Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.508
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du fjernet all tvil ja.
    Så når mange eksempelvis gråter for x-antall døde palestinere hver dag, så er det nå bare slik det er for ikke alle kriger må avsluttes for enhver pris.
    Hva var det med ikke alle du ikke forsto i mitt innlegg? Slå opp alle i ordboka og så tenk over hva det betyr når man setter ikke foran.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.034
    Torget vurderinger
    4
    Dansk blikk på saken ifra linkedin

https://www.linkedin.com/in/morten-...ofile:ACoAAABV9BcBm6rbqn2AqRDwZaJHqky4Gfavh84
    Ham her er favorit til at vinde præsident-valget idag. Han får sandsynligvis et komplet flertal med sig i den lovgivende forsamling.

Han er involveret i flere alvorlige retssager, han lyver om hvad som helst og han tror, at man kan bruge desinficeringsmidler til at fjerne corona.

Og han kommer til at udfordre den vestlige alliance - vores sikkerhed.

Hvordan POKKER, kan han være så populær hos vælgerne??? Amerikanske knoldsparkere er det typiske svar - men det fænomenet rækker jo langt ind i det oplyste borgerskab. Jeg har et bud på tre grunde til at fænomenet Trump kan lade sig gøre (og råd til, hvordan vi piller hans grundlag væk ->)

1) WOKE og krænkelsesæraen har gjort vores generelle interpersonelle kommunikation mere forsigtig og forskrækket. Det skaber en øget hunger efter mere uindpakket kommunikation. Gunstigt for Trump-typer (Farage, Bolsonaro osv).
    -> Vi må fastholde retten til at kommunikere åbent og ærligt med risiko for at nogen krænkes.

2) Herhjemme har vi nydt godt af, at USA tog stafetten som vestlig sherif - og betalte for det. Men USA har glemt store dele af egen befolknings udfordringer - og det reagerer vælgerne på. "America first" lyder grimt for os - men det giver masser af mening.
    -> Vi må tage sikkerhedsansvaret på os i højere grad.

3) Vi og medierne elsker at tale negativt om nutidens tilstand. Man elsker at fremstille verden som på deroute. Det stiller oprørspolitikere som Trump gunstigt. Han får nemt ved at overbevise om, at alt er blevet værre.
    -> Vi og medierne skal fremstille et mere reelt billede af verdens udvikling.

Jeg håber, at Trump snubler. Han er en demokrati-svulst.
    Show translation
    Activate to view larger image,
    Image preview

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Hva var det med ikke alle du ikke forsto i mitt innlegg? Slå opp alle i ordboka og så tenk over hva det betyr når man setter ikke foran.
    Du er tom for argumenter ser jeg.
    Hvilke kriger er da i følge deg verdt å fortsette? (siden ikke alle kriger må avsluttes ifølge din ordbruk, så betyr det jo at noen kan fortsette)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.530
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da er det bare og kjøpe dårligere/billigere kaffe / omtrent samme prisen her.... STØØØØØØØØØØØØRE!!!!!!!!!!!!!!
    Poenget er at prisene på dagligvarer har gått i taket der borte. De har priser som er betydelig høyere enn det vi har i Europa.
    Dette er en av flere årsaker til Trumps valgseier etter min mening.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.139
    Må du ikke kritisere Wallmart. De har sikkert bare 3% avkastning, det er veldig beskjedent.
    2,6% faktisk på siste tilgjengelige tall for Q3. Ligger på litt over 3% i 2024. Margin altså, ikke avkastning. De betaler ca 1% i direkteavkastning (utbytte) til aksjonærene i år, noe de neppe tar så tungt siden cap gains (altså kursgevinst) har vært ca 60% hittil i år. Regnskapsposten "cost of goods and services" for WalMart er opp ca 25% fra 2020 til 2024. Siden kaffi var nevnt spesifikt så er prisen på kaffi på verdensmarkedet opp et sted rundt 100% siden før pandemien. En av de jeg pleier å kjøpe har gått fra 129 til 189 pr halvkilo i butikk i Norge.

Nettomarginen til WalMart har ligget rundt 3% de siste 5 årene, altså etter direkte kostnader, avskrivinger, renteutgifter og så burtetter.

Menmen, på dette formumet ble Harris sitt pølsevev om ågerprisingslovgiving sett på som stor tenking for å få bukt med den (i all hovesak tilbakelagte) galopperende prisveksten i USA, det samme ser vi forsåvidt her på berget hvor det er en ganske vanlig oppfatning at forbrukerene blir skrudd av de norske kjedene uten at det er noen empir for den påstanden å snakke om - her som i USA. Prisene har steget betydelig over hele verden siden pandemeien og det er jo litt artig at man tror at forklaringen på det er å finne i innenlandske forhold primært. Som nevnt tidligere henger dette mye igjen i USA - det er vanlig å tro at prisene fortsatt stiger 8-10% selv om de sluttet å gjøre det for lenge siden om man ser på totalen.

Harris har vært svært svak på økonomiområdet, noe som normalt regnes som viktig for amerikanske velgere. Ikke at Trump er noe bedre altså, men Harris har hatt lite til ingen ting å fare med.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.508
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden det innlegget du siterte var et svar på en post om krigen i Ukraina, klarer du muligens å legge to og to sammen? Dette tipper jeg Ukraina klarer å vurder selv.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.357
    Sted
    VestBredden
    Poenget er at prisene på dagligvarer har gått i taket der borte. De har priser som er betydelig høyere enn det vi har i Europa.
    Dette er en av flere årsaker til Trumps valgseier etter min mening.
    Og med 10 til 60% toll i tillegg, blir da kaffen billigere derborte......meg bekjent produserer ikke USA stort med kaffe selv......

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må du ikke kritisere Wallmart. De har sikkert bare 3% avkastning, det er veldig beskjedent. De ansatte får så lav lønn at de må få matkuponger fra det offentlige for å klare seg. Det kaller jeg å snu hver stein for å holde kostnadene nede!
    Det er veldig stor forskjell på margin og avkastning. Det går an å kjøre en business med lave marginer og superprofitt, dvs langt høyere avkastning enn kapitalkostnaden. Det forutsetter høyt volum, lave faste kostnader og høy omløpshastighet. Walmart, Home Depot, IKEA og en del andre er der.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Siden det innlegget du siterte var et svar på en post om krigen i Ukraina, klarer du muligens å legge to og to sammen? Dette tipper jeg Ukraina klarer å vurder selv.
    Jeg spurte deg om hvilke kriger du mener er verdt å fortsette (siden du hevder ikke alle kriger må avsluttes og jeg dro frem palestina som eksempel), da er svaret ditt altså nå Ukraina:

Så ifølge deg er lidelsene til folket i Ukraina sånn det bare er, siden ikke alle kriger må avsluttes?
    (Selv om du plutselig hevder at Ukrainerene selvsagt vet dette best selv, så er det tydelig ikke så farlig om Trump ikke jobber for å avslutte den)
    Skummel tankegang, og lettsindig lefling med menneskeliv.

Min mening er nå at jeg synes det er positivt at noen i alle fall setter seg som mål å stoppe krigene.
    Har ikke vært plagsomt mye av det de siste årene.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.357
    Sted
    VestBredden
    (Selv om du plutselig hevder at Ukrainerene selvsagt vet dette best selv, så er det tydelig ikke så farlig om Trump ikke jobber for å avslutte den)
    Det er bare måte DT kommer til og ville lage fred på som er utfordringen her, han støtter putte, og da vil det si at Ukraina mister territoriet som putte okkuperer nå......

Det blir som om at Horten skulle ligge under tyskland enda...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.530
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og med 10 til 60% toll i tillegg, blir da kaffen billigere derborte......meg bekjent produserer ikke USA stort med kaffe selv......
    Det tenker mange av velgerne ikke på, de ønsker en radikal forandring. Noe de sannsynligvis får.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.340
    Sted
    Smurfeland
    Hvorfor går både jensemann og tåkefyrsten ut å sier at Nato samarbeidet ble sterkere og bedre under trumps forrige runde som president?

Klart det er begge AP menn og ikke er så ofte i kontakt med fornuften, men lyger de så mye?
    Er dette et retorisk spørsmål, eller avkrever du meg personlig svar på dette? Innholdet i det jeg postet handlet om farene ved at Trump kan holde igjen bistand fra USA hvis det oppstår en situasjon som truer sikkerheten til andre NATO-land.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Det er bare måte DT kommer til og ville lage fred på som er utfordringen her, han støtter putte, og da vil det si at Ukraina mister territoriet som putte okkuperer nå......

Det blir som om at Horten skulle ligge under tyskland enda...
    Jeg synes det er merkelig sammenligning og sammenblanding mellom 2 verdenskrig vs Norge, og utfall av ev fredsforhandlinger mellom Russland og Ukrania. Er resultatet gitt?
    -Eller er det egen personlig frykt mange legger inn i løsningen de ser for seg mellom eks Russland og Ukrania?

For Nato (Jens Stoltenberg) har offentlig klart å uttale at krigen i Ukrania er for å skaffe seg forhandlingsgrunnlag for fremtidig forhandlinger med Russland.
    Merkelig og kanskje skremmende nok så reagerte ikke mange på den utalelsen.
    -Kan man anta at noen/mange ikke ser så store problemer med å ha krigen gående? (så lenge livene som går tapt ikke gjelder en selv)

Så om man ser bort fra hatet mange har til Trump som person, er det ikke positivt at han har som mål å få stoppet krigene? Eller går personhatet over alt?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.973
    Sted
    Liten by
    Jeg synes det er merkelig sammenligning og sammenblanding mellom 2 verdenskrig vs Norge, og utfall av ev fredsforhandlinger mellom Russland og Ukrania. Er resultatet gitt?
    -Eller er det egen personlig frykt mange legger inn i løsningen de ser for seg mellom eks Russland og Ukrania?

For Nato (Jens Stoltenberg) har offentlig klart å uttale at krigen i Ukrania er for å skaffe seg forhandlingsgrunnlag for fremtidig forhandlinger med Russland.
    Merkelig og kanskje skremmende nok så reagerte ikke mange på den utalelsen.
    -Kan man anta at noen/mange ikke ser så store problemer med å ha krigen gående? (så lenge livene som går tapt ikke gjelder en selv)

Så om man ser bort fra hatet mange har til Trump som person, er det ikke positivt at han har som mål å få stoppet krigene? Eller går personhatet over alt?
    Hvem andre enn Putin har hatt som mål å IKKE stoppe krigen i Ukraina?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.364
    Sted
    Bergen
    Gunnar Stavrum er inne på noe her. Men det forutsetter at Baklengspartiet, AP, SV, Rødt og KrF blir helt ubetydelige.

det er slik at enhver situasjon, gal eller god, gir muligheter. det gjelder å se de og ta tak i de
    Norge? Not so much

På lik linje med @Asbjørn så tror jeg dette blir bekmørkt mht sikkerhet for Norge. Som kjent har vi en 0 beredskap

Hva alle kjæledeggene til putler her inn mener om saken er egentlig uinteressant. Man må lese P2025 og tænke sjøl.
    Europa og Norges sikkerhetsavhengighet av USA er som narkotika, og avvenning blir lang og dyr. Spørsmålet er ikke om vi skal ta mer heroin og døyve oss helt, spørsmålet er om heroinet har vært innom "israel" for en liten innpakning som gjør at det smeller innabords.
    Og om vi får den lange tiden vi trenger - tviler..

En ting er helt sikkert, Norge har mye olje, gass, fisk + endel annet knask i naturen. Det er rimelig hjernedødt å tro at dette ikke er interessant for de innbilte eneherskerne..

La meg tippe, hvem først:
    - et sted i Baltikum?
    - øt øde skogholt i Finnland?
    - kirka grense jakobselv?
    - en fjord på Svalbard (vel på er jo ikke helt korrekt, men..)?

USA kommer nok ikke løpende på 1. runde.
    Her blir det verdensdeling mellem USA på den ene side og alternativ verdensordenkameratene på den andre siden. Europa er i midten og blir skvisa helt flat til det er intet igjen.. dessverre.
    I neste runde så vil USA, med vanstyret fra trumperne, bli slukt av kineserne som bruker russland som rismarker

Der gikk håpet om det gode pensjonistlivet - Grønland kanskje?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.010
    Torget vurderinger
    2
    Fredsengelen Trump?

As you can see, bombings escalated during Obama’s presidency. 30,743 bombs were dropped in Iraq and Syria during 2016.

Bombings reached their peak during Trump’s presidency. 39,577 bombs were dropped in Iraq and Syria during 2017.

Using this data, the average number of bombs dropped in Iraq and Syria during Obama’spresidency is 8,234 bombs. For Trump, this number is 13,552. This means that the number of bombs dropped under Trump is 164.59% of what was dropped under Obama.

As for Afghanistan, Obama averaged a yearly 3,276. Trump averaged a yearly 5,194. Trump’s presidency saw 158.55% of the bombs that Obama’s presidency saw.

In conclusion, although Obama is more harshly criticized for his bombings, Trump’s presidency has seen far more bombings. Record numbers.

main-qimg-ff45d78505360fb296e49a8ac40445e4.jpeg

Screenshot 2024-11-06 at 14.29.56.png

Baard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    959
    Torget vurderinger
    1
    It's all about the economy:

Velkommen til Trumponomics!

Akkurat nå stiger alt på før-handelen: Blant enkeltaksjer stiger Trump Media & Technology Group 30 prosent, mens elbilprodusenten Tesla hopper 13 prosent. Finansaksjer som JPMorgan Chase, Goldman Sachs og Wells Fargo stiger alle rundt åtte prosent.

Nordeas investeringsdirektør Robert Næss:
    Akkurat nå stiger alt, men når markedet får tenkt på hva alt dette egentlig betyr rent fundamentalt, tror jeg «Trump-traden» vil reverseres. Man skal huske på at det amerikanske aksjemarkedet var høyt priset før dette også. Børsverdiene er historisk høye uten at inntjeningen har økt.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Hvem andre enn Putin har hatt som mål å IKKE stoppe krigen i Ukraina?
    Likevel så skaper det reaksjoner når Trumps sier han skal stoppe krigene?
    Er det tema eller mannen folket kritiserer da tro?

Det er desverre slik at krig er big business for de som leverer våpen.
    USA har jo merkelig nok vært i/startet en krig i så vel alle tiår de siste 80 årene.
    Enorme industrier i USA er basert på krig/krigføring/krigsstøtte, jobb og samfunn holdes igang.
    Om USA skal stoppe alle støtte til krig (egen og andres), så må det finnes erstatninger for denne industrien.
    Trump er sånn sett ikke populær hos de som jobber i krigsindustrien.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    It's all about the economy:

Velkommen til Trumponomics!

Akkurat nå stiger alt på før-handelen: Blant enkeltaksjer stiger Trump Media & Technology Group 30 prosent, mens elbilprodusenten Tesla hopper 13 prosent. Finansaksjer som JPMorgan Chase, Goldman Sachs og Wells Fargo stiger alle rundt åtte prosent.

Nordeas investeringsdirektør Robert Næss:
    <snipp>Børsverdiene er historisk høye uten at inntjeningen har økt.
    Party like it’s 1929 (i Berlin).
    Dette er stappmørkt.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den enkleste måten å stoppe enhver krig på er at den angrepne part kapitulerer betingelsesløst. Ikke engang forsøker å forsvare seg, bare en telefonsvarer med «vi overgir oss, gjør hva dere vil».

Krigen i Norge i 1940 ville vært over langt raskere hvis ikke oberst Eriksen hadde beordret ild mot «Blücher», hvis kong Haakon hadde gitt etter for ultimatumet fra det tyske sendebud om å avsette regjeringen, hvis major Holtermann og hans menn (og ene kvinne) ikke hadde bitt seg fast ved Hegra, og hvis ikke general Fleicher og hans multinasjonale styrker hadde påført tyskerne deres første nederlag ved Narvik. Det hele ville vært over på morgenen 9 april, ikke halt ut helt til kapitulasjonen 10 juni.

Men for de fleste nordmenn regnes «krigen» helt frem til 8 mai 1945. Tenk over det.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.913
    Likheten mellom Orban, Trump, Tate, Peterson etc er at de alle henvender seg til og snakker til en stor gruppe mennesker som i hovedsak har blitt ignorert i noen årtier, slikt tiltrekker, de peker på noe veldig veldig mange føler på. Hva som er deres foretrukne løsning er nok mindre viktig tipper jeg. Derav enorm oppslutning.

Baard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    959
    Torget vurderinger
    1
    Blir det kongressvalg i 2026?
    Ja. Representantenes hus: Alle de 435 setene i Representantenes hus (som er den ene kammeret i Kongressen) er på valg hvert andre år. Representanter velges for en periode på to år. Dette betyr at hele Huset er på valg under hvert kongressvalg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.318
    Den enkleste måten å stoppe enhver krig på er at den angrepne part kapitulerer betingelsesløst. Ikke engang forsøker å forsvare seg, bare en telefonsvarer med «vi overgir oss, gjør hva dere vil».

Krigen i Norge i 1940 ville vært over langt raskere hvis ikke oberst Eriksen hadde beordret ild mot «Blücher», hvis kong Haakon hadde gitt etter for ultimatumet fra det tyske sendebud om å avsette regjeringen, hvis major Holtermann og hans menn (og ene kvinne) ikke hadde bitt seg fast ved Hegra, og hvis ikke general Fleicher og hans multinasjonale styrker hadde påført tyskerne deres første nederlag ved Narvik. Det hele ville vært over på morgenen 9 april, ikke halt ut helt til kapitulasjonen 10 juni.

Men for de fleste nordmenn regnes «krigen» helt frem til 8 mai 1945. Tenk over det.
    Kanskje ikke så merkelig, ettersom OPPROP-plakater inneholdende frasen "Skutt blir den som...." fantes både her og der i kongeriket i de nevnte 5 år. Dersom noen tror at fred er det samme som å underkaste seg, er det bare å ønske dem lykke til.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.403
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, men jeg er gammel nok til å ha vokst opp med de som opplevde det. Heltene var ikke Nygaardsvold og hans brukne gevær-politikk, for å si det slik. «Plakaten på veggen» hang på kjøkkenveggen hos HV-folkene.
    Du er vel ikke et unntak her inne på sentralen? Forskjell på å oppleve det og høre fortellinger? Har du noen gang jobbet med krigsofre eller traumatiserte stridende?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten

Hvis vi nå er inne på litt lettsindig eller banal forklaring, så er det det aller beste og enkleste for å stoppe en krig; la være å angripe. :cool:

Avskrekking med maktmidler er jo sånn sett en kjent taktikk i den tanken om å skremme noen til å la være å angripe/starte krig. Våpenkappløp.
    Konsekvensene ved å starte krig beskrives/oppfattes så alvorlig at man lar være.

Diskusjonen akkurat her står ikke på om noen har rett til å forsvare seg ved angrep, men hvordan få fred.
    Og det er der jeg synes det blir merkelig: For det er null jubel å spore hos folket, når Trump sier han vil stoppe krigene.
    Da spør jeg om det er tema (aka stoppe krigen) eller hat imot Trump som er årsaken til manglende jubel.

For det å definere Trump som dum og idiot, eller sammenligne han med andre som er i negativt lys, gjør kanskje noe med selvfølelsen men svært lite for verden.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.289
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det som er i ferd med å skje i USA likner mye på Gleichschaltung ja.
    DT er en inkontinent aldersdement mann som er det perfekte asset for krefter som vil gleichschalten.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn