Hvor mange menneskeliv tror du vil gå tapt om hypotetisk sett Europa klarer å befri all land Russland har annektert? Og hva tror du skjer med alle de sivile russisk talende folkene som bor der?
Antoine; så nå har du funnet det greit å dukke opp igjen etter at du fikk mye motbør her inne og også unnlot å svare på mitt spørsmål fredag kl. 20:50 (post 36447). Du har kanskje et svar nå?
De fleste her mener du tar feil. Jeg foreslår at du gir deg og stikker av, da blir det ikke mer "drittkasting". Slik jeg ser det så er du selv ansvarlig for angrepene mot deg og bør ta ansvar for dette selv. Bare gi deg.
Drittkasting er det de som bedriver drittkasting som står ansvarlig for. Vi er på et forum og jeg har like mye rett til å være i denne tråden som deg. Og det er veldig enkelt. Holde seg til forumreglene, være saklig og ikke spre løgner om folk. Da går det bra. Vi lever tross alt i et demokrati med stor vekt på ytringsfrihet. Det burde du også holde deg til, vil jeg anbefale.
Slik jeg ser det burde det være såre enkelt for Putin å avslutte krigen og reise samme vei han kom. Eller syns du det ville være synd om han måtte backe ut nå når han nesten har vunnet fram med sine meningsløse myrderier?
Slik jeg ser det burde det være såre enkelt for Putin å avslutte krigen og reise samme vei han kom. Eller syns du det ville være synd om han måtte backe ut nå når han nesten har vunnet fram med sine meningsløse myrderier?
Tror du han hører på oss? Nei selvsagt hadde jeg ikke syntes det hadde vært synd. Det hadde var veldig bra. Men helt urealistisk dessverre uten enorme lidelser for svært mange. Vi må forholde oss til virkeligheten. Vi må få avsluttet denne unødvendige blodige krigen nå.
Tror du han hører på oss? Nei selvsagt hadde jeg ikke syntes det hadde vært synd. Det hadde var veldig bra. Men helt urealistisk dessverre. Vi må forholde oss til virkeligheten.
Krigen handler ikke om å ta land, den handler om sikkerhetsarkitektur, USA´s innblanding i 2014 demonstrasjonene, militæroppbygging fra Vesten, kontroll over etterretning, atomkraftverk og beskyttelse av de russisktalende i Ukraina. Russland har ikke hverken ressurser eller nytte av å gå til angrep på andre land. Putin gikk til angrep fordi han ville stoppe Ukraina å bli en satelittstat for USA (hans ord). Og da løy han ikke. Han gikk til krig fordi ukrainerne lot seg bruke militært av USA/Vesten. De oppfattet dette som en sikkerhetstrussel og sett fra deres side så er kanskje det ikke så rart. Men det forsvarer ikke en angrepskrig, men gjør Vesten også ansvarlig for å provosere dem. Alle vestlige ledere ropte i kor "den uprovoserte krigen", nettopp for de de visste den var provosert. Dette kalles propaganda. Og at målet deres var å utvide riket sitt og ta andre land etterpå er også propaganda.
Drittkasting er det de som bedriver drittkasting som står ansvarlig for. Vi er på et forum og jeg har like mye rett til å være i denne tråden som deg. Og det er veldig enkelt. Holde seg til forumreglene, være saklig og ikke spre løgner om folk. Da går det bra. Vi lever tross alt i et demokrati med stor vekt på ytringsfrihet. Det burde du også holde deg til, vil jeg anbefale.
Men si meg ønsker du at drittkastingen fortsetter? Jeg ønsker at den skal slutte, og det gjøre den hvis du gir opp. Hvorfor oppmuntre til drittkastingen ved å fortsette postingen?
Krigen handler ikke om å ta land, den handler om sikkerhetsarkitektur, USA´s innblanding i 2014 demonstrasjonene, militæroppbygging fra Vesten, kontroll over etterretning, atomkraftverk og beskyttelse av de russisktalende i Ukraina. Russland har ikke hverken ressurser eller nytte av å gå til angrep på andre land. Putin gikk til angrep fordi han ville stoppe Ukraina å bli en satelittstat for USA (hans ord). Og da løy han ikke. Han gikk til krig fordi ukrainerne lot seg bruke militært av USA/Vesten. De oppfattet dette som en sikkerhetstrussel og sett fra deres side så er kanskje det ikke så rart. Men det forsvarer ikke en angrepskrig, men gjør Vesten også ansvarlig for å provosere dem. Alle vestlige ledere ropte i kor "den uprovoserte krigen", nettopp for de de visste den var provosert. Dette kalles propaganda. Og at målet deres var å utvide riket sitt og ta andre land etterpå er også propaganda.
Så hvis de hvis de for litt over 3 år siden hadde blitt enige om at Ukraina ikke ble med i NATO så hadde Russland trukket seg ut av Krim og alt hadde vært fred og fordragelighet?
Det er vanskelig å ikke se på det som en bedre løsning enn det som har skjedd, men jeg kan ikke nok om dette til å mene noe...
Dette oppgulpet gidder jeg ikke høre fra deg lenger. Russisk propaganda på repeat. Du er bare en tragisk skikkelse og fortjener ikke annet enn å bli ignorert, som den første her inne.
Nobel Prize-winning economist #JosephStiglitz has strongly criticized #DonaldTrump’s tariff-centered economic strategy, asserting that it lacks a coherent theoretical foundation and is rooted in...
Noe jeg kanskje synes flere burde gjøre mens man stille og rolig ser på at USAs økonomi kollapser og Trump må reversere på stadig flere områder. Det blir vondt, men kortvarig smerte er bedre enn et USA langvarig i MAGA tåken.
Han sier jo rett ut at han ikke har en plan, men at han styrer etter rene innfall og løse opplevelser. Og den typen planløs og kunnskapsløs mangel på styring holder nå hele verdensøkonomien som gissel. Det er utålelig.
Lawyer James Rivera shared video confronting a Homeland Security agent who showed up unexpectedly for what he said was a welfare check on Rivera's client, a ...
Vi kan ikke kjøpe militært utstyr fra et land vi ikke kan stole på.
Hva med å få i gang norske verft?
En gang i tiden så var vi gode til slikt.
Litt sånn GNSI?
Tolv delstater i USA har saksøkt Trump-administrasjonen i handelsretten for å stanse presidentens tollpolitikk, som de mener er ulovlig og skaper kaos. De tolv delstatene utfordrer Trumps påstand om at han kan innføre vilkårlige tollavgifter med utgangspunkt i loven om økonomisk nødrett. Det...
Vi kan ikke kjøpe militært utstyr fra et land vi ikke kan stole på.
Hva med å få i gang norske verft?
En gang i tiden så var vi gode til slikt.
Litt sånn GNSI?
Så hvis de hvis de for litt over 3 år siden hadde blitt enige om at Ukraina ikke ble med i NATO så hadde Russland trukket seg ut av Krim og alt hadde vært fred og fordragelighet?
De hadde neppe trukket seg ut av Krim, men om ikke Vesten hadde militarisert Ukraina og hadde respektert MinskII avtalen med selvstyre for fylkene i øst så ja, da hadde det etter all sansynlighet vært fred. Fordragelighet? Nei, Ukraina har vært et splittet land i veldig lang tid mellom ukrainere og russere som har bodd der i lang tid (nå er det ikke splittet lengre). Og det er viktig å huske på at Krim besto av russere fra før og at Russland i liten grad okkuperte det. De annekterte Krim og fikk frem en folkeavstemning for løsrivelse. Og årsaken til annekteringen var at USA lyktes med å få fjernet den pro-russiske presidenten og fikk inn en pro-vesten kandidat og få kontroll over etterretningen og atomkraftverket. For Russland er Krim en svært viktig militærbase som de ville trygge for vestlig innblanding. USA har lyktes med å få skifte regjeringer i verden godt over 20 ganger etter ww2 og forsøkt mer en 60 ganger? Så dette er velkjent taktikk fra USA.
Til Disqutabels merkelige innlegg: Hvorfor det? De er vel ikke engang på shortlisten. Som artikkelen peker på, synes de franske å være velegnet, gi mye bang for the buck og produsert av en pålitelig og uavhengig europeisk partner med god kjennskap til forholdene i nærområdet som skal forsvares. Det tviler jeg på at Kina har, uansett hva man ellers måtte mene og om de i det hele tatt er i leverandørposisjon, noe jeg også tviler på. Om du er kjent.med Kina som leverandør av større krigsfartøy så opplys oss gjerne.
And yet:
China, on its own, manufactures more than the U.S., Japan, Germany, South Korea, and Italy combined.
Let that sink in.
This isn’t about GDP tricks or services bloated by consulting hours and financial speculation.
This is real output—machines, metals, microchips.
This is manufacturing, and it’s the foundation of any real economy.
China makes the things that matter:
-90% of the world’s rare earth processing, vital for your green tech, EVs, and defense systems.
-80% of global solar panel manufacturing, the so-called future of energy.
-Over 50% of the world's steel and cement, the literal bones of infrastructure.
-Most of the world’s electronics, machinery, textiles, and medical supplies—from iPhones to ventilators.
Meanwhile, the U.S. outsourced its industrial base decades ago for quarterly gains and cheaper stock prices.
It became a country that designs chips but can’t fabricate them. That launches climate initiatives while buying the hardware from abroad. That dominates marketing, but not manufacturing.
What happens when the factory of the world also becomes the largest market, the biggest builder, and the fastest innovator?
You can’t lead a world you no longer produce for
Real power isn’t abstract. It’s not the size of your stock market or your tech valuations.
It’s how many machines you can build. How many materials can you refine? How many supply chains do you own, not just access?
China gets this.
The West, increasingly, does not.
If you want to understand where the 21st century is going,
Stop watching the dollar.
Start watching who’s running the factories.
Når det gjelder militært utstyr, så er det ikke bare smell-for-penga som gjelder.
Politiske spørsmål, og allianser er også viktige.
USA er for øyeblikket ikke til å stole på, og faller derfor utenfor.
Her kan vi ikke bare stole på at ting vil ordne seg.
Vi må styre etter gjeldende virkelighet,
og den er at USAs leder er en komplett, upålitelig idiot som til overmål er i lomma på pUtin.
Og vi væpner oss for å kunne stå i mot pUtin.
Men si meg ønsker du at drittkastingen fortsetter? Jeg ønsker at den skal slutte, og det gjøre den hvis du gir opp. Hvorfor oppmuntre til drittkastingen ved å fortsette postingen?
Det er som sagt de som poster drittkasting og de som troller som kan slutte med det. Det er jo som sagt bare å forholde seg til forumreglene så går det bra.
Det jeg forundrer meg over er at det synes som om folk tror jeg gjør dette fordi jeg vil provosere. Prøv å sette dere inn i samme situasjon. Tror dere det er moro å bli utsatt for dette igjen og igjen? Nei, jeg gjør dette av en enkelt grunn: Fordi jeg vil at folk skal skjønne krigen, forstå hva som ligger bak og resonnerer deretter. Jeg vil at folk skal forstå at Vesten også bruker propaganda og at folk ikke skal la seg lure av dette spillet. Det er årsaken til at jeg ikke bare slutter til tross for all dritten jeg må se. At jeg har rett i det jeg skriver viser seg i all tydelighet når partene forhandler, så fakta er ikke vanskelig å finne. Det finnes ikke bevis på at Russland gikk til krig for å utvidet riket sitt. Kravene fra Russland har vært klare lenge før krigen startet, faktisk helt siden 90-tallet.
Når det gjelder militært utstyr, så er det ikke bare smell-for-penga som gjelder.
Politiske spørsmål, og allianser er også viktige.
USA er for øyeblikket ikke til å stole på, og faller derfor utenfor.
Her kan vi ikke bare stole på at ting vil ordne seg.
Vi må styre etter gjeldende virkelighet,
og den er at USAs leder er en komplett upålitelig idiot som til overmål er i lomma på pUtin.
Og vi væpner oss for å kunne stå i mot pUtin.
Som jo også artikkelen påpeker og som alle burde vite at jeg er hjertens enig i, i tillegg til at de er uegnet for våre behov. Sistnevnte poeng burde for så vidt være tilstrekkelig i seg selv.
Uansett var det amerikanske fregattene ikke egnet for norske forhold som artikkelen påpeker, og Norge ville være uten kontroll på vedlikehold og utvikling.
Det er som sagt de som poster drittkasting og de som troller som kan slutte med det. Det er jo som sagt bare å forholde seg til forumreglene så går det bra.
Det jeg forundrer meg over er at det synes som om folk tror jeg gjør dette fordi jeg vil provosere. Prøv å sette dere inn i samme situasjon. Tror dere det er moro å bli utsatt for dette igjen og igjen? Nei, jeg gjør dette av en enkelt grunn: Fordi jeg vil at folk skal skjønne krigen, forstå hva som ligger bak og resonnerer deretter. Jeg vil at folk skal forstå at Vesten også bruker propaganda og at folk ikke skal la seg lure av dette spillet. Det er årsaken til at jeg ikke bare slutter til tross for all dritten jeg må se. At jeg har rett i det jeg skriver viser seg i all tydelighet når partene forhandler, så fakta er ikke vanskelig å finne. Det finnes ikke bevis på at Russland gikk til krig for å utvidet riket sitt. Kravene fra Russland har vært klare lenge før krigen startet, faktisk helt siden 90-tallet.
Det vi prøver å si er at "vi" mener det er du som ikke forstår krigen.
pUtin startet angrepet på et fredelig naboland i 2014, eller kanskje før det også?
Et land som Russland i avtaleform har lovet aldri å angripe.
Et land som en del av denne avtalen overlot atomvåpen på ukrainsk jord nettopp til Russland, som lovet aldri å angripe...
De har annektert Krim OG østlige provinser.
I 2022 gikk Russland til fulllskalakrig mot Ukraina.
Da blir det litt merkelig å peke fingre mote Zelensky og Ukraina.
pUtin utførte over 2000 angrep etter at han selv erklærte våpenhvile.
pUtin og Russland kan som Hitler ikke stoles på.
En fredsavtale satt i stand av pUtin og tRump er ikke verdt noen verdens ting.
Hvor lenge vil du at denne drittkastingen skal pågå? Hvor mye smerte skal den forårsake før du vedgår at du tok feil på mange områder og slutter med videre posting? Da er problemet løst, men det virker ikke som du forstår historien bak. Hadde du vist litt mer takknemlighet i starten så hadde vi aldri kommet dit vi er i dag. Noe å tenke på for deg..
De fleste her mener du tar feil. Jeg foreslår at du gir deg og stikker av, da blir det ikke mer "drittkasting". Slik jeg ser det så er du selv ansvarlig for angrepene mot deg og bør ta ansvar for dette selv. Bare gi deg.
Ehhh, så drittkastingen stopper hvis han "gir seg" ???
Dette er jo nøyaktig samme retorikk som Putin?! Han skal stoppe med bombekastingen hvis Ukraina "gir seg".
Noterer meg at mange her er villige til å gjøre nøyaktig som Putin for å få det som dem vil
Hvor lenge vil du at denne drittkastingen skal pågå? Hvor mye smerte skal den forårsake før du vedgår at du tok feil på mange områder og slutter med videre posting? Da er problemet løst, men det virker ikke som du forstår historien bak. Hadde du vist litt mer takknemlighet i starten så hadde vi aldri kommet dit vi er i dag. Noe å tenke på for deg..
Beviser på at jeg har rett finner du i alle forhandlinger som har foregått og som foregår. Det er dere som bestemmer hvor lenge drittkastingen skal foregå. Det er ikke jeg som står for den. Jeg vil bare få frem fakta.