Pris på hi-fi i Norge vs. UK

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Ja, det er det jeg tenker.
Norge er et høykostland har jeg hørt.
Derfor er produktene dyre.
Står i forhold til det vi tjener vil jeg tru....... Uten at jeg er noen expert på området.

En liter bensin er jævelsk dyrt i Norge sier mange, men i forhold til det vi tjener så er det ingenting....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer det er så lite å hente på å handle i utlandet, når ein tenkjer på at ting skal gjerast lovleg, frakt, garanti m.m., at det ofte er lurast å forhandle litt med norske leverandørar i staden for å gjere utanlands-stunt. I Noreg er heller ikkje andre gute-leikar (som kamerautstyr og data) spesielt kostbart når vi ser kva det må betalast i andre land.

I fjor hadde eg køyretur gjennom Europa, og eg noterte for moro skuld prisar på Pentax fotoutstyr og nokre apparat frå Rotel+Pioneer hifi. Eg køyrde gjennom Danmark, Tyskland, Austerrike, Sveits, Lichtenstein, Frankrike, Andorra, Spania og Portugal. Fann ikkje alt alle stadar (det var eigentleg ingen handletur), men mitt generelle inntrykk var at det var toppen 10% å hente på utlandshandel (eitt tilfelle var såpass, og då eit tilbod i Andorra på utstillingsmodell av Rotel).

Å handle med fjernaustleg postordre kan verke ganske rimeleg, då snakkar vi ned i mot halv pris på einskilde ting, men det er mange som har brent seg.
Så...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Tykkjer det er så lite å hente på å handle i utlandet, når ein tenkjer på at ting skal gjerast lovleg, frakt, garanti m.m., at det ofte er lurast å forhandle litt med norske leverandørar i staden for å gjere utanlands-stunt.
Hva som er "lite" må vel den enkelte avgjøre. Selv sparte jeg f.eks. senest forrige uke 1000,- Kr på et produkt som koster 3800,- i Norge. Helt lovlig, selvsagt. Minuset er at jeg ikke har den norske forbrukerkjøpsloven å støtte meg til, men bare har garantien fra produsenten og den utenlandske forhandleren, samt at det kan bli litt mer plunder og heft hvis produktet må tilbake til selgeren. Det er et valg jeg har tatt, et problem jeg takler og som jeg synes besparelsen er verdt.

Skulle jeg liksom bruke 30% ekstra av pengene mine på å støtte norske forhandlere fordi en rapport fra ssb eller noe sier at en gjennomsnittlig nordmann tjener bedre enn en gjennomsnittlig (f.eks.) engelskmann? Jeg tror ikke det. Jeg har ikke mer til overs i slutten av hver måned enn at alle tusenlapper jeg kan spare, tar jeg mot med takk.

Når det er sagt, velger jeg oftest å handle lokalt når jeg har noe igjen for det som forsvarer den ekstra evt. kostnaden. (Service, garanti, hurtighet, enkelhey, et.)

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei.
Det er absolutt kroner å spare.
Jeg kjøpte et par Paradigm Sub 2 subwoofere fra USA (multistrømforsyning 110-240v)En en på plass og en på vei.
Hjem på tunet for under halv pris,alt inkludert.100000kr spart er jo ikke så ille.
Så det lønner seg å kikke litt rundt. 8)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
Hva koster de i Norge? -eller hva tar OHFC for dem?

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
372
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Det er noe som er billigere i Norge enn i England
Neat Ultimatum MF 9 koster ca 102 400 kr i uk. Pris i Norge er ca 97 500 kr

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Sub 2 står ikke i prislisten til OHFC,men modellen under Sub 1 koster 46k.Det er omtrent det jeg får Sub 2 for.
Sub to er mer enn dobbelt så dyr i USA.

Topp Bunn