Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.121
    Noe positivt kan komme ut av trumperns idioti. Europa får nå virkelig presset på seg og får kanskje samlet seg til å lage et eget forsvar
    Så spørs det om det blir i regi av kun EU eller f.eks. EU+Norge+Storbritannia, eller en annen kombo
    For Norge blir dette den første testen
    Kan se for meg at vedlikehold og oppdateringer ++ for de nye jagerflyene kan bli problematisk under trump dersom vi ikke kjøper amerikansk. Og han går som kjent planer om å sitte lenge.
    Så her får politikerne mye morro fremover
    Jeg kan ikke se noe som helst positivt i det faktum at man blir tvunget til å utvikle et krigsmaskineri, fremfor å jobbe for å utvikle verden i en bærekraftig retning for menneskeheten og kloden. Her snur du vel ting litt på hodet, eller?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.121
    Pressen taler omsider tydelig om det som foregår:

Og min respekt for Barth Eide er fortsatt for oppadgående:

Direktøren for Nanseninstituttet, Iver B. Neumann var også tindrende klar på NRK i morges. Han er 65 år nå, og sa rakt ut at det vi ser nå, er like farlig som hendelsene før andre verdenskrig. Han hadde aldri før i sitt liv bekymret seg for verdensfreden, men nå gjør han det.

Og så finner vi fortsatt her og der idioter som popper opp og babler om at Trump jobber for fred. I fart in their general direction.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.391
    Sted
    Sunnmøre
    Pressen taler omsider tydelig om det som foregår:
    Men her er punktet eg ikkje heilt forstår (Morten Strand i Dagbladet).
    Merkantilisten Trump fornekter seg ikke, og Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj leser trolig den amerikanske presidenten riktig når han tilbyr USA sjeldne mineraler i bytte med fortsatt amerikansk støtte.
    Det er vel og bra, men storparten av desse minerala ligg i Donbas, altså russisk-okkupert Ukraina. Det tyder at Trump, med ei rein instrumentell tilnærming, like gjerne kan få dei frå Russland som frå Ukraina.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Oslo
    , du står i køen til høyre.
    Hvilken kø man står i kan man jo finne ut av. Forsøker du å finne ut hva som er sant? Prøver du å se saken fra begge sider? Har du studert forhandlingene? Det er jo der man finner ut hva det handler om. Har du forstått at politikere har en agenda og ikke alltid sier hele sannheten? Har du fortstått at det er en myte at pressen er nøytral? Har Vesten bare gode hensikter? Har det noe med opportunisme å gjøre? At vi skal få fordeler på bekostning av andre? Er "reglene" like for alle? Hva hadde skjedd om det motsatte hadde skjedd? Har du tenkt den tanken?

Grunnen til at de fleste står i høyre kø er at de ikke søker kunnskap, de er flokkdyr fordi det er mye enklere å bare mene det samme som de andre og folk flest tenker mest på seg selv og vil ha fordelene selv.

Det Tulsi Gabbard sa er slik geopolitikk ofte foregår. Men de fleste politikere vil jo ikke innrømme det. USA støtter de landene som støtter deres økonomiske og militære hegemoni. Land som går i mot deres hegemoni forsøker de å svekke. Da er det snakk om å omringe de militært (ved å militært få kontroll over naboland), forøke å skape indre uro som kan føre til regimeskifte og den aller meste brukte strategien er sanksjoner for å svekke dem økonomisk. Stormaktspolitikk er egentlig enkel tankegang.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.121
    Hvilken kø man står i kan man jo finne ut av. Forsøker du å finne ut hva som er sant? Prøver du å se saken fra begge sider? Har du studert forhandlingene? Det er jo der man finner ut hva det handler om. Har du forstått at politikere har en agenda og ikke alltid sier hele sannheten? Har du fortstått at det er en myte at pressen er nøytral? Har Vesten bare gode hensikter? Har det noe med opportunisme å gjøre? At vi skal få fordeler på bekostning av andre? Er "reglene" like for alle? Hva hadde skjedd om det motsatte hadde skjedd? Har du tenkt den tanken?

Grunnen til at de fleste står i høyre kø er at de ikke søker kunnskap, de er flokkdyr fordi det er mye enklere å bare mene det samme som de andre og folk flest tenker mest på seg selv og vil ha fordelene selv.

Det Tulsi Gabbard sa er slik geopolitikk ofte foregår. Men de fleste politikere vil jo ikke innrømme det. USA støtter de landene som støtter deres økonomiske og militære hegemoni. Land som går i mot deres hegemoni forsøker de å svekke. Da er det snakk om å omringe de militært (ved å militært få kontroll over naboland), forøke å skape indre uro som kan føre til regimeskifte og den aller meste brukte strategien er sanksjoner for å svekke dem økonomisk. Stormaktspolitikk er egentlig enkel tankegang.
    Det åpenbare problemet er er nok heller tendensen til å innbille seg at det å legge sammen en del halvsannheter = sannhet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.205
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er vel egentlig at fred for DJT = MAGA, - og til helvete med resten av verden... at dagens verden er et samspill veldig mye større enn for 100 år siden, har han enten ikke forstått, eller bare gir faen, - så lenge MAGA består og han og kompisene kan håve inn....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.746
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og fortsatt er det noen som innbiller seg at trumps «agenda» handler om noe annet enn å gjøre oligarker og korrupte politikere rikere på alle andres bekostning.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Oslo
    Unnskyld for språkbruken på forhånd..Man skal være rimelig blåst for å mene at Trump jobber for fred.
    Jeg tror ikke Trump er for krig i allefall, selv om mye av det han driver med ikke er så fredelig i viere forstand. Men har jo hele tiden sagt at han skulle ende krigen i Ukraina. Og han er jo trolig i ferd med å innfri det løftet. For det er USA som sitter med nøkkelen til å få fred både der og i Palestina. Dessverre er det absurd det Trump sier om Gaza. Trist som f. Men jeg tror faktisk på Trump når han sier at krigen i Ukraina aldri hadde skjedd under hans ledelse. Kanskje naivt, men jeg tror det.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men her er punktet eg ikkje heilt forstår (Morten Strand i Dagbladet).

Det er vel og bra, men storparten av desse minerala ligg i Donbas, altså russisk-okkupert Ukraina. Det tyder at Trump, med ei rein instrumentell tilnærming, like gjerne kan få dei frå Russland som frå Ukraina.
    Russland trenger disse sjeldne mineralene til sin egen industri og vil ikke selge til andre nå som det er et militært rustningskappløp som er satt i gang. Ukraina kan selge/bytte disse til USA mot å få sikkerheten som et NATO medlemskap vil gi.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.987
    Jeg tror ikke Trump er for krig i allefall, selv om mye av det han driver med ikke er så fredelig i viere forstand. Men har jo hele tiden sagt at han skulle ende krigen i Ukraina. Og han er jo trolig i ferd med å innfri det løftet. For det er USA som sitter med nøkkelen til å få fred både der og i Palestina. Dessverre er det absurd det Trump sier om Gaza. Trist som f. Men jeg tror faktisk på Trump når han sier at krigen i Ukraina aldri hadde skjedd under hans ledelse. Kanskje naivt, men jeg tror det.
    Han har skapt veldig mye uro og usikkerhet i verden etter at han startet perioden sin og akkurat det tror jeg han nyter. At folk er redde og usikre og at han er øverst på lista i alle diskusjoner er noe han har ventet på i 4 år. Alle narsissisters drøm.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.391
    Sted
    Sunnmøre
    jeg tror faktisk på Trump når han sier at krigen i Ukraina aldri hadde skjedd under hans ledelse. Kanskje naivt, men jeg tror det.
    Det er jo reint hypotetisk, men kva meiner du med det?

At den russiske invasjonen i 2022 aldri ville skjedd, eller at Ukraina ville lagt ned forsvarskampen etter kort tid?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Oslo
    Det er jo reint hypotetisk, men kva meiner du med det?

At den russiske invasjonen i 2022 aldri ville skjedd, eller at Ukraina ville lagt ned forsvarskampen etter kort tid?
    Russland forhandlet før de invaderte.. og rett etterpå. Kravet var ingen Nato medlemskap. At ikke USA skulle ha militær kontroll over Ukraina. Jeg tror Trump hadde gått med på det og dermed unngått invasjonen. Putin sa at han gikk til krig for å stoppe at Ukraina ble en satelittstat for USA. Dette vet jo Trump. Og det er jo nettopp dette som er det primære når en fred forhåpentlig blir en virkelighet snart. Ingen fremmede styrker i Ukraina, begrenset militær kapasitet og nøytralitet. Og selvfølgelig sikkerhetsgarantier fra begge sider.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Russland forhandlet før de invaderte.. og rett etterpå. Kravet var ingen Nato medlemskap. At ikke USA skulle ha militær kontroll over Ukraina. Jeg tror Trump hadde gått med på det og dermed unngått invasjonen. Putin sa at han gikk til krig for å stoppe at Ukraina ble en satelittstat for USA. Dette vet jo Trump. Og det er jo nettopp dette som er det primære når en fred forhåpentlig blir en virkelighet snart. Ingen fremmede styrker i Ukraina, begrenset militær kapasitet og nøytralitet.
    Hva med satelittstaten Norge da? Skal vi også ha en begrenset militær kapasitet og velge nøytralitet av hensyn til vår store snille nabo i øst ?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bergen
    Diskusjonen på denne tråden med ulike tolkninger og holdninger viser hvor vanskelig det må være å få til noe som helst
    Dessverre har jo verden vært her før

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Oslo
    Hva med satelittstaten Norge da? Skal vi også ha en begrenset militær kapasitet og velge nøytralitet av hensyn til vår store snille nabo i øst ?
    Vi er i Nato. Og dermed forpliktet til å bistå når det eventuelt blir storkrig og i verste fall verdenskrig mot Kina. Og det er neppe Kina som starter den. Det er Vesten som er truet. Opprustningen i Europa og i Østen er av den grunn, ikke krigen i Ukraina. Men Russland kan bli involvert om det blir en ny verdenskrig og da er vi raskt i krig mot dem. Derfor ruster Norge opp.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    Han har jo ymtet frempå om å bruke militær makt for å få slått kloen i Grønland.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    13.258
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg syntes det var sjokkerende før valget og før innsettelsen at voksne, presumtivt oppegående mennesker faktisk festet lit til den oransje seriekriminelle idioten.

At noen fremdeles, her i opplyste Norge, fortsatt tviholder på forestillingen om at Trump representerer noe som helst positivt er forstemmende.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Oslo
    Jeg syntes det var sjokkerende før valget og før innsettelsen at voksne, presumtivt oppegående mennesker faktisk festet lit til den oransje seriekriminelle idioten.

At noen fremdeles, her i opplyste Norge, fortsatt tviholder på forestillingen om at Trump representerer noe som helst positivt er forstemmende.
    Svaret på det får vi jo før eller senere. Han har makt til gjennomføre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.746
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi er i Nato. Og dermed forpliktet til å bistå når det eventuelt blir storkrig og i verste fall verdenskrig mot Kina. Og det er neppe Kina som starter den
    Om jeg forstår deg rett: Den dagen Kina invaderer Taiwan vil du legge skylden på Taiwan for å forsvare seg mot angrepet, og deretter på de som eventuelt forsøker å støtte Taiwan med å forsvare seg, på samme måte som at det er Ukrainas feil at de ikke straks overga seg da muskovia angrep dem?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.746
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fakta finner du i forhandlingene.
    Nå behøver jeg også en slik "wtf"-emoji. Hva i all verden mener du her? Er det trumps og putins gjensidige hyllest av hverandre i telefonsamtalen nylig?

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Oslo
    Nå behøver jeg også en slik "wtf"-emoji. Hva i all verden mener du her? Er det trumps og putins gjensidige hyllest av hverandre i telefonsamtalen nylig?
    Det tror jeg også hadde trengt nå. Forhandlingene før krigen, rett etterpå i Istanbul og en til. Og de som kommer nå. Ganske enkelt...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.715
    Sted
    Oslo
    Nå skal jo Trump og Putin kappe land om Ukraina, og de kommer sikkert fram til "The Art of the Deal"
    Anakronismen om verdensfred og en rettsbasert verdensorden ser "heldigvis" ut til å være over.
    Det naturlige er jo at de sterkeste får det som de vil, og at de svakeste føyer seg pent inntil

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn