Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.454
    Jeg tror heller ikke at han mente å servere en drapstrussel mot Liz Cheney. Problemet er at han ikke forstår at det var det han gjorde!
    Nja... Han gjorde vel i grunn ikke det. Problemet som han ikke ser, er bare det at mange kan komme til å tolke det i den retning, i en ekstremt trigger-happy befolkning. Alvorlig talt, han har jo selv vært utsatt for den samme form for galskap, der noen mener det er best å skyte i stedet for å uttale seg om hva de står for. Og ettersom amerikanerne har vist seg å være så til de grader skyteglade, er det jo som å fyre av en nyttårsrakett på kruttfabrikken, å komme med slike utsagn som Trump gjorde om Cheney. Uansett hva han nå mente å få fram.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.345
    Igjen et mesterverk til å skape overskrifter. Han er det beste eksempel på at hvilken som helst oppmerksomhet er bedre enn ingen. Om han skulle slutte å lyve og forholde seg til sannheter hvorfor skulle det da være noen som bryr seg med ham.

Vi ser jo samme skjer når Biden kløner det til med upassende retorikk. Masse oppmerksomhet :)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.454
    Kanskje du kan få en slags erstatning for manglende undervisning i engelsk?

SITAT:

Let's put her with a rifle, standing there, with nine barrels shooting at her, OK, let's see how she feels about it, you know, when the guns are trained on her face.

Selv Fox News er ikke i tvil om hva det betyr. "Donald Trump spoke about Liz Cheney in the context of a firing squad."

Selvsagt forsøker sagflishuene å bortforklare dette, men du er da oppegående, eller hva?
    Jeg tenker sjæl, ikke sant. :D

Min oppfatning av dette, er at DJ Trump ville vise at hun sikkert ikke er like tøff i trynet om hun ble satt på den gærne siden av 9 rifler. Og selvsagt er jeg også i stand til å se hvilket bilde dette tegner. Men å strekke det så langt som at det de facto var en drapstrussel, er jeg ikke like overbevist om.
    Derimot, og det er minst like galt, er dette også en like dårlig skjult invitt til galskap, som det han serverte den famøse januardagen i Washington DC. Han er kort sagt livsfarlig.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker sjæl, ikke sant. :D

Min oppfatning av dette, er at DJ Trump ville vise at hun sikkert ikke er like tøff i trynet om hun ble satt på den gærne siden av 9 rifler. Og selvsagt er jeg også i stand til å se hvilket bilde dette tegner. Men å strekke det så langt som at det de facto var en drapstrussel, er jeg ikke like overbevist om.
    Derimot, og det er minst like galt, er dette også en like dårlig skjult invitt til galskap, som det han serverte den famøse januardagen i Washington DC. Han er kort sagt livsfarlig.
    Hva om en norsk politiker hadde meldt "Ja, skulle likt å sett Jonas Gahr Støre bli skutt på, med ni rifler pekende mot seg."

Hva hadde vi tenkt da?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.044
    Sted
    Oslo
    Hva om en norsk politiker hadde meldt "Ja, skulle likt å sett Jonas Gahr Støre bli skutt på, med ni rifler pekende mot seg."

Hva hadde vi tenkt da?
    Selv hos innvandrings "kritiske" nettsteder som document.no blir slike uttrykk fjernet av moderator, selvom det ligger tjukt under hva enkelte mener.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.454

Hva hadde vi tenkt da?
    Heldigvis hadde vi tenkt og handlet betydelig bedre enn det amerikanere og deres system er i stand til. Vedkommende politiker hadde vært ute av politikken en god del raskere enn tiden han hadde benyttet til å formulere en unnskyldning. Og det med rette.
    Trump er av uforklarlige årsaker usårbar, uansett hvor stor idiot og fare for demokratiet og verden han enn måtte være. Forstå det den som kan.

• Liker
    Reaksjoner: MML

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.598
    Sted
    Trondheim
    Nja... Han gjorde vel i grunn ikke det. Problemet som han ikke ser, er bare det at mange kan komme til å tolke det i den retning, i en ekstremt trigger-happy befolkning.
    Han må vite at det er mange av hans tilhengere som vil tolke noe slikt som en drapstrussel. Hvis han ikke vet det er han virkelighetsfjern (noe han jo for så vidt er). Det er åpenbart at det mangler noe dramatisk mellom den delen av hjernen som tenker (i den grad den gjør det) og den delen som styrer munnen.
    Problemet er at han ikke tenker gjennom det han sier, men bare snakker på innfall. "It seemed like a good idea at the time"-type prat.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Da tar jeg Trump-fri frem til onsdag morgen, men ønsker godt valg, med utfall til fordel for Harris og en mengde "down-ballot" Demokratiske kandidater. Det er ikke nok at hun blir valgt, det er bra om hun også får Kongressens to kamre på sin side, noe det kan ligge an til, når man ser forskyvningene i oppslutning, og hvem som har stemt. Trump dro til North Carolina og Georgia i går i panikk. Eldre republikanske velgere melder at de har stemt på Harris, og er også den gruppen det har vært flest forhåndsvelgere fra.

Vi får se om Trumps støttropper klarer å rydde opp.

Screenshot 2024-11-04 at 13.18.33.png

The New Yorker gruer seg til etterdønningene.

Screenshot 2024-11-04 at 13.15.02.png

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    1
    For noen sider siden var det snakk om å ta til seg kunnskap og man ser at det ikke er så enkelt, fela mener han bare bidrar med kunnskap for han har intet og lære.

Denne mannen er jo heller ingen Trump fan men han klarer i det minste og se poenget

For de aller fleste av oss her i Norge fremstår Liz Cheney som en av de få republikanerne som fremdeles har sin integritet intakt. Hun har ikke bøyd av for presset som har kommet med personlighetskulten som har formet seg rundt Donald Trump.

Allikevel er denne tolkningen av Trumps utsagn dypt uærlig. Det Trump sa er et velkjent grep de fleste bør kjenne igjen. Han snakket om at Cheney er en «krigshauk», og at hun vil sende unge soldater i krig for å dø. Men la henne selv få geværløpene rettet mot seg, så får vi se hvor tøff hun er.

Om man vil høre motsatt politisk side bruke dette argumentet, og få en herlig musikalsk opplevelse på kjøpet, så kan man for eksempel høre på Eddie Vedder synge Bob Dylans klassiker «Masters of War». Her i en opptreden tilknyttet professor Howard Zinns The Peoples Voice-prosjekt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.273
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For noen sider siden var det snakk om å ta til seg kunnskap og man ser at det ikke er så enkelt, fela mener han bare bidrar med kunnskap for han har intet og lære.

Denne mannen er jo heller ingen Trump fan men han klarer i det minste og se poenget
    Dette er kanskje litt eldre kunnskap, men kunnskap like vel:

Trump er en sann mester i å si ting uten å si dem.

Mvh

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.789
    Sted
    Sunnmøre
    Kanskje du kan få en slags erstatning for manglende undervisning i engelsk?
    SITAT: Let's put her with a rifle, standing there, with nine barrels shooting at her, OK, let's see how she feels about it, you know, when the guns are trained on her face.
    Selv Fox News er ikke i tvil om hva det betyr. "Donald Trump spoke about Liz Cheney in the context of a firing squad."
    Eg har aldri sett "nine rifles", eller "nine barrels trained at her (his) face" som ein metonymi for eksekusjonspelotong. Storleiken på slike varierer, og ni er ikkje eit spesielt tal her. Quisling vart skoten av ein pelotong på ti, Gary Gilmour av fem. Det er også temmeleg uvanleg at den som skal arkebuserast får ta med ei rifle, eller, meir teknisk, at geværa peikar på andletet deira.

Hadde meininga hans vore at ho burde avrettast, kunne han sagt "... when she is put up against the wall" (som hadde viska ut all tvil om kva han meinte) eller tilsvarande.

Heile sitatet:
    “She’s a radical war hawk,” Trump said. “Let’s put her with a rifle standing there with nine barrels shooting at her, OK. Let’s see how she feels about it, you know, when the guns are trained on her face. You know, they’re all war hawks when they’re sitting in Washington in a nice building saying, oh, gee, we’ll, let’s send — let’s send 10,000 troops right into the mouth of the enemy.”
    Eg greier ikkje, med all mogleg forrakt for Trump og med alle moglege ljos tende for at han tapar, sjå at essensen i det han seier er at han vil ha Cheney avretta (redigert: det kan godt vera at han drøymer om at ho vert skoten). Tvert om, i innlegget legg han an ein gyseleg "mild og mjuk" bestefartone der han tek avstand frå "the stupid persons" som "always wanted to go to war with people". Sannsynlegvis som ein opptakt til å kutta all støtte til Ukraina og la Putin ta det han vil ha.

Så er eg einig i at biletet av ni geværløp som skyt mot Liz Cheney leier tankane mot ei avretting. Det kan vera intensjonen, slik @tkr minner om, det kan vera Trumps ønske om å ta hemn på alle som har svike han som boblar opp eller det kan rett og slett vera dårleg valde ord for å seia at krig er temmeleg fælt på slagmarka.

Edit: Den andre setningen, "Let’s see how she feels about it, you know, when the guns are trained on her face" er det som gjer meg litt usikker. At han gjentek "let's" her, er ugreitt. Det er definitivt ei gjentaking, men det gjev også ei kjensle av han har hoppa frå det hypotetiske tankeeksperimentet til den som faktisk skal setja heile "eksperimentet" i scene.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kanskje litt eldre kunnskap, men kunnskap like vel:

Trump er en sann mester i å si ting uten å si dem.

Mvh

Dette ble litt mye for meg, logikk, sann mester og Trump i samme setning ;)

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.053
    Sted
    Liten by
    Eg har aldri sett "nine rifles", eller "nine barrels trained at her (his) face" som ein metonymi for eksekusjonspelotong. Storleiken på slike varierer, og ni er ikkje eit spesielt tal her. Quisling vart skoten av ein pelotong på ti, Gary Gilmour av fem. Det er også temmeleg uvanleg at den som skal arkebuserast får ta med ei rifle, eller, meir teknisk, at geværa peikar på andletet deira.

Hadde meininga hans vore at ho burde avrettast, kunne han sagt "... when she is put up against the wall" (som hadde viska ut all tvil om kva han meinte) eller tilsvarande.

Heile sitatet:

Eg greier ikkje, med all mogleg forrakt for Trump og med alle moglege ljos tende for at han tapar, sjå at essensen i det han seier er at han vil ha Cheney avretta (redigert: det kan godt vera at han drøymer om at ho vert skoten). Tvert om, i innlegget legg han an ein gyseleg "mild og mjuk" bestefartone der han tek avstand frå "the stupid persons" som "always wanted to go to war with people". Sannsynlegvis som ein opptakt til å kutta all støtte til Ukraina og la Putin ta det han vil ha.

Så er eg einig i at biletet av ni geværløp som skyt mot Liz Cheney leier tankane mot ei avretting. Det kan vera intensjonen, slik @tkr minner om, det kan vera Trumps ønske om å ta hemn på alle som har svike han som boblar opp eller det kan rett og slett vera dårleg valde ord for å seia at krig er temmeleg fælt på slagmarka.

Edit: Den andre setningen, "Let’s see how she feels about it, you know, when the guns are trained on her face" er det som gjer meg litt usikker. At han gjentek "let's" her, er ugreitt. Det er definitivt ei gjentaking, men det gjev også ei kjensle av han har hoppa frå det hypotetiske tankeeksperimentet til den som faktisk skal setja heile "eksperimentet" i scene.
    OK, du klarte å endre meningen min.... :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.273
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke engelsken som var problemet......
    Det var godt å høre. Da må det være det med sann mester du ikke klarer å fordøye.

Jeg mener at det ikke er noen motsetning mellom det å være stein hakke gal og det å være en førsteklasses manipulator. Og når det gjelder det å si ting indirekte, er dette eksempelet nesten 900 år gammelt:

Indirekte tale, og problem løst. 😃

Mvh

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Man er jo ikke beskjeden når man setter seg til doms over ca75 millioner velgere og dømmer de nord og ned som søppel.

Forresten her er to til som påpeker løgnene media villig kaster seg på.

Jeg har tidligere tvilt litt på Choi.
    Det gjør jeg ikke lengre….
    «…Trumps sjarm og humor…»
    For det første ser jeg ingen av delene.
    For det andre så er det i dette tilffellet kvaliteter som er av marginal interesse.
    De står i ferd med å gi mannen kontroll over det største(?) militærvesenet i verden, og en stor del av verdens atomvåpenarsenal.
    Da veier ikke-eksisterende humor og sjarm på ingen måte opp i mot lang tids galskap, narsisime, svindelaltiviteter, systematiske løgner og rimelig fersk(?), men tiltagende demens.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.742
    Torget vurderinger
    23
    Enhver som viser bare så mye som det minste snev av sympati, forståelse, unnskyldning av og/eller enighet med DT og hans ideer og uttalelser får min fulle og hele avsky. Permanent og uten unntak.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.044
    Sted
    Oslo
    For det andre så er det i dette tilffellet kvaliteter som er av marginal interesse.
    De står i ferd med å gi mannen kontroll over det største(?) militærvesenet i verden, og en stor del av verdens atomvåpenarsenal.
    Da veier ikke-eksisterende humor og sjarm på ingen måte opp i mot lang tids galskap, narsisime, svindelaltiviteter, systematiske løgner og rimelig fersk(?), men tiltagende demens.
    Er det Choi, er det Aftenposten eller Nrk som ikke har fått med seg at det heter Media i flertall.
    Eller er det slik at det kun klages på ett enkelt Medium?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.053
    Sted
    Liten by
    Har en mistanke om at Choi sier og gjør mye for å provosere....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.742
    Torget vurderinger
    23
    Hvem/hva er denne Choi fyren egentlig? Har han noe cred/betydning? Er han av noen som helst signifikans?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.909
    Torget vurderinger
    16
    Man er jo ikke beskjeden når man setter seg til doms over ca75 millioner velgere og dømmer de nord og ned som søppel.

Forresten her er to til som påpeker løgnene media villig kaster seg på.

Goffeng sitt debattinnlegg har noen poenger, men likevel er det ofte ikke feil å lese Trump på verste måte. Uttalelsen mot Liz Cheney er kanskje ment som et spark mot en krigshisser, men hvorfor bruke ordene "nine barrels shooting"? Man bør være klar over at Trump ikke skriver sine egne taler og at det er en grunn for tvetydig språk.
    Danby Choi er en oppmerksomhetssøkende klovn som jeg nesten aldri hører noe særlig fornuftig fra, ei heller her.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.851
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om de som støtter trump her på HFS mener at det var valg fjusk i 2020?

Sist redigert:

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    230
    Hvem/hva er denne Choi fyren egentlig? Har han noe cred/betydning? Er han av noen som helst signifikans?
    Han er stort sett opptatt av alle som føler seg kansellert, og han synes Trump er kul. Trump er jo ikke opptatt av å kansellere folk. Ikke i det hele tatt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    1
    Ja, slik så det ut å "tenke sjæ"l i 1981.
    43 år senere er vi kommet hit:
    Vis vedlegget 1071327

Nå kan det jo hende det bilde må ses i sammenheng, er ikke lett å tenke skjæl når man hele tiden blir fortalt hva man skal mene og mener du noe annet er kanselering nærmere enn debatt.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    230
    En fyr med omtrent klippekort på alle media flater prater om kansellering?
    Ellers for meg er han bare en snørrhoven bleik kopi av Kjetil Rollnes
    Han er glad i å prate om kansellering ja. Det er woke veit du. Like ille som Rollnes har han vel ikke rukket å bli, men er det så mange som er det egentlig?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn