Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så du mener altså at en fyr som Trump ikke kan gi en 8.mars hilsen, og bør straffes for dette?
    Ja. Rævkjøres, gasses, skytes…

Kanskje en mild irettesettelse, når jeg tenker meg om.

Nei, jeg tok feil, han bør hylles fordi ha greier å presse ut av seg en løgnaktighet.

Det er slik det er.
    Jeg er av den klare oppfatning at hvis et utspill fra en president åpenbart er belemret med dobbeltmoral og hykleri må slikt irettesettes. Om det er i forbindelse med 1. mai eller 8. mars er uinteressant, ethvert tilfelle av hykleri må tas opp når det er aktuelt. Og det er nettopp det denne dagen gir oss anledning til, en anledning vi nesten er moralsk forpliktet til å ta i bruk. Dong gjør helt rett i å gjøre det, for hva skulle han ellers gjøre?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    - Å kysse en kvinne automatisk, uten noen signaler om at det er velkomment, er et seksuelt overgrep i juridisk forstand.
    - Å ta en kvinne på intime kroppsdeler uten noen invitasjon til å gjøre det er et seksuelt overgrep i juridisk forstand.

IMO er det overgrep uansett hva jussen sier.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^ klangen av klaging over Trump begynner å bli en velkjent sang. En klang-sang som hjalp mannen til seier. Man får som man feier :)

D

Danke

Gjest
    Så du mener altså at en fyr som Trump ikke kan gi en 8.mars hilsen, og bør straffes for dette?

Nei, jeg tok feil, han bør hylles fordi ha greier å presse ut av seg en løgnaktighet.

Det er slik det er.
    Jeg sa ikke at han må Hilles, men jeg forstår ikke alt oppstyret med at selv en fyr som Trump sender en 8.mars hilsen....

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Det er slik det er.
    Jeg sa ikke at han må Hilles, men jeg forstår ikke alt oppstyret med at selv en fyr som Trump sender en 8.mars hilsen....
    Det har aldri vært noen god grunn til å vise sin avsky for løgnaktighet. Aldri! Løgnaktighet er godt for oss. Og om det ikke er godt for oss, så er det i det minste ikke klanderverdig.

Slik blir det når sannhet er staffasje og staffasje er sannhet. Herregud!

D

Danke

Gjest
    Jeg tror ikke han juger, jeg tror bare han ikke er like smart som de som anklager ham. Men det er jo absolutt ikke en fordel for det som pleide å være verdens mektigste mann......

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ klangen av klaging over Trump begynner å bli en velkjent sang. En klang-sang som hjalp mannen til seier. Man får som man feier :)
    Noe av det rareste jeg har lest i dag. Mener du at vi egentlig bare bør overse hva som skjer i Det Hvite Hus de neste fire årene, og be om at det sparer oss for fire nye år? Det er greit å synes at det er en gangbar taktikk, men jeg tviler ekstremt sterkt på at det er det du ønsker.

Det er slik det er.
    Når skal vi ellers ta han for hans hykleri enn de gangene han eksponerer det? Skal vi bare kritisere ham mellom slagene slik at timingen blir feil?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert mange som selv mener de selv har feil kvinnesyn... dette når stadig nye retoriske høyder.
    Man skal alltid være skeptisk til menn som uttrykker seg om kvinners liv og levnet.

Her har vi en kvinnekonferanse i Saudi Arabia. En av Trumps første EO var å nekte midler til organisasjoner som arbeidet med prevensjonsopplysninger i utlandet; i går presterte man i Representantenes hus å innvende mot såkalt "pre-natal care", innsats i barseltiden for mødre, fordi menn måtte betale for slikt gjennom skatteseddelen. Mellom disse to praktfulle innsatsene har vi allerede et antall tiltak som knapt kan kalles kvinnevennlige.

Blant annet er man allerede i gang med å ta midler fra ulike tiltak som skal forhindre vold mot kvinner, tilsvarende når det gjelder diskriminering, krav om likelønn, osv. På selveste kvinnedagen gikk man til angrep mot føderale midler til Planned Parenthood, som er:

... the nation’s largest provider of health services for women.

Man kan godt være Trump-tilhenger uten samtidig å avsløre at man ikke har så mye mellom ørene. Men det kan bli en utfordring, dersom man blindt skal støtte, bortforklare eller finne unnskyldninger for alt fyren gjør.

Dana Milbank tar en liten gjennomgang. En smakebit:
    Meeting with the nation’s governors recently, Trump welcomed the governors “and their wives and daughters,” as if no women were governors.
    https://www.washingtonpost.com/opin...d727b644a0b_story.html?utm_term=.b419bf42983f

ob_8757bf_o-saudi-arabia-womens-conference-570-810x420-1.jpg

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger har man godt av en rekalibrering, dersom balansen ikke er som den skal være.

Maricopa county var den valgkretsen som ga flest stemmer til Trump. Det var også der det var størst oppslutning om "Støtt Trump" samlingene forrige helg. Her er en liten reportasje. Neida, det er ikke militæret som har kommet i uniform på et politisk arrangement, dette er en frivillig militia. Våpeninteresserte kan hygge seg med å telle og identifisere hva folk går med, i denne forsamlingen. (For kjennere: ja, Maricopa er der Joe Arpaio - America's Toughest Sheriff - regjerte i mange år.)

Det kan være greit å se hva slags temperatur det er i USA for tiden ... for rekalibreringens skyld.

Skjermbilde 2017-03-10 kl. 05.45.32.jpg

Videoen er representativ for stemningen og holdningene over store deler av USA ... McCain blir nok litt overrasket over å bli kalt en "communist inflitrator".

Med andre ord - rekalibrering. Balansepunktet er ikke på aller ytterste hyperreaksjonære høyresiden, men det tror disse.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Noe av det rareste jeg har lest i dag. Mener du at vi egentlig bare bør overse hva som skjer i Det Hvite Hus de neste fire årene, og be om at det sparer oss for fire nye år? Det er greit å synes at det er en gangbar taktikk, men jeg tviler ekstremt sterkt på at det er det du ønsker.

Det er slik det er.
    Når skal vi ellers ta han for hans hykleri enn de gangene han eksponerer det? Skal vi bare kritisere ham mellom slagene slik at timingen blir feil?
    Trump burde nok ikke twitret mange ganger. En fyr som har en viss innsikt og intelligens med hans baggasje, ville kanskje ikke twitret en 8.mars hilsen i det hele tatt.

Det er så mange andre ting Trump gjør som er feil, ta han heller for det.
    Han kommer vel ikke med en løgn, men hykling og selvmotsigelse kan det gjerne være.

De har kommet med masse løgner om både Russland, Innsettelsesoppmøte og alt mulig idiotiske ting.

Men 8.mars hilsenen er ikke akkurat en løgn...

Dere bør ikke Hille ham, bare ikke mat dyret som skriker om dishonest media..

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Hva kan skje når "Crazy Uncles" får innflytelse? Vel, det kommer vi til å få mange bevis på i tiden fremover, men her er et praktfullt eksempel.

En republikaner har innvendinger til helseforsikringsforslaget og demokraten spør om han kan spesifisere hva disse går ut på.

Republikaneren misliker at menn betaler inn forsikring som går til hjelp under barsel til kvinner. Det syns han er urettferdig.

Med andre ord en gæern onkel som ikke forstår hvordan forsikring fungerer ... eventuelt ser han bort fra at menn skal delta i forplantning heretter.

Slike er USA i hendene på nå.

Video i linken:
    https://mobile.twitter.com/NARAL/status/839940098552696832/video/1

Skjermbilde 2017-03-10 kl. 11.31.37.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er graden av fravær av intelligens som forbauser oss så sterkt. Noen av disse personene har doktorgrader i diverse fag, men resonnerer som om de var på barneskolestadiet. Å ikke forstå hvordan forsikringssystemer fungerer, og heller ikke skjønne at menn utgjør 50% av forplantningsprosessen, er jo så utrolig dumt at det skal godt gjøres å finne en voksen europeer som kan si like dumme ting. Det finnes europeere på begge ytterfløyer som sier mye latterlig, men det ender ofte med onde konklusjoner og ikke nødvendigvis direkte dumme.

Når det kommer til Trump og 8. mars så hadde han selv satt seg i en Catch 22-situasjon der. Som president så var han nødt til å komme med en programforpliktet hyllest til kvinner på kvinnedagen, men måtte da også regne med at tidligere handlinger ville bli brakt opp for å bevise hans hykleri. Samtidig så ville han fått akkurat samme kritikk hvis han ikke hadde tweetet noe som helst den dagen, so he's damned if he does and he's damned if he doesn't. Og det fortjener han.

U

Utgatt24668

Gjest
    Det er graden av fravær av intelligens som forbauser oss så sterkt. Noen av disse personene har doktorgrader i diverse fag, men resonnerer som om de var på barneskolestadiet. Å ikke forstå hvordan forsikringssystemer fungerer, og heller ikke skjønne at menn utgjør 50% av forplantningsprosessen, er jo så utrolig dumt at det skal godt gjøres å finne en voksen europeer som kan si like dumme ting. Det finnes europeere på begge ytterfløyer som sier mye latterlig, men det ender ofte med onde konklusjoner og ikke nødvendigvis direkte dumme.

Når det kommer til Trump og 8. mars så hadde han selv satt seg i en Catch 22-situasjon der. Som president så var han nødt til å komme med en programforpliktet hyllest til kvinner på kvinnedagen, men måtte da også regne med at tidligere handlinger ville bli brakt opp for å bevise hans hykleri. Samtidig så ville han fått akkurat samme kritikk hvis han ikke hadde tweetet noe som helst den dagen, so he's damned if he does and he's damned if he doesn't. Og det fortjener han.
    Jeg har jobbet en del med forsikring og kan vel si at de fleste ikke helt forstår hva forsikring er. Det kan være komplisert å forstå.

Det er legitimt å stille spørsmål om forsikringspremier i helsesektoren. Hvis menn med gode inntekter ender opp med å indirekte bære kostnadene for alenemødre med lav inntekt som eks så bryter dette med prinsippet med hvordan amerikanere tenker rettferdighet. Hvorfor skal mennesker som har investert mye tid på studier betale for tenåringslmødre - for å sette det på spissen? Her i Europa tenker vi på en annen måte ja (mindre ulikheter fører til bedre økonomisk vekst og velferd for alle)

Regningen skal nemmelig betales av noen. En kundeportefølje / segmentering der det er en nevneverdig risiko for mislighold koster mer penger i form av utbetalinger og krever at forsikringsselskapene må sette av mer penger for å bli solvent i tillegg. Vi vet fra før at helsen til mennesker med høy utdannelse og inntekt er bedre enn laverestående inntektsgrupper og segmenteringer som eks.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    Laverestående inntektsgrupper, du får sagt det. ;)

Forøvrig så er risikoen for at unge kvinner blir gravide og føder et barn stor, så jeg skjønner jo godt at forsikringsbransjen kvier seg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Forøvrig så er risikoen for at unge kvinner blir gravide og føder et barn stor, så jeg skjønner jo godt at forsikringsbransjen kvier seg.
    Hvis de bare kunne slutte å lure menn til å pule så ville alt bli så greit, så. :rolleyes:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716

Hvis de bare kunne slutte å lure menn til å pule så ville alt bli så greit, så. :rolleyes:
    Jeg trodde Mr. og Mrs. Kellogg var unike, men så feil kan man ta.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jobbet en del med forsikring og kan vel si at de fleste ikke helt forstår hva forsikring er. Det kan være komplisert å forstå.
    Det er vel ikke så veldig vanskelig å forstå at grunnideen er solidarisk ansvar for skade som rammer den enkelte. Alle betaler inn til en brannkasse, og den som er så uheldig å oppleve at huset brenner ned får hjelp til å bygge det opp igjen. Så er djevelen som vanlig i detaljene, som hvordan forhindre "free riders" og "moral hazard", men man kan også være så egoistisk at hele forsikringsideen faller bort. Hvorfor skal jeg betale inn brannforsikring for å bygge opp andre hus enn mitt eget? Vel, fordi den forsikringen vil koste like mye som å bygge opp huset for egen risiko og regning.

Det er hva republikanerne er i ferd med å oppdage nå. Det blir rimelig vanskelig å regne hjem en slik forsikringsordning uten et krav om at alle skal tegne forsikring. Alle andre land omgår det problemet ved et single payer-system, men her har amerikanerne insistert på å gjøre det dyrt, dårlig og komplisert for seg selv.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Det er legitimt å stille spørsmål om forsikringspremier i helsesektoren. Hvis menn med gode inntekter ender opp med å indirekte bære kostnadene for alenemødre med lav inntekt som eks så bryter dette med prinsippet med hvordan amerikanere tenker rettferdighet. Hvorfor skal mennesker som har investert mye tid på studier betale for tenåringslmødre - for å sette det på spissen? Her i Europa tenker vi på en annen måte ja (mindre ulikheter fører til bedre økonomisk vekst og velferd for alle)

Regningen skal nemmelig betales av noen. En kundeportefølje / segmentering der det er en nevneverdig risiko for mislighold koster mer penger i form av utbetalinger og krever at forsikringsselskapene må sette av mer penger for å bli solvent i tillegg. Vi vet fra før at helsen til mennesker med høy utdannelse og inntekt er bedre enn laverestående inntektsgrupper og segmenteringer som eks.
    Perfekt segmentering i forsikring betyr at alle individer betaler en forsikringspremie som er lik utbetalingen til de. Da ha man ikke bruk for forsikring og kan like gjerne åpne en sparekonto. Hele prinsippet med forsikring innebærer at noen som ikke får bruk for det betaler for noen som viser seg å få bruk for det. Forsikring er et veddemål du vinner i tilfelle du taper. Ja, du har rett i at dette er det mange som ikke forstår.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Husker jeg hadde 2 skader på et år, og forsikringsagenten greide å si følgende;
    "I utgangspunktet skal alle poliser gå med overskudd"
    Jeg ba han gjenta det, og det gjorde han.
    Jeg forklarte poenget med forsikring og byttet selskap etterpå.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    ^Desverre er det noen forsikringsselskap som glemmer hvorfor de eksisterer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Å spre risiko og dele på godene etter innsats er essensen i et SAMfunn. Nå er det mange som ivrer for et SÆRfunn. Det er ikke nytt, men pleier ha uheldige følger. Deretter prøver man samfunn igjen, en stund.

Da Bismarck innførte pensjonsordninger og velferdstiltak, som den første på sent 1800-tall, var det ikke fordi han var bløthjertet. For ham var det anti-Guillotineforsikring.

USA er på vei inn i Man-Eats-Man. Det kommer til å bli stygt og "Last Men Standing" kommer så til å prøve SAMfunn en stund.

Dette er Reality-Reality.

(Steinhardingen Bismarck kalte det Staatssozialismus og var stolt av påfunnet).

D

Danke

Gjest
    ^Desverre er det noen forsikringsselskap som glemmer hvorfor de eksisterer.
    Hehe de blir kraftig påminnet hver gang det er orkan, krig etc, men noe av det er vel unntatt av avtalene?

Begravelsesbyrå er vel den eneste driften som ikke har problemer med svingninger....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå har nå ikke hjelp ved graviditet så mye med forsikringer å gjøre egentlig da. Det er jo slik med forsikringer at om man selv med viten og vilje påfører seg en tilstand som medfører forsikringsutbetalinger så er man å regne som en kriminell.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    Nå har nå ikke hjelp ved graviditet så mye med forsikringer å gjøre egentlig da. Det er jo slik med forsikringer at om man selv med viten og vilje påfører seg en tilstand som medfører forsikringsutbetalinger så er man å regne som en kriminell.
    Nå er det vel de som ønsker at all helsehjelp skal dekkes av forsikringer. Artig tanke da at det å bli gravid da er en kriminell handling. :)

C

cruiser

Gjest
    Skal bli spennende å se hva det koster for forsikring i disse high risk poolsa, forhåpentligvis får de mange tilbydere å velge mellom som de ikke har råd til å benytte

D

Danke

Gjest

Kjekt å vite.....

Vis vedlegget 430042
    Hva er meningen med dette? Snapchat sender modellnummeret til min billige Huawei Y6 Android for tusenlappen. Den gjør jobben greit og jeg har ikke bruk for avansert VR eller GTA spill....

C64 er og var et genialt produkt, ser ikke vitsen i sånn slenging whatever.. snap sender mobilnavnet og jeg vet ikke hvordan dette fjernes.

Er det relevant hva slags mobil man bruker?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.691
    Ja, man må åpenbart være republikaner eller jobbe innen consulting for ikke å skjønne hvor skrikende åpenbart det er at allmenne helsetjenester bør finansieres over skatteseddelen. Det er ikke sosialisme eller noe i den gaten - det er bare ren fornuft. Også øknonomisk. Som andel av BNP bruker USA nesten dobbelt så mye penger på helse som land i vest-Europa. Til torss for det så har de 1) sannsynligvis dårligere folkehelse og 2) store deler av befolkningen som står uten noen meningsfull form for dekning.

I dette eminente systemet kan det ruinere en å bli rammet av ett eller annet helt uforutskyldt.

Er man stor tilhenger av et rent forsikringsbasert helsevesen er man ikke markedsliberalist eller noe i den gaten. Man er bare stokk dum.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Det politiske spillet er blitt ganske trist, egentlig.

Trump var kjapt ute og tweetet at statistikken over nye arbeidsplasser var fake, mens Obama var president. I dag kom det bra jobb-statistikk for februar, og pressetalsmannen fikk et spørsmål om hvorvidt denne var til å stole på. Svaret han kommer med er vel typisk for politisk "diskurs" også her hjemme. Intet ligger fast lenger.

Video i linken:
    https://twitter.com/GideonResnick/status/840281694921973761?ref_src=twsrc^tfw

Skjermbilde 2017-03-10 kl. 20.52.34.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Ja, man må åpenbart være republikaner eller jobbe innen consulting for ikke å skjønne hvor skrikende åpenbart det er at allmenne helsetjenester bør finansieres over skatteseddelen. Det er ikke sosialisme eller noe i den gaten - det er bare ren fornuft. Også øknonomisk. Som andel av BNP bruker USA nesten dobbelt så mye penger på helse som land i vest-Europa. Til torss for det så har de 1) sannsynligvis dårligere folkehelse og 2) store deler av befolkningen som står uten noen meningsfull form for dekning.

I dette eminente systemet kan det ruinere en å bli rammet av ett eller annet helt uforutskyldt.

Er man stor tilhenger av et rent forsikringsbasert helsevesen er man ikke markedsliberalist eller noe i den gaten. Man er bare stokk dum.
    Donna Dubinsky ble milliardær da Palm ble børsnotert. Hun forsøkte å få utvidet privat helseforsikring for seg selv og familien. Det var ikke så lett. Hun skrev om sine erfaringer i 2011.

Money Won’t Buy You Health Insurance - The New York Times

D

Danke

Gjest
    - Å kysse en kvinne automatisk, uten noen signaler om at det er velkomment, er et seksuelt overgrep i juridisk forstand.
    - Å ta en kvinne på intime kroppsdeler uten noen invitasjon til å gjøre det er et seksuelt overgrep i juridisk forstand.

IMO er det overgrep uansett hva jussen sier.
    Poenget er at han ikke er dømt for noe av dette...

U

Utgatt24668

Gjest

Kjenner du noen innen Consulting som støtter forsikringsbasert helsevesen? Eller var du litt raskt ute med å konkludere uten å vite hva jeg mener om dette?

USA bruker for mye penger på dette systemet - både før og nå med Obamacare.

Etter mitt syn så har Spania og Italia funnet en god modell der de har funnet en god balanse mellom offentlig og privat som reduserer køer, øker kvaliteten og sørger for at private aktører bidra til å redusere køene.
    Navlebeskuende nordmenn tror den dag i dag at norsk helsevesen er bedre enn sør Europa som er helt feil. Nordmenn som blir syke og som eks blir hjerteopererte i Spania er heldige.

I Norge som eks er vi for redde for private aktører - og det er feil implementert.

D

Danke

Gjest
    Nei, men han har innrømt det offentlig.
    Han er ikke dømt for noe av dette juridisk. Som en kommentar er det rart at ingen av de damene som klaget på klåing i valgkampen ikke klaget før... Komme 5-10 år etter og "han tok meg på musa"

Sent from my iPhone using Tapatalk

C

cruiser

Gjest
    Han er ikke dømt for noe av dette juridisk. Som en kommentar er det rart at ingen av de damene som klaget på klåing i valgkampen ikke klaget før... Komme 5-10 år etter og "han tok meg på musa"

OMG.. har ikke du nok med å forsvare svenskene i svensketråden?

D

Danke

Gjest

OMG.. har ikke du nok med å forsvare svenskene i svensketråden?
    Jeg forsvarer ingen, er bare mer opptatt av fakta og Russland enn ikke saker og rykter....

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn