Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.191
    Sted
    Liten by
    Talende kommentar fra en amerikaner på nettet: Russia could have been a great nation. Instead they chose Putin. Americans please take note.
    Nå valgte vel strengt tatt ikke det russiske folket putin som diktator? Han manipulerte mye for å komme dit han er nå....men poenget står uansett ja! Er stygt redd det vil bli mye manipulering fra Trump og hans folk. Se bare mot Grønland nå.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.884
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valg og valg fru Blom. Alle har et valg. Noen valg er bare vanskeligere enn andre. På 90 tallet valgte man å sitte stille i stolen og se på at Jeltsin valgte en gjennomkorrupt og brutal tidligere KGB underoffiser med betydelige mindreverdighetskomplekser som sin arvtager.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.742

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.653
    Torget vurderinger
    2
    Ungarn - Pro-Putin
    Slovakia - Pro-Putin
    Østerrike - presidenten har nylig gitt regjeringsoppdraget til en ultrahøyrekandidat som kaller seg Kansler, og som leder et parti stiftet av nazister. Han er pro-Putin.
    Tyskland - AfD med enorm vekst i oppslutning. Partiet er Pro-Putin - og det skal være valg i februar.
    Romania - parkert presidentvalg etter innblanding fra Russland

Merkelige hendelser i forbindelse med kritisk infrastruktur, skip som sleper ankeret over bunnen. Skip med reaktordeksel til en atomdrevet isbryter synker.

USA ønsker å nærmest annektere Grønland, kommer med utspill om å gjeninnta Panama-kanalen og melder at Canada bør bli landets 51. delstat.

Justin Trudeau går av og den som med stor sannsynlighet vil overta i landet er ultra-høyremann som vil ha Remigration. Han gleder seg til å samarbeide med Trump.

Musk angriper Storbritannias politiske ledelse og vil ha et sterkt Reform, mens han forlanger at Keir Starmer og helseminister Jess Phillips må fengsles.

Nå er det ikke spennende tider lenger, nå er det farlige tider.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.191
    Sted
    Liten by
    Burde være null problem! Jeg tipper de fleste tror jorden er flat, alt kan skytes på og at Grønland er grønn. De kommer til å reise frivillig...

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.607
    Du tror tydeligvis at du står like tett på Elon som han står tett på Trump.
    Ditt selvbilde er det åpenbart ikke noe i veien med, selvinnsikt derimot....
    Det er da påfaldende at Meta ikke er så diktatorisk kort tid efter at jeg skrev til ham. De har i den grad ændret politik. Jeg havde fået en længere straf som 2 dage efter blev slettet.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Oslo
    Det er da påfaldende at Meta ikke er så diktatorisk kort tid efter at jeg skrev til ham. De har i den grad ændret politik. Jeg havde fået en længere straf som 2 dage efter blev slettet.
    Som sagt selvinnsikt, du tror virkelig ikke at han bryr seg en tosse med drossel, han har sikkert ikke annet å ta seg til?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.633
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du fatter det stadig ikke. Elon Musk har intet å gjøre med Meta.
    Når synker det inn??
    Eller lyver du bare for å gjøre deg selv interessant??
    Kan hilse å si: Det virker ikke.

Må nokk få regjeringen hernede til å se litt nøyere på uønsket innvandring.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.653
    Torget vurderinger
    2
    Må jo vekke litt beundring over at Elonmusken har tid til så mye sludder. (Statsministerens kontor har kommentert at samtalen mellom Støre og Gates ikke handlet om hva Dale påstår var temaet).

Screenshot 2025-01-07 at 16.27.02.png

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.622
    Sted
    Bergen
    Ungarn - Pro-Putin
    Slovakia - Pro-Putin
    Østerrike - presidenten har nylig gitt regjeringsoppdraget til en ultrahøyrekandidat som kaller seg Kansler, og som leder et parti stiftet av nazister. Han er pro-Putin.
    Tyskland - AfD med enorm vekst i oppslutning. Partiet er Pro-Putin - og det skal være valg i februar.
    Romania - parkert presidentvalg etter innblanding fra Russland

Merkelige hendelser i forbindelse med kritisk infrastruktur, skip som sleper ankeret over bunnen. Skip med reaktordeksel til en atomdrevet isbryter synker.

USA ønsker å nærmest annektere Grønland, kommer med utspill om å gjeninnta Panama-kanalen og melder at Canada bør bli landets 51. delstat.

Justin Trudeau går av og den som med stor sannsynlighet vil overta i landet er ultra-høyremann som vil ha Remigration. Han gleder seg til å samarbeide med Trump.

Musk angriper Storbritannias politiske ledelse og vil ha et sterkt Reform, mens han forlanger at Keir Starmer og helseminister Jess Phillips må fengsles.

Nå er det ikke spennende tider lenger, nå er det farlige tider.
    Det skal være sikkert
    Legg til at det litt politisk uvær på Grønland der oposisjonen ser ut til å ville benytte trump kravet til å forsøke å løsrive seg fra Danmark.
    Omtrent like dumt som da Palestinerne et al ikke ville stemme på Biden, men trump (?) siden Biden så ensporet støttet Israel.

Og de som ikke trur at trump vil bruke sin makt tror jeg må tenke om att.
    Gitt disse høyre tildels ekstreme politikerne som nå går inn i regjeringskontorene i NATO land. Rekk opp handa de som trur at noen av disse vil komme løpet til Øst-Finnmark/Finland/Baltikum, eller Svalbard eller Jan Mayen eller Bjørnøya dersom putin foretar en liten spesial operasjon.
    trump kommer nok dersom ha får det slik han vil. Norge kan kanske tilby Svalbard.
    Danmark er midt i mellom så der er det annet det må forhandles om, men også Danmark er avhengig av det amerikanske militæret dersom de skal ha sikkerhet.

Også legger Meta (fjasebvoka, ++) ned sin faktasjekking, Zuckern hevder faktasjekkere er politisk biased. Tipper de andre SM følger på.
    Så nå vil det bli fritt frem for all høyre ekstrem propaganda+ russiske troll+ kinesiske troll+ nordkoreanske troll+ noen mindre lokale troll.

Snakker om perfekt storm, Goebler blir bare en liten amatør ift. det som nå vil komme.

Sosialdemokratiet er virkelig utfordret, og kanskje samfunnet slik vi har kjent det til nå

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.622
    Sted
    Bergen
    Kanskje vi burde KASTE USA ut av NATO?
    tror dessverre ikke det hjelper NATO så mye.
    Litt kynisk regning, de som foreløpig står igjen er:
    Norden, Polen, UK, Frankrike-en så lenge, Spania - en sålenge. Ikke mye å skryte av, og trekker man fra de to som kan falle ganske så snart så blir det enda verre.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Holmestrand
    tror dessverre ikke det hjelper NATO så mye.
    Litt kynisk regning, de som foreløpig står igjen er:
    Norden, Polen, UK, Frankrike-en så lenge, Spania - en sålenge. Ikke mye å skryte av, og trekker mn fra de to som kan falle ganske så snart så blir det enda verre.
    Mest ment som et hjertesukk.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.243
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    I likhet med Drossel fikk jeg og en venneforespørsel fra en av de minst 20 kontoene på instagram som hevder de er den ekte Elon Musk. Jeg underholdt meg selv en liten stund, med å stille han spørsmål om navnegiving, romfart og bildesign, men slettet kontoen da den ville involvere meg i bitcointrading.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Oslo
    Til tross for forholdene de lever under, undrer på om grønlendere ønsker å bli behandlet slik native americans blir i the great state of USA?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.622
    Sted
    Bergen
    Til tross for forholdene de lever under, undrer på om grønlendere ønsker å bli behandlet slik native americans blir i the great state of USA?
    vet ikke helt hvordan ståa er på Grønland for Grønlendere.
    Men det er vel ganske sikkert at med USA som øverste blir det
    - noen arbeidsplasser på militære installasjoner
    - gruvedrift
    - annet som de amerikanske billionærene kan tjene penger på, sånn i full fart datalagre, vindmøller....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.622
    Sted
    Bergen
    Bittelitt OT, men relevant her også, og fortere en vi kanskje ønsker/aner/tenker/tror. Og jeg er absolutt enig med Bauer.
    Nato-topp om banker og fonds manglende vilje til å investere i forsvar: – Er dere dumme?
    Lederen for Natos militærkomité, admiral Rob Bauer, mener banker og pensjonsfond er «dumme» om de ikke investerer mer i våpenindustri og forsvar.

Nå må finansinstitusjoner heve blikket og tilpasse seg et økt trusselnivå, sier Bauer i et intervju med Financial Times.

Hvis ikke risikerer de å gå glipp av store fortjenester ettersom etterspørselen etter forsvarsmateriell øker dramatisk i kjølvannet av Ukraina-krigen, påpeker han.

Enorme summer

– Hvorfor blir man ikke overbevist av tusenvis av milliarder dollar? Hva har skjedd med forretningsinstinktet? Er dere dumme, sier Bauer, som viser til de enorme summene Nato-landene kommer til å bruke på forsvar de neste tiårene.

– Men det er fortsatt pensjonsfond og banker som sier at det ikke er etisk å investere i forsvarskapabiliteter fordi våpen dreper folk, sier han.

Særlig mindre våpenprodusenter, som er viktige i verdikjeden, har ofte problemer med å få lån til å oppskalere produksjonen.

Sier nei

Blant bankene som sier nei til å finansiere våpenindustrien, er Den europeiske investeringsbanken (EIB), verdens største multilaterale långiver.

Både Europakommisjonen og en håndfull EU-land har nå økt presset på EIB om å endre strategi og regelverk.

Det norske Oljefondet, et av verdens største fond, har investert i enkelte store våpenprodusenter, deriblant tyske Rheinmetall.

Men det er ikke nok, mener flere ledende forskere og økonomer som i fjor tok til orde for at Oljefondet bør bruke langt mer på å sikre våpen til Ukraina.

Oljefondet påpeker overfor NTB at de investerer i henhold til mandatet som Stortinget har bestemt, og et etisk rammeverk som forbyr investeringer i selskaper som produserer våpen eller våpendeler til blant annet biologiske og kjemiske våpen, atomvåpen og klaseammunisjon.

Trump vil ha høyere mål

Bauer varsler også at europeiske Nato-land heretter vil få konkrete bestillinger på forsvarsutstyr og ulike kapabiliteter, som til sammen skal gi et helhetlig forsvar.

Dette vil igjen øke presset på landene som fortsatt ikke har nådd toprosentmålet, det vil si at 2 prosent av et lands bnp skal gå til forsvar, blant dem Spania, Italia og Belgia.

– Vi har i lang tid ikke innfridd våre løfter. Og det som skjer nå, er at USAs nye administrasjon vil si «jeg vil at det skal skje. Jeg vi ha det som er blitt lovet», sier Bauer

Samtidig kan målet bli hevet når Donald Trump inntar Det hvite hus. Trump har uttalt at målet bør være fem prosent, mens mange Nato-land, deriblant Norge, snakker mer om tre prosent.

I fjor kom Norge seg så vidt over toprosentmålet. I juni ble partiene på Stortinget enige om å bruke i alt 1635 milliarder kroner på Forsvaret frem til 2036, en påplussing på over 600 milliarder kroner.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Oslo
    Påfaldende ! Men jeg tror jeg har haft en finger med i spillet. Jeg og andre brugere
    Ja, jeg ser scenen helt klart for meg:
    Musk sperrer øynene opp, han har nettopp lest en melding fra HFS æresmedlem @Drossel om at han har fått karantene fra fjesboka.
    Dette må jeg ta tak i med en gang, tenker han, løfter opp telefonen, sikkert satelitt kobla, og ringer sporenstreks til Zuckerberg,
    " Hi Zuck, just received a message from the honorable @Drossel from HFS and he's been banned from your platform, fix it ASAP, you know my connection with Donald, can be ugly if you don't " Zuckerberg svarer: " EloX (han kjenner Musk's affinitet for bokstaven X) l'm on it, all for you, being the rich and influential genius you are, but a word of advice, don't tell the Don you're smarter than him, he doesn't like to hear that "

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.742
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn