Forsterkere Primare vs System Audio/Dynaudio

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Hei.

Noen som har erfaringer med oppsettet;

Primare Pre32
Primare a34.2 x2 som monoblokker
Primare Dac30

System Audio Explorer Master evt Dynaudio Focus 380?

Eller, iallfall elektronikken aleine?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Kjempesett- på Dynaudio. Men, hvorfor ikke gå for ei mindre Contoursøyle istf 380?
 

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Kjempesett- på Dynaudio. Men, hvorfor ikke gå for ei mindre Contoursøyle istf 380?
Hmm,

Vell, har vurdert S3.4, men den blir litt for slank i bunnområdet. Skal det bli contour så må det evt bli S5.4, og da sprenger jeg budsjettet for en stakkarslig student. Kom gjerne med andre forslag, men vil helst holde meg innenfor Dynaudio/SA :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Da håper jeg du har rom stort nok til å vekke dem-men slank bass kan både remedieres og være positivt over tid. Ellers ville jeg vurdert en Focus 220mkII eller samme størrelse- Primare driver dem lettere, og vil derigjennom levere et større lydbilde på dem kontra 380..samt at de små søylene lettere integreres i rommet ditt..Less Is More..
 

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Da håper jeg du har rom stort nok til å vekke dem-men slank bass kan både remedieres og være positivt over tid. Ellers ville jeg vurdert en Focus 220mkII eller samme størrelse- Primare driver dem lettere, og vil derigjennom levere et større lydbilde på dem kontra 380..samt at de små søylene lettere integreres i rommet ditt..Less Is More..
Focus 220 II ? De er vell ikke å få tak i lengre? kanskje jeg burde vurdere vurdere 260 evt 340 da? Ja, du har jo et poeng, Focus380 er jo "litt" store :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Samme str, sa jeg- altså en 260...noe større blir bare kødd- bruk resten av penga til å forbedre elektronikkens arbeidsforhold...padde, kabling, strøm osv..det er lurt å sikre investeringa si..du dobler levetida på utstyret, og får oppleve hva det EGENTLIG kan ved å finpusse den delen.
 

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Hmm, okey. La oss si jeg havner på Focus 260.

Hva vil være det mest pris-effektive å gå for her?

Tenker jo egentlig på Hegel H20 vs 2xa34.2/pre32 eller vs I32.

Dac er forsåvidt allerede bestemt, det er enten Dac30 eller HD25 fra Hegel.
 

ve

Medlem
Ble medlem
18.03.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hvorfor er ikke A32 et alternativ? Og hvorfor er ikke DAC-kortet til Pre30 / I32 et alternativ?

Du kan jo prøve med èn 34.2 først, og heller supplere med èn ekstra om du føler behovet?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.942
Antall liker
4.379
Jeg har meget gode erfaringer både med Primare og SA.
 

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Hvorfor er ikke A32 et alternativ? Og hvorfor er ikke DAC-kortet til Pre30 / I32 et alternativ?

Du kan jo prøve med èn 34.2 først, og heller supplere med èn ekstra om du føler behovet?
Jeg føler at en a32 kan bli litt vell slankt. Jeg har erfaring med at Dynaudio Focus serien er veldig glad i strøm. Jeg har hørt de på en Hegel H200 og synes denne ble litt i det "tynneste" laget. Har dessverre ikke fått hørt i32 fra Primare.

Når det kommer til Dac så vet jeg at Dac30 / hd25 er fenomenalt gode, og DAC kortet som blir integrert i i32/pre32 vil være en kjipere versjon enn selve dac30.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Har du tenkt på Primare, kjører du reint Primare- sier jeg. Hegeler passer i mine ører ikke like bra til Dynaudio- de blir for spisse ift svenskene-og ikke like behagelige å lytte til--
 
Sist redigert:

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Okei. Da tar jeg og bestiller imorgen, Blir enten i32 + mediaboard (budsjett) eller så blir det 2x A34.2 + Dac30. Volumkontroll trenger jeg vell egentlig ikke i og med at jeg kommer til å la pcen være eneste avspillingskilde, så får jeg heller ta stilling til en pre32 til høsten når stipendet kommer.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Klarte ikke å få Dynaudio Excite X 16 til å spille bra på Hegel H 200,der syns jeg faktisk de billige DM 2/6 låter bedre.Men,det snakkes her om langt grommere saker.Når det gjelder Primare blir det ofte fremhevet at de samarbeider tett med System Audio.Har et par gamle SA 1250,og de har spilt bra med alle tre forstekerene jeg har hatt av Primare.I skrivede stund hører jeg musikk fra Primare-settet mitt oppkoblet med et par små Aura 1.Helt ok lyd.

mvh. s,
 

RokyRox

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
38
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har du tenkt på Promare, kjører du reint Primare- sier jeg. Hegeler passer i mine ører ikke like bra til Dynaudio- de blir for spisse ift svenskene-og ikke like behagelige å lytte til--
Tror faktisk ikke du har lyttet til det nye av hegel for det er langt fra spisse i lyden. Jeg har h20 og p20 og focus 160 og det spiller langt fra lyst i lyden. Forrige modeller av hegel spiller spissere en de nye.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Det der er fortsatt subjektivt, Roksan, men tro hva du vil--...jeg gidder iallefall ikke lyve. Om øra mine forteller meg at de er spisse i klangen, vil du ikke klare å overbevise meg om noe annet- jeg følger nemlig de parabolene jeg har fått utdelt av SDO- Skjeggen Der Oppe..hehe..det er en annen sak at jeg også veit hvordan det lille Hegelproblemet skal remedieres:cool: Om Sorehead ønsker assistanse til det istedet, gjør jeg gjerne det..

Sorehead: Et merke du også bør se på til Primare, er PMC!!!! Engelske studiomonitorer som er minst like kule på de svenske sakene som Dynaudio/SA er..
 
Sist redigert:

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Vell, oppsettet mitt nå er i anlegg nr 1 er følgende:

Hegel H300 + Hegel HD25 + System Audio Ranger Master. Kabler: Nordost Frey2 på Høytaler og XLR, og Nordost Heimdal2 på Pwr. samt Ref Jumpers på Ranger Master.

Er ikke HELT fornøyd med denne kombinasjonen, så da tar jeg og bygger et anlegg nr to.

Det tenker jeg blir Primare 2x A34.2 med en Dac30 og Nordost Blue Heaven USB og Frey2 XLR/høytaler kabler + Heimdal Strøm. SKipper Pre-amp trinnet inntil videre i og med at jeg ikke trenger volumkontroll. Den tar jeg rett ifra dataen.

Har ikke hørt noe om PMC, men skal se hva jeg finner. Foreløbig heller jeg nok mot en Focus260 eller Contour s3.4 men tenker jeg går for Focus260 da stuen min ikke er all verdens stor. Er ikke helt overbevist over Hegel på System Audio.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Det der var to saftige systemer, du...men det finnes da muligheter til å kombinere dem over i ETT sett..kan det være interessant? Reference-jumperne er svært gode, nemlig..og gjør MYE bra med SAene dine..Hva med det settet der er du IKKE fornøyd med? Kan jo hende den Primarepakka spiller bedre-det BØR det gjøre- på Rangerne..så kan Hegel være System 2 hos deg... Bruker du strømrens?? Send meg gjerne en PM, så ser vi på det..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Sorehead: Om jeg får være så fri, tror jeg alle dine andre Nordoster enn jumperne er hovedgrunnen til at SA/Hegel ikke spiller helt som det du vil..samt dårlig romintegrering...Hiv over en PM, du..det fins måter å løse dette..
 
Sist redigert:

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Vell, oppsettet mitt nå er i anlegg nr 1 er følgende:

Hegel H300 + Hegel HD25 + System Audio Ranger Master. Kabler: Nordost Frey2 på Høytaler og XLR, og Nordost Heimdal2 på Pwr. samt Ref Jumpers på Ranger Master.

Er ikke HELT fornøyd med denne kombinasjonen, så da tar jeg og bygger et anlegg nr to.

Det tenker jeg blir Primare 2x A34.2 med en Dac30 og Nordost Blue Heaven USB og Frey2 XLR/høytaler kabler + Heimdal Strøm. SKipper Pre-amp trinnet inntil videre i og med at jeg ikke trenger volumkontroll. Den tar jeg rett ifra dataen.

Har ikke hørt noe om PMC, men skal se hva jeg finner. Foreløbig heller jeg nok mot en Focus260 eller Contour s3.4 men tenker jeg går for Focus260 da stuen min ikke er all verdens stor. Er ikke helt overbevist over Hegel på System Audio.
personlig digger jeg Focus 260 med hegel 300 som hadde vært min rigg om ikke nyklekket kid hadde krevd vegghengte HT i stua. Dynaudios litt softe nøytrale klang passer bra med H300 stramme kraftige tilsnitt.

Offtopic: Imponerende studentrigg... Jobber du på Soundgarden, eller bare foretrekker du ting derfra?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Volund: Hva er galt med vegghengte? Hvilke har du?
 

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
Vell, oppsettet mitt nå er i anlegg nr 1 er følgende:

Hegel H300 + Hegel HD25 + System Audio Ranger Master. Kabler: Nordost Frey2 på Høytaler og XLR, og Nordost Heimdal2 på Pwr. samt Ref Jumpers på Ranger Master.

Er ikke HELT fornøyd med denne kombinasjonen, så da tar jeg og bygger et anlegg nr to.

Det tenker jeg blir Primare 2x A34.2 med en Dac30 og Nordost Blue Heaven USB og Frey2 XLR/høytaler kabler + Heimdal Strøm. SKipper Pre-amp trinnet inntil videre i og med at jeg ikke trenger volumkontroll. Den tar jeg rett ifra dataen.

Har ikke hørt noe om PMC, men skal se hva jeg finner. Foreløbig heller jeg nok mot en Focus260 eller Contour s3.4 men tenker jeg går for Focus260 da stuen min ikke er all verdens stor. Er ikke helt overbevist over Hegel på System Audio.
personlig digger jeg Focus 260 med hegel 300 som hadde vært min rigg om ikke nyklekket kid hadde krevd vegghengte HT i stua. Dynaudios litt softe nøytrale klang passer bra med H300 stramme kraftige tilsnitt.

Offtopic: Imponerende studentrigg... Jobber du på Soundgarden, eller bare foretrekker du ting derfra?
Jeg liker nok bare ting derifra, jeg er en av disse litt "eldre" studentene, som har oppsparte midler :) og grei peiling på økonomi.. =)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
BRA! Det kan hende jeg har et par ess i ermet om du ønsker å få Hegelsettet opp og gå på Dynaudio- H300 er nemlig en særs kapabel plugg av en forsterker! Kraftig nok til å drive Contour også, den..det gjelder bare å roe den litt ned. Du bør forresten ta en kikk på Bladelius Thor III Novitas- utrolig nok glemt i meldinga, men slår ut både Hegel og Primare. Har innebygd DAC og RIAA, 2,2 kvA trafo og 185 reelle watt pr side. Jeg skal fortelle mer når du svarer.

Dr. Auditors resept: Se svar i boksen- og mail meg imorra (idag...hehe) Vi tar det derfra!Hint: Ser du har litt på Torget...Bladelius istedet??:cool:
 
Sist redigert:

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Volund: Hva er galt med vegghengte? Hvilke har du?
Synes HT som står litt ut i rommet spiller mer åpent i min stue. Samtidig er ikke gallo strada 2 med 2x suber å forakte heller :). Tåler vegg mye bedre enn annet jeg har vært borti.

Fortsatt litt usikker på om hegel h300 er riktig medisin for dem...
 

sorehead

Medlem
Ble medlem
30.06.2013
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Haugesund
BRA! Det kan hende jeg har et par ess i ermet om du ønsker å få Hegelsettet opp og gå på Dynaudio- H300 er nemlig en særs kapabel plugg av en forsterker! Kraftig nok til å drive Contour også, den..det gjelder bare å roe den litt ned. Du bør forresten ta en kikk på Bladelius Thor III Novitas- utrolig nok glemt i meldinga, men slår ut både Hegel og Primare. Har innebygd DAC og RIAA, 2,2 kvA trafo og 185 reelle watt pr side. Jeg skal fortelle mer når du svarer.

Dr. Auditors resept: Se svar i boksen- og mail meg imorra (idag...hehe) Vi tar det derfra!Hint: Ser du har litt på Torget...Bladelius istedet??:cool:
Hmm, Bladelius Thor III Novitas, hvorfor det? Jeg har landet på Høytalere nå.. Dynaudio Focus 260. Var å hørte på Focus160 for litt siden, og fy flate for en deilig lyd... 260 må jo bare vær bedre? når det kom til elektronikk, fikk jeg en svært god pris på pre32mm + a34.2 x2 ,, men selger spurte meg.. hvorfor ikke gå for en A32 + Pre32mm? hmm... jeg tenkte faktisk å gå for 1 stk Pre32MM + 1stk A34.2 i førsteomgang, da dette vil være et svært budsjetteffektivt anlegg. Samt skal jeg kjøre på med Nordost Red Dawn kabler..

Så om noen er interessert i Frey2 Kabler fra Nordost, XLR og Høytaler, så skrik ut! jeg selger til halv pris :p
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Hvorfor Bladelius? Jo, hør her: Mike Bladelius er mannen bak SAT- som ble solgt til Primare Systems da han begynte å produsere under eget navn.Altså- han har designet Primares kretslayout-.men først tatt ut alt i egne deler. Thor III Novitas er et MONSTER som kan gli inn i hvilket interiør som helst, den har BÅDE varmen fra Primare OG snerten til Hegel- i Bladelius´ UTSØKTE BALANSE. den tåler tilogmed å brukes Nordostkabler på. DACen er i mine ører bedre enn noe Hegel/Primare har- og du har en MEGET god RIAA-del i den. Veier over tjue kilo, ultrakorte signalveier, fullbalansert , med en kanal pr halvperiode- de andre er IKKE det på tross av XLRer. Tåler å drive omtrent ALT, og spiller utrolig bra på Dynaudio, Sonus, AE, PMC..you name it- Denne erstatter ALLE bokser du har i BEGGE anlegg, bortsett fra drev, TV og kilde- den forbedrer dog både total balanse og digitalkilden kraftig...Ta av topplokket, så får du en pekepinn om hvorfor! SELV BRUKER JEG BLADELIUS PÅ SONUS FABER...Elsker SFer, men Primare på dem blir for tamt- det er dog en fin match til Hegel- men, som sagt..jeg har dem på forsterkeri fra..

Bladelius Design Group

..som tas til Norge av..

www.norskaudioteknikk.no

Morten vil fortelle deg mer...han veit ett og annet om kombinasjonen Bladelius/Dynaudio..og er til å stole på. Får du en beskjed derfra, er det noe i den..Blir det for mye med 35 000, koster lillebror Tyr II Novitas 25..og spiller bedre enn både Primare og Hegel på dine valgte høyttalere..såfremt det er en 260, PMC eller Sonus Faber..forsyninga er bare mindre enn på Thor III, og den har en litt enklere småsignaldel..perfekt for Focus 160. Husk en ting til: Større er ikke nødvendigvis bedre...hehe..der er det helller omvendt. Si fra om jeg skal forklare hvorfor..
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Volund: Det er den IKKE! Prøv en Tyr II ( evt Novitas) eller en av de to Thors som ligger på Torget..DA vil de våkne! FORØVRIG ER STRADA URKULE.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Volund: Det er den IKKE! Prøv en Tyr II ( evt Novitas) eller en av de to Thors som ligger på Torget..DA vil de våkne! FORØVRIG ER STRADA URKULE.
Akkurat nå spiller jeg på strada uten subber som jeg venter på, så tør ikke gi dommen over H300 helt ennå. Men er absolutt tilbøyelig til å tro deg :)

synes tyr 2 norge med 35w klasse A virker spennende, eller kanskje rør eller Naim.
 
Topp Bunn