Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slett ingen dårlig analyse:

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.207
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    usa har vært en oppertunity økonomi i mange år! det Harris fremmet var bare noe fjas. og planene hennes var utydelige. faren hennes var marxist tipper hu var noe av samme ulla. . all the burdens and lets start a oppertunity økonomi. det hørtes vel ikke helt riktig i alles ører. hun var rett og slett for utydelig. og hun var heller ei demokratisk valgt inn av et demokratisk parti. desperasjonen til demokratene resulterte i selvskading noe som er synd.

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    652
    Sted
    Bærum
    Slett ingen dårlig analyse:

Etter mitt syn en altfor enkel analyse. Å ekstrapolere en ekstrem handling fra en enkeltperson til 75 millioner amerikanere blir tullete. Og symptomatisk nok har ekstremister både fra republikanere og demokrater uttrykt støtte til morderen etter denne handlingen.

Om ikke annet reflekterer innlegget problemet i USA, at ingen av sidene ser noen som helst gode poeng fra 'den andre siden' og at det generaliseres noe enormt. Forøvrig er DailyKos en del av den amerikanske polariseringsmaskinen, et mini Fox news for venstresiden.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Handlingen er ikke poenget. Den er en enkelrpersons verk, som du riktig påpeker og sier ingen ting om en trend. Poenget er den begeistrete støtten i sosiale medier.

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    652
    Sted
    Bærum
    Enig og artikkelen hadde absolutt noen poenger. Men rent faktisk kom støtten til morderen fra begge sider, dessverre.
    Det snakkes jo ofte om en 'hestesko-teori', at ytterliggående krefter på høyre og venstre side egentlig er enige om mye. Kanskje det er noe i det ?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Følelsen av å være forrådt av systemet går nok i noen grad på tvers. Men det er en skillelinje mellom de som tror det kanskje kan fikses og de som vil rive der ned.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    1
    Om noe så viser vel dette at polariseringen på grasrotnivå i bunn og grunn er konstruert og lite reell. USA er et klassedelt samfunn som rekrutterer sine topp-politikere utelukkende fra den aller mest formuende delen av samfunnet og der eneste vei opp i systemet går gjennom støtte fra den samme eliten, eller nyadelen/oligarkene, om du vil. Dette gjelder begge partier. Denne slusingen av enkeltpersoner oppover i det politiske systemet skjer mot gjenytelser i form av skatttelettelser og justering av lovverk etter hva som gagner den samme eliten.

Vanlige folk (betent utrykk, hvorfor det mon tro?) er kun stemmekveg og polariseringen/ kulturkrigen er kun et redskap for å trigge velgermassen til å stemme mot sin eget beste. Og avlede folks oppmerksomhet bort fra den enorme forflytningen av makt og penger på stadig færre hender aller øverst.

Det er snart bare formalia som står igjen før man har grepet om det hele.

Reaksjonene på at den CEOen ble skutt var bare litt enkel glede over at et frispark gikk inn etter å ha blitt grisetaklet hele kampen og uansett taper. Klassekampen er ingen spøk og den som setter reglene vinner vel?

Litt uggent for oligarkene er det nok: her har man trent opp Magas og Libs til å hate hverandre og så skyter de en av oss? Til og med en solbrun familiefar med snille øyne? Uggent.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer vel ikke helt? Det er i hvert fall noen som ikke kommer fra "de øvre klasser"? AOC jobbet vel som bartender i New York da hun ble valgt inn. Og det er vel flere eksempler fra begge partier.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    1
    Og hvor høyt opp i partiet kommer AOC? Hun er altfor progressiv til å komme lenger enn kongressen. Hun har fortalt mye om hvordan hun ble valgt og hvordan livet i Washington er. Den åpenlyse forakten fra republikanerne er en ting, den greier hun stort sett å håndtere med sitt kjappe hode og sin skarpe tunge. Verre er det med alle 'moderate' partifeller som vil ha henne kvistet ned.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Trondheim
    Mitch McConnell var vel heller ikke en del av eliten da han ble valgt inn?
    Men jeg er ikke uenig i at det er et problem. Man blir stort sett ikke valgt med mindre man har masse penger tilgjengelig, så det er jo svært begrenset hvem som kan stille til valg. Og de som får posisjoner er jo de som får nok av andre medlemmer til å støtte seg. Da kan man ikke ha for sterke meninger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om noe så viser vel dette at polariseringen på grasrotnivå i bunn og grunn er konstruert og lite reell. USA er et klassedelt samfunn som rekrutterer sine topp-politikere utelukkende fra den aller mest formuende delen av samfunnet og der eneste vei opp i systemet går gjennom støtte fra den samme eliten, eller nyadelen/oligarkene, om du vil. Dette gjelder begge partier. Denne slusingen av enkeltpersoner oppover i det politiske systemet skjer mot gjenytelser i form av skatttelettelser og justering av lovverk etter hva som gagner den samme eliten.

Vanlige folk (betent utrykk, hvorfor det mon tro?) er kun stemmekveg og polariseringen/ kulturkrigen er kun et redskap for å trigge velgermassen til å stemme mot sin eget beste. Og avlede folks oppmerksomhet bort fra den enorme forflytningen av makt og penger på stadig færre hender aller øverst.

Det er snart bare formalia som står igjen før man har grepet om det hele.

Reaksjonene på at den CEOen ble skutt var bare litt enkel glede over at et frispark gikk inn etter å ha blitt grisetaklet hele kampen og uansett taper. Klassekampen er ingen spøk og den som setter reglene vinner vel?

Litt uggent for oligarkene er det nok: her har man trent opp Magas og Libs til å hate hverandre og så skyter de en av oss? Til og med en solbrun familiefar med snille øyne? Uggent.
    Mitch McConnell var vel heller ikke en del av eliten da han ble valgt inn?
    Men jeg er ikke uenig i at det er et problem. Man blir stort sett ikke valgt med mindre man har masse penger tilgjengelig, så det er jo svært begrenset hvem som kan stille til valg. Og de som får posisjoner er jo de som får nok av andre medlemmer til å støtte seg. Da kan man ikke ha for sterke meninger.
    Om de ikke er formuende når de blir valgt, blir de fleste det veldig raskt. Mitch McConnell kommer vel fra en av USAs fattigste stater og er nå iflg det jeg har lest god for en formue i 100 millioners klassen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.394
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer vel ikke helt? Det er i hvert fall noen som ikke kommer fra "de øvre klasser"? AOC jobbet vel som bartender i New York da hun ble valgt inn. Og det er vel flere eksempler fra begge partier.
    Nei. Det er få som vinner uten støtte fra sine partiledelser og det er tungt arbeid å være på kant med partienes politbyråer.

AOC ble blokkert grundig da hun stilte til valg mot en populær Demokratisk koryfé som trodde han var sikret plass. Hun utfordret ham og slo ham, og fikk en masse motstand fra partiledelsen. Hun banket Joseph Crowley.

Nå har hun meldt sitt kandidatur som komitéleder i en av Kongressens komitéer, og hun motarbeides solid av den samme partieliten.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.738
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Demokratenes problem er at de i hovedsak er for business as usual. Trumps vinneroppskrift er at han vil vrake det meste, og da driter mange i hva de får bare det er noe annet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Trondheim
    Nei. Det er få som vinner uten støtte fra sine partiledelser og det er tungt arbeid å være på kant med partienes politbyråer.
    Jeg sier ikke at det er lett, bare at det er mulig. Og man kan ikke nødvendigvis regne med støtte fra egne partifeller.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.185
    Sted
    Oslo
    Jeg sier ikke at det er lett, bare at det er mulig. Og man kan ikke nødvendigvis regne med støtte fra egne partifeller.
    Visepresident kandidaten Tim Walz kom ganske langt opp, selv uten de store midlene bak seg.
    En del jobber seg opp via lokal og delstats politikken.
    Anses du som dyktig og lovende kommer støtten etterhvert

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.536
    Sted
    Holmestrand
    Sant det. I 2001 ble Osama Bin Laden først utpekt til "Person of the Year" av Time Magazine, men det ble litt "too soon" og for mye oppstyr, så de endret det til Rudy Guliani.

Men jeg har ingen illusjoner om at Trump tror det er noe annet enn en anerkjennelse.
    Helt enig.
    IMG_9160.jpeg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.536
    Sted
    Holmestrand
    Nei, det er nok ikke noe absolutt, men jeg tror at @OddJ har et godt poeng.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.836
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei er flere av dere selv om dere er i klart undertall men dere er jo de ‘smarte’ fra Norge og hifisentralen 👍🙏
    Tja, min falske beskjedenhet forbyr meg selvsagt å skrive dette, men jeg har faktisk papir på at jeg er smartere enn ca 98 % av amerikanske college-studenter som søker seg videre til mastergrad og høyere. Og du?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.185
    Sted
    Oslo
    Tja, min falske beskjedenhet forbyr meg selvsagt å skrive dette, men jeg har faktisk papir på at jeg er smartere enn ca 98 % av amerikanske college-studenter som søker seg videre til mastergrad og høyere. Og du?

Men Trump er jo "a very stable genius"

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.691
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager, - men nå kom jeg på historien om mannen som hadde papirer på at han var ved sine fulle fem.... det er det jaggu ikke mange som har... :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn