" ved å støtte denne hjemmeavlet terrororganisasjon - eller om de
    blir sittende på gjerdet til Antifa forårsaker sitt første dødsfall - da det selvfølgelig er for sent...

mvh
    Gunnar Brekke

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gunnar... den eneste her inne jeg kan tenke meg som helhjertet ville støttet Antifa er en viss danske som er utvist fra sentralen nå. Her slår du inn åpne dører.

Antifa = bad

happy?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Det strammer seg til for svigersønnen.

Basically the Kushner family owes hundreds of millions of dollars on this property that it really cannot hope to recoup by any business means. As this new article in Bloomberg explains, the plan – if you can call it that – seems to be to go even further into debt by demolishing the building, building a newer and better one and recouping the losses over the very long-term. As the Bloomberg piece understatedly and elegantly puts it, that means the money has to come from someone who isn’t interested in making a profit or maybe even holding on to their investment.

Short of outright corruption that might mean foreign money looking for a showpiece property in New York City or foreign money looking to get out of its unstable country of origin. Before the Trump campaign, Kushner was having a very hard time finding anyone who was interested – not surprisingly! That changed dramatically when he became top deputy to the President of the United States. Then everyone wanted to talk – including the head of the Russian state bank which makes ‘strategic’ investments for Vladimir Putin.

What all of this amounts to is that while Kushner has been given oversight of numerous key foreign policy issues and problems, his ‘family’ is simultaneously in a desperate hunt for money which basically has to come from abroad – from a lot of the people he meets with in his White House job. It’s like having a Secretary of State desperate for help getting money from every foreign potentate he meets with. In fact, it’s not ‘like’ that. It sort of is that.

An Update from The Kushner Swamp – Talking Points Memo

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @G_B: Så godt som alt du skriver er baser på enslags hypotese om at "liberale MSM" ikke er til å stole på, og at det er Fox, Hannity og Carlson som sitter med sannheten. Som du selv viser skriver selv liberale WP overskrifter som "Black-clad antifa members attack peaceful right-wing demonstrators in Berkeley". I min verden er ikke et moteksempel "unntaket som bekrefter regelen", men tvert i mot et faktum som avkrefter hypotesen. I ditt tilfelle, hypotesen om at "liberale MSM" former dekningen for å fremme en politisk agenda. Så bør ikke du nå revurdere dine informasjonskilder litt ettertrykkelig? Du vet, tenke litt selv?

Og, som jeg har skrevet tidligere: Voldelige "antifascister" er forkastelig og kan ikke forsvares. Må møtes med tilstrekkelig pådrag av ordenspoliti til å stoppe dem. Tidligere har dette stort sett vært et europeisk fenomen (blitzere, attac, og hva de nå kaller seg alle sammen), men det ser tydeligvis ut til å ha krysset dammen. Dessuten er det mye mer effektivt å latterliggjøre nynazister og KKK-fabulister enn å gå inn på deres egne premisser.

Men det er ikke noe forsvar for Trumps uttalelser etter Charlottesville. Det største problemet der var at han unnlot å lede. Naziene hevdet at de skulle realisere Trumps valgløfter og "take back the country" fra jøder, negre, etc. Det var en lissepasning til å si noe om "dere har misforstått totalt, det jeg sa var..." og så si noe meningsfylt om å få flere til å delta i den politiske prosessen og "ta tilbake landet" fra spesialinteresser og etablerte politikere. Når han unnlot å gjøre det, men i stedet sa noe halvkvedet om "both sides" bekreftet han i stedet ekstremistenes oppfatning om at han mente det de trodde han mente, dvs at han støtter deres rasebaserte ideologi. Det verste er at det antagelig er sant.

Derimot ville du sikkert fått bestått på en stil i åttende klasse ved å si noe om "på den ene side og på den annen side." Grei ut og drøft. Men kravene til politiske ledere er en god del høyere enn det. Trump ville strøket på stiloppgaven også, etter Twitter-feeden og ordsalaten hans å dømme.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det strammer seg til for Trump selv også:
    In November 2015 — five months after Trump had entered the race for the Republican presidential nomination — Sater wrote to Cohen that he had “arranged” for Trump’s daughter Ivanka, during a 2006 visit to Moscow, “to sit in Putins private chair at his desk and office in the Kremlin.”

The email went on, “I will get Putin on this program and we will get Donald elected. We both know no one else knows how to pull this off without stupidity or greed getting in the way. I know how to play it and we will get this done. Buddy our boy can become President of the USA and we can engineer it. I will get all of Putins team to buy in on this.”
    And there’s more: In January 2016, with the Moscow project apparently stalled, Cohen went straight to the top to get it back on track — or at least tried to. He sent an email to Dmitry Peskov, Putin’s longtime personal spokesman, “hereby requesting your assistance.”

Peskov confirmed that the email was received but said he did nothing about it and that it was not given to Putin.

So Trump was lying when he tweeted, shortly before his inauguration, that “I HAVE NOTHING TO DO WITH RUSSIA — NO DEALS, NO LOANS, NO NOTHING!” The truth is that in October 2015, on the same day he participated in a GOP candidates’ debate, he signed a letter of intent for the Moscow Trump Tower project.
    https://www.washingtonpost.com/opin...e36294-8e6e-11e7-91d5-ab4e4bb76a3a_story.html

Og hvor kommer så all denne informasjonen fra? Emails. Oh, the irony.
    http://talkingpointsmemo.com/edblog/boom-taking-stock-of-the-wild-new-michael-cohen-news

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Twitter er hvor politikere og kommentariatet mister forstanden.

Ann Coulter - en heltinne for mange i amerikansk sprøhøyre.

IMG_3727.JPG

Hun sitter med en gjenstand som kunne hjulpet henne med et greit søk: hvem er ordfører i Houston?

IMG_3728.JPG

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn