JMM
Slava Ukraini!
Og der ble Georgia blå. Fingers crossed it lasts.
I et topartisystem blir det stammepolitikk. To sementerte stammer i strid og noen "uavhengige" som de slåss om, men stammetilhørigheten dikterer. I tillegg er det lett å glemme at USA er 50 land som spiller på lag, der delstatspolitikken også har stor innflytelse. Folk stemmer, som regel, "down ballot" innenfor sitt parti, fra presidenten og ned til hundefangeren (sistnevnte er ofte et valgembede i USA).allikevel er halvparten av velgerne dritklare for å få enda mere Trump.
Synes egentlig ikke det. CNN er flinke til å forklare begges veier til seier. Klart mest fokus på Biden selvsagt, men det forklares hele tiden hva som skal til for begge parter.Det er vanskelig å få et objektivt bilde i media på faktisk status per nå.
Det var ironisk ment, men kanskje var det ikke tydelig nok.I så tilfelle et dårlig samarbeid.
Oki-doki. Enig med Trump da - stop counting!Og der ble Georgia blå. Fingers crossed it lasts.
Ja, både CNN og Fox News er mer balansert enn NRK - så det er en fin presisering. NRK fremmer subjektive meninger om personen Trump, og jeg savner detaljer på kappløpet fra vippestatene i vest. Fokuset på Trumo sine twittermelinger og taler er forståelig, men vi mister fokuset på selve valget. Det blir nok omtelling flere steder uansett.Synes egentlig ikke det. CNN er flinke til å forklare begges veier til seier. Klart mest fokus på Biden selvsagt, men det forklares hele tiden hva som skal til for begge parter.
Akkurat. Har hele tiden hatt følelsen av at Trump har styrt etter prinsipper som kriminelle grupper, f. eks Capone, og flere andre, har representrert. Det jeg ikke forstår, er at dette har vært et tabu tema, og gitt han og hans menn fritt spillerom.Begynner å ligne noe......
« 03:48Amanda Walnum
Steve Bannon kastet ut av Twitter: Steve Bannon, president Donald Trumps tidligere rådgiver, har blitt kastet ut av Twitter. Kontoen hans er tom for innhold og det står at den har blitt suspendert.
Dette skjer etter at Bannon oppfordret til grov vold mot smittevernekspert Anthony Fauci og FBI-direktør Christopher Wray, skriver The Guardian.
Ifølge avisa oppfordret Bannon til volden på sitt internettshow "War Room". Her hevdet han at president Trump ville vinne presidentvalget og sa at Trump burde sparke Fauci og Wray.
Deretter kom Bannon med en voldelig uttalelse om de to, og sa angivelig det burde fungere som en advarsel til føderale byråkrater.
- Enten blir du med, eller så er du borte. På tide å slutte å spille spill, sa han angivelig.
Ifølge teknologinettsiden Tech Crunch bekrefter Twitter at de har suspendert kontoen permanent. Også kontoen til "War Room" er suspendert.
YouTube fjernet episoden torsdag, fordi den brøt med deres regler om å oppfordre til vold.
Også Forbes omtaler saken. Forbes skriver at episoden ble møtt med omfattende fordømmelse, blant annet fra Bannons tidligere kollega i Det hvite hus, Anthony Scaramucci.»
Et godt eksempel på en slik alternativ virkelighet er jo når enkelte velger å poste utvalgte målinger fra Flordia der man hardnakket mener at Trump har ingen sjanse for å vinne. Er det noe vi alle kan lære på i dette forumet - så er det å ha et litt mer kildekritikk og common sense før vi kriger videre på tastaturet.I et topartisystem blir det stammepolitikk. To sementerte stammer i strid og noen "uavhengige" som de slåss om, men stammetilhørigheten dikterer. I tillegg er det lett å glemme at USA er 50 land som spiller på lag, der delstatspolitikken også har stor innflytelse. Folk stemmer, som regel, "down ballot" innenfor sitt parti, fra presidenten og ned til hundefangeren (sistnevnte er ofte et valgembede i USA).
Men at noen har kunnet kikke på de seneste fire årene og mene at de vil ha fire til med Trump er kun mulig fordi man har helt alternative virkeligheter å trekke opplysninger fra. Godt demonstrert i tråden, syns jeg.
Biden Takes The Lead In Georgia For The First Time
According to the Decision Desk, Biden has now taken the lead in Georgia, albeit a narrow one — just 917 votes. However, the state’s presidential race still hasn’t yet been projected by ABC News (or other outlets at this point), and probably won’t be for a while, given that the final margin is likely to be very close.
This is certainly a big deal as the last time Georgia voted for a Democrat for president was Bill Clinton in 1992, but we want to urge extra caution — there is still more outstanding vote to be counted, and the margins here are razor thin.
Det har ikke vært noe stort tabu i USA i alle fall. Både MSNBC og CNN har jo fungert som anti-Trump kanaler par excellence de siste fire årene og alle indikasjoner om ugler i mosen har fått bred dekning. I det hele tatt har de vist veldig klart at nyhetskanaler i USA ikke er der for å gi seerne upartiske nyheter, men for å fremme en agenda og for å underholde.Akkurat. Har hele tiden hatt følelsen av at Trump har styrt etter prinsipper som kriminelle grupper, f. eks Capone, og flere andre, har representrert. Det jeg ikke forstår, er at dette har vært et tabu tema, og gitt han og hans menn fritt spillerom.
Har du ikke skjønt at republikanerne er moralsk, høyverdige, gode kristne som ikke driver med juks og fanteri?Rart sånne ting bare skjer i stater hvor Trump taper, eller ligger an til å tape. Og at døde menn kun stemmer på Demokratene. Alltid.
Han har visstnok snakket om Skottland, hvor han jo eier en golfbane. Blir det til det tror jeg han vil angre ganske fort, for innbyggerne han drev ut for å få den bygd vil neppe la ham være i fred. Dessuten spørs det om Melania er interessert i å relokere til tjukkeste Ayrshire.I løpet av de neste månedene på Trump finne ut hvor han skal søke asyl. Blir vel hos Putin tenker jeg. Og da sitter han i Russland og kommer til å spy ut en masse propaganda mot demokratene (eller var det demokratiet).....
Ser på TV2 jeg - de er veldig balanserte og fokus på tallene
Hva med nord korea. Det var vel forslag om at burde være en kandidat til nobels fredspris.I løpet av de neste månedene på Trump finne ut hvor han skal søke asyl. Blir vel hos Putin tenker jeg. Og da sitter han i Russland og kommer til å spy ut en masse propaganda mot demokratene (eller var det demokratiet).....
Jeg hentet dem fra cnn sitt kart. (CNN.com, klikk på kartet,musepeker over staten.)Hvor finner jeg (url) disse tallene?
Nei, men det går fint.Kanskje jeg ikke så det fordi jeg har deg på ignore. Har du tenkt på det?
Nesten for mye av det gode, den der. Men takk for link!ANN Election Data
Battleground state changes, updated every five minutes using NYT data.alex.github.io
enda mer informativt enn dette er vanskelig å finne. Her ser vi status på blokkene som kommer inn.
Eller er det den vanlige amerikaner som har sviktet demokratiet ?Ikke så vanskelig å forstå; demokratiet har sviktet den vanlige amerikaner....
Får bare håpe Trump ikke setter verden i brann mellom nå og 20 januar. Med en sånn ustabil psykopat kan man ingenting ta for gitt.At et tv program som "The Apprentice", kan ha bidratt til å overbevise nok mange velgere at han var egnet, og avgjørende for at han ble til satt til å lede verdens største militærmakt, som også Norge må "lyde".
Trump har fått 3 millioner flere stemmer i 2020, sammenlignet med 2016.Det er vanskelig å si at folket eller republikanerne har vendt Trump ryggen. Det har vel aldri vært flere som har levert inn stemme i et presidentvalg noensinne (eller...?), og når ca halvparten av de går til Trump betyr vel det også at han har mer støtte (målt i antall hoder) enn noen annen presidentkandidat har hatt. Med unntak av Biden da, dersom han får flest stemmer.
når de prøver å stemme den ene kandidaten og vedkommende gjør ting verre for deg, prøver så den andre kandidaten og ting blir verre. Svinger tilbake til første partiet og det blir enda verre.Eller er det den vanlige amerikaner som har sviktet demokratiet ?
Eller er det den vanlige amerikaner som har sviktet demokratiet ?
Kjøper ikke den helt. Det er ikke nok til å støtte en gal diktatorspire.Ikke så vanskelig å forstå; demokratiet har sviktet den vanlige amerikaner....
Og det er de faktisk. NRK og øvrig norsk media gjengir i stor grad nyheter fra USA uten særlig forståelse - og det virker noe overfladisk. Vi fikk noen store overraskelser i løpet av opptellingen. Det nærmeste vi kommer objektivitet på nrk er UXA.^NRK bør merke seg at de framstår som "lettere" eller mer tabloid om man vil enn både CNN og Fox i sin dekning.
"Demokratiet" eksisterer da ikke i et vakum. Det er jo de folkevalgte som har vedtatt endringene i valgsystemet "bort fra folket". Men, det er klart, når mange stemmer utelukkende av enkeltsaker som abort, våpen etc. og ellers ser bort fra hva deres folkevalgte er med på å bestemme i så kan det jo oppleves som om "demokratiet" har sviktet dem. Uansett er det nå slik at det er velgerne som må sette krav til sine valgte representanter.Det blir ikke riktig å si, synes jeg. Valgsystemet, og "systemet" som helhet, har gradvis blitt vektet mer og mer bort fra "folket" og i favør av korporasjoner, banker og enhver med store mengder penger. Når det har pågått i et tilstrekkelig antall tiår så må man påregne at befolkningen til slutt helt mister troen på at "demokratiet" er interessert i å gjøre noe som helst for dem.