Prisforskjell på høyttalere

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
baluba skrev:
Skink_123 skrev:
Super skrev:
rolfozzy skrev:
Selvfølgelig låter høytalere likt. Begge mine gjør det ihvertfall.
Det må være hvis du lytter i mono det da. ;D
Du kom meg i forkjøpet ;D
Men er det noen som lytter til noe annet etter at monoboksen til Beatles kom ut da?

En høyttaler med komplisert kassekonstruksjon og ordinære elementer vil kunne produseres svært billig i lavkostland, slik som for eksempel eksponentialhorn. Jeg har selv puslet litt (useriøst) med den tanken. En ting er sikkert, hvis jeg skal sette opp en hifi i Afrika så tar jeg med meg noen gode bredbåndselementer og får en god møbelsnekker til å lage kassene ut fra tegninger jeg har med meg. Det vil nok gi et resultat som ligger flere titusener under det det ville kostet med noe tilsvarende bygget i vesten.
Hei,

Nå har nå ikke jeg noe tro på Afrika som produksjonland, må i så tilfelle få bistandsmidler fra den Norske stat per par hvis det skal bli lønnsomt vil eg tro.
Ellers må det vel snart være et tankekors at "alt" skal produseres i lavkostland og at alt som blir produsert i "vesten" er for dyrt, ganske kjedelig å jobbe i industri/virksomhet som hele tiden er for dyr, vi både mister kompentanse og øker ledigheten, når det er sagt så vet ikke eg svaret hva man skal gjøre.

Mvh
Geir

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Man kan egentlig dele denne diskusjonen inn i to deler. Det ene er super dyre entusiast produkter. Som det selges så få av at de blir ekstremt dyre, omtrent samme hvor billige elementene måtte være (de må pakkes inn i en dyr forpakning for å nå deres kunder alikevell). For disse produktene så er jo egentlig den høye prisen en del av produktet og derfor det selger. Disse produktene vil altid ha sitt liv, men produsenten vil aldrig bli rike.

Så har du de høytalere folk normalt kjøper. Her har du en enorm mengde kostnader som ikke har noe med produksjon å gjøre som legger på prisen. (Utvikling, markedsføring, distrubusjon etc.). Disse produktene selges av store fabrikker og disse leter alltid etter en måte å få produksjonskost ned. Derfor vil du etter ikke mange år se alle produsert i lavkostland (som Kina). (KEF, B&W, etc. har allerede flyttet stor del av produksjonen) Disse fabrikkene har også sine ekstremt dyre produkter og prisen på disse er avhengig at de er spydspissprodukter og skal vise hvor bra fabrikken kan lage produktene sine. De selger veldig lite, og til all sansynlighet så taper fabrikkene på dem (eller tjener minimalt), men de er markedsføringsprodukter og testbenker for teknologi.

Når vi kommer til de billige produktene så vil mye av det trådstarter snakker om skyldes distribusjon. Særlig i norge tar importør og sluttledd en ganske høy fortjeneste, og da vil det bli mye rimeligere å distribuere produktet utenom ett av disse leddene. (les halv pris). Og om man også kutter ut markedsføring og bare sikter mot en liten del av markedet så blir det jo enda mye billiger, men vil disse prøve å bli like store som de stor, så vil deres kostnader gå opp, og også prisene.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.099
Torget vurderinger
9
Erland skrev:
Litt edruelighet i deres uttalelser ....... vil nok ikke være upassende ;)

Å benytte de beste av de beste deler fra øverste hylle.......og bygge et sett treveis høytalere horn eller dynamiske for 25-30 tusen ;D

Jatakk - jeg kjøper 5 par......bare for å kunne selge delene av de fire overskytende parene med god fortjeneste.

Mer reelt;

Å bygge f. eks et Khorn med de beste av de beste horn og drivere vil koste ca 160.000,-, og da har jeg ikke begynt å tenke på delefilteret, de 100 arbeidstimene med basshornet eller fortjeneste ennå!
F. eksempel vil et enkelt 1.ordens delefilter til en slik høytaler med, for å bruke deres uttrykk "de beste" delefilterkomponenter, koste mellom 50 og 70.000 NOK!
Husk også at for å tune inn og tilpasse delefiltre vil det kreve et omfattende antall komponenter før man kommer fram til den optimale løsningen. Dette er deler som etterpå blir til overs. Delefilter er mer enn matematikk!

Denne kosten må nødvendigvis deles på et visst antall forventet solgte enheter.

For å få noe igjen for strevet, vil man i alle fall legge på en god slump pr. enhet, for i dette prisleiet kan man ikke forvente samme ventende kø som når det er salg på Elkjøp.

Om noen skulle kommersialisere et slikt proskjekt, ville jeg regnet med en pris på 300-350.000,- NOK pr par.- Om jeg ikke tar feil, noe i samme gate som AG Trio.

Overrasket? Ikke i det heletatt.

Hvor mye bedre vil en "cost no object"-høytaler bli?

Vet ikke, men med tiden vil jeg finne det ut ;)
Litt edruelighet kunne vert passende ja ;)

Det jeg hadde i tankene var typiske "high-end" apekiste hoyttalere i prisklassen 150k+++, og ikke eksotiske kreasjoner med elementer av kjendisforhud og jomfruhinner ;D Disse har uansett ikke noe stort salgspotensiale!

For aa kunne gjore noe saant som jeg skisserte saa maa en ha stort salgspotensiale og helst et stort merkenavn. Sitter en i en kjeller og lager 50 stk i aaret saa sier det seg selv at dette ikke gaar!

Legger en sammen prisene paa elementer og delefilter saa kommer en skjelden over 10k for en typisk 150k hoyttaler, og det er kjopt over disk paa f.eks Eltek. Prisen en produsent betaler er sikker ca. det halve!

At det blir brukt store kostnader til markedsforing er saa, men det er ogsaa store kostnader i alle leddene i en salgskjede som skal dobble prisen hver gang. Her ligger det et stort potensiale i nytenkning i dagens verden med internett og fraktselskaper som frakter hva som helst fra ene enden av verden til den andre paa 3-4 dager.

Jeg personlig hadde f.eks gladelig kjopt en hoyttaler for 30-40k direkte fra produsent kontra betalt 150k ut fra butikk!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
43.117
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Høyttalere er vel det leddet i kjeden hvor det er lettest å se en sammenheng mellom pris og kvalitet, av flere grunner:
- Det er noen grunnleggende fysiske lover man skal forholde seg til. En høykvalitetshøyttaler blir litt stor, hvis man vil ha både bass og dynamikk. Store ting koster penger både å lage og å transportere.
- Kabinettet er den dyreste delen i en høyttaler. Et godt kabinett krever mye tidkrevende montering og overflatebehandling. Her kan det spares litt penger enten ved CNC-bearbeiding eller ved produksjon i lavkostland, men begge deler forutsetter et visst antall. Det koster penger å lage jigger og CNC-programmer, og det koster penger å fly frem og tilbake til Kina for å sjekke ut produsenter og godkjenne prototyper. Skal du produsere en million stk er det en no-brainer, men hvis du skal produsere fem hundre...
- Utviklingskostnadene er betydelige. Det er mange timers kvalifisert jobb å klekke ut en høyttaler, og simuleringsprogrammer etc er så omtrentlige at alt må testes ut med prototyper før man kan sette noe i produksjon. Hver prototyp koster ganske mye penger, som JK også nevner. Hvis jeg skulle ført vanlige ingeniørtimer for mitt lille høyttalerprosjekt (se signaturen), så ville vel utviklingskostnadene vært over en halv million allerede, og det er før noe som helst er bygget. Spre det over forventet produksjonsvolum (ett par) og se hvor du havner. Produsentens kostnad pr stk er kostnaden for deler og arbeid pr stykk pluss alle utviklings- og markedsføringskostnader delt på antall stykk.

Ettersom kostnad pr stk henger så tett sammen med produksjonsvolumet, er det litt kortsiktig å tro at man kan unngå markedsføringskostnader. Det kan godt hende at noen har utviklet en fantastisk god høyttaler som kan produseres til en slikk og ingenting, bare produksjonsvolumet blir høyt nok, men hvis ingen har hørt om vidunderet blir det heller ikke solgt noen, og det hele blir et konkursprosjekt. Alternative distribusjonskanaler kunne også vært kult, men ville du fått bejublende artikler på trykk i glansede hifiblader, eller ville selgerne i alle landets hifisjapper begynt en hviskekampanje om "billig kinaræl som låter dritt"? It's a dirty world.

Jeg ser at en del volumprodusenter med kjente varemerker får lagd høyttalerelementer og kabinetter i Asia, mens utvikling, montering og testing skjer i Europa. Det sparer de nok ganske mye penger på. Det koster jo bare ti tusen, sånn ca, å sende en 40-fots container med høyttalerkabinetter fra Shanghai til Europa. Men da er det langt fra sikkert at produsenten vil gi den besparingen videre til kunden. Det kan hende at de holder kjeft om kostnadsreduksjonen og holder de samme prisene som tidligere. Det ville jeg ha gjort, så lenge tilstrekkelig mange kunder var villig til å betale den prisen. Man driver da ikke veldedighet heller. ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.536
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
JK skrev:
Erland skrev:
Litt edruelighet i deres uttalelser ....... vil nok ikke være upassende ;)

Å benytte de beste av de beste deler fra øverste hylle.......og bygge et sett treveis høytalere horn eller dynamiske for 25-30 tusen ;D

Jatakk - jeg kjøper 5 par......bare for å kunne selge delene av de fire overskytende parene med god fortjeneste.

Mer reelt;

Å bygge f. eks et Khorn med de beste av de beste horn og drivere vil koste ca 160.000,-, og da har jeg ikke begynt å tenke på delefilteret, de 100 arbeidstimene med basshornet eller fortjeneste ennå!
F. eksempel vil et enkelt 1.ordens delefilter til en slik høytaler med, for å bruke deres uttrykk "de beste" delefilterkomponenter, koste mellom 50 og 70.000 NOK!
Husk også at for å tune inn og tilpasse delefiltre vil det kreve et omfattende antall komponenter før man kommer fram til den optimale løsningen.  Dette er deler som etterpå blir til overs.  Delefilter er mer enn matematikk!

Denne kosten må nødvendigvis deles på et visst antall forventet solgte enheter. 

For å få noe igjen for strevet, vil man i alle fall legge på en god slump pr. enhet, for i dette prisleiet kan man ikke forvente samme ventende kø som når det er salg på Elkjøp.

Om noen skulle kommersialisere et slikt proskjekt, ville jeg regnet med en pris på 300-350.000,- NOK pr par.-  Om jeg ikke tar feil, noe i samme gate som AG Trio.

Overrasket?  Ikke i det heletatt.

Hvor mye bedre vil en "cost no object"-høytaler bli?

Vet ikke, men med tiden vil jeg finne det ut ;)
Litt edruelighet kunne vert passende ja ;)

Det jeg hadde i tankene var typiske "high-end" apekiste hoyttalere i prisklassen 150k+++, og ikke eksotiske kreasjoner med elementer av kjendisforhud og jomfruhinner ;D Disse har uansett ikke noe stort salgspotensiale!

For aa kunne gjore noe saant som jeg skisserte saa maa en ha stort salgspotensiale og helst et stort merkenavn. Sitter en i en kjeller og lager 50 stk i aaret saa sier det seg selv at dette ikke gaar!

Legger en sammen prisene paa elementer og delefilter saa kommer en skjelden over 10k for en typisk 150k hoyttaler, og det er kjopt over disk paa f.eks Eltek. Prisen en produsent betaler er sikker ca. det halve!

At det blir brukt store kostnader til markedsforing er saa, men det er ogsaa store kostnader i alle leddene i en salgskjede som skal dobble prisen hver gang. Her ligger det et stort potensiale i nytenkning i dagens verden med internett og fraktselskaper som frakter hva som helst fra ene enden av verden til den andre paa 3-4 dager.

Jeg personlig hadde f.eks gladelig kjopt en hoyttaler for 30-40k direkte fra produsent kontra betalt 150k ut fra butikk!
Som du da "gladelig" vil betale 30-40k for uten å engang ha fått høre på den  :-\ Tenk tankerekken din helt ut da! For hvor skulle du fått lyttet til den når det ikke finnes importør/distributør/butikk som kan kjøre demo ???
Tror du f.eks. at en produsent ville reise "verden" rundt på små messer for å demonstrere sine produkter - i egen regi? I såfall ville det også representere en kostnad som produsent måtte dekke inn.

Alternativet ville jo være at du selv måtte reise til produsent - og de måtte ha et "apparat" for å kunne ta i mot kunder fra hele verden for demo. Ikke spes. realistisk.

N

nb

Gjest
Det er en grunn til at stort sett alt av varer her i verden selges via importører og salgsledd rundtom i verden. Det finnes sikkert nok av eksempler på at noen selger også fra bakdøra i det lokale markedet, men det er en rimelig antagelse å gjøre at det er rasjonelt å selge via ett eller flere distribusjonsledd i de fleste tilfeller siden det er normalen. Det koster en del å drifte en salgsorganisasjon og de fleste konsumenter liker å se produktet før de kjøper det. For enkelte varer er selve transaksjonen verdiløs, et fint eksempel i så måte er flybilletter, følgelig er det et produkt som egner seg godt til salg direkte fra "produsenten" (les: flyselskapene).

Siden det tydligvis er enighet om at små serier, høye utviklingskostnader pr. enhet og lokal distribusjon, markedsføring osv er tungt med på å drive prisen på produkter høyt oppover, hvorfor da denne evige insisteringen på at det må være noen sammenheng mellom pris og kvalitet/ytelse? De nevnte faktorene har jo knapt noe med selve produktet å gjøre.

Eller for å snu det hele på hodet:
Er det noen som seriøst mener at jo færre eksemplarer produsert, jo mer ineffektiv hele distribusjonskjeden er og jo høyere timekost produsenten må beregne seg for at butikken skal gå rundt, jo bedre blir produktene??

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
43.117
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg mener det er en ganske tydelig sammenheng mellom pris og kvalitet på høyttalere. Selvsagt ikke 1-til-1, men en høykvalitetshøyttaler vil som regel være større og tyngre, ha dyrere materialer og komponenter, mer tidkrevende montering, osv. Det er vanskeligere å se tilsvarende sammenheng på sånt som CD-spillere (som ser ut til å nå et "kvalitetstak" ganske fort), for ikke å snakke om kabler og annet tilbehør. Selv en høyttaler til hundre tusen har ganske mange åpenbare kompromissløsninger for å holde kostnadene nede.

Hvis du finleser mitt innlegg litt høyere oppe, legger du kanskje merke til at jeg skilte mellom tre ting som påvirker kvalitet og koster penger, nemlig fysisk størrelse, utviklingskostnader og kabinett, og noen andre forhold som påvirker prisen du til slutt må betale for vidunderet. Den viktigste er produksjonsvolum, ettersom utviklingskostnadene må deles på antall enheter. Derfor kan det, paradoksalt nok, hende at du til slutt får mer kvalitet til lavere pris fra en volumprodusent med bred distribusjon og stort markedsføringsbudssjett enn fra en garasjenerd med webside, rett og slett fordi sånne som B&W og Harman selger så utrolig mange fler enheter av hvert produkt. Og det er hvor pris/ytelses-forholdet bryter sammen, men likevel vil ingeniørene i disse firmaene kunne lage enda bedre høyttalere hvis de får lov til å koste mer, så en viss sammenheng er det da ennå.

N

nb

Gjest
asbjbo skrev:
Hvis du finleser mitt innlegg litt høyere oppe, legger du kanskje merke til at jeg skilte mellom tre ting som påvirker kvalitet og koster penger, nemlig fysisk størrelse, utviklingskostnader og kabinett, og noen andre forhold som påvirker prisen du til slutt må betale for vidunderet. Den viktigste er produksjonsvolum, ettersom utviklingskostnadene må deles på antall enheter. Derfor kan det, paradoksalt nok, hende at du til slutt får mer kvalitet til lavere pris fra en volumprodusent med bred distribusjon og stort markedsføringsbudssjett enn fra en garasjenerd med webside, rett og slett fordi sånne som B&W og Harman selger så utrolig mange fler enheter av hvert produkt. Og det er hvor pris/ytelses-forholdet bryter sammen, men likevel vil ingeniørene i disse firmaene kunne lage enda bedre høyttalere hvis de får lov til å koste mer, så en viss sammenheng er det da ennå.
Det var ikke deg