Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    "– Alle ønsker fred. En robust og bærekraftig fred. Spørsmålet handler om fasene, sa Macron under møtet med den amerikanske delegasjonen"

Hadde det var sant hadde vi ikke hatt noen krig. Noen gang. Ingen steder. Men folk vil ha makt og fordeler. Alle later som de er de gode og har rett til å gjøre hva de gjør. Folk lyver og manipulerer. Propaganda vinner over forståelse og nyanser. USA, Russland og andre bruker andre land for å fremme sine interesser, og lokal konflikt blir da global kamp. Ingen ville vike – og til slutt smalt det. Den kan avsluttes bare på en måte. Et nøytralt Ukraina. Ingen utenlandsk militærkontroll. Ingen NATO-baser. Ingen russiske baser. Først da kan begge sider akseptere en varig fred.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.512
    Sted
    Oslo
    "– Alle ønsker fred. En robust og bærekraftig fred. Spørsmålet handler om fasene, sa Macron under møtet med den amerikanske delegasjonen"

Hadde det var sant hadde vi ikke hatt noen krig. Noen gang. Ingen steder. Men folk vil ha makt og fordeler. Alle later som de er de gode og har rett til å gjøre hva de gjør. Folk lyver og manipulerer. Propaganda vinner over forståelse og nyanser. USA, Russland og andre bruker andre land for å fremme sine interesser, og lokal konflikt blir da global kamp. Ingen ville vike – og til slutt smalt det. Den kan avsluttes bare på en måte. Et nøytralt Ukraina. Ingen utenlandsk militærkontroll. Ingen NATO-baser. Ingen russiske baser. Først da kan begge sider akseptere en varig fred.
    Om du ikke akkurat har vært savnet, her er du igjen og prediker den "hellige Pax Putin"

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.512
    Sted
    Oslo
    Langt der i fra. Putin er ingen fredsmann, han er en sterk leder som ikke viker for hard maktbruk. Han er jeg sterkt imot som jeg har sagt utallige ganger. Men det er ingen god idé å gå til krig mot han.
    Det du egentlig mener er at det er ingen god idé å forsvare seg når Putin går til krig?
    Meg bekjent har ingen gått til krig mot ham, mens han har kriget gjentatte ganger utenfor sitt land.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    Det du egentlig mener er at det er ingen god idé å forsvare seg når Putin går til krig?
    Selvsagt er det en god idé å forsvare seg. Det skulle bare mangle. Så ser jeg ikke noen poeng med å bare gjenta det samme om og om igjen. Vil ikke folk lytte så vil de ikke. Vil de bare se ett narrativ og utelukke de andre så er det ingenting mer jeg kan bidra med. Alt har blitt sagt. Veien til fred er ikke mer våpen, men det motsatte.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.823
    Sted
    Liten by
    Meg bekjent har ingen gått til krig mot ham, mens han har kriget gjentatte ganger utenfor sitt land.
    Det finnes heller ingen som kjører så mye propaganda ut til verden. Den som ikke har skjønt det har skjønt lite. Denne Antonov ser ikke ut til å ha skjønt det.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    Det finnes heller ingen som kjører så mye propaganda ut til verden. Den som ikke har skjønt det har skjønt lite. Denne Antonov ser ikke ut til å ha skjønt det.
    Alle bruker propaganda. Russland, USA, Norge og Ukraina er alle blant dem. Propagandaen er massiv fra alle kanter. Hater propaganda. Det er svært ødeleggende for fredsarbeid. Og mitt nick er Antoine (fransk), ikke Antonov. Jeg har ingenting med Russland å gjøre. Ikke spre løgner, takk.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.843
    Alle bruker propaganda. Russland, USA, Norge og Ukraina er alle blant dem. Propagandaen er massiv fra alle kanter. Hater propaganda. Det er svært ødeleggende for fredsarbeid. Og mitt nick er Antoine (fransk), ikke Antonov. Jeg har ingenting med Russland å gjøre. Ikke spre løgner, takk.
    Hvorfor benytter du deg av termer som "ingen god idé å angripe Russland" (ref. #36404), når dette ingenlunde har skjedd? Og hva med å tillate frie, uavhengige nasjoner å selv bestemme hvem de ønsker velkommen på besøk eller samarbeide?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    Hvorfor benytter du deg av termer som "ingen god idé å angripe Russland" (ref. #36404), når dette ingenlunde har skjedd? Og hva med å tillate frie, uavhengige nasjoner å selv bestemme hvem de ønsker velkommen på besøk eller samarbeide?
    Hvis du ikke har skjønt at dette er en proxy-war så har du en lang vei å gå for å forstå stormaktspolitikk. Dette startet lenge før 2022. Dette har det blir advart mot i tiår etter tiår. Hadde Russland blandet seg i et naboland til USA på samme måte så kan jeg love deg at amerikanske ledere ikke hadde sagt: "Og hva med å tillate frie, uavhengige nasjoner å selv bestemme hvem de ønsker velkommen på besøk eller samarbeide?" Det jeg mente er at alle burde vite at Putin er i stand til å sette i gang en grusom krig om de blir provosert av Vesten. Og jo, jeg burde har skrevet den setningen bedre forstått.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.843
    Hvis du ikke har skjønt at dette er en proxy-war så har du en lang vei å gå for å forstå stormaktspolitikk. Dette startet lenge før 2022. Dette har det blir advart mot i tiår etter tiår. Hadde Russland blandet seg i et naboland til USA på samme måte så kan jeg love deg at amerikanske ledere ikke hadde sagt: "Og hva med å tillate frie, uavhengige nasjoner å selv bestemme hvem de ønsker velkommen på besøk eller samarbeide?" Det jeg mente er at alle burde vite at Putin er i stand til å sette i gang en grusom krig om de blir provosert av Vesten. Og jo, jeg burde har skrevet den setningen bedre forstått.
    Nja, føler vel at du her uten videre avskriver mine kunnskaper som langt dårligere enn dine egne, og det tror jeg ikke nødvendigvis det er hold for. Det kan finnes valide argumenter som peker i retning av en stedfortrederkrig (proxy war), men det er like enkelt å finne tungtveiende argumenter som avviser dette kategorisk.
    Og uansett om Putin selv blir redd og provosert av at Ukraina ønsker seg vestlig kompaniskap, finnes det svært få valide argumenter om dette, som ikke like gjerne kan benyttes om et hvert land som grenser til Russland. Dermed blir det i grunnen enkelt å innse at det ikke er noen fare i et samarbeide i seg selv, så lenge ingen truer hverandre med å innskrenke naboens frihet. Tygg litt på den.
    Jeg er ellers enig i at USA historisk sett ikke er en tøddel bedre; de ville antakelig oppført seg like rabiat, dersom Mexico innledet samarbeide med Russland. Sånn sett mener også jeg det ville være en veldig dårlig idé å legge en NATO-base i Ukraina, samtidig som jeg mener at Ukraina har eksakt samme rett som Finland, Sverige, Polen osv. til å bli medlem i hvilken klubb de selv måtte ønske.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    691
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg mente er at alle burde vite at Putin er i stand til å sette i gang en grusom krig om de blir provosert av Vesten
    Der var du igjen, ja.
    Det er Russland/Putin som ikke har godtatt at Ukraina er en selvstendig stat. Denne krigen har lite med Vesten/NATO/USA som sådan å gjøre.
    Putler ønsker rett og slett å gjøre om på oppløsningen av Soviet Unionen, og sette seg selv som tsar over Stor-Russland's imperie.

Alle disse unnskyldningene (Nato, vesten, nazi, satanisme osv) er bare nettopp det, unnskyldninger for å gå til krig for å innlemme hele eller deler av Ukraina i Stor-Russland. Og du sier du hater propaganda, men sluker det selv med hud og hår. Ufattelig!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.843
    En stedfortrederkrig innebærer ikke en forsvarskrig, det faller i all hovedsak på sin egen urimelighet. Dersom man ønsker at noen andre fører en krig for seg, ligger det i sakens natur at man ønsker å oppnå svekkelse av en eller annen tredjepart, og man setter dermed i gang en krig for å oppnå akkurat det. Nå er tross alt historien glassklar på hvem som satte i gang selve krigshandlingene, og med dette oppnådde de eksakt det motsatte av de de naturligvis håpte på. Det den aggressive part selv må se, er at det har samlet Vesten, med et par uheldige unntak, hvorav USA dessverre er det ene og viktigste unntaket i så måte.
    At Putin selv har valgt å la seg provosere av at Ukraina ser annerledes på verden enn ham selv, sier i grunn mest om Putin selv. At Putin så selv valgte å gå til et fullskala angrep på en uavhengig ikke-truende nabo, sier også mest om Putin. At dette angrepet i sin tur førte til et nesten samlet Vesten som har ytt Ukraina massiv våpenstøtte, samt økt NATO's styrke, viser vel mest av alt at Putin slett ikke er den glitrende strategen mange mente at han var.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.644
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bortsett fra at Ukraina for egen sikkerhets skyld ønsket(r) seg inn i både NATO oog EU, - hvilke amerikansk "innblanding" foregikk i Ukraina..??
    Forklar gjerne inngående, for det har jeg ikke fått med meg...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.512
    Sted
    Oslo
    Bortsett fra at Ukraina for egen sikkerhets skyld ønsket(r) seg inn i både NATO oog EU, - hvilke amerikansk "innblanding" foregikk i Ukraina..??
    Og at begge disse hypotetiske alternativene i beste/verste fall lå flere 10år fram i tida

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.843
    Jo, det kan jeg si deg: Selveste DJ Trump la et ganske massivt press på Ukrainske myndigheter for å fremskaffe noe kompromitterende skitt på familien Biden. Ikke rart Russland måtte gå til krig, når dette ikke lot seg gjøre. Eller noe sånt....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.644
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det vet jeg, men var det DJT som tipsa Putin om å angripe, som hevn for at han ikke fikk svar om Bidens??
    Ellers hadde jeg jo håpet at Antoine hadde konkretisert påstandene sine....

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    Det er Russland/Putin som ikke har godtatt at Ukraina er en selvstendig stat. Denne krigen har ] lite med Vesten/NATO/USA som sådan å gjøre.
    Putler ønsker rett og slett å gjøre om på oppløsningen av Soviet Unionen, og sette seg selv som tsar over Stor-Russland's imperie.
    Dette er vestens propaganda og er ikke sann.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er vestens propaganda og er ikke sann.
    Hvorfor driver muskovittene på med den historiefortellingen da? Selveste putin skrev et langt essay om akkurat dette for noen år siden. Har Vesten lønnet ham som sin propagandist?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    Så fortell oss uopplyste ignoranter hva som er sant da, og ikke bare denne skyggeboksingen du driver på med...
    Det har jeg gjort mange, mange ganger. Og den finnes i forhandlingene. Det er ikke vanskelig å finne bevis for at jeg har rett. Det du ikke finner bevis for er propagandaen nettopp blitt gjenfortalt her. Progandaens mål er å fraskrive ansvar vesten har og få støtte til krigen. Dette er ikke vanskelig å forstå man bare klarer å se hele bildet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.843
    Det har jeg gjort mange, mange ganger. Og den finnes i forhandlingene. Det er ikke vanskelig å finne bevis for at jeg har rett. Det du ikke finner bevis for er propagandaen nettopp blitt gjenfortalt her. Progandaens mål er å fraskrive ansvar vesten har og få støtte til krigen. Dette er ikke vanskelig å forstå man bare klarer å se hele bildet.
    Apropos hele bildet: Hva tenker du om Budapest-memorandumet? Hvem brøt det, og når skjedde dette difinitivt?

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.512
    Sted
    Oslo
    Apropos hele bildet: Hva tenker du om Budapest-memorandumet? Hvem brøt det, og når skjedde dette difinitivt?
    Eller folkeavstemningen på tidlig 90tall der samtlige 'SAMTLIGE' områder ink. Krim stemte for at Ukraina skulle være et selvstendig land?
    Den Norske Grunnloven paragraf 1:
    "Norge er et fritt selvstendig, udelelig og uavhendelig rike."
    Kjenner ikke i detalj Ukraina's grunnlov, men omtrent alle land har lignende paragrafer

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.019
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Please, folks......
    Ikke be han forklare noe som helst. Samme driten hver gang.
    Forstår ikke, at nyttige idioter, som utelukkende driver med russisk propaganda, ikke får
    skrivesperre på et forum, som er plassert/ligger i et demokratisk land :cry:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.232
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    All oppmerksomhet er ufortjent der i gården, men noen tror jo at han er genuin i det han skriver og forestiller seg i sin grenseløse naivitet at han kan opplyses og omvendes. Og sånn går no dagan, helt uavhengig av at løgnene han lirer av seg nå er de samme løgnene han lirte av seg 20 sider tilbake, 50 sider tilbake, 100 sider tilbake, etc, etc ad nauseam.

Uten trofaste enablers hadde han gått lei forlengst - og det er den største tristessen i det hele.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    men noen tror jo at han er genuin i det han skriver
    Jeg tror absolutt at de som kjenner meg godt vil beskrive meg som genuin ja. Jeg er genuint opptatt av hva som er sant og lar meg ikke vippe av pinnen av drittslenging selv om det hadde vært enklest å holde kjeft. Dessverre er mange låst til det narrative som dominerer mediene og forstår ikke at dette er et narrativ som ikke forteller hele bildet om Vestens opportunistiske intensjoner. Folk flest vil ikke vite det heller. De vil heller ha løgner enn den mer ubehagelige sannheten.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.068
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hørte Sverre Diesen på "Drivkraft" på nrk radio, og han omtalte Donald Trump som kjeltring og dumrian.

Litt umoderne ordvalg, men definitivt presist nok.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.513
    Sted
    Oslo
    Og at folk sier at jeg sprer russisk propaganda er for meg bare helt absurd. Det er så langt fra min personlighet som man kan komme. Jeg ville aldri ha funnet på noe slikt, men uansett hvor noen kommer fra så er sannhet sannhet og løgn er fortsatt løgn uansett hvem som sier det. Alle politiske ledere både lyver og snakker sant når det passer dem.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.100
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.232
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så ofte jeg heier på hedgefond, men her håper jeg snart vasser i penger.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.750
    Jeg tror absolutt at de som kjenner meg godt vil beskrive meg som genuin ja. Jeg er genuint opptatt av hva som er sant og lar meg ikke vippe av pinnen av drittslenging selv om det hadde vært enklest å holde kjeft. Dessverre er mange låst til det narrative som dominerer mediene og forstår ikke at dette er et narrativ som ikke forteller hele bildet om Vestens opportunistiske intensjoner. Folk flest vil ikke vite det heller. De vil heller ha løgner enn den mer ubehagelige sannheten.
    Du fremstår kanskje som kritisk til vestlig presse og opinion, men du fremstår ikke som en sannhetssøker. Der er du milevis unna. Det ser ut som du har gjort deg opp en mening for mange år siden, og den tviholder du på uansett hva du blir servert av beviser. Det er i alle fall mitt inntrykk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn