Hva var det med ikke alle du ikke forsto i mitt innlegg? Slå opp alle i ordboka og så tenk over hva det betyr når man setter ikke foran.Du fjernet all tvil ja.
Så når mange eksempelvis gråter for x-antall døde palestinere hver dag, så er det nå bare slik det er for ikke alle kriger må avsluttes for enhver pris.
Du er tom for argumenter ser jeg.Hva var det med ikke alle du ikke forsto i mitt innlegg? Slå opp alle i ordboka og så tenk over hva det betyr når man setter ikke foran.
Poenget er at prisene på dagligvarer har gått i taket der borte. De har priser som er betydelig høyere enn det vi har i Europa.Da er det bare og kjøpe dårligere/billigere kaffe / omtrent samme prisen her.... STØØØØØØØØØØØØRE!!!!!!!!!!!!!!
2,6% faktisk på siste tilgjengelige tall for Q3. Ligger på litt over 3% i 2024. Margin altså, ikke avkastning. De betaler ca 1% i direkteavkastning (utbytte) til aksjonærene i år, noe de neppe tar så tungt siden cap gains (altså kursgevinst) har vært ca 60% hittil i år. Regnskapsposten "cost of goods and services" for WalMart er opp ca 25% fra 2020 til 2024. Siden kaffi var nevnt spesifikt så er prisen på kaffi på verdensmarkedet opp et sted rundt 100% siden før pandemien. En av de jeg pleier å kjøpe har gått fra 129 til 189 pr halvkilo i butikk i Norge.Må du ikke kritisere Wallmart. De har sikkert bare 3% avkastning, det er veldig beskjedent.
Og med 10 til 60% toll i tillegg, blir da kaffen billigere derborte......meg bekjent produserer ikke USA stort med kaffe selv......Poenget er at prisene på dagligvarer har gått i taket der borte. De har priser som er betydelig høyere enn det vi har i Europa.
Dette er en av flere årsaker til Trumps valgseier etter min mening.
Det er veldig stor forskjell på margin og avkastning. Det går an å kjøre en business med lave marginer og superprofitt, dvs langt høyere avkastning enn kapitalkostnaden. Det forutsetter høyt volum, lave faste kostnader og høy omløpshastighet. Walmart, Home Depot, IKEA og en del andre er der.Må du ikke kritisere Wallmart. De har sikkert bare 3% avkastning, det er veldig beskjedent. De ansatte får så lav lønn at de må få matkuponger fra det offentlige for å klare seg. Det kaller jeg å snu hver stein for å holde kostnadene nede!
Jeg spurte deg om hvilke kriger du mener er verdt å fortsette (siden du hevder ikke alle kriger må avsluttes og jeg dro frem palestina som eksempel), da er svaret ditt altså nå Ukraina:Siden det innlegget du siterte var et svar på en post om krigen i Ukraina, klarer du muligens å legge to og to sammen? Dette tipper jeg Ukraina klarer å vurder selv.
Det er bare måte DT kommer til og ville lage fred på som er utfordringen her, han støtter putte, og da vil det si at Ukraina mister territoriet som putte okkuperer nå......(Selv om du plutselig hevder at Ukrainerene selvsagt vet dette best selv, så er det tydelig ikke så farlig om Trump ikke jobber for å avslutte den)
Det tenker mange av velgerne ikke på, de ønsker en radikal forandring. Noe de sannsynligvis får.Og med 10 til 60% toll i tillegg, blir da kaffen billigere derborte......meg bekjent produserer ikke USA stort med kaffe selv......
Det får dem definitivt, og vi ønsker dem lykke til med detDet tenker mange av velgerne ikke på, de ønsker en radikal forandring. Noe de sannsynligvis får.
Er dette et retorisk spørsmål, eller avkrever du meg personlig svar på dette? Innholdet i det jeg postet handlet om farene ved at Trump kan holde igjen bistand fra USA hvis det oppstår en situasjon som truer sikkerheten til andre NATO-land.Hvorfor går både jensemann og tåkefyrsten ut å sier at Nato samarbeidet ble sterkere og bedre under trumps forrige runde som president?
Klart det er begge AP menn og ikke er så ofte i kontakt med fornuften, men lyger de så mye?
Se feks lederartikkel i WSJ jeg siterte over.Da var dette mye dypere ja.
Jeg synes det er merkelig sammenligning og sammenblanding mellom 2 verdenskrig vs Norge, og utfall av ev fredsforhandlinger mellom Russland og Ukrania. Er resultatet gitt?Det er bare måte DT kommer til og ville lage fred på som er utfordringen her, han støtter putte, og da vil det si at Ukraina mister territoriet som putte okkuperer nå......
Det blir som om at Horten skulle ligge under tyskland enda...
Hvem andre enn Putin har hatt som mål å IKKE stoppe krigen i Ukraina?Jeg synes det er merkelig sammenligning og sammenblanding mellom 2 verdenskrig vs Norge, og utfall av ev fredsforhandlinger mellom Russland og Ukrania. Er resultatet gitt?
-Eller er det egen personlig frykt mange legger inn i løsningen de ser for seg mellom eks Russland og Ukrania?
For Nato (Jens Stoltenberg) har offentlig klart å uttale at krigen i Ukrania er for å skaffe seg forhandlingsgrunnlag for fremtidig forhandlinger med Russland.
Merkelig og kanskje skremmende nok så reagerte ikke mange på den utalelsen.
-Kan man anta at noen/mange ikke ser så store problemer med å ha krigen gående? (så lenge livene som går tapt ikke gjelder en selv)
Så om man ser bort fra hatet mange har til Trump som person, er det ikke positivt at han har som mål å få stoppet krigene? Eller går personhatet over alt?
Kinamannen, N-Koreaneren ?Hvem andre enn Putin har hatt som mål å IKKE stoppe krigen i Ukraina?
det er slik at enhver situasjon, gal eller god, gir muligheter. det gjelder å se de og ta tak i deGunnar Stavrum er inne på noe her. Men det forutsetter at Baklengspartiet, AP, SV, Rødt og KrF blir helt ubetydelige.
Donald Trump kan bli en stor fordel for Norge
Nå haster det for Norge å bli EU-medlem og beskytte oss mot tollmurer og handelskrig.www.nettavisen.no
Likevel så skaper det reaksjoner når Trumps sier han skal stoppe krigene?Hvem andre enn Putin har hatt som mål å IKKE stoppe krigen i Ukraina?
Party like it’s 1929 (i Berlin).It's all about the economy:
Går mot kraftig børsoppgang i USA | DN
De amerikanske nøkkelindeksene gjør et hopp i førhandelen. Tesla stiger tosifret.www.dn.no
Velkommen til Trumponomics!
Velkommen til Trumponomics! | Finansredaksjonen
Listen to Velkommen til Trumponomics! from Finansredaksjonen. Hva skjer med rente-, aksje-, valuta- og kryptomarkedene etter Trumps valgseier? Hør Finansredaksjonens ferske episode. Valgkampen som har sugd all oksygen ut av alle andre nyheter de siste månedene, endte med at Donald Trump blir USA...shows.acast.com
Akkurat nå stiger alt på før-handelen: Blant enkeltaksjer stiger Trump Media & Technology Group 30 prosent, mens elbilprodusenten Tesla hopper 13 prosent. Finansaksjer som JPMorgan Chase, Goldman Sachs og Wells Fargo stiger alle rundt åtte prosent.
Nordeas investeringsdirektør Robert Næss:
<snipp>Børsverdiene er historisk høye uten at inntjeningen har økt.
Den enkleste måten å stoppe enhver krig på er at den angrepne part kapitulerer betingelsesløst. Ikke engang forsøker å forsvare seg, bare en telefonsvarer med «vi overgir oss, gjør hva dere vil».Så om man ser bort fra hatet mange har til Trump som person, er det ikke positivt at han har som mål å få stoppet krigene? Eller går personhatet over alt?
Pust med magen - det går over. Om 2 år har Demokratene tatt tilbake Huset ved Kongressvalget i 2026.Party like it’s 1929 (i Berlin).
Dette er stappmørkt.
Du har vel aldri opplevd krig? Tenk over det!Men for de fleste nordmenn regnes «krigen» helt frem til 8 mai 1945. Tenk over det.
Blir det kongressvalg i 2026?Pust med magen - det går over. Om 2 år har Demokratene tatt tilbake Huset ved Kongressvalget i 2026.
Du har vel aldri blitt voldtatt av en russer? Tenk over det.Du har vel aldri opplevd krig? Tenk over det!
Nei, men jeg er gammel nok til å ha vokst opp med de som opplevde det. Heltene var ikke Nygaardsvold og hans brukne gevær-politikk, for å si det slik. «Plakaten på veggen» hang på kjøkkenveggen hos HV-folkene.Du har vel aldri opplevd krig? Tenk over det!
Ikke helt. 1932, kanskje. Men gjennom frontruten skimtes allerede Agenda 2025 som kan minne ørlite grann om dette:Men vi har vel allerede fått 1933?
JaBlir det kongressvalg i 2026?
Ja. Representantenes hus: Alle de 435 setene i Representantenes hus (som er den ene kammeret i Kongressen) er på valg hvert andre år. Representanter velges for en periode på to år. Dette betyr at hele Huset er på valg under hvert kongressvalg.Blir det kongressvalg i 2026?
Kanskje ikke så merkelig, ettersom OPPROP-plakater inneholdende frasen "Skutt blir den som...." fantes både her og der i kongeriket i de nevnte 5 år. Dersom noen tror at fred er det samme som å underkaste seg, er det bare å ønske dem lykke til.Den enkleste måten å stoppe enhver krig på er at den angrepne part kapitulerer betingelsesløst. Ikke engang forsøker å forsvare seg, bare en telefonsvarer med «vi overgir oss, gjør hva dere vil».
Krigen i Norge i 1940 ville vært over langt raskere hvis ikke oberst Eriksen hadde beordret ild mot «Blücher», hvis kong Haakon hadde gitt etter for ultimatumet fra det tyske sendebud om å avsette regjeringen, hvis major Holtermann og hans menn (og ene kvinne) ikke hadde bitt seg fast ved Hegra, og hvis ikke general Fleicher og hans multinasjonale styrker hadde påført tyskerne deres første nederlag ved Narvik. Det hele ville vært over på morgenen 9 april, ikke halt ut helt til kapitulasjonen 10 juni.
Men for de fleste nordmenn regnes «krigen» helt frem til 8 mai 1945. Tenk over det.
Du er vel ikke et unntak her inne på sentralen? Forskjell på å oppleve det og høre fortellinger? Har du noen gang jobbet med krigsofre eller traumatiserte stridende?Nei, men jeg er gammel nok til å ha vokst opp med de som opplevde det. Heltene var ikke Nygaardsvold og hans brukne gevær-politikk, for å si det slik. «Plakaten på veggen» hang på kjøkkenveggen hos HV-folkene.
Hvis vi nå er inne på litt lettsindig eller banal forklaring, så er det det aller beste og enkleste for å stoppe en krig; la være å angripe.Den enkleste måten å stoppe enhver krig på er at den angrepne part kapitulerer betingelsesløst. Ikke engang forsøker å forsvare seg, bare en telefonsvarer med «vi overgir oss, gjør hva dere vil».
Krigen i Norge i 1940 ville vært over langt raskere hvis ikke oberst Eriksen hadde beordret ild mot «Blücher», hvis kong Haakon hadde gitt etter for ultimatumet fra det tyske sendebud om å avsette regjeringen, hvis major Holtermann og hans menn (og ene kvinne) ikke hadde bitt seg fast ved Hegra, og hvis ikke general Fleicher og hans multinasjonale styrker hadde påført tyskerne deres første nederlag ved Narvik. Det hele ville vært over på morgenen 9 april, ikke halt ut helt til kapitulasjonen 10 juni.
Men for de fleste nordmenn regnes «krigen» helt frem til 8 mai 1945. Tenk over det.