Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Rundt her er det mye østfoldbunad, eller grilldress som det også kalles. Litt usikker på hva det stammer tilbake til.
    At avslappa grilling på campingplassen er eit fint liv?

Akkurat som tactical mall ninjas drøymer om den dagen det bryt ut ei ekte skotveksling på kjøpesenteret, og dei endeleg får utteljing for all preparedness og kan vera dagens helt.

Må seia at eg har meir sans for grilling.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Det var jo ikke sånn i «ville vesten». Det var forbudt å gå med våpen i tettbygd strøk. Skytevåpen skulle leveres når man kom og hentes når man dro fra byen igjen. Bakgrunnen for den berømte shootout ved OK Corral i Tombstone var en gjeng cowboyer som nektet å levere fra seg våpnene og at deputy US marshals Wyatt og Virgil Earp håndhevde våpenforbudet.

Vesten er spinnvilt mye villere nå enn i 1881 mht ukontrollerte våpen.
    Sikkert helt riktig det du skriver. Jeg tok utgangspunkt i kåbbåjfilmene :)

I hvertfall, i typisk Thomas Seltzer-stil, så måtte Seltzer spørre denne fyren som alltid gikk med pistol i bukselinningen, om han ikke var redd for å skyte seg selv i ballene😅

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.476
    Da kan du anse deg selv som heldig. Kvinnefrigjøringen har gjort at et stort antall menn ikke lenger får seg partner eller avkom, hvilket tidligere var et samfunnsgitt mannlig privilegium som fulgte av de tradisjonelle kjønnsrollene. Og dette er definitivt en betydelig trussel ettersom det å forplante seg er et av våre aller mest basale instinkter. Kvinner trenger ikke lenger en forsørger, og homofil frigjøring gjør i enda større grad samliv og familie til et valg og ikke en plikt. Som igjen gjør at mange menn ubønnhørlig vil velges bort fordi de ikke har egenskaper som gjør dem attraktive. Og det er en trussel som gjør at de skaper idealer i predatorer og overgripere som uansett bare tar for seg, slike som Andrew Tate eller Donald Trump.

Og masseinnvandring har på mange måter vært et destabiliserende eksperiment fra dag 1. Vi har fått parallellsamfunn og dype kulturelle motsetninger som følge av en politikk som har blitt temmelig hodeløst trumfet gjennom av en politisk og intellektuell elite som selv har skjermet seg for alle dens negative konsekvenser. Og jeg kan for så vidt sympatisere med tanken om at dette er en moralsk og humanistisk plikt vi i rike og velfungerende samfunn har ovenfor verdens fattigste, og endog forstå de som mener at det er rettferdig retribusjon for århundrer med hvit kolonialisme, men for foreldrene til Ole på Mortensrud som går i en klasse hvor 9 av 10 elever ikke snakker norsk, så har nok slike tanker fint lite å si for problemene i deres hverdag. Og da er det lett for dem å falle for retorikken til de facto rasister, slike som Lysglimt Johansen eller Donald Trump.

Og så har internett gitt samfunnets forsmådde helt nye muligheter til å finne sammen og skape fellesskap, og dyrke frem et verdensbilde hvor samfunnet som har forsmådd dem blir styrt av onde konspirasjoner. Og hvor virkeligheten som den blir formidlet til oss gjennom media, er nøye regissert av hemmelige brorskap. Og hvor de finner mening og selvrespekt i å være blant de få som har gjennomskuet det hele. Og da er det lett å kaste seg på selv de mest outrerte konspirasjonsteorier fra paranoide og borderline schizofrene ledestjerner, slike som Alex Jones eller Donald Trump.

Jeg var selv temmelig langt ute på ytre (alt-)høyre før jeg innså at dette er en selvdestruktiv blindvei. Og selv om fela påstår at det er lett å forstå, så synes jeg egentlig ikke at han har skjønt så mye.
    Joda, jeg er langt fra uvitende eller uforstående til samfunnstrekkene som har ført med seg disse endringer også i politikken, men det er egentlig ikke det jeg adresserer. Det som undrer meg mest oppe i alt dette, er den menneskelige skjørhet som også ser ut til å ha tiltatt, parallelt med nevnte samfunnstrekk. Vi ser ut til å ha fått en kollektivt svakere psyke, samtidig som vi har fått en kollektiv svikt i evnen til å skille skitt fra kanel. Vi lar oss lede av sjarlataner og løgnere, fremfor å faktisk lytte til folk som vet noe om verden. Vi oppsøker splittelse fremfor samhold, vi leter etter feil hos alle andre fremfor en viss selvransakelse, og vi er mer opptatt av å bedrive pekeleken, fremfor å redde verden.

Og jeg lurer på psykologien i menneskesinnet, som driver slike negative psykologiske spiraler.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.355
    Det er da usedvanlig enkelt å forstå "når krybben er tom bites hestene". Så jeg syns ikke det er ugjennomtrengelig komplisert å innse årsakene til uroen vi kan observere i dagens verden, @I_L
    Og samtidig naturligvis slik at vi alle har våre ulike oppfatninger av tingenes iboende egenskaper (eller jævelskaper). Se min signatur.
    Jeg ser din signatur og har ingen illusjoner om at noe av det jeg skriver vil rokke ved din tro på at du har skjønt alt og alle, men jeg har nå et visst erfaringsgrunnlag med det å føle seg på siden av samfunnet så da skriver jeg allikevel.

Jeg deler ikke din elendighetsbeskrivelse av tingenes materielle tilstand. Og jeg er også av den oppfatning at følelsen av utenforskap og å bli sviktet av samfunnet, eller etterlatt av dets utvikling, ikke kan reduseres til et spørsmål om materielle goder eller verdier. For vi mennesker trenger egentlig ikke så fryktelig mye materiell velstand for å ha det bra (min første leilighet på 26m2 er fortsatt den jeg har vært mest glad i). Men noe vi alle trenger er tilhørighet. Og hvis arbeidsmarkedet seiler fra deg så mister du grunnleggende tilhørighet, les: gruvearbeideren i Midtvesten som ikke lenger kan finne jobb. Og det gjør du også hvis teknologien seiler fra deg, les: eldre mennesker som ikke lenger behersker grunnleggende gjøremål som nå utføres via nett og apper. Og det gjør du også hvis mulighetene til å få en partner eller stifte familie seier fra deg, les: menn som ikke er attraktive nok i et fritt/likestilt datingmarked. Og det gjør du også hvis du føler at du blir belært og snakket ned til av en politisk og intellektuell elite som aldri har følt dine utfordringer på kroppen, les: alle som ikke har studert Rosseau eller Voltaire, men allikevel har sine meninger om tingenes tilstand på fora som dette. Og til og med små ting som å bli indirekte fremstilt som en undermåler hvis du ikke spiser økologiske bakevarer personlig overlevert av en berømt fransk konditor på sykkel. Alt som skaper avstand og utenforskap bidrar til strømningene som alt-right livnærer seg på.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.183
    Torget vurderinger
    2
    Og det gjør du også hvis du føler at du blir belært og snakket ned til av en politisk og intellektuell elite som aldri har følt dine utfordringer på kroppen, les: alle som ikke har studert Rosseau eller Voltaire, men allikevel har sine meninger om tingenes tilstand på fora som dette. Og til og med små ting som å bli indirekte fremstilt som en undermåler hvis du ikke spiser økologiske bakevarer personlig overlevert av en berømt fransk konditor på sykkel. Alt som skaper avstand og utenforskap bidrar til strømningene som alt-right livnærer seg på.
    Da har du misforstått min signatur. Slik du også har misforstått noen av "strømningene som alt-right livnærer seg på".

Til statsviternes store forbauselse er "økofascisme" sentralt, derunder også økologisk landbruk, som er tradisjonslandbruket før de store selskapene tok makten. Det vinner gjenklang i alt-right kretser, der man gjerne også er opptatt av å kunne være off-grid og der selvberging og selvoppholdelse ses på som viktige verdier.

However, since the 2010s, a number of individuals and groups have emerged that either self-identify as "ecofascist" or have been labelled as "ecofascist" by academic or journalistic sources.[5] These individuals and groups synthesise radical far-right politics with environmentalism,[6][7] and will typically argue that overpopulation is the primary threat to the environment and that the only solution is a complete halt to immigration or, at their most extreme, genocide against non-White groups and ethnicities.[8] Many far-right political parties have added green politics to their platforms.[9][1][10] Through the 2010s ecofascism has seen increasing support.[11]

Dette er blitt et studieområde innen statsvitenskapen, siden det peker bort fra de opplagte polariseringene man ellers kjenner i politikken: Om du mener X må jeg mene Y. Det syns alt-right er gammeldags, og akkurat økologisk landbruk finner gjenklang i de kretser, som et redskap til sunnere mat, dyrket på egne betingelser, på en måte man har oversikt over og kontroll med. Sterke idealer på den siden.

Så må du gjerne flåse om bakervarer transportert med sykkel, men det er skivebom.

Faktisk har det økologiske landbruket røtter tilbake til 1930-tallet, som et element i datidens høyrepolitikk. (Det var en grunn til at Hamsuns Markens Grøde var så populær i de kretser).

Derfor ble det oppstandelse da White Supremacist gårdbrukere dukket opp på et bondens marked i USA, men de har selvsagt også rett til å få solgt sine sunne og gode matvarer, dyrket i økologisk sertifisert matjord.

This past summer, controversy erupted over white supremacist vendors at the farmers’ market in Bloomington, Indiana—a college town tucked in the hilly southern portion of a conservative state. The couple who owns Schooner Creek Farm are members of Identity Evropa, which has recently rebranded itself the American Identity Movement. Anti-fascists protested the stand, a right-wing militia group counterprotested, a protestor was arrested, and the city cancelled the market for two weeks.

For many who care about local, sustainably grown food, white supremacists at the farmers’ market might seem surprising. In the US, the organic farming movement has been associated predominantly with left politics since the counterculture began championing itin the 1960s. But, in fact, such links to the far right are nothing new: the organic farming movement was entangled with fascist and quasi-fascist politics at its origins in Britain and Germany in the 1930s and 40s, as historians have shown.

God gjennomgang her, med referanse og linker tilbake til 1930-tallet orientering i den retningen.

Du må gjerne få forklare meg hva som er elitært i å skulle dyrke maten etter grunnleggende tradisjonsprinsipper, på lag med naturen, uten sprøytemidler og mineralgjødsel, der resultatet er renere vann, sunnere mat og levende matjord.

Jeg fortsetter. For alt-right bevegelsen, som du påstår å ha innsikt i, er nettopp disse gamle jordbruksprinsippene sentrale og viktige. For å sitere fra PDFen jeg nå vedlegger:

While this milieu is highly diverse and internally divided, much of it is animated by strains of reactionary thought which attack liberal democracy, the state, and the 'mongrelizing' amoral forces of global capitalism.

PDF -- https://www.icct.nl/sites/default/files/import/publication/alt-right-ecology_Blair-Taylor_pub.pdf

Det kommer derfor kanskje som en overraskelse for deg at jeg til min overraskelse får kjapt innpass i kretser i landbruket som definitivt ikke deler mitt syn på saker og ting, nettopp fordi jeg forfekter at vi som nasjon bør være selvforsynte, i stand til å dyrke mye av vår egen mat og satse på å få ungdom inn i landbruket.

I USA er f.eks. tilgang til upasteurisert melk blitt et identitetssignal blant nettopp dem du mener ikke vil bli snakket ned til:

Skjermbilde 2024-09-25 kl. 10.45.26.jpg

Og gjett hvorfor? Fordi industrimelken er skit og fordi den produseres på ikke-bærekraftige måter som det er umulig å opprettholde når samfunnskollapsen som alt-right ser for seg inntreffer.

Jeg er overrasket over at du er såpass lite orientert om økologisk landbruk og alt-right, og at du så totalt har misforstått dens holdning til et landbruk på lag med naturen. Du får se om du kan finne et bedre personangrep! :)

Skjermbilde 2024-09-25 kl. 10.40.57.jpg

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.183
    Torget vurderinger
    2
    Spennende tider.
    Mildt sagt. Godwins lov er opphevet, av Godwin. Og det skrives litt om dette i WAPO:

Catherine Rampell of the Washington Post is a left-leaning but very much Beltway consensus political columnist, which means she's a very mixed bag. Which is why her latest column is so notable.
    She begins by explaining Godwin’s Law, underscoring that comparing Trump to Hitler can cause people instantly to close their minds. And then she makes clear:
    Problem is, Donald Trump seems intent on making the Hitler comparison happen.
    She cites the increasingly inflammatory xenophobic lies spewed by Trump and his wannabe-Goering JD Vance, accurately noting:
    It is hard to recall a senator in recent memory who’s done more to endanger the lives of his own constituents than Vance has. I’m not saying he and Trump actually want to start a modern-day pogrom, but if they did, I’m not sure what they’d be doing differently.
    She even debunks the right wing gaslighting that the real danger is Democratic warnings about Republican extremism:
    Vance is correct that words have power. If not wielded responsibly, they can lead to political violence — which, to be clear, I wholeheartedly condemn. But one can denounce political violence and still be clear-eyed about the historical patterns that Trump evokes and, therefore, the need to defeat him soundly at the ballot box.
    And she cites Mike Godwin himself, who last December explicitly stated that his law doesn't apply to Trump, because:
    ...he agrees the Hitler analogy is not just apt but necessary....
    “Those of us who hope to preserve our democratic institutions need to underscore the resemblance before we enter the twilight of American democracy,” Godwin wrote in December.
    And then she brings it home:
    And in fact, neither Godwin nor I is anywhere close to being the first to compare Trump with 20th-century fascists. Both of us were beaten out by Vance himself, who in 2016 referred to Trump as “America’s Hitler.”
    And she closes with Trump's chilling and increasingly open antisemitism, from accusing Jews of voting for the enemy, agreeing that Doug Emhoff is a "crappy Jew," and sending what was a clear signal to his most extreme supporters by putting a target on Jews' backs if he loses the election.
    Not the most eloquent closing argument. But then, as Molly Ivins once quipped, it probably sounded better in the original German.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.786
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser din signatur og har ingen illusjoner om at noe av det jeg skriver vil rokke ved din tro på at du har skjønt alt og alle, men jeg har nå et visst erfaringsgrunnlag med det å føle seg på siden av samfunnet så da skriver jeg allikevel.

Jeg deler ikke din elendighetsbeskrivelse av tingenes materielle tilstand. Og jeg er også av den oppfatning at følelsen av utenforskap og å bli sviktet av samfunnet, eller etterlatt av dets utvikling, ikke kan reduseres til et spørsmål om materielle goder eller verdier. For vi mennesker trenger egentlig ikke så fryktelig mye materiell velstand for å ha det bra (min første leilighet på 26m2 er fortsatt den jeg har vært mest glad i). Men noe vi alle trenger er tilhørighet. Og hvis arbeidsmarkedet seiler fra deg så mister du grunnleggende tilhørighet, les: gruvearbeideren i Midtvesten som ikke lenger kan finne jobb. Og det gjør du også hvis teknologien seiler fra deg, les: eldre mennesker som ikke lenger behersker grunnleggende gjøremål som nå utføres via nett og apper. Og det gjør du også hvis mulighetene til å få en partner eller stifte familie seier fra deg, les: menn som ikke er attraktive nok i et fritt/likestilt datingmarked. Og det gjør du også hvis du føler at du blir belært og snakket ned til av en politisk og intellektuell elite som aldri har følt dine utfordringer på kroppen, les: alle som ikke har studert Rosseau eller Voltaire, men allikevel har sine meninger om tingenes tilstand på fora som dette. Og til og med små ting som å bli indirekte fremstilt som en undermåler hvis du ikke spiser økologiske bakevarer personlig overlevert av en berømt fransk konditor på sykkel. Alt som skaper avstand og utenforskap bidrar til strømningene som alt-right livnærer seg på.
    Du skriver bra og har mange gode poenger. Dine innlegg gir meg ofte god grunn til å reflektere over egne holdninger.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.355
    Du må gjerne få forklare meg hva som er elitært i å skulle dyrke maten etter grunnleggende tradisjonsprinsipper, på lag med naturen, uten sprøytemidler og mineralgjødsel, der resultatet er renere vann, sunnere mat og levende matjord.
    Ingen verdens ting, men praktisk talt ethvert budskap kan bli elitistisk og fremmedgjørende hvis legges frem på riktig (eller feil, alt ettersom man ser det) vis. Det handler om presentasjon og ikke om innhold, noe en f.d. markedsfører burde vite. Ellers kjøper jeg ikke at økofascisme er en veldig betydelig faktor i Trumpismens vekst og fremmarsj, så for meg fremstår dette som et forsøk på avsporing av det jeg tar opp, altså faktorene og især de psykologiske, som ligger bak denne.

For alt-right bevegelsen, som du påstår å ha innsikt i, er nettopp disse gamle jordbruksprinsippene sentrale og viktige.
    Jeg har aldri påstått at jeg har noen spesiell innsikt i alt-right-bevegelsen, og jeg har aldri deltatt i noen organisasjon eller noe parti i den retning. Men jeg skrev at jeg har erfaring med utenforskap og mistro til de etablerte samfunnsstrukturene, og hva jeg mener ligger bak at mange (spesielt menn) i internettets tidsalder søker seg dit.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.123
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde hjulpet stort om folk kunne la være å injisere politikk i absolutt alt som skjer.

Vi er snart der at det å gå til tannlegen gjør deg til en woke-femiklump som bør henges ved daggry.

Men ikke si det til noen, vil ikke ha skylda for å ha starta nok en polariserende merkelapp-greie.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549
    Once upon a time in America.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Var litt sånn 50% "pro Trump" før han vant, også utelukkende pga den presumptive underholdningverdien, men det ble fort mye mer enn nok "underholdning". Denne gangen er ikke det et tema, etter å ha kikket gjennom Project 2025. Det hadde vært veldig kjekt å kunne drite tynt i hva som skjer med USA, men en skal være bra tett i nøtta for ikke å skjønne hvor mye ethvert sivilisert land har å tape i november.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sandefjord
    Ved mistanke om kriminell aktivitet eller mistanke om kriminelt forsett, så har ordensmakten vide fullmakter mtp innsyn.
    What if:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Ingen verdens ting, men praktisk talt ethvert budskap kan bli elitistisk og fremmedgjørende hvis legges frem på riktig (eller feil, alt ettersom man ser det) vis. Det handler om presentasjon og ikke om innhold, noe en f.d. markedsfører burde vite. Ellers kjøper jeg ikke at økofascisme er en veldig betydelig faktor i Trumpismens vekst og fremmarsj, så for meg fremstår dette som et forsøk på avsporing av det jeg tar opp, altså faktorene og især de psykologiske, som ligger bak denne.
    Lett fascinerende at det mest vesentlige man fikk ut av det er at økologisk melk spesielt eller ditto landbruk generelt faktisk også er en alt-right-greie og ikke bare en økovenstregreie.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lett fascinerende at det mest vesentlige man fikk ut av det er at økologisk melk spesielt eller ditto landbruk generelt faktisk også er en alt-right-greie og ikke bare en økovenstregreie.
    Da jeg bodde i USA var det en del oppstyr om Unabomberen, Ted Kaczynski. Han var så definitivt ikke noen økovenstregreie.
    He called for a revolution to force the collapse of the worldwide technological system,[84] and held a life close to nature, in particular primitivist lifestyles, as an ultimate ideal.[82] Kaczynski's critiques of civilization bore some similarities to anarcho-primitivism, but he rejected and criticized anarcho-primitivist views.[85][86][87]

Kaczynski argued that the erosion of human freedom is a natural product of an industrial society because, in his words, "the system has to regulate human behavior closely in order to function", and that reform of the system is impossible.[88] He said that the system has not yet fully achieved control over all human behavior and is in the midst of a struggle to gain that control. Kaczynski predicted that the system would break down if it cannot achieve significant control, and that it is likely this issue would be decided within the next 40 to 100 years.[88] He stated that the task of those who oppose industrial society is to promote stress within and upon the society and to propagate an anti-technology ideology, one that offers the counter-ideal of nature. Kaczynski added that a revolution would be possible only when industrial society is sufficiently unstable.[88]

A significant portion of the document is dedicated to discussing political leftism as a manifestation of related psychological types, with Kaczynski attributing the prevalence and intensity of leftism in society as both a negative symptom of psychological pressures induced by technological conditions as well as an obstacle to the formation of an effective anti-tech revolution.[88][89] He defined leftists as "mainly socialists, collectivists, 'politically correct' types, feminists, gay and disability activists, animal rights activists and the like".[90] He believed that over-socialization and feelings of inferiority are primary drivers of leftism,[82] and derided it as "one of the most widespread manifestations of the craziness of our world".[90] Kaczynski added that the type of movement he envisioned must be anti-leftist and refrain from collaboration with leftists as, in his view, "leftism is in the long run inconsistent with wild nature, with human freedom and with the elimination of modern technology".[80]

Although Kaczynski and his manifesto has been embraced by ecofascists,[91] he rejected fascism,[92] including those whom he referred to as "the 'ecofascists'", describing ecofascism as "an aberrant branch of leftism".[93][94]In "Ecofascism: An Aberrant Branch of Leftism", he wrote: "The true anti-tech movement rejects every form of racism or ethnocentrism. This has nothing to do with 'tolerance,' 'diversity,' 'pluralism,' 'multiculturalism,' 'equality,' or 'social justice.' The rejection of racism and ethnocentrism is – purely and simply – a cardinal point of strategy."[93] Kaczynski wrote that he considered fascism a "kook ideology" and Nazism as "evil".[92] Kaczynski never tried to align himself with the far-right at any point before or after his arrest.[92] He also criticized conservatives, describing them as "fools who whine about the decay of traditional values, yet... enthusiastically support technological progress and economic growth"—things he argues have led to this decay.[90]

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Da jeg bodde i USA var det en del oppstyr om Unabomberen, Ted Kaczynski. Han var så definitivt ikke noen økovenstregreie.
    Ein annan type eg kom over over då eg prøvde å få oversyn over desse øko-fascistane for ein god del år sidan, var Pentti Linkola; anerkjent biolog og naturvernar, og samtidig talsmann for heilt absurde politiske synspunkt. Ein slags Sauron & svartmetall-utgåve av Arne Næss. Om det er fascisme eller berre misantropi, veit eg ikkje.

Eg trur det @Hardingfele prøver å leggja fram*, er ei litt anna idehistorie - om det biodynamiske jordbruket som dukkar opp i det sinnsvake politiske landskapet i Tyskland på starten av 1900-talet, og fann grobotn både hjå antroposofi-rørsla og i nazist-krinsar, og seinare vert plukka opp på det motkulturelle 1960- og 1970-talet. Det er også, utan å hitla, ein del andre interessante tangeringspunkt mellom antroposofi og nazisme.

Carline Trump peika forsåvidt på ein del av det same i eit bokessay i Klassekampen for nokre veker sidan, då ho fann fram mora sine gamle økologiske kokebøker frå 1970-talet, og reflekterte over at dei som driv med sånt i dag like gjerne kan vera alt-right vaksinemotstandarar som økopopulistiske hippiar.

* ikkje at han treng eksegese, altså.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549
    ⮤ Ein kvar står sjølvsagt fritt til å bruka dei emoji-ane han vil, @Drossel, men det hadde for så vidt vore interessant å vita kvifor du vart sint av innlegget mitt.
    At du tilsyneladende er øko modstander. Hvad er årsagen til det. Er du ligeglad med bæredygtighed? Kunstgødning er ikke ligefrem noget som fremmer folkesundheden såvidt jeg er orienteret. Jeg køber øko når det er muligt og ikke belaster økonomien for voldsomt. 😏🇧🇻

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.127
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Eller han er en af de få som går efter deeskalering af konflikten. USA går ad en farlig sti under Demokraterne som potentielt kan føre til en verdenskrig. Det må være det værste scenarie man kan forestille sig eller ???
    Det gik jo fint sidste gang (lade som ingenting), eller har du glemt det???
    Men du mener selvfølgelig, at når en diktator er stor nok.... eller gal nok, skal man "bare" la ham gøre, som han vil,
    ellers kommer der en 3. verdenskrig??
    At afgive Ukrainsk land til Putin deeskalerer ikke noget som helst. Tvært imod giver det Putin ret i hans antagelse.....
    At han kan gøre som han vi = blod på tanden til at invadere nye områder, siden vesten alligevel er svage kyllinger,
    der ikke tør modsætte sig, netop på grund af hans trusler.
    At du er så dum, at du ikke kan se, hvad Trump har gang i, får stå for din egen, demente regning.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.346
    Eller han er en af de få som går efter deeskalering af konflikten. USA går ad en farlig sti under Demokraterne som potentielt kan føre til en verdenskrig. Det må være det værste scenarie man kan forestille sig eller ???
    Det er vel ingen som tror Trump deeskalerer noe som helst. Fyren bruker jo nesten all sin taletid for å skape konflikter og hat i eget folk.

Og glem ikke at våpeninsdustrien er dem som kaster mest penger på Trumpkampanjen. Dem har nok en agenda langt utenfor noen tusen håndvåpen i eget land.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Trondheim
    Og glem ikke at våpeninsdustrien er dem som kaster mest penger på Trumpkampanjen. Dem har nok en agenda langt utenfor noen tusen håndvåpen i eget land.
    Akkurat det er jo litt rart. Mesteparten av pengene USA gir til Ukraina går jo til våpen. USA gir fra seg våpen som uansett er i ferd med å bli for gamle og bruker pengene til å produsere nye våpen for å erstatte de som de gir bort. Det aller meste av pengene USA gir til Ukraina blir brukt i USA.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn