priser på utstyr/folk er gærne.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
401
Torget vurderinger
10
Har kikket litt på prisene på utstyr som skal selges.
Mange tror visst at det er gull de eier.
Det er en annonse på sentralen der en Micro Seiki arm skal selges for minst 6kkr.Arma ble solgt på Hifi-klubben på 80-tallet for 2000-3000 kr. Vi må huske at dette er en arm som gikk ut av produksjon for mange år siden , og evt.deler må man lage sjøl.
Hadde det vært en SME eller lignende så skjønner jeg.
Kom ned på jorda. stikk fingeren i jorda.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Markedet bestemmer. Er prisen feil får man ikke solgt. En slik pris må være for spesielt interesserte for å si det sånn.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det er min arm ;-)

Uten at jeg trenger å retferdiggjøre dette, så kan jeg komme med en liten "forklaring"!

Som det nevnes, så er det rivende likegyldig hva "den kostet" på 80 tallet.
Faktum er at dette er en arm som i utlandet (hvor vinylmiljøet er mye større) rangeres blant de 5 beste armene. Et pent brukt eksemplar går lett for 7-9K.
Hvis du ser på interessen på armen ser du at det er en del som ser etter en slik arm.
Jeg har allerede en del tilbud, og er heller ikke sikker på at jeg vil selge. Dette pga. at armer i tilsvarende kvalitet, og med tilsvarende prestasjoner er svært dyre.
Antakelig beholder jeg den selv, men som dere skjønner er den så etterspurt at ting kan vurderes/prioriteres.
Det er andre ting i anlegget som jeg ønsker meg også!

Som nevnt! Det er markedet som bestemmer!!

Det kan nevnes, at flere av de som har kommet med fornuftige bud så langt, har hatt armen før, men som var dumme å kvitte seg med den i "CD-bølgen"på slutten av 80 tallet.
De vet hva armen presterer, og ønsker seg den på ny!

Jeg tror nok at det er andre som må "Komme ned på jorda, og stikke fingeren i jorda."   ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bruktpriser er jevnt over alt for lave i Norge, iallefall på nyere brukt. Men det er igjen engang slik markedet har stilt seg inn..

Mvh Vidar P

M

Mulelid

Gjest
Kun faste former som STEIN kan selges uten at man må ta hensyn til alderen! En radio, platespillerarm eller et kassettdeck er "levende" og må alltid ha en sjekk og (kanskje) overhaling etter ca 20 - 30 år. Dette er som regel noe kjøper får i tillegg til kjøpesummen, dessverre. Har kjøpt flere radioer der jeg har måttet fikse masse dill selv, til tross for påstander om ok stand før kjøp. Skal selvsagt ikke skjære alle under samme kam , men enkelte som selger HiFi osv har rett og slett ikke peil på hva som er ok og ok og ok...................... Jo, stikk fingeren i jorda. At noen, les en heldig selger/dum kjøper, får til en så ublu pris behøver ikke være mal for alle andre. Hva koster en tilsvarende arm i dag?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Bruktpriser er jevnt over alt for lave i Norge, iallefall på nyere brukt. Men det er igjen engang slik markedet har stil seg inn..

Mvh Vidar P
Det har også kanskje noe med at det er noe hyppig utskifting av greier, da blir gjerne markedet litt deretter også.
At bruktprisene ligger lavt i Norge kan jeg være enig i, det gjelder ikke bare nyere brukt. Også noe riktig gammelt (og fint noe) går for lavere priser her i landet enn f.eks på eBay.
Av annet vintage ser vi f.eks prisene på Tandberg som er i ferd med å ta seg opp langt over det akseptable her til lands.
Prisforlangende på den armen syns jeg ikke er så avskrekkende, den er som FallenA sier, temmelig etterspurt.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Tror du ikke de fleste som legger inn bud på denne armen vet hva de kjøper?

Jeg la ut annonsen som en føler på om den var så populær som jeg ble fortalt at den var.
Konklusjon: Den er veldig populær!

De som ikke ønsker å kjøpe en slik arm, lar rett og slett være å legge inn et bud på den.
De som er villige til å betale for en slik arm legger inn et bud, og i denne prisklassen vet folk hva det dreier seg om!

