Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    1. Her må eg få vere ueinig. Den apostologiske truvedkjenninga definerer trua til ein kristen, og her er bibelen ikkje nemnt, berre treeinigheita. Etter mitt syn var det eit mistak då kyrkjemøtet i Nikea tok med det gamle testamentet i bibelen. Auge-for-auge-idelologien er ikkje foreineleg med ein verdsreligion etter mitt syn. I ettertid må ein innsjå at dei berre var barn av si tid, og i høgste grad menneske, om enn aldri så guddommeleg inspirerte, dei som plukka ut skriftene som skulle få vere med i bibelen. Mykje av dei gnostiske skriftene kunne vore interessante å tatt med, så kunne ein heller kutta ut det uforsonlege. Visdomen i bergpreika, kjærleiksbodet og pasifismen er ein heilt annan standard enn det gammalhebraiske.
    Definitivt enig i at kirkemøtet burde fokusert på Det nye testamentet. Var en spesiell opplevelse for meg, en del år tilbake, å få forelese for kardinal Poupard med følge om forskjellen mellom gammeltestamentarisk og nytestamentarisk historiefortelling -- om forskjellen på hevn og tilgivelse, utelukking og innlemmelse, fremmedfrykt og universalitet.
    Ble invitert til Vatikanet i etterkant.

Dessverre ser det ut til at mange ikke forstår kristendommen de mener å forsvare.

;D

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er dessverre få som er så dårlige til å lese Bibelen som "rettroende" kristne.

Og dette lar seg lett utnytte. Som vi ser Trump gjør i dag.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Her må eg få vere ueinig. Den apostologiske truvedkjenninga definerer trua til ein kristen, og her er bibelen ikkje nemnt, berre treeinigheita. Etter mitt syn var det eit mistak då kyrkjemøtet i Nikea tok med det gamle testamentet i bibelen. Auge-for-auge-idelologien er ikkje foreineleg med ein verdsreligion etter mitt syn. I ettertid må ein innsjå at dei berre var barn av si tid, og i høgste grad menneske, om enn aldri så guddommeleg inspirerte, dei som plukka ut skriftene som skulle få vere med i bibelen. Mykje av dei gnostiske skriftene kunne vore interessante å tatt med, så kunne ein heller kutta ut det uforsonlege. Visdomen i bergpreika, kjærleiksbodet og pasifismen er ein heilt annan standard enn det gammalhebraiske.
    ... forskjellen på hevn og tilgivelse, utelukking og innlemmelse, fremmedfrykt og universalitet.
    Ble invitert til Vatikanet i etterkant.

;D
    Steik! Har du tatt imot invitasjonen?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som forventet: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Op2AJb/irak-vil-utvise-utenlandske-styrker
    Det irakiske parlamentet har søndag godkjent et vedtak som krever at alle utenlandske soldater må trekkes ut av landet, ifølge Al Arabiya.

Iraks statsminister Adil Abdul-Mahdi kalte angrepet på den iranske generalen Qasem Soleimani for et politisk attentat.

Til tross for vanskelighetene vi kan støte på både internt og eksternt, er det best for Irak rent prinsipielt og praktisk, sier Abdul Mahdi til parliamentet, skriver Al Jazeera.

Rådgiveren til Irans øverste leder varslet at Iran vil angripe amerikanske militære mål:

– Ingen i det amerikanske militæret, ingen politiske enheter, ingen amerikansk militærbase er trygg. Og de er alle tilgjengelige for oss, sier Hossein Dehghan, som tidligere har vært forsvarsminister i Iran.
    USA kommer til å miste det aller meste av baser i Midt-Østen etter dette. Kanskje som Putin (og derfor Trump) ønsker, men jeg nekter å tro at premiegjøken tenkte gjennom den konsekvensen før han ga ordren om å likvidere Soleimani.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Tenk at du sitter på krystallkulen på hva som kommer til å skje i Midt-østen, vet fasiten på hvordan rettroende kristne egentlig skal lese/tolke bibelen samt vet så meget bedre enn strategene i Pentagon. Det er noe vakkert men likevel kleint med denne navlebeskuende og typiske norske måten å se verden på.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Som forventet: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Op2AJb/irak-vil-utvise-utenlandske-styrker
    Det irakiske parlamentet har søndag godkjent et vedtak som krever at alle utenlandske soldater må trekkes ut av landet, ifølge Al Arabiya.

Iraks statsminister Adil Abdul-Mahdi kalte angrepet på den iranske generalen Qasem Soleimani for et politisk attentat.

Til tross for vanskelighetene vi kan støte på både internt og eksternt, er det best for Irak rent prinsipielt og praktisk, sier Abdul Mahdi til parliamentet, skriver Al Jazeera.

Rådgiveren til Irans øverste leder varslet at Iran vil angripe amerikanske militære mål:

– Ingen i det amerikanske militæret, ingen politiske enheter, ingen amerikansk militærbase er trygg. Og de er alle tilgjengelige for oss, sier Hossein Dehghan, som tidligere har vært forsvarsminister i Iran.
    USA kommer til å miste det aller meste av baser i Midt-Østen etter dette. Kanskje som Putin (og derfor Trump) ønsker, men jeg nekter å tro at premiegjøken tenkte gjennom den konsekvensen før han ga ordren om å likvidere Soleimani.
    De bør også miste sine baser i Norge også, men Norge er for feige til å reagere overfor USA når USA regelrett myrder politiske opponenter/statsledere. I stedet vil Norge sende soldater i USAs coalition of willing når USA bestemmer seg for å invadere Iran.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Tenk at du sitter på krystallkulen på hva som kommer til å skje i Midt-østen, vet fasiten på hvordan rettroende kristne egentlig skal lese/tolke bibelen samt vet så meget bedre enn strategene i Pentagon. Det er noe vakkert men likevel kleint med denne navlebeskuende og typiske norske måten å se verden på.
    Vel, det skal ikke store krystallkulen til for å se to eller tre trekk fremover der Trump knapt ser ett. Som du kanskje har fått med deg jobbet jeg med forsvarsspørsmål noen år, inkludert diskusjoner om sikkerhetspolitikken i Midt-Østen. Jeg satt midt oppe i dette rundt den første Gulf-krigen. Etter Murens fall og østblokkens kollaps hevdet jeg at den neste krigen vil ville stå ovenfor var mot militant Islam, siden det nå var eneste ideologiske system som kunne gjøre krav på å være et alternativ til Vesten. Jeg tror dette var på et Clausewitz-seminar i regi av NUPI i 1990-91. Det førte til en del fnysing blant generaler og sikkerhetspolitikere i det norske forsvarspolitiske miljøet, men de påfølgende 30 årene har dessverre vist at min krystallkule ikke var så verst duggfri den gangen. I det dagsaktuelle tilfellet er det bare en dag siden jeg spådde at USA vil bli kastet ut av Irak som konsekvens av likvidasjonen, så det behøves bare en veldig liten 24-timers krystallkule for å se lenger enn Trump & Co.

Mht bibellesning skal det ikke mer til enn å se etter og vise at det står noe annet i boken enn hva den "rettroende" hevder. Kan hende han leser noe annet der enn det som står der, men det er vel ikke mitt problem.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Men det kan jo hende at Putin tenkte igjennom dette og ga Trump direkte eller indirekte et tips om at det var smart å vise muskler ved å likvidere generalen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur du verkeleg det sit strategar i Pentagon? Eg meiner då slike som har påverknadskraft på det presidenten bestemmer seg for...?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det kan jo hende at Putin tenkte igjennom dette og ga Trump direkte eller indirekte et tips om at det var smart å vise muskler ved å likvidere generalen.
    Mohammad bin Salman al Saud er nok også veldig fornøyd med læregutten sin. Ingen utpreget evne til å tenke mer enn ett trekk fremover, han heller.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Trur du verkeleg det sit strategar i Pentagon? Eg meiner då slike som har påverknadskraft på det presidenten bestemmer seg for...?
    Trodde bare den nærmeste familien kunne få ham til å endre mening, ved å bli ‘litt lei seg’.

U

Utgatt24668

Gjest
    Vel, det skal ikke store krystallkulen til for å se to eller tre trekk fremover der Trump knapt ser ett. Som du kanskje har fått med deg jobbet jeg med forsvarsspørsmål noen år, inkludert diskusjoner om sikkerhetspolitikken i Midt-Østen. Jeg satt midt oppe i dette rundt den første Gulf-krigen. Etter Murens fall og østblokkens kollaps hevdet jeg at den neste krigen vil ville stå ovenfor var mot militant Islam, siden det nå var eneste ideologiske system som kunne gjøre krav på å være et alternativ til Vesten. Jeg tror dette var på et Clausewitz-seminar i regi av NUPI i 1990-91. Det førte til en del fnysing blant generaler og sikkerhetspolitikere i det norske forsvarspolitiske miljøet, men de påfølgende 30 årene har dessverre vist at min krystallkule ikke var så verst duggfri den gangen. I det dagsaktuelle tilfellet er det bare en dag siden jeg spådde at USA vil bli kastet ut av Irak som konsekvens av likvidasjonen, så det behøves bare en veldig liten 24-timers krystallkule for å se lenger enn Trump & Co.

Mht bibellesning skal det ikke mer til enn å se etter og vise at det står noe annet i boken enn hva den "rettroende" hevder. Kan hende han leser noe annet der enn det som står der, men det er vel ikke mitt problem.
    Interessant - jeg visste faktisk ikke at du har har jobbet med sikkerhetsspørsmål knyttet til Midt-østen, så da legger jeg til grunn at du har en del du skulle ha sagt. Jeg er selv ikke overbevist om at det er ingen tanker rundt likvidasjonen, eller at utkastelsen fra Irak kom som en overraskelse på USA. Jeg ser derimot ikke planen med å gjøre dette med den informasjonen jeg sitter på fra media, foruten at Trump og USA hadde et behov for å vise styrke + at det er valgår og en riksrett på trappene.

Vedrørende tolkning av bibelen er det vel flere meninger om dette. Jeg har noen i familie i sør Europa som leser den ordrett, som jeg synes er spesielt med alle den kunnskapen vi har i dag. Jeg synes en intern og metaforisk tolkning/tilnærming gir mest mening.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mohammad bin Salman al Saud er nok også veldig fornøyd med læregutten sin. Ingen utpreget evne til å tenke mer enn ett trekk fremover, han heller.
    Det er jeg litt usikker på, kronprinsen i S-A er kanskje mer beregnende enn det likvideringen av f.eks. Jamal Kashoggi skulle tilsi. Negativ omtale i noen uker, men han ble kvitt Jamal og han fikk samtidig ryddet opp i interne rekker. Skulle ikke forundre meg det minste om flere av de dømte ikke hadde noe med dette å gjøre. Men det får vi aldri vite med sikkerhet. Det vet Mohammad bin Salman al Saud. Han har gått klar og har sannsynligvis styrket sin posisjon ved å vise brutal handlekraft.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant - jeg visste faktisk ikke at du har har jobbet med sikkerhetsspørsmål knyttet til Midt-østen, så da legger jeg til grunn at du har en del du skulle ha sagt. Jeg er selv ikke overbevist om at det er ingen tanker rundt likvidasjonen, eller at utkastelsen fra Irak kom som en overraskelse på USA. Jeg ser derimot ikke planen med å gjøre dette med den informasjonen jeg sitter på fra media, foruten at Trump og USA hadde et behov for å vise styrke + at det er valgår og en riksrett på trappene.
    Tanken bak likvidasjonen er ganske enkel og åpenbar: Avskrekking, mafia-style. Kødder du med meg, slår jeg tilbake ti ganger hardere og henger katta di i en lyktestolpe i tillegg. Hvis du våger å gjengjelde det, slår jeg tilbake ti ganger hardere enn det igjen. Det funker for Putin, så Trump vil ikke være noe dårligere. Han vokste opp blant mafiosoer i Queens og har nå oppdaget at han bare kan gi ordre om å "make him go away" og så poff! En makt som ingen av mafioso-kompisene hans noensinne var i nærheten av. Han må ha gått med ereksjon siden før helgen. Dessuten avleder det oppmerksomheten fra riksrettssaken og det ubeleilige at det har kommet for degen en email-utveksling (emailer!) som viser at Trump personlig ga ordre om å fryse pengene til Ukraina.

Spiralis beskrev også det rasjonalet ganske godt for noen innlegg siden, og jeg ser general Petraeus kommenterer det samme. Spørsmålet er om det egentlig er i USAs interesse å rive ned alt som heter internasjonal lov og rett med det samme, eller om Trump er klar for å håndtere nedfallet som vil følge.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    Pentagon trakk opp et utvalg scenarier, fra milde sanksjoner til det mest ekstreme, som var denne likvideringen. Målet var at presidenten skulle velge noe midt i utvalget. Så skjedde marsjen mot ambassaden og Trump forlangte ytterligheten som egentlig ikke skulle være et alternativ. Så mye kalkulering var det bak likvideringen av Suleiman.

U

Utgatt24668

Gjest
    Hvis vi legger til grunn at USA har planlagt dette på et såpass dårlig grunnlag uten å ha en plan med øvrige interessenter i området så er ikke Trump lenger en sikkerhetsrisiko - men et faktum. Utkastelsen av Irak styrker mistanken om et dårlig forankrings- og planleggingsarbeid. Jeg håper derimot ikke at det er så ille som det antydes i media.

De økonomiske problemstillingene i Iran er i tillegg en risiko i seg selv - der landet nærmer seg et tipping-point. Hvis prestestyret skulle kollapse så er det en risiko for at de får samme skjebne som Irak, der for mange ulike grupperinger deler seg opp - og det vil være krevende å holde landet sammen. Sanksjonene sammen med en ny krise kan få landet til å kollapse.

Konsekvensene for alle sivile og uskyldige i denne pisse-konkurransen kan være betydelige.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det gjelder vel å rekke å sette et fotavtrykk i historien før han kan risikere å bli avsatt gjennom riksrettsprosessen.
    Et manglende gjenvalg basert på noe klandreverdig som Trump måtte foreta seg anser jeg vel for nærmest utenkelig ut fra hva følgerne har foretatt seg så langt.
    Tror utlandet har undervurdert hatet mot den politiske eliten i Washington. Det hjelper jo lite med en populær Obama ute, når man ikke eier filla hjemme.
    Norgesmodellen mht. sosiale goder og utdanning er vel like populær som kommunismen på 40-tallet.
    Det er også interessant å se at alle utenrikspolitiske avgjørelser/hendelser gjenspeiler partipolitiske skillelinjer.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvem som kontrollerer hva i usfucka var nokså klart da GWfuckndonkeyB "styrte" (han var bare en marionett for sterke ønkomiske interesser, de som fosset inn i Irak "etter krigen") snakket man snakket stadig om "haukene" i washington eller pentagon, det var disse "krigshisserne" som styrte det meste i utenriks og forsvarspolitikk selv om det kanskje fantes et mindretall av mer moderate elementer og.

Nå hører man vel knapt om "haukene" mer, kanskje de faktisk forsøker å holde litt kontroll på Donkyman, det er bred forståelse der borte om at han ikke er i stand til å kunne vurdere konsekvensen av noe som helst.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På vei hjem fra kirken i dag,... aka Rolv Wesenlund so not men på vei hjem i ettermiddag - lyttende til musikk på en nydelig FM kanal... fikk jeg plutselig en sterk fornemmelse av at det er dette siste trekket som er begynnelsen til slutten for Donky. Nei, jeg skal ikke påberope meg det ene eller det andre men fornemmelsen var sterk. Vel, selvsagt ønsker man Donky ut på uttørkede stepper men dette var som en meteor på klar stjernehimmel.... det er von i eit hangande snore - var det ikke det gammmelBondeviken pleide å si...

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi legger til grunn at USA har planlagt dette på et såpass dårlig grunnlag uten å ha en plan med øvrige interessenter i området så er ikke Trump lenger en sikkerhetsrisiko - men et faktum. Utkastelsen av Irak styrker mistanken om et dårlig forankrings- og planleggingsarbeid. Jeg håper derimot ikke at det er så ille som det antydes i media.
    Vi vet jo litt om hvordan Donald J Trump tok beslutninger i business. Han greide å gå konkurs med et casino. Det skal ganske mye til, noe som tyder på total mangel på risikoforståelse. At han også greide å gå konkurs med et flyselskap er mer normalt for bransjen. Til slutt var det ingen banker som ville låne ham penger, så han ble holdt flytende av lyssky forretningsforbindelser i New York inntil russiske oligark-penger og godt betalte TV-opptredener reddet ham.

Vi ser også hvordan enhver som vet litt om hva han eller hun snakker om og som har spor av integritet skyves ut så fort som bare mulig. Donald avskyr folk som vet noe om temaet. Han er selv den eneste kvalifiserte ekspert på hva som helst, med mulig unntak av gode råd fra vennene Hannity og Putin. De eneste som overlever (midlertidig) som "rådgivere" i indre sirkel er sykofanter som til enhver tid forteller the Don at det seneste innfallet hans er genialt. Yes, Sir. Briiliant, Sir! The Best Idea Ever, Sir! Right Away, Sir!

Da tror jeg ikke man skal legge til grunn at dette er basert på nøye strategiske overveielser i Pentagons korridorer, dette heller. Mer et unisont "hva faen har han gjort nå, da?!?" når twitter-meldingene smeller i veggene.

Fra Irak i dag:
    Iraq’s Foreign Ministry filed a complaint via two letters to the president of the United Nations Security Council and UN Secretary General, about the “American attacks and assaults against Iraqi military locations,” according to a Foreign Ministry statement.

The complaint was also about the death of Abu Mahdi Al-Muhandis, deputy head of the Iran-backed Iraqi Popular Mobilization, and others on Iraqi soil.

“These attacks represent a serious violation of Iraqi sovereignty and the conditions of the presence of the American forces in Iraq," the statement read, adding, “Iraq called on the Security Council to condemn the bombing and assassinations.”
    Det er fra IRAK, ikke Iran. Dessuten:
    The coalition fighting ISIS announced today it was temporarily stopping its counter-ISIS missions because it needs to use all resources to protect coalition forces and Iraqi bases housing them following the airstrike that killed Qasem Soleimani in Baghdad on Friday.

Citing the recent attacks by the Kata'ib Hezbollah militia which have resulted in the deaths of a US civilian contractor and Iraqi security forces, the coalition said, “As a result we are now fully committed to protecting the Iraqi bases that host Coalition troops."
    Hezbollah chief Hassan Nasrallah has vowed to mete out "just retribution" for the killing of Iran’s top military general Qasem Soleimani, promising to expel US forces from the region.

“The US military presence in the region, US military bases, US military vessels, every US officer and soldier in our region and in our countries and on our lands. The US military are the ones who killed [Soleimani and al-Muhandis] and they are the ones who will pay the price,” said Nasrallah in a televised speech today.

“Soleimani is not only an Iranian issue, he is all of the axis of resistance,” Nasrallah added. “Soleimani is the Muslim nation.”

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noen statshemmelighet hvordan valget ble tatt:

Skjermbilde 2020-01-05 kl. 20.18.11.jpg

Morsomt med de hodeløse her inne som har behov for å se Trump som Gröfaz.

Man kunne valgt et bedre mål. For eksempel:

Valg.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    NATO har innkalt til "hastemøte", les: krisemøte. Nå får vi se hvordan folkeretten fungerer.

Ved invasjon og maktovertakelse i et annet land, under FN-resolusjon, gjelder bestemte regler for når ledelse av landet skal overlates til befolkningen. Det ideelle er etablering av et demokrati og man har brukt en del energi på å få en folkevalgt forsamling i Irak, til tross for at man kan mene sitt om blå fingertupper og manipulasjon av valgene.

Folkeforsamling og regjering kan be utenlandske styrker om å forbli i landet, men dersom man fremsetter krav om at disse skal forlate territoriet, må dette kravet etterkommes.

Et slikt krav er nå fremsatt av Iraks statsminister og folkevalgt forsamling har støttet kravet med godt flertall.

En utfordring for NATO, dette. Nå mister man en barrierepost mot øst.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Shiaene er sterke i Irak, nå kaster de ut amerikanerne og resten av koalisjonen. Sammen med Iran greier de å ta knekken på sunnimuslimske terrrorgrupper som IS og al-Qaida. Shiaene står også nærme Alawittene som Bashir al-Assad familien tilhører. Trump har satt igang noe som kan endre hele maktbalansen i Midt-Østen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    Shiaene er sterke i Irak, nå kaster de ut amerikanerne og resten av koalisjonen. Sammen med Iran greier de å ta knekken på sunnimuslimske terrrorgrupper som IS og al-Qaida. Shiaene står også nærme Alawittene som Bashir al-Assad familien tilhører. Trump har satt igang noe som kan endre hele maktbalansen i Midt-Østen.
    Skal vi være presise er det Bush, Cheney, Rumsfeld, Wolfowitz, Perle og Blair som presterte å sette det som skjer nå i gang, da man fjernet et styre som var positivt innstilt til Saudi Arabia og erstattet dette med krefter som er positivt innstilte til Iran. Russland setter pris på det som skjer. Det gjør også Kina.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    NATO har innkalt til "hastemøte", les: krisemøte. Nå får vi se hvordan folkeretten fungerer.

Ved invasjon og maktovertakelse i et annet land, under FN-resolusjon, gjelder bestemte regler for når ledelse av landet skal overlates til befolkningen. Det ideelle er etablering av et demokrati og man har brukt en del energi på å få en folkevalgt forsamling i Irak, til tross for at man kan mene sitt om blå fingertupper og manipulasjon av valgene.

Folkeforsamling og regjering kan be utenlandske styrker om å forbli i landet, men dersom man fremsetter krav om at disse skal forlate territoriet, må dette kravet etterkommes.

Et slikt krav er nå fremsatt av Iraks statsminister og folkevalgt forsamling har støttet kravet med godt flertall.

En utfordring for NATO, dette. Nå mister man en barrierepost mot øst.
    Folkerettslig er det enkelt. Militære styrker på annet lands territorium kan bare være der etter aksept fra vertslandet. Her er det heraus som gjelder etter parlamentsvedtak og skriftlig melding fra regjeringen. I motsatt fall er det snakk om en folkerettsstridig okkupasjon, noe som Iran og Irak ikke vil nøle med å bringe inn for FN's sikkerhetsråd (hvor USA selvsagt vil nedlegge veto, men det vil likestille USAs opptreden med Russlands i Krim).

Så får man krysse fingrene og håpe at irakske militser med støtte fra Iran er i stand til å stå imot IS i sunni-muslimske deler av landet. IS vil selvsagt se dette som en gudesendt gave og mulighet til å regruppere og ta tilbake tapt territorium. Dette kommer ikke til å bli pent.

Putin koster på seg en ekstra vodka i kveld.

https://www.aftenposten.no/verden/i/MR2bym/tror-usa-maa-dra-hvis-de-blir-bedt-om-det

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til med å opprettholde de basene, i så fall. Koalisjonspartnerne vil trekke seg ut ASAP, og USA står der alene med fingeren i åpningen på vepsebolet og med internasjonal status som ulovlig okkupant.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fra hukommelsen så forbehold om detaljer men Generalen James Mattis som vel hadde ansvaret for IS bekjempelsen og USA og de "alliertes" balansekamp uttalte noe slikt som - at når Dunk trakk ut US styrkene fra Syriaområdet ville dørene stå vid åpne for IS og all annen terrorvirksomhet og faenskap og at IS garantert ville gjenoppstå og styrke seg så dette faller jo og pent inn i ligningen. Jeg så uttalelsen til Mattis ifm en av de tidligere videoene jeg postet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.614
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Men Trump vil selge det som en "Great Victory! Bring the Troops Home!!"

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om det finnes noe i biblen som forutser hvorvidt verden skal rammes av en gigantkatastrofe som Trump....?.... :)

U

Utgatt24668

Gjest
    Kanskje det er på tide. Nå har USA sine allierte i EU sterke sosialistiske / politiske krefter som har vært imot vestens tilstedeværelse i Midt østen over flere 10-år. Bare her hjemme har vi politikere i flere partier type deler av AP og SV som har snakket ned vestens inngripen i Irak, Syria og Afghanistan som eks. (Vi må nesten bestemme oss for om vi skal delta eller ikke. )

Og - er det ikke like greit at Irak får prøve seg alene mot IS? Har ikke vesten vært der lenge nok?

Det er flere tilnærminger til å vurdere dette. Ellers - dere snakker som at Trump er statisk og overhodet ikke lærer noe på vegen. Hans casino virksomhet blir hele tiden lagt til grunn for hvordan han opererer. Med rådgivere og erfaring - så kan det tenkes at det er mer tankevirksomhet enn som så.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje det er på tide. Nå har USA sine allierte i EU sterke sosialistiske / politiske krefter som har vært imot vestens tilstedeværelse i Midt østen over flere 10-år. Bare her hjemme har vi politikere i flere partier type deler av AP og SV som har snakket ned vestens inngripen i Irak, Syria og Afghanistan som eks. (Vi må nesten bestemme oss for om vi skal delta eller ikke. )

Og - er det ikke like greit at Irak får prøve seg alene mot IS? Har ikke vesten vært der lenge nok?

Det er flere tilnærminger til å vurdere dette. Ellers - dere snakker som at Trump er statisk og overhodet ikke lærer noe på vegen. Hans casino virksomhet blir hele tiden lagt til grunn for hvordan han opererer. Med rådgivere og erfaring - så kan det tenkes at det er mer tankevirksomhet enn som så.
    De får hjelp av Iran, Syria og Putin. Og IS får hjelp fra S-A.....

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.303
    Torget vurderinger
    4

Jeg har en drøm at vi tar vare på hverandre
    Og gir det beste i oss selv til alle andre
    Jeg tenker opp når jeg er nede om å om å om igjen

Optimist, jeg vet det går bra til sist
    Så lenge jeg lever her er jeg en optimist
    Jeg er en optimist

U

Utgatt24668

Gjest

Jeg har en drøm at vi tar vare på hverandre
    Og gir det beste i oss selv til alle andre
    Jeg tenker opp når jeg er nede om å om å om igjen

Optimist, jeg vet det går bra til sist
    Så lenge jeg lever her er jeg en optimist
    Jeg er en optimist
    Jan teigen 😇👍👍

Men - jeg ser dette nå ut fra et typisk norsk sosialdemokratisk moralsyn 😇

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    767
    Jeg er på min ca. årlige titt i Trumpetråden og må konstatere at alt er som det pleier.
    Det (delvis) pompøse klientellet har forutsagt at Trumpen ikke kommer til å hverken nomineres eller velges til president. Han ville ikke overleve mer enn noen måneder som president, så var det Russiagate, riksrett og et utall saker inniblant som herrene har hisset seg opp over.
    Dette må være den minst treffsikre tråden på Hfs.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn