Forsterkere Primare!

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Håper å få litt tips og råd angående kjøp av ny stereo, samt kabler. Har i dag NAD 218 effektforsterker, NAD 116 forforsterker og NAD C542 CD spiller som driver Dali Mentor 8 høytalere.Synest disse fungerer meget bra, men synest det er rom for forbedringer. Hører for det meste på Rock, metall. Vurderer nå sterkt å bytte ut anlegg med Primare A32 effektforsterker, Primare PRE 32 forforsterker og Primare CD32 cd spiller til å drive DaliMentor 8.
kabler eg har fått anbefalt er Nordost Norse 2 Heimdall XLR kabel, Nordost Norse 2 Heimdall 2*2 meter høytalerkabel, Nordost Heimdall2 DIG RCA og Nordost blue heaven power kabler. Noen som har en formening om dette er en god oppgradering og om kabler er et fornuftig valg?

Håper på litt flere tilbakemeldinger på dette innlegget enn det forrige :)
Takker for innspill da dette kan ta de rette valgene.

På forhånd takk.

gradient

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2012
Antall liker
41
Sted
Århus
Du vil få en kraftfuld ven i A32 ;-) Pre 32 skal du næsten overveje med MM30 modul det virker ;-) CD32 skulle også være ok jeg har aldrig lyttet til den..

mit Primare setup består af 2XA32 Pre32MM3 og BD32 samt R32 jeg kan bare sige du får muskler i en A32 og Dalierne vil blive kontrolleret uanset hvordan du spiller..

Kablerne tror jeg du skal passe på med NO er hurtig i lyden men kan desværre også skrige til den lyse side, men kan du få lov at låne den med hjem så kan du prøve det ud

jeg selv er hel vild med Black Magic jeg har de bedste i både signal og HT kabel derfra men de er dyre..

På Højttalerkablerne vil jeg anbefale Kimber TC12 de er hurtig, opløsning er i top også har de twersnit i kobberet så du helt sikret ikke mangler strøm til Bassen

Signal skal du ikke købe kimber andet du går op i meget høj pris.......... men der findes meget andet til rimlig men du må næsten prøve dig frem

lykke til

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Mitt tips är att köp sakerna (glöm inte mm30 kortet) om du skall streama musik.

Fokusera inte på kablar i första hand.
Spela in grejjerna tills du tycker det räcker.
Sedan börjar du laborera med kablar.
Då menar jag att du skall låna hem en kabel. Testa den en vecka.

Sedan lånar du en annan. Tills du hittat det du gillar.

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
MM 30 kortet er med i oppsettet, samt bluetooth da det i noen sammenhenger er greit å kunne streame, men kommer primært til å spille via CD da jeg mener dette gir best lyd.
Får tenke litt mer på kabler, men får få en demo med det oppsettet og se hvordan det låter i morgen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det kan aldri bli feil med det Primare-oppsettet som er valgt. Derimot mener jeg at det blir feil å legge såpass mye i kabler på dette nivået - no offense. Den første flaskehalsen som eventuelt skulle stå lagleg til for hugg, er høyttalerne. Jeg sier "eventuelt" - for dette virker lovende. Som X3MKungen er inne på: Prøv først - og ta deg god tid til å teste ut om dette med kabler har noe for seg hjemme hos deg.

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Jag har satt upp streaming till noen personer som er inbitna hifi nördar de säger alla att det låter bättre med streaming än cd. Vi snakker ikke om og streama mp3 musikk. :)
de kör alla I32, Pre32 og Pre60

Selvklart er det dine örer som avgör vad som er bra og ikke.

Du kommer bli överaskad över hur bra den dac som är i MM30 kortet är.

Lykke till i morgen. Du får gjerne återkoppla med din upplevelse.

M

MusicBear

Gjest
Så smart HiFiHaugland å velge utstyr fra samme produsent, tror ikke alle er godt nok over hva utstyr som ikke passer sammen gjør av lydmessig ugagn.

Kabler på et anlegg du ønsker deg hører man lett forskjell på, men pga. generelt hysteriske priser ville jeg kjøpt dette etter mål hos Dynabel. For øvrig et sted de kaller en spade for en spade.

Skal ikke forsøke å villede deg på andre spor enn Primare. Men, jeg mistenker disse to forsterkerne her (kjørt i bi-wiring) for å være særdeles godt for stålkontroll av høyttalerne dine, kan også være med bedre lydkvalitet og da spesielt i de nedre oktaver (til under prisen av Primare for-/effektforsterker slik du angir):
Integrert forsterker Audio GD Master 10 - Mala Audio
Effektforsterker Audio GD Master 3 - Mala Audio

De som måtte syntes dette er overkill av forsterkereffekt - aldeles UMULIG å få for mye effekt - prøv selv den som tviler.

Som å kjøre med en sprek sekser under panseret, som en åtter gruser med utgangspunkt i feeling av effekt og måten den serverer gjør nettopp det på.

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Hei Ulf!
Tenker det samme når det gjelder kabler, så får gjøre en vurdering etter demo. Får i utgangspunktet veldig bra pris på hele anlegget, så i prinsippet så får eg disse med gratis, så da kan det vel ikke skade. Eneste problemet er at komponentene er så store at jeg må bytte ut stereobenk, så da ryker det en del kroner der også..

XM3Kungen! Høres levendes ut med det du erfarer med streaming, så gleder meg til å få testet dette :)
Skal gi en tilbakemelding etter eg har vært på demo. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hei Ulf!
........

Eneste problemet er at komponentene er så store at jeg må bytte ut stereobenk, så da ryker det en del kroner der også..

........
Det var den eneste grunnen til at det ikke ble noen A32 på meg for en del år siden, da det kunne ha vært akuelt.

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Hei Musicbear!
Har vel alltid ment at komponenter bør være av samme merke og at dette gir best resultat, men om eg har rett i det vet eg jo ikke. :) Er vel mest kablene eg er usikker på, virker kanskje litt overkill som det vart nevnt litt tidligere. Men jeg får høre på demoen i morgen og ta en vurdering, kanskje høre med litt forskjellige typer kabel.
når det gjelder forsterkerene du nevnte så såg jo disse veldig bra ut, så må sjekke disse ut nærmere :)

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Det skjønner eg godt Ulf-B. Blir raske 19K ekstra det, men en flott møbel, så da blir jo helheten veldig bra også. Blir i såfall en Frislev stereobenk, får eg lagt en del av DC'ene i skuffene og får det litt mer ryddig :)

gomslork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Slår et slag for å bruke MM30-kortet til streaming. Etter jeg kjøpte I32 for et år siden, har jeg gått over til å bare streame direkte til forsterkeren fra harddisk.
Ble fortalt om Asset UPnP, og jeg kan ikke anbefale det nok. Super-rask og enkel, med nok muligheter til å konfigurere den akkurat slik du vil ha det. Gikk over til å kjøre det fra en Raspberry PI (vifteløs minimaskin) slik at jeg kan høre musikk selv når pcen er slått av.
Brukte litt tid på å legge inn cd-cover og alt av informasjon, noe som gir opplevelsen det lille ekstra når jeg velger musikk på telefonen.

Få en demo av MM30-kortet samtidig. Hvis du blir komfortabel med å styre alt via telefon/nettbrett, kan det gjøre alt litt enklere i lengden.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
Må det stå i benk? Sett A32 rett på gulvet.
A32 er en jævla bra amp. Stabil er den også. Ikke mye å se på service.
Hilsen meg som fikser Primare i Norge.....

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Slår et slag for å bruke MM30-kortet til streaming. Etter jeg kjøpte I32 for et år siden, har jeg gått over til å bare streame direkte til forsterkeren fra harddisk.
Ble fortalt om Asset UPnP, og jeg kan ikke anbefale det nok. Super-rask og enkel, med nok muligheter til å konfigurere den akkurat slik du vil ha det. Gikk over til å kjøre det fra en Raspberry PI (vifteløs minimaskin) slik at jeg kan høre musikk selv når pcen er slått av.
Brukte litt tid på å legge inn cd-cover og alt av informasjon, noe som gir opplevelsen det lille ekstra når jeg velger musikk på telefonen.

Få en demo av MM30-kortet samtidig. Hvis du blir komfortabel med å styre alt via telefon/nettbrett, kan det gjøre alt litt enklere i lengden.
Gomslork. Hvist du er nyskjerrig så test minimupnp. Den ger ytterligare möjligheter för konfiguration.
Dog krever det litt kundskaper.

Asset er knallbra. Og meget enkel att använda.

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Må ikke stå i benk, men blir veldig mye ryddigere når en får satt alt i stereobenk, og med skuffer så får en gjemt bort cd'er, helt strøkent :) Kunne ha laget noe selv, men blir verre å lage til med skuffer, så god snekker er eg ikke :)
I allefall god lesning at streaming fungerer veldig bra, gleder meg til å få teste dette ut :)

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Jeg har ikke engang cd spiller lengre. Har rippet all min musikk så er det bare bruke appen o vipps er het bare helt fantastiskt :)

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Kommer nok til å forsette med CD, litt av Kosen synest eg, men kommer nok til å bruke streaming etter tilbakemeldingene her :) Har rippet all musikken min, så er stort sett klar for streaming :)
er det greit å sette opp streaming X3MKungen?

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.287
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Primare er vel et produkt flere her inne kan gå godt for.. meg inkludert. :)
Strartet med I21, gikk til pre30/A30.2 og nå endt opp med I32. ;)

Når det kommer til kabling finnes det mye produkter på markedet, og å starte en diskusjon på det er nesten håpløst her inne.
Personlig har jeg funnet et kabelmerke som passer godt til primare og kjappheten kan man ikke klage på da jeg kjører System audio her hjemme.. :)

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Har forstått at Primare er et godt og anerkjent merke, så det lover bra :) Når det gjelder hvilke kabler eg skal satse på så er det et stort???? Men skal sjekke ut tipset ditt X-Cell :) Hva mer heter kablene du bruker X-Cell?

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Hei X3MKungen!

Etter demo er eg heller usikker på hva eg mener. Høytalere som vart brukt på demo var Klipch Referance RF-7 2 og Primare PRE60 og A60 effektforsterker. Det eneste jeg fikk teste ut i mitt egentlige oppsett er høytalerkablene. Det låt jo bra,for all del, men er veldig usikker på hvordan det oppsettet jeg skal ha vil høres ut.... Fikk egentlig ikke så mange svar,møtte mer spørsmål.

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Hei X3MKungen!

Etter demo er eg heller usikker på hva eg mener. Høytalere som vart brukt på demo var Klipch Referance RF-7 2 og Primare PRE60 og A60 effektforsterker. Det eneste jeg fikk teste ut i mitt egentlige oppsett er høytalerkablene. Det låt jo bra,for all del, men er veldig usikker på hvordan det oppsettet jeg skal ha vil høres ut.... Fikk egentlig ikke så mange svar,møtte mer spørsmål.
Ojj.. ja det var jo lit domt att du inte fick lyssna på det du skall köpa ju.
är inte så lätt att gå till ferarri o lyssna på en 358 när man skall köpa en Fiat 500. (Må si att en Fiat 500 er og en meget bra bil da ) så missförstå mig inte

Vad gör vi nå da ?.

gradient

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2012
Antall liker
41
Sted
Århus
Sitter i tenkeboksen, så får se hva eg kommer frem til..
Jeg har spillet på mit setup mere end et år nærmer 2 år så kender det helt ud.. Pre32MM30 2XA32 som det vigtige samt nogle Dipol højttaler som er meget sulten efter strøm..

Jeg prøvede også den Nye Pre 60 ud hjemme den var bedre end min pre32 mere dynamisk det virker som om den har større forstærkning men samtidig så kunne jeg ikke forsvare over for mig selv at købe 60eren alene tror skal 60eren forsvares så skal også mine effekt udskiftes så siger vi 3X60K ja 180.000Nok så meget spiller jeg ikke at jeg invistere så meget PT

Så jeg er oven ud tilfreds med min 32 serie...... og forsætter her da vi jo er i den gode ende og får meget HIFI for pengende " Musik Glade "

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
Hei!

Jeg vurderer A32 vs 2 stk A34.2. Har fra før Primare spa23 og dvd26. Høytalere er SA Explorer Master. Hva vil dere anbefale? Er det "gammel teknologi" i A32 i forhold til A34.2?

gradient

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2012
Antall liker
41
Sted
Århus
Hei alt er jo smag og behag, men jeg valgte ud fra devisen råstyrke og power jeg gik op fra A33.2 til A32 signatur mæsigt var der ikke forskel men kontrol en var der en verden til forskel alt blev så meget frier "headrom"

SA Explorer vil elske en A32 du vil få en oplevelse af at det er en Højttaler som føles dobbelt så stor uden at fylde mere.......du vil få så meget mere krop og kontrol i forhold til din SPA23 men det er også til to forskellig ting den ene surround og A32 til Stereo

Jeg har lyttet til SPA22 med 5 stk SA exact. det var så fed en oplevelse, at jeg begynde at se efter kvalitet og har brugt mange penge siden

forskellen mellem de to højttaler typer er at Explorer behøver du ikke at spille højt for at få denne gode oplevelse men der skal en A32 foran, du vil ikke kunne genkende din Højttaler.......

Hei alt er jo smag og behag, men jeg valgte ud fra devisen råstyrke og power jeg gik op fra A33.2 til A32 signatur mæsigt var der ikke forskel men kontrol en var der en verden til forskel alt blev så meget frier "headrom"

SA Explorer vil elske en A32 du vil få en oplevelse af at det er en Højttaler som føles dobbelt så stor uden at fylde mere.......du vil få så meget mere krop og kontrol i forhold til din SPA23 men det er også til to forskellig ting den ene surround og A32 til Stereo

Jeg har lyttet til SPA22 med 5 stk SA exact. det var så fed en oplevelse, at jeg begynde at se efter kvalitet og har brugt mange penge siden

forskellen mellem de to højttaler typer er at Explorer behøver du ikke at spille højt for at få denne gode oplevelse men der skal en A32 foran, du vil ikke kunne genkende din Højttaler.......

Husk at A32 er meget stor og dybere end standart..... da jeg skulle bære mine 2 op på loftet fik jeg noget højre puls end normal da de jo er på 40 Kg stykket

Sist redigert:

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Kom endelig frem til en beslutning, så Primare vart satt til side og gjekk heller for Electrocompaniet sin AW250R effektforsterker, EC 4.8 forforsterker og ECC- CD spiller, så da er det vel bare til å glede seg til en kan hente og få teste ut :)

HiFiHaugland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2015
Antall liker
42
Sted
Sogn&Fjordane
Kom endelig frem til en beslutning, så Primare vart satt til side og gjekk heller for Electrocompaniet sin AW250R effektforsterker, EC 4.8 forforsterker og ECC-1 CD spiller, så da er det vel bare til å glede seg til en kan hente og få teste ut :)

Topp Bunn