Å diskutere "ublu" pris på brukt utstyr er jo helt på trynet!
Det er markedet som styrer prisen.
Det vil det alltid være!

Om noen her hjemme på berget sitter og klør seg i ræ**, og "synser" og "mener" om prisene, så får de heller gjøre det.
Når jeg har konkrete tilbud på denne armen, og som i tillegg overgår "vurdedres" prisen.
Skal jeg da si at jeg senker prisen på grunn av at enkelte bedrevitere "synser" at prisen er for høy?

At enkelte trekker frem konkrete annonser her fra bruktbørsen, og i denne omgang min, mener jeg er riktig ufint.
Hva en evt. kjøper ønsker å betale, er en sak mellom selger/kjøper.

Er det riktig at forumets medlemmer skal henge ut annonser når en finner en pris man ikke "syns" er lav nok?

Jeg tvinger ingen til å kjøpe, og de som vil ha den..... De betaler!!

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Bruktpriser er jevnt over alt for lave i Norge, iallefall på nyere brukt. Men det er igjen engang slik markedet har stil seg inn..

Mvh Vidar P

Der er jeg enig med Vidar P. All denne hypen rundt nye produkter både fra media og produsenter gir lett inntrykk av at noe som ikke er av siste generasjon heller ikke er konkurransedyktig. Det må være lov å stille kritiske spørsmål omkring tabloide påstander som "ny standard i klassen", "hakeslepp" og "beste jeg har hørt, punktum". Det er jo ikke slik at om et produkt omtales på denne måten så blir plutselig alt annet tre poeng dårligere på en skala fra én til ti?! I så tilfelle tar det ikke lang tid før alle produkter som er mer enn et par år gamle inntar den negative siden av skalaen. Se, nå blir jeg tabloid selv også! Så får man heller utnytte det til egen fordel.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
På samme tid er det ikke slik at jo færre eksemplarer som finnes av et produkt, jo bedre blir produktet. Samleverdi er noe annet.

N

nb

Gjest
For et par år siden kjøpte en RIAA fra 80-tallet. Den "opprinnelige" Vendetta Research designet og bygget av John Curl. Jeg er andre eier på over 20 år, disse går brukt for betydelig mer enn hva de kostet nye når de kom, når de en ytterst sjelden gang er å se til salgs. Om en HiFi-greie var bra for 10-15-20 år siden er den det høyst sannsynlig fortsatt, i alle fall så lenge det dreier seg om analogelektronikk.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Produkter som er sjeldne og som har blitt klassikere går gjerne for gode priser. Det er ikke noe galt med det, som regel er det en god grunn til at de er blitt klassikere og jeg synes det er ufint å legge seg opp i hva de som har et slikt produkt vil selge det for. Det bør være en sak mellom selger og kjøper.
Hvis noen derimot spør om det er en pris som står i forhold til produktet er det selvsagt en annen sak....

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
401
Torget vurderinger
10
Fikk jammen igang den diskusjonen jeg hadde ønsket. Flott!!

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Jeg har eid en Micro Seiki arm (og flere av spillerne) og ville nok uten å nøle betalt nypris eller litt over for denne armen. Men 6-7000 - nei, da heller forsøke å finne noe nytt.

Men det er en veldig bra arm - spesielt til MC-pickuper.

LPA

M

Mulelid

Gjest
Ting også blir gamle! Var den topp greie i 1986 er den 20 år og utbrukt nå! Den er ikke like NY som i 1986. Hjelp! Dere må våkne opp, for f... Hehe.. Ser jo IKKE overhalte TR 2080 til salgs for kr 5.500,- på nettet, og den kan si PANG samme dag man mottar den i posten.. Det er lov å tenke selv og ikke la markedet styre fornuften helt ut på vidda. Grunnen til enkelte priser skyldes "MÅ HA"-folk som driter i prisen, og dette ser etterkommende selgere som da setter prisen opp på et sykt nivå for skrotet sitt. Ser det hver dag på QXL og FINN.no.. Idiotpriser for noe som ikke finnes sjeldent...

K

kbwh

Gjest
1) Jeg solgte en Ortofon T-30 MC-stepuptrafo for 300,- her i høst. Det var det samme jeg ga for den brukt i 1988. Er jeg teit eller?

2) Mulelid, hva er poenget med å dra inn gammel Tandbergelektronikk som grunnlag for argumenter i en diskusjon i Vinylavdelingen?

3) FallenA, all støtte. Markedet bestemmer.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Ååååååå....jeg er så glad for at jeg har hoppet av "hifi-karusellen" at jeg kan ikke få sagt det...
Større fallgruve skal man lete lenge etter: CD-spillere til hundre store, kabler til hundre store, pu til titusenvis osv. Mer trenger jeg ikke å si.
For ikke å snakke om matching, og enda mer kabling, rør, pris og atter matcing og enda mer "rør" - å gud hvor lei jeg ble. Endelig fri dette tullet. Så nå har jeg endelig tid til å høre på musikk!! ;) ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.966
Torget vurderinger
4
Ååååååå....jeg er så glad for at jeg har hoppet av "hifi-karusellen" at jeg kan ikke få sagt det...
Større fallgruve skal man lete lenge etter: CD-spillere til hundre store, kabler til hundre store, pu til titusenvis osv. Mer trenger jeg ikke å si.
For ikke å snakke om matching, og enda mer kabling, rør, pris og atter matcing og enda mer "rør" - å gud hvor lei jeg ble. Endelig fri dette tullet. Så nå har jeg endelig tid til å høre på musikk!! ;) ;)
Hva gjør du her da? ::) ;)

Bolle

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
At enkelte trekker frem konkrete annonser her fra bruktbørsen, og i denne omgang min, mener jeg er riktig ufint.
Enig med deg her. Jeg synes ikke folk skal trekke frem priser fra annonser på børsen. Enten er man villig til å betale prisforlangende, eller ei. :)

T

timc

Gjest
For en håpløs diskusjon. Om det finnes 100 stykker som synes produktet er for dyrt, betyr det ingen verdens ting for selger dersom han får kontakt med den ENE personen som har lyst på produktet og som er villig til å betale prisen som er satt.

Selv går jeg å vurderer om jeg skal selge mine JBL L65'er.. Har lagt dem ut men er litt usikker likevel. Jeg forlanger 8k for dem som bare er litt under det de kostet nye i '75. De spiller ringer rundt det meste jeg har hørt til mange ganger den summen, Så alder alene er ikke et argument for lav pris. Og jeg er enig med at bruktprisene i norge er helt på bærtur. For lave altså. Dette gjelder spesielt utstyr som er under 2 år.

At man her trekker frem en enkelt annonse synes jeg er direkte dårlig gjort.

All støtte til FallenA. Tipper du får den prisen du vil ha jeg.

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.161
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvor vanskelig kan dette være? Produktet er verd det man er villig til å betale for det!
mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
1) Jeg solgte en Ortofon T-30 MC-stepuptrafo for 300,- her i høst. Det var det samme jeg ga for den brukt i 1988. Er jeg teit eller?
Nope - kalles å være gentleman!
Forøvrig støttes tanken om at det er selger som faktisk skal få lov til å sette pris på det produktet som skal selges.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Som en liten oppfølger kan det nevnes at jeg satte prisantydning i etterkant av at jeg la ut annonsen.
Jeg hadde allerede inne bud på rundt 6000,- både fra inn og utland.
Jeg fikk flere mailer, og PMer hvor det ble bedt om prisantydning.
For å ikke få en bråte med mail, med bud som ikke rakk høystbydende til kneet, satte jeg inn 6K som prisantydning.
Er det ikke riktig å gjøre det slik?
I utgangspunktet kunne jeg jo bare ha sagt "selges til høystbydende"
Så hadde jo hele greia vært unevnt.
Værtd å merke seg for andre bruktselgere her på "børsen" ?!  ;)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Som en liten oppfølger kan det nevnes at jeg satte prisantydning i etterkant av at jeg la ut annonsen.
Jeg hadde allerede inne bud på rundt 6000,- både fra inn og utland.
Jeg fikk flere mailer, og PMer hvor det ble bedt om prisantydning.
For å ikke få en bråte med mai,l med bud som ikke rakk høystbydende til kneet, satte jeg inn 6K som prisantydning.
Er det ikke riktig å gjøre det slik?
I utgangspunktet kunne jeg jo bare ha sagt "selges til høystbydende"
Så hadde jo hele greia vært unevnt.
Værtd å merke seg for andre bruktselgere her på "børsen" ?!  ;)
Tja.. Om du skriver "prisantydning 6000 kr" kan det jo tolkes som at du er fornøyd dersom noen vil gi deg 6000 kr for den, og dermed tror de kan kjøpe den for 6000?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Tja.. Om du skriver "prisantydning 6000 kr" kan det jo tolkes som at du er fornøyd dersom noen vil gi deg 6000 kr for den, og dermed tror de kan kjøpe den for 6000?
OK!
Eksakt frase i annonsen min er:
Armen vurderes solgt dersom prisen er rett.
Bud under 6000,- vurderes ikke
Det går vel egentlig ikke an å mistolke dette?!

Uansett så er det ufint å trekke inn annonsen som et "dårlig eksempel", da det tidlig kom inn høye bud. Selv uten prisantydning kom det inn slike bud.
Jeg skjønner ikke problemet?
::)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
OK!
Eksakt frase i annonsen min er:

Det går vel egentlig ikke an å mistolke dette?!

Uansett så er det ufint å trekke inn annonsen som et "dårlig eksempel", da det tidlig kom inn høye bud. Selv uten prisantydning kom det inn slike bud.
Jeg skjønner ikke problemet?
::)
Nei, da er det helt greit. Det kan ikke mistolkes, synes jeg. ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Konklusjonen her er kanskje at man ikke skal kritiseres andres prissetting i egne tråder før man kjenner markedet? Synes tråden var lite interessant i utgangspunktet, men nå er vel alle fakta på bordet?

Jo, jeg synes også prisen virket høy, men om noen er villig til å betale forlangende så er den jo "riktig". Til FallenA, dersom armen er så god som du påstår, så bør du ikke selge, for andre armer på topp5 lista ligger adskillig høyere.....

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
.......................Til FallenA, dersom armen er så god som du påstår, så bør du ikke selge, for andre armer på topp5 lista ligger adskillig høyere.....
Jepp....
Det er jeg klar over, og jeg har ikke solgt enda.
Får se hva jeg gjør!
Du er ikke den eneste som sier "ikke selg" ;-)

Kanskje jeg bare skal skaffe meg en god MC PU til den, og kjøre i gang ;-)

Jeg kan nevne at denne tråden genererte rundt 250 ekstra "KLIKK" på annonsen, og påfølgende PM og mailer.
Kanskje det er noe med ordtaket, "All reklame er god reklame!"   ;D

Konklusjonen her er kanskje at man ikke skal kritiseres andres prissetting i egne tråder før man kjenner markedet?.......
Mener det er et rimelig viktig poeng!!

K

kbwh

Gjest
Well, FallenA, du får vel en grei MC for det armen kan synes å gå for, hehe.
Hadde beholdt den jeg. Har ikke du til og med plass til to armer på platespilleren din?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Well, FallenA, du får vel en grei MC for det armen kan synes å gå for, hehe.
Hadde beholdt den jeg. Har ikke du til og med plass til to armer på platespilleren din?
Joda! Har faktisk plass til 3 om nødvendig ;-)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Men, jeg stiller meg vel i utgangspunktet litt spørrende til at den rangeres så høyt, uten at jeg kjenner den. Var innom Walrus for et par uker siden der ble topp tre ment å være Forsell Air Tangent, Vektor, Brinkman, uten å si noe om innbyrdes plassering. Uten å si at det er sannhet.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da slipper du bare en slik Forsell som Fosse nevner nedi det tredje hullet. Lykke til.  ;D
;D ;D ;D

Uansett!
Etterspørselen taler vel sitt eget språk, og at den er svært god er det ingen tvil om!
All denne omtalen hjelper jo også ;-)

Jeg vurderer å trekke hele annonsen, og beholde den selv, det er ikke værdt alt det oppstyret som har vært her.
Jeg er en ærlig person, og er ikke ute etter å lure noen som helst, og mener det er utrolig lite gjennomtenkt å starte en slik tråd som dette. :-/

Prisen i dette tilfellet kom av seg selv!

Har aldri opplevd slik etterspørsel på noe annet her på "torget"!

A

Akle

Gjest
Prisen i dette tilfellet kom av seg selv!

Har aldri opplevd slik etterspørsel på noe annet her på "torget"!
Det er ikke meningen å være frekk, jeg bare er det....

Så hvorfor er den ikke solgt?

Mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg hadde ikke brukt det negative i oppstyret som noe argument for å trekke annonsen. La tullingene tulle. Slik er ethvert forum.

Oppstyret og interressen har kanskje fått deg til å forstå at du sitter på en arm som er fryktelig mye bedre en det du trodde før du la den ut? Gentlemen som meg (pent sagt, toriamos!) vil forstå deg svært godt hvis du trekker annonsen.

Alvor til spøk: Ordentlige vinylfriker klarer seg ikke med en skarve UP-4...

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hva gjør du her da?  ::) ;)
Jeg lar meg underholde av galskapen, eller seriøst: det er en slags forsinket "hifi-etterdønning" i meg ennå, men den kommer til å forsvinne helt....zzz ;) ;)

M

Mulelid

Gjest
Fordi folkevogn-anlegga fra Tandberg selges som high end, rett og slett. :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
........Så hvorfor er den ikke solgt?

Mvh
For det jeg slett ikke er 100% sikker på at jeg ønsker å selge den.
Som jeg nevnte helt tidlig, så ble annonsen lagt ut som en "føler" på hvor populær den egentlig er.
Det tok helt overhånd ;-)

Fosse:
Dersom du er nysgjerrig kan du gjerne få prøve den, dersom du har plass til den i armbasen din!
Send meg gjerne en PM ;-)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
For det jeg slett ikke er 100% sikker på at jeg ønsker å selge den.
Som jeg nevnte helt tidlig, så ble annonsen lagt ut som en "føler" på hvor populær den egentlig er.
Det tok helt overhånd ;-)

Fosse:
Dersom du er nysgjerrig kan du gjerne få prøve den, dersom  du har plass til den i armbasen din!
Send meg gjerne en PM ;-)
Siden vi først er så godt igang............... ::)
Hvorfor annonsere noe hvis det ikke skal selges ???
Er forøvrig helt enig med selger at det er markedet som bestemmer verdien til et produkt, men mener allikevel at å legge ut et produkt til salgs på bruktbørsen hvis man ikke samtidig er villig å selge det til en "fair" pris (i det minste til prisantydning) er direkte uhøflig.
Si at man er den som har sittet og ventet på at nettopp "denne dingsen" skulle dukke og så opplever at den slettes ikke er til salgs allikevel............
Selv hadde jeg følt meg aldri så lite lurt i en slik situasjon................
:-/

K

kbwh

Gjest
Siden vi først er så godt igang............... ::)
Hvorfor annonsere noe hvis det ikke skal selges  ???
Er forøvrig helt enig med selger at det er markedet som bestemmer verdien til et produkt, men mener allikevel at å legge ut et produkt til salgs på bruktbørsen hvis man ikke samtidig er villig å selge det til en "fair" pris (i det minste til prisantydning) er direkte uhøflig.
Si at man er den som har sittet og ventet på at nettopp "denne dingsen" skulle dukke og så opplever at den slettes ikke er til salgs allikevel............
Selv hadde jeg følt meg aldri så lite lurt i en slik situasjon................
:-/
Selv om annonsen sier "vurderes solgt"? Du verden!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Hei FallenA. Takker for generøst tilbud, men er den kompatibel med Mørch hva angår hull og senteravstand? Må i alle tilfeller bli på litt sikt, det ramler inn så mye her om dagen. Venter nytt armrør og ny ht-kabler til uken, så jeg tror jeg må ta ting litt stykkevis og delt. Men, takker som nevnt så mye for et supert tilbud. Testet den i Operaen?

Topp Bunn