Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    https://www.tv2.no/nyheter/11080447/

''– I historisk perspektiv er dette mildt sagt skummelt. At personer med makt skaper et fiendebilde, som man ønsker å sette den vanlige mannen i gata opp mot, har vi sett at har antatt ekstreme effekter av før. Jeg vil ikke dra det så langt som å sammenligne dagens situasjon med det som skjedde i Europa i opptakten til andre verdenskrig, men det er vanskelig å ikke legge merke til likhetstrekkene. Som retoriker må jeg si at jeg synes det er skummelt at vi har kommet til det punktet at vi synes bilder som dette er vanlig kost fra noen statsledere.''

Ringdal summerer det videre opp:
    ''– Dette henter jo inspirasjon fra fascisme og nazisme, både i form og innhold, både i bildebruken og budskapet, sier han.

Budskapet er ifølge Ringdal at Trump er den sterke lederen.

– Dette er moderne fascisme i bildespråket, og det politiske budskapet er at det er én sterk mann. «Jeg er den sterke, meg skal ingen knekke og jeg skal stå opp for deg». Det er et slags offer, en slags blanding av en Mephisto og en Jesus-skikkelse, som kommer ned – eller opp – til jorden for å hjelpe.''

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    ^ Vel, så lenge kongressen ikke har overlevert anklagen sin til senatet,
    er vel ikke strengt talt presidenten tiltalt. Liksom om politiet skriver ut
    en tiltale, men ikke leverer denne til domstolen.

Flere jursister, inkludert Demokratenes eget "stjernevitne" fra første dag
    i plenum i kongressen, mener i hver fall at det er slik loven skal tolkes...

Hvor langt kan "Demokratene" gå, før dere skjønner at dere heier på feil lag?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    https://www.tv2.no/nyheter/11080447/

''– I historisk perspektiv er dette mildt sagt skummelt. At personer med makt skaper et fiendebilde, som man ønsker å sette den vanlige mannen i gata opp mot, har vi sett at har antatt ekstreme effekter av før. Jeg vil ikke dra det så langt som å sammenligne dagens situasjon med det som skjedde i Europa i opptakten til andre verdenskrig, men det er vanskelig å ikke legge merke til likhetstrekkene. Som retoriker må jeg si at jeg synes det er skummelt at vi har kommet til det punktet at vi synes bilder som dette er vanlig kost fra noen statsledere.''

Ringdal summerer det videre opp:
    ''– Dette henter jo inspirasjon fra fascisme og nazisme, både i form og innhold, både i bildebruken og budskapet, sier han.

Budskapet er ifølge Ringdal at Trump er den sterke lederen.

– Dette er moderne fascisme i bildespråket, og det politiske budskapet er at det er én sterk mann. «Jeg er den sterke, meg skal ingen knekke og jeg skal
    stå opp for deg». Det er et slags offer, en slags blanding av en Mephisto og en Jesus-skikkelse, som kommer ned – eller opp – til jorden for å hjelpe.''
    Fy faen for noe pjatt! Goebbels neste?

Hvor langt kan propagandistene i MSM gå, før dere forstår at dere heier på feil lag?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    Fy faen for noe pjatt! Goebbels neste?

Hvor langt kan propagandistene i MSM gå, før dere forstår at dere heier på feil lag?

Sier litt om skolevesenet i Norge når gretne gamle gubber må lære ungdommen moderne historie :rolleyes:
    Du får lese deg litt opp på europeisk historie, 1910 - 1960.

Etter hvert ser du parallellene mellom Trump's tweet og vordende eneherskeres propaganda.

Ed.: Plakaten på tweeten er rett og slett mesterlig propaganda. Budskapet trigger alle rette knapper; oss mot dem; de er etter oss og vil ødelegge våre liv; bare vår store leder kan redde oss. Portrettet blir karakterisert som Krogvold på speed ;)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden Brekke mislikte den så sterkt, men uten andre argumenter enn sitt vanlige «nu maa enhver faa Øinene op for den Nye Tid», måtte jeg nesten lese artikkelen det ble linket til.

Det er ingen kommentar fra noen i «MSM», men en retoriker som analyserer språklige og grafiske virkemidler fra dagens bølge av autoritære nasjonal-populister, og da spesielt Trump og Orban. Han har noen ubehagelig gode poenger og paralleller til ting vi har sett før.

Jeg har lest «Mein Kampf». Det er mange likheter med Trumps tweets og taler.
    Det er samme grandiose overdrivelse av egen innsats og betydning.
    Det er samme narcissistiske selvmedlidenhet og forfølgelsesvanvidd.
    Det er samme trang til konspirasjonsteorier om skjulte fiender som trekker i tråder.
    Det er samme utpekelse av syndebukker på basis av etnisk og religiøs gruppetilhørighet.
    Det er samme lettvinte forslag om ulovlig maktbruk rettet mot slike syndebukker og skjulte fiender.

Det er også noen vesentlige forskjeller.
    Der Doffen propaganderte for ekspansiv krigføring i øst går Donald oftest inn for isolasjonisme og tilbaketrekning (unntatt når han kan raske til seg noen oljefelt i forbifarten).
    Der Doffen hadde nøye gjennomarbeidede taler med utstudert scenografi går Donald heller for kaotisk improvisasjon.
    Og der Doffen dikterte harangene sine til noen som var i stand til å skrive hele setninger på et tastatur og sette dem sammen til kapitler og bok, sender Donald ut tankebrokkene sine rett fra egne tommelfingre i grålysningen.

Men den største likheten sett fra min side er min egen reaksjon når jeg leser «Mein Kampf» eller en Trump-tale: Hvor dumme tror denne fyren at folk er? Dessverre ser det ut til at Doffen og Donald er brukbare menneskekjennere, begge to.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Laftekongen sidestiller Adolf Hitler og president Trump. Ord blir fattige. -Jeg har lest mein Kampf! Har du? -Ja. Forstått? --Nei. Pompøst vås fra en typisk selvgod bedreviter fra den klassen som de gule vestene pælmer i brosteinen. Jeg gir blanke faen i Trump, men ser selvsagt at det er slike som deg som gir ham enorm vekst. Du er bare for elevert til å forstå. Alt blir så smått og ubetydelig for deg. Derfor finner undertegnede Deg underholdende.
    https://steigan.no/2019/12/vedtaket-om-riksrett-mot-trump-er-et-dodfodt-prosjekt/

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En stor forskjell i Donald og Doffen sine domener er at Doffen hadde stålkontroll på alt av media og informasjon. Donald ønsker og forsøker seg i den retningen men det lar seg naturligvis ikke gjøre nu for tiden. Donalds Brunskjorter, de 40% die hard trumpianerene er totalt hjernevasket og murrer om borgerkrig hvis Jesu sønn dukker under. Disse tilber alt D spyr ut, ingen annen info går inn, total mediekontroll der. Corrupted Network News vet man....

Forøvrig så spiser etterforskerene av de 17 sakene han etterforskes for seg stadig nærmere kjernen i tillegg til dette med selvangivelsene osv.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Laftekongen sidestiller Adolf Hitler og president Trump. Ord blir fattige. -Jeg har lest mein Kampf! Har du? -Ja. Forstått? --Nei. Pompøst vås fra en typisk selvgod bedreviter fra den klassen som de gule vestene pælmer i brosteinen. Jeg gir blanke faen i Trump, men ser selvsagt at det er slike som deg som gir ham enorm vekst. Du er bare for elevert til å forstå. Alt blir så smått og ubetydelig for deg. Derfor finner undertegnede Deg underholdende.
    https://steigan.no/2019/12/vedtaket-om-riksrett-mot-trump-er-et-dodfodt-prosjekt/
    5D957465-3C30-43A4-9383-D85EC5FCAC9E.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, er det ikke fælt og udemokratisk at noen har lest mer enn andre?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    Hørt om Okanda..?.. check dis1 out...
    WOW!

Noen i jordbruksdepartementet har gjort en feil. DET VÆRE TRUMPS FEIL!!!!!!!!!!!

ROF som du stadig refererer er jo åpenbart bare nok et propagandasite hvis eneste funksjon er
    å spy opp dritt om Trump. Hadde du hatt noe som helst gangsyn hadde du nok forstått det.

Sjefspropagandisten på ROF har fått høre at det er gjort en feil på jordbruksdepartementets
    hjemmeside. Et fiktivt land har blitt liggende som en frihandelspartner til USA på USDAs side.
    USDA kommer med en helt plausibel forklaring; at det fiktive landet ble brukt som en del av
    utprøvingen av hjemmesiden og at man i etterkant av utprøvingen har glemt å fjerne landet
    fra listen.

Men, ROFs Goebbels in spee er alt for smart til å la seg lure av denslags. Konklusjonen må
    være at NEI; den eneste grunnen til at det fiktive landet har blitt liggende så lenge på siden
    er at USA har så få frihandelspartnere at det fiktive landet "pynter på listen".

Mao. Han trekker sin egen idiotiske konklusjon på hvorfor landet ligger på siden og fortsetter
    med å "disse" den totalitære Trumpadministrasjonen for denne grusomme handlingen.
    Utrolig skarp fyr! Ikke bare er han i stand til å avsløre slike grusomme feil, men han er i stand
    til å se inn i skjelen på de forferdlige byråkratene i jordbruksdepartementet og se deres motiv.

DET - er det som kalles en konspirasjonsteori...

PS. Når vi snakker om feil, det fiktive landet det refereres til heter Wakanda - IKKE Okanda.
    Konklusjon etter ROFs normer; WayAhed må være nazist... ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel kanskje heller at de fleste som har lest en bok vet at Wakanda ikke er et land, og at denne administrasjonenes stupiditet ikke kjenner noen grenser. Siden det allerede er velkjent er dette en ikke-sak.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Hørt om Okanda..?.. check dis1 out...
    WOW!

Noen i jordbruksdepartementet har gjort en feil. DET VÆRE TRUMPS FEIL!!!!!!!!!!!

ROF som du stadig refererer er jo åpenbart bare nok et propagandasite hvis eneste funksjon er
    å spy opp dritt om Trump. Hadde du hatt noe som helst gangsyn hadde du nok forstått det.

Sjefspropagandisten på ROF har fått høre at det er gjort en feil på jordbruksdepartementets
    hjemmeside. Et fiktivt land har blitt liggende som en frihandelspartner til USA på USDAs side.
    USDA kommer med en helt plausibel forklaring; at det fiktive landet ble brukt som en del av
    utprøvingen av hjemmesiden og at man i etterkant av utprøvingen har glemt å fjerne landet
    fra listen.

Men, ROFs Goebbels in spee er alt for smart til å la seg lure av denslags. Konklusjonen må
    være at NEI; den eneste grunnen til at det fiktive landet har blitt liggende så lenge på siden
    er at USA har så få frihandelspartnere at det fiktive landet "pynter på listen".

Mao. Han trekker sin egen idiotiske konklusjon på hvorfor landet ligger på siden og fortsetter
    med å "disse" den totalitære Trumpadministrasjonen for denne grusomme handlingen.
    Utrolig skarp fyr! Ikke bare er han i stand til å avsløre slike grusomme feil, men han er i stand
    til å se inn i skjelen på de forferdlige byråkratene i jordbruksdepartementet og se deres motiv.

DET - er det som kalles en konspirasjonsteori...

PS. Når vi snakker om feil, det fiktive landet det refereres til heter Wakanda - IKKE Okanda.
    Konklusjon etter ROFs normer; WayAhed må være nazist... ;)
    Her er jeg enig med Brekke; Wakanda-saken var et hendelig uhell, og således en ikke-sak. ROF koker en enorm suppegryte på en knapt synlig spiker, det blir bare stupdumt. Dumt på eksakt samme måte som den endeløse rekke av dustekommentarer fra en viss Tucker hos en annen åpenbar propaganda-sender. Suppekokere burde ikke lage politiske kommentarer.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    Poenget er vel kanskje heller at de fleste som har lest en bok vet at Wakanda ikke
    er et land, og at denne administrasjonenes stupiditet ikke kjenner noen grenser.
    Tja.
    Det er ganske mange land med bisarre navn der ute, så det er ikke sikkert at det å
    være boklærd hjelper noe særlig. Å lese tegneserier derimot, hjelper. I dette tilfelle.

Men, du konkluderer med akkurat samme sikkerhet som propagandisten på ROF.
    Vet du noe som vi ikke vet? At det er en politisk utnevnt (av Trump) aktør som har
    begått denne feilen, og ikke en "stayover" fra tidligere administrasjoner?

S

Slubbert

Gjest
    Kan ikke noen bare sette en kule i panna på Trump snart så dette sirkuset går opp i flammer? Så får man heller bygge noe nytt fra ruinene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    .. eller satse på at noen andre vinner valget om noen måneder. Det kan jo skje om ikke demokratene kludrer det til på samme måte som Labour i UK og velger en radikaler i stedet for en samlende sentrumsorientert kandidat.

Om noen er slem med Trump så vil de konservative få så mye sympati at de er sikret de neste presidentvalgene på walkover.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eføyer seg pent inn i rekken av denne administrasjonens inkompetanse. Ser ut til at noen her ikke hørte Donalds eminente «utredning» ei heller forstod bakgrunn og konsekvenser...

S

Slubbert

Gjest
    Om noen er slem med Trump så vil de konservative få så mye sympati at de er sikret de neste presidentvalgene på walkover.
    Joda, men da klarer de konservative formodentlig å hoste opp en kandidat som ikke er en krysning av Dr. Evil og Stutum. Donald Trump er en så unikt motbydelig person at det spiller liten rolle hvem som tar over etterpå.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Brekke: Vet du hva en nazist er?

Ditt håpløse forsvar av og glorifisering sv idioten gir meg en fornemmelse av hvordan 14 åringer operer i MAC/IOS trådene på IT avisen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    .. eller satse på at noen andre vinner valget om noen måneder. Det kan jo skje om ikke demokratene kludrer det til på samme måte som Labour i UK og velger en radikaler i stedet for en samlende sentrumsorientert kandidat.

Ja, det har du dessverre med all mulig sannsynlighet rett i.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Kan ikke noen bare sette en kule i panna på Trump snart så dette sirkuset går opp i flammer? Så får man heller bygge noe nytt fra ruinene.
    I Trumps hjemland foretrekker de heller å sette kuler i sakesløse skolebarn, slik at de som "heier på Trumps lag" i etterkant kan skape enda en konspirasjonsteori om fake news, skuespillere og annen rabiat galskap, mens de sender trusler til de foreldrene som har mistet sine barn i enda en skoleskyting.

https://www.cbsnews.com/news/sandy-...-change-tech-company-policies-misinformation/

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.667
    Siden Brekke mislikte den så sterkt, men uten andre argumenter enn sitt vanlige «nu maa enhver faa Øinene op for den Nye Tid», måtte jeg nesten lese artikkelen det ble linket til.

Det er ingen kommentar fra noen i «MSM», men en retoriker som analyserer språklige og grafiske virkemidler fra dagens bølge av autoritære nasjonal-populister, og da spesielt Trump og Orban. Han har noen ubehagelig gode poenger og paralleller til ting vi har sett før.

Jeg har lest «Mein Kampf». Det er mange likheter med Trumps tweets og taler.
    Det er samme grandiose overdrivelse av egen innsats og betydning.
    Det er samme narcissistiske selvmedlidenhet og forfølgelsesvanvidd.
    Det er samme trang til konspirasjonsteorier om skjulte fiender som trekker i tråder.
    Det er samme utpekelse av syndebukker på basis av etnisk og religiøs gruppetilhørighet.
    Det er samme lettvinte forslag om ulovlig maktbruk rettet mot slike syndebukker og skjulte fiender.

Det er også noen vesentlige forskjeller.
    Der Doffen propaganderte for ekspansiv krigføring i øst går Donald oftest inn for isolasjonisme og tilbaketrekning (unntatt når han kan raske til seg noen oljefelt i forbifarten).
    Der Doffen hadde nøye gjennomarbeidede taler med utstudert scenografi går Donald heller for kaotisk improvisasjon.
    Og der Doffen dikterte harangene sine til noen som var i stand til å skrive hele setninger på et tastatur og sette dem sammen til kapitler og bok, sender Donald ut tankebrokkene sine rett fra egne tommelfingre i grålysningen.

Men den største likheten sett fra min side er min egen reaksjon når jeg leser «Mein Kampf» eller en Trump-tale: Hvor dumme tror denne fyren at folk er? Dessverre ser det ut til at Doffen og Donald er brukbare menneskekjennere, begge to.
    Jeg tror virkelig ikke betegnelsen menneskekjenner passer på verken Trump eller Hitler. Primitiv er klart mer dekkende, og denne overforenklingen av verden, der det stilles opp to klare alternativer oss (det gode) mot dem (det onde), apellerer nettopp til det mest primitive i mennesket. Det er besnærende og fristende, og gjør det enkelt å ta et valg. I det øyeblikk man begynner å resonnere (eller tenke sjæl, som noen vil kalle det), blir det straks mer problematisk og nyansert.
    Hitler var intelligent, primitiv og livsfarlig, Trump er dum, primitiv og livsfarlig, jeg håper denne forskjellen gjør at vi slipper med skrekken denne gangen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg kjøper ikke at trump er dum. Det er noe han bevisst spiller på slik at vi skal undervurdere han. Og undervurdert har han blitt i snart 10 år.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel kanskje heller at de fleste som har lest en bok vet at Wakanda ikke
    er et land, og at denne administrasjonenes stupiditet ikke kjenner noen grenser.
    Tja.
    Det er ganske mange land med bisarre navn der ute, så det er ikke sikkert at det å
    være boklærd hjelper noe særlig. Å lese tegneserier derimot, hjelper. I dette tilfelle.

Men, du konkluderer med akkurat samme sikkerhet som propagandisten på ROF.
    Vet du noe som vi ikke vet? At det er en politisk utnevnt (av Trump) aktør som har
    begått denne feilen, og ikke en "stayover" fra tidligere administrasjoner?
    Så du mener det er saksbehandlerne i NAV som er ansvarlige ikke ledelsen? Men uansett er dette storm i et vannglass. Man har et helt Stillehavet å felle ham på, selv om skyttergravskrigen i USA gjør det umulig.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    om sentrismedogme (og valgbarhet)

This seemingly radical possibility turns out to be quite common, as the historian Arthur Schlesinger Jr. — author of the classic book, “The Vital Center,” no less — pointed out. The abolition of slavery, women’s suffrage, labor rights, the New Deal, civil rights for black Americans, Reagan’s laissez-faire revolution and same-sex marriage all started outside the boundaries of what either party favored. “The most consequential history,” Harris wrote, “is usually not driven by the center.”

Political and economic journalism too often assumes otherwise and treats the center as inherently sensible. This year’s Democratic presidential campaign has been a good case study. The skeptical questions posed to the more moderate Democrats are frequently about style or tactics: Are you too old? Too young? Too rich? Too far behind in the polls?

The skeptical questions for the more progressive candidates, Sanders and Warren, often challenge the substance of their ideas: Are you too radical? Are you being realistic? And, by golly, how would you pay for it all?

https://www.nytimes.com/2019/12/22/...l?action=click&module=Opinion&pgtype=Homepage

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    drain the swamp!

en skal ikke vente for mye, men det er nesten nye toner…

Make Laws, Not Money
    Members of Congress should not be allowed to buy and sell stocks, or to serve on corporate boards.

Public Citizen and other groups have argued for a narrow rule barring members from trading in the shares of companies that have business before their committees. Such a rule, however, would not go far enough. The work of Congress encompasses the entirety of the economy.

The most comprehensive solution would be to require people who are elected to Congress to divest holdings in public companies within a reasonable period following their election. But such a requirement could impose significant costs on people entering public service. It would be nearly as effective, and less burdensome, to bar members from buying or selling shares.

A bill that would impose such a ban was introduced earlier this year by Senator Jeff Merkley, Democrat of Oregon, and Senator Sherrod Brown, Democrat of Ohio. It would require members to put holdings in blind trusts, or else to refrain from any trading until they leave Congress. The bill also would bar members of Congress from serving on corporate boards.

These are necessary reforms, and they are long overdue.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.449
    om sentrismedogme (og valgbarhet)

This seemingly radical possibility turns out to be quite common, as the historian Arthur Schlesinger Jr. — author of the classic book, “The Vital Center,” no less — pointed out. The abolition of slavery, women’s suffrage, labor rights, the New Deal, civil rights for black Americans, Reagan’s laissez-faire revolution and same-sex marriage all started outside the boundaries of what either party favored. “The most consequential history,” Harris wrote, “is usually not driven by the center.”

https://www.nytimes.com/2019/12/22/...l?action=click&module=Opinion&pgtype=Homepage
    Interessant. Ja, kanskje har han rett...
    Trump er vel et eksempel - med motsatt fortegn, men likevel, langt utenfor det som tidligere var akseptabelt også hos GOP.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Republikanerne har allerede hanket inn seier i 2020, de planlegger nå og få han valgt i 2024 fordi demokratene nærmest har prøvd på statskupp.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...ckabee-claims-Donald-Trump-eligible-term.html
    Bl.a.
    Former Arkansas Gov. Mike Huckabee trolled Democrats Thursday by saying he planned to explain how President Trump will be eligible for a third term.

'Due to the illegal attempts by Comey, Dems, and media, et al attempting to oust him as POTUS,' Huckabee tweeted. 'So that's why I was named to head up the 2024 re-election.'

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.960
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pelosi begynner å trekker i snoren... stopp ... stopp.
    Denne prosessen handler ikke om skiftende taktiske hensyn, men om prinsippene i maktfordeling mellom presidenten og kongressen, og om det helt grunnleggende i amerikansk konstitusjonell praksis at ingen står over loven og at presidenten ikke er en konge.

Speaker i Senatet, Mitch McConnell, sa offentlig at han er i nært samarbeid med presidentens stab og vil se til at prosessen blir skrinlagt så fort som mulig. Det er ikke en veldig betryggende uttalelse fra den som skal være juryformann i en rettssak. USAs ledende ekspert på konsitusjonsjuss, Lawrence Tribe, skrev denne kronikken som kommentar på det: https://www.washingtonpost.com/opin...a81b30-202f-11ea-a153-dce4b94e4249_story.html
    Consider the case of a prosecutor armed with a grand jury indictment who learns that the fix is in and that the jury poised to consider the case is about to violate its oath to do impartial justice. In that situation, the prosecutor is under no affirmative legal obligation to go forward until the problem is cured and a fair trial possible. So, too, the House, whose historical role is to prosecute articles of impeachment in the Senate after exercising its “sole” power to impeach, is under no affirmative constitutional obligation to do so instantly. That is especially true when the majority leader has made clear that he is, for all practical purposes, a member of the defense team.
    This common sense — that the public has a right to observe a meaningful trial rather than simply learn that the result is a verdict of not guilty — has constitutional dimensions. In 1980, then-Chief Justice Warren E. Burger, a Richard Nixon appointee, wrote that the media and the public have a constitutional right to attend and observe a criminal trial — despite the opposition of the accused, the defense team and even the prosecutor and the trial judge.
    Pelosi har tydeligvis tatt det rådet. Jeg vet at i dagens medievirkelighet er det vanskelig å forestille seg at noen forsøker å gjøre det som er riktig ut fra prinsippene i grunnloven og rettsstaten, heller enn å slenge ut illsinte tweets for å få maksimal oppmerksomhet med det samme, men det er nok den enkleste forklaringen her. Pelosi tar dette dødsens seriøst, taktikkeri be damned.

Trump, derimot, kjemper mot vindmøller.
    https://edition.cnn.com/2019/12/23/politics/donald-trump-windmills-turning-point/index.html
    https://www.washingtonpost.com/poli...ng-about-his-baffling-rant-about-wind-energy/
    We’ll have an economy based on wind. I never understood wind. You know, I know windmills very much. I’ve studied it better than anybody. I know it’s very expensive. They’re made in China and Germany mostly — very few made here, almost none. But they’re manufactured tremendous — if you’re into this — tremendous fumes. Gases are spewing into the atmosphere. You know we have a world, right? So the world is tiny compared to the universe. So tremendous, tremendous amount of fumes and everything. You talk about the carbon footprint — fumes are spewing into the air. Right? Spewing. Whether it’s in China, Germany, it’s going into the air. It’s our air, their air, everything — right? So they make these things and then they put them up.
    I det minste virker det som han begynner å ta regi på at CO2-utslipp og tilhørende oppvarming er en Bad Thing, A Really Bad Thing, men Putin må nok også fortelle ham at det ikke er vindmølleproduksjon som er den største skurken i det regnestykket.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.467
    Torget vurderinger
    2
    Om det er av interesse:

"Judgment in Cases of Impeachment shall not extend further than to removal from Office, and disqualification to hold and enjoy any Office of honor, Trust or Profit under the United States: but the Party convicted shall nevertheless be liable and subject to Indictment, Trial, Judgment and Punishment, according to Law."

Article 2, Section 2, Clause 1: The president "shall have Power to grant Reprieves and Pardons for Offences against the United States, except in Cases of Impeachment."
    Trump har nå mistet retten til å benåde noen og kan heller ikke benådes. Dette er årsaken til at Nixon gikk av da han innså at han hadde et flertall mot seg og ville bli stilt for riksrett. Om så skjedde kunne ikke Gerald Ford benåde ham.

Let the fnysing&fråding begin.

Robert Reich:

Regardless of whether a sitting president can be indicted and convicted on such criminal charges, Trump will become liable to them at some point. But could he be pardoned, as Gerald Ford pardoned Richard Nixon 45 years ago?

Article II, section 2 of the Constitution gives a president the power to pardon anyone who has been convicted of offenses against the United States, with one exception: "In Cases of Impeachment."

If Trump is impeached by the House, he can never be pardoned for these crimes. He cannot pardon himself (it's dubious that a president has this self-pardoning power in any event), and he cannot be pardoned by a future president.

Even if a subsequent president wanted to pardon Trump in the interest of, say, domestic tranquility, she could not.
    https://www.newsweek.com/trump-impeached-house-literally-unpardonable-1475096

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn