Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    Flere år siden nå, så besluttet meg for noen dager siden å se "The Handmaids Tale" forfra.
    Kom i går kveld til de siste avsnittene i sæson 1 og et par stykker i sæson 2.
    Blev endda mere overrasket over, hvor likt GOP & Project 2025 dette i virkeligheten var/er.
    Første gangen virket det som ren fiksjon. Nå er det jo nesten en tro kopi av virkeligheten ☹
    Som jeg liker å si: for mange er Gilead en tragisk dystopi, for dagens GOP er det et paradis de er villige til å gjøre hva som helst for å oppnå.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.729
    Nå, som valgkampen blir bare mer og mer absurd, bekymrer det meg at bare det å påpeke at Trump og hans kumpaner styrer mot et teokratisk diktatur, er såpass ufattelig, at det kan være vanskelig å ta på alvor.
    Det er dermed en fare for at bare det å påpeke sakens fakta, ender med å bli avskrevet fordi det for sjukt til å kunne tro på. DEM må styre med nennsom hånd i et svært gjørmete vann mot en seier mot såpass mye galskap som utfolder seg i disse dager. For få måneder siden ville jeg blånektet om noen kom opp med noe så til de grader absurd.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.061
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte først på dette som en vits, men etterhvert som jeg begynte å tenke mer på det, så ble det stadig mer et seriøst spørsmål:

Vil Norge måtte forberede seg på å innvilge politisk asyl for amerikanere?

Jeg har en god venn som er bibliotekar der, og som vi alle vet er bilbiotekarer er dritfarlige og må bekjempes for enhver pris.
    Vil hun få innvilget opphold i Norge på humanitært grunnlag? Fordi hun er forfulgt i hjemlandet?
    Tenk om hun hadde fått utført en abort?

Desto mer jeg ser på utsiktene til donald, desto flere årsaker ser jeg til at Norge burde ta i mot flyktninger av grunner vi vanligvis ikke forbinder med den frie verdens ledestjerne.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.296
    Sted
    Oslo
    Tenkte først på dette som en vits, men etterhvert som jeg begynte å tenke mer på det, så ble det stadig mer et seriøst spørsmål:

Jeg har en god venn som er bibliotekar der, og som vi alle vet er bilbiotekarer er dritfarlige og må bekjempes for enhver pris.
    Vil hun få innvilget opphold i Norge på humanitært grunnlag? Fordi hun er forfulgt i hjemlandet?

Desto mer jeg ser på utsiktene til donald, desto flere årsaker ser jeg til at Norge burde ta i mot flyktninger av grunner vi vanligvis ikke forbinder med den frie verdens ledestjerne.
    Under Vietnamkrigen var det to vestlige land som ga asyl til amerikanske militærnektere, Canada og Sverige.
    Norge, som den flinkeste i NATO klassen, gjorde det selvfølgelig ikke.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.380
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

I förbindelse med ny software på vår navigationsutrustning ombord hade jag en representant från Jeppesen (vår kartprodcent) med på klappsäte en dag härförleden. En välutbildad kodare/analytiker som satt och följde med på den sista kartversionen de släppt. Bosatt i Texas med en relativt välbetald jobb, men inget extravagant som han själv sa. Kanske typisk övre medelklass med god utbildning, villa, huslån och bra jobb. Hygglig och reflekterad (fick stora ögon när det gick renar förbi flygmaskinen i Kirkenes) och intresserad i världen utanför Amerika.

Vi hade en del tid till småprat på väg ned från Finnmark och praten kom fort in på Trump. Det var ganska speciellt när han på fullaste allvar sa att han var så bekymrad för framtiden i Amerika med Trump som president igen att, om Trump kom till att vinna, så var steget kort för han och hans mexikanska fru att flytta till Mexiko. Detta var ingenting han sa skämtsamt eller som en slängbemärkning, men något hans fru och han diskuterat en lång stund på fullaste allvar. Han var inte i tvivel om att de två skulle få ett bättre liv på andra sidan gränsen skulle Trump ta över.

Efter att ha berättat om den skandinaviska välfärdsstaten - till nya stora ögon - var han heller inte främmande med tanken om att flytta hit, även om det nog mest var skämtsamt menat.

Men, vi skal nog inte se bort från att det faktiskt kan ske, även om just denna person nog inte lämnar USA som politisk asylsökare.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Det er forøvrig litt morsomt (egentlig tragisk) at hvis Trump blir valgt og gjennomfører det han har sagt at for å bli amerikansk statsborger må begge foreldrene være det så vil Barron Trump miste sitt amerikanske statsborgerskap da han ble født før Melania hadde fått sitt statsborgerskap. :D (og dermed stå i fare for å bli utvist)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.589
    Sted
    Bergen
    Det er forøvrig litt morsomt (egentlig tragisk) at hvis Trump blir valgt og gjennomfører det han har sagt at for å bli amerikansk statsborger må begge foreldrene være det så vil Barron Trump miste sitt amerikanske statsborgerskap da han ble født før Melania hadde fått sitt statsborgerskap. :D (og dermed stå i fare for å bli utvist)
    Ta det helt med ro, dette gjelder, som alltid, kun alle andre..

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Åja, da så!

IMG_0428.png

Uansett hva han egentlig mente, virker det som om kampanjen ikke helt går som planlagt.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.762
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @amason. Hvis en ikke liker Trump, er en da en fyr på venstre siden?

Synes du det er bra at han går ut og sier at hvis han vinner, så trenger ikke Amerikanere ikke stemme noen gang stemme igjen?

Tror du at han egentlig vant valget i 2020 og at han ble frastjelt seieren?

Jeg snakket med noen amerikanere for noen år siden. De syntes noe av politikken for mindre bedrifter var bra når Trump styrte, men de syntes fyren var motbydelig og de var nærmest flau av å ha en sånn idiot til president.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.296
    Sted
    Oslo
    Mindre skatt til bedriftene, og akselererende statsgjeld er jo en "match made in heaven"
    Hvorfor betale idag, det mine barn må betale i morgen?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    1
    Når man kommer dit at man må låne mer enn nødvendig for å betale rentene på det man allerede har lånt, da er man i en ekkel spiral. Hvordan USA skal komme ut av dette er jaggu ikke godt å si, særlig når svaret på alt er Skatteletter. Hvermansen skal få kjørt seg der borte.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.164
    Sted
    Liten by
    Aldri stol på en mann eller kvinne uten et snev av humor i kroppen sin! Så enkelt er det.
    Ricky Gervais hadde blitt en bra president 🙃

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    Trump-kampanjen forsøker å påstå at den ikke har forbindelser til Project 2025. Det blir vanskelig, ikke bare fordi forfatterne av kapitler i rapporten er tidligere medlemmer av den første Trump-administrasjonen, men også fordi Trumps visepresident skrev forordet til "kortversjonen": boken Kevin Roberts står som forfatter av.

Roberts er leder av Heritage og bestiller/redaktør av rapporten.

J.D. Vance ble valgt fordi ultraliberale tech-magnater i Silicon Valley vil ha det som rapporten beskriver.

Her er omslaget til første versjon av boken:

Skjermbilde 2024-07-31 kl. 08.25.07.png

Det ble kontroversielt med "burning down Washington" og en fyrstikk, så man lagde nytt omslag. Men SEO til boken på nettet viser den gamle tittelen.

Skjermbilde 2024-07-31 kl. 08.34.14.png Skjermbilde 2024-07-31 kl. 08.25.18.png

Nå har valgledelsen skjønt at "we said the quiet part out loud too soon", og de forsøker å kappe forbindelseslinjene. Litt vanskelig, gitt hvem som skrev forordet.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    2

Interessant artikkel for de som er interessert i saklige synspunkter på demokratenes valgkamp til nå.

It would have been much better for America if Mr. Biden took himself out of the race a year ago or even three years ago. Getting rid of one front-runner would likely have been tantamount at the time to getting rid of both. Republicans, seeing Democrats choosing a fresh face free of their party’s own illicit warfare against Mr. Trump and his followers, might well have decided relitigating the Trump wars wasn’t in their interest either...

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.552
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Trump-kampanjen forsøker å påstå at den ikke har forbindelser til Project 2025. Det blir vanskelig, ikke bare fordi forfatterne av kapitler i rapporten er tidligere medlemmer av den første Trump-administrasjonen, men også fordi Trumps visepresident skrev forordet til "kortversjonen": boken Kevin Roberts står som forfatter av.

Roberts er leder av Heritage og bestiller/redaktør av rapporten.

J.D. Vance ble valgt fordi ultraliberale tech-magnater i Silicon Valley vil ha det som rapporten beskriver.

Her er omslaget til første versjon av boken:

Vis vedlegget 1043803

Det ble kontroversielt med "burning down Washington" og en fyrstikk, så man lagde nytt omslag. Men SEO til boken på nettet viser den gamle tittelen.

Vis vedlegget 1043805 Vis vedlegget 1043804

Nå har valgledelsen skjønt at "we said the quiet part out loud too soon", og de forsøker å kappe forbindelseslinjene. Litt vanskelig, gitt hvem som skrev forordet.
    Akkurat....
    Nå forsøker dem til og med å ljuge seg ut av problemet. Vi stopper med 2025...........
    Får se, hvor mange som kommer at tro på det.
    Alle oppegående vet jo, at om Trump blir valgt, da snur han omgående og finner sikkert maaaaaange gode
    idéer i Project 2025.

https://wapo.st/3yk2DqA

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Ketchupen renner tydeligvis nedover veggene i Florida-sumpen hans nå.

Vis vedlegget 1043540
    Kampanjen hans sender fortsatt ut tiggerbrev med argumenter om «Sleepy Joe». De har ennå ikke greid å ta inn over seg at de får en annen motstander i valget. Helt uforberedt, og dessuten inkompetente.

Bortsett fra juling er det få ting som er så totalt ødeleggende for en mobber som å bli ledd ut av jentene. Det spolerer hele tough guy-greia hans. Det er hva som er i ferd med å skje her. Trump & Vance vil bli redusert til latterlige weirdos, som de faktisk også er.
    Jeg begynner så smått å bli optimist. Jeg har hele tiden ment at Biden tidlig burde gjort det klart at han ikke kunne stille til valg pga alder og vist til "yngre krefter" osv. En ung demokrat ville jo vist for hele verden hvor gammel også trump er. Herlig å se at det ikke er han som fremstår som den unge og vitale lederen. Kanskje dette "overraskende" kandidatbytte allikevel har vært en fordel. Det virker jo som om Trumpkampanjen er helt uforberedt. Også flott at hans ville utspill har mistet mediafokus.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.729
    ^ Det var en stiv halvtime med juging, uten at noen sa i mot ham, selv på de mest absurde påstander. ("Demokratene venter til babyen er født, så avgjør de om de skal drepe den eller ikke...!")
    Jeg tror det bare fyrer oppunder gjøkungene som holder ham som USA's redningsmann. Er redd folk ikke ser hvor totalt sjuk han er i huet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke snodig hvordan det landet britene dumpet de kriminelle har blitt så rasjonelt og ryddig, mens det landet de religiøse utvandret til har gått helt av støvleskaftene?
    Tidlig i artikkelen nevnes Australia, som et land der immigranter samarbeider, på tvers av kulturelle grenser.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forfatteren virker å ha et nokså gammelmodig syn på andre land og kulturers syn på det moderne USA... at Europas og en del andre lands syn på USA er basert på misunnelse over det "amerikanske systemet" er vel nokså virkelighetsfjernt i dagens verdensbilde...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn