Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    Han trekker seg ikke.
    Han bare sier at han vant. Og om han ikke får aksept for påstanden er han et offer. Alle vet at det er ingen andre som er mer populær enn han. Sånn er det bare, og samtlige stemmer som sier noe annet er falske.
    Ja. Med mindre det kommer et voldsomt skifte innad i det republikanske partiet kommer Trump til å være deres presidentkandidat livet ut.
    Dersom han taper årets valg burde to tap på rad + alderen være nok til at partiet avskriver ham, men det er jo ikke et politisk parti lenger.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    ..en religiøs bevegelse?:D
    En organisasjon for å sluse mest mulig penger inn til Trump og motarbeide rettsapparatets arbeid. + at de har vært dyktige til å få valgt inn en bråte folk fra grasrotnivå og oppover som potensielt kan klabbe til valggjennomføringen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    En organisasjon for å sluse mest mulig penger inn til Trump og motarbeide rettsapparatets arbeid. + at de har vært dyktige til å få valgt inn en bråte folk fra grasrotnivå og oppover som potensielt kan klabbe til valggjennomføringen.
    Venezuela ønsker å sende en bråte valgobservatører for å overvåke valget 🙂

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.793
    Sted
    Sunnmøre
    men det er jo ikke et politisk parti lenger.
    Sett med europeiske, og særleg med norske, augo har eg litt vondt for å kalla dei to store amerikanske partia for «parti». Dei minner meir om våre proto-parti, særleg Venstre, som var svært ulike veljar- og interessegrupper samla rundt ein leiande figur (Sverdrup).

Personifiseringa av Sverdrup, nærast som inkarnasjonen av alt godt, kjem veldig klart fram på framsida av avisa Fedraheimen etter Oscar II måtte be han om å danna regjering i 1884:
    Fred er komen, Fridomen er grunnfest i gamle Norig, me hev fenget Johan Sverdrup til Ministar. Det utrulege hev hendt, me kann inkji Gud fulltakka. Norig hev vunnet att sin Heider fraa Forne Dagar, inkje med Blodugt Sverd, men med Sanning og rettsgjæve Vaapen. Fremst skrid no Norig millom Nordlandi; no er me kanskje det friaste Folk i Verdi.
    Det var openbert ei euforisk stemning dei dagar, og den interesserte lesaren kan også sjå korleis somme av tropane («Heider fraa Forne Dagar», «Sanning og rettsgjæve Vaapen») ikkje heilt har gått av moten, heller.

Venstrekoalisjonen heldt ikkje særleg lenge, kan vi seia. Det same tenkjer eg fort kanskje skje med Trump: Anarkismen i innlandet (der kvar mann helst vil vera fri med rifla si og pickup-en sin) er ikkje heilt den same som anarko-kapitalismen i Silicon Valley.

Draumen om ein minimal, teknokratisk stat, modellert etter ei verksemd der presidenten er CEO (minarkisme av typen Robert Nozick), går veldig dårleg saman med ein stat som skal ta fullstendig kontroll over kvinnekroppen og la Den kvite Mann koma til heider og verdigheit att som kolgruvearbeidar. Draumen om evigvarande amerikansk økonomisk og militær dominans går veldig dårleg saman med å leggja ned alliansen mellom USA og Europa. Planen om å setja opp enorme tollmurar for å re-etablera amerikansk industri OG hiva ut alle innvandrarar går dårleg saman med førestillinga om enorm økonomisk vekst utan inflasjon.

Dersom Trump faktisk får gjennomført prosjekt 2025 og/eller dei tilfeldige lovnadene han slengjer ut, må det koma minst ein, om ikkje fleire, splittar i koalisjonen som no har satsa alt på det som ser ut til å vera ikkje berre feil hest, men ein gamal og sjuk hest. Det spørst kor mange som held ut og overtyder seg sjølv om å sjå bort frå det dei høyrer og ser.

Du har heilt rett, forresten: GOP kan neppe velja ein annan kandidat, rett og slett fordi det knapt er ein andre som kan halda partiet saman på same måten.

(Merk: Eg meiner altså ikkje å samanlikna Sverdrup og Trump, men å peika på nokre interessante samanfall).

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.157
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er sagt at hvis Trump ser at han mest sannsynlig blir å tape valget, så kan han godt plutselig bare trekke seg fra hele valget. Trump HATER å tape og at han skulle tape to valg på rad er mer enn han kan bære. Hva skal USA med en Trump etter valget uten at han er president? En mann som blir skjøvet helt ut i mørket.
    Du kan få et budd herfra.
    Kanskje la rettsvesnet få kjøre ferdigt med alle sakene mot han for diverse lovbrudd og instigere Jan. 6
    og derette fengsle han (alle er like for loven).
    Men innen det skjer, er han vel over alle grenser til et sted, der det ikke er utleveringsavtale.
    Med andre ord...... Det blir ikke hos Orban.
    Skulle vel være århundredes ironi, om han, som har kallt Kamala for "Comrade Harris" med fake AI-bilder,
    skulle dra å gjemme seg hos Xi eller Vladimir.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.939
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på hvordan nattens debatt påvirker børsen der borte.. :unsure:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.291
    Som om ikke nok går gæernt for Trump, nå faller faen meg inflasjonen også!
    Det har den forsåvidt gjort siden midten av 2022 så akkurat det er ikke så nytt.

Lurer på hvordan nattens debatt påvirker børsen der borte.. :unsure:
    Fint lite, nå tror jeg ikke du egentlig lurer så veldig på dette akkurat, men jeg har sett beskrevet - lett flåsete - at de som bryr seg mest om hvem som blir president i USA er Wall Street grunnet potensielle innvirkninger på markedene, samt utlendinger siden presidenten har temmelig stor innflytelse over utenrikspolitikken.

I disse tider er nok ting såpass binært og så splittet og splittende at det sikkert er en god del flere enn normalt som bryr seg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.400
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir vanskelig å komme rundt trumps mentale forfall etter dette. Jeg ser at troll, boter og minioner er travelt opptatt med å forsøke å spinne det til noen slags «win» for trump på xitter og lignende kanaler, men det var det ikke. Det var et gedigent faceplant.

1726065911680.png
    1726074886241.png
    1726065535325.png

…og den siste kommentaren ble skrevet allerede før debatten.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.273
    Sted
    Holmestrand
    ......
    Vis vedlegget 1055542

…og den siste kommentaren ble skrevet allerede før debatten.
    Ref den siste kommentaren:
    Det er ikke snakk om "double standards".
    Alle andre skal følges opp med de merkeligste krav og forventninger,
    mens det for deres egen helt ikke stilles krav.
    Overhodet ingen krav eller forventninger.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.400
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten en dårlig taper.
    1726072241251.png
    1726072317927.png

Selv erkekonservative Erick Erickson sier det som det er:
    1726073254625.png

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Valget i USA er jo noe for seg selv. Hadde en politiker som Trump(som ikke er politiker) karret seg inn på valglister i utviklede land så hadde han kanskje fått 1 % av stemmene, men helst ville han ikke vært i posisjon til å bli stemt på i det hele tatt. Vært luket ut som ugress for lenge siden.
    Men i USA har han vært president i 4 år og har god sjanse til å bli det igjen. Nei, det er nesten ikke til å tro.
    Jeg har 2 venner i Montana, 1 i Georgia og 2 i Boston, men jeg har ikke turt å spørre ennå hva de vil stemme. (tror de stemmer republik)
    To eksperter mente Harris vant dialogen helt klart men kaprer ikke mange nye velgere. Det hjelper liksom ikke med fornuft og klare meninger og argumenter der i gården. Folket er ikke interessert og budskap når ikke inn, bare et talk show. Skulle tro at 60-70 % av de stemmeberettige er vanlige og fornuftige folk men slik er det neppe. Blir veldig spennende i november.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.145
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det hjelper liksom ikke med fornuft og klare meninger og argumenter der i gården. Folket er ikke interessert og budskap når ikke inn, bare et talk show. Skulle tro at 60-70 % av de stemmeberettige er vanlige og fornuftige folk men slik er det neppe. Blir veldig spennende i november.

Når folk ikke skjønner bæret av hvordan landet fungerer, enda mindre av hvordan økonomi fungerer og slett ikke forstår, eller vil forstå, at USA påvirkes av hva som skjer i resten av verden så blir det så dumt som det vi ser.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482
    Ja, det der slutter ikke å forundre meg. Allerede første gang han satte sine idiotiske føtter inn i "politikken", har jeg vært helt himmelfallen over at så mange på underlig vis er blinde for at fyren er en fullstendig udugelig, stupdum drittsekk. Fra første dag har han servert en mengde rot og kaos i ufullstendige setninger som stort sett ender med selvskryt eller skjellsord. Mange sier han har blitt verre, jeg vet ikke om jeg er helt enig. For meg har det vært åpenbar fra dag 1 at han er en kunnskapsløs sjarlatan med begrensede talegaver.
    Jeg skal gi ham ett enkelt poeng for at han fra naturens side behersker kunsten å få oppmerksomhet, men jeg antar at det er en ren tilfeldighet, av samme årsak som at folk gikk på tivoli for å se verdens styggeste menneske for 100 år siden, eller at folk samlet seg for å se på henrettelser i riktig gamle dager. Det er noe primitivt i menneskesinnet som oppsøker det groteske og avskyelige. Vi både triltrekkes og frastøtes på samme tid.

EDIT: Sjekket innledningen på den opprinnelige Trump-tråden og en av mine første innlegg der gikk som følger:
    Det er som å bivåne et absurd, grotesk teater som utspiller seg i real time, der ingen vet hva hovedrolleinnehaveren kommer til å finne på neste gang. Dette er ikke moro lengre. En ting er at forvirrede og navlebeskuende amerikanere forsvarer denne absurditeten, noe annet og enda mer forstyrrende er at folk i andre land også hevder at dette er i orden. Det er ikke i orden. Vi har å gjøre med et så lavt intellekt at det sterkt nærmer seg hjerneskade, og et ego som sterkt nærmer seg alvorlige vrangforestillinger, og dette mennesket har nå altså tilvristet seg enorm makt. En hver må vel nå klare å se at dette politiske misfoster ikke er opptatt av politiske løsninger, han er åpenbart kun ute etter å sole seg i glansen av sin egen storhet. Han er knapt i stand til å fullføre et eneste resonnement, han er ikke veltalende, han er ikke sjarmerende, han er kun ubehagelig og skremmende.
    Som sagt, han var helt fucked fra første dag.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.206
    Torget vurderinger
    2
    Det var søtt, i den første Trump-tråden, da det tidlig ble meldt at Mattis ble utnevnt av Trump til administrasjonen. "Se, han velger oppegående folk."
    Mattis var første store utnevnelse og i 2020 hadde han dette å si:

Samtlige "voksne som kommer til å passe på" ble valset over av eneherskeren, og ingen av dem støtter ham nå, kun spyttslikkerne han sitter igjen med er med på Trump II.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.259
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Spørsmålet som gjenstår for egen del når det gjelder Trump er at noen er i stand til å oppfatte ham som noe annet enn en skrytepave og lystløgner, som er skrikende inkompetent og uegnet. Han krysser av alle andre kjennetegn på en sektleder, men veltalende og karismatisk kan man bare ikke mene at han er.

Det er hva jeg fremdeles finner ubegripelig. Hjernevask og sekttilhørighet, fremmedfrykt og hat mot venstresiden, fanatisk kristendom osv. ser jeg. Men å være i stand til å se og høre Donald Trump uten umiddelbart bli slått av hvilken idiot han er vil for alltid være et mysterium for meg.

bg,f8f8f8-flat,750x,075,f-pad,750x1000,f8f8f8.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.400
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samtlige "voksne som kommer til å passe på" ble valset over av eneherskeren, og ingen av dem støtter ham nå, kun spyttslikkerne han sitter igjen med er med på Trump II.
    Ikke bare spyttslikkere. Det er også en del som vet at så lenge de jatter med oppover kommer han aldri til å involvere seg i detaljene, så de ser for seg å få frie tøyler til å gjennomføre sin egen agenda, enten den er kristenfundamentalistisk, korrupt eller generelt autoritær. Project 2025 er en katalog av slikt. Führerprinzip og/eller putinisme, hvor tilsynelatende lojalitet oppover belønnes med straffefrihet for plyndring og despoti nedover.

Det er noen grunner til at autoritære regimer aldri er i nærheten av å være så effektive som svermerne forestiller seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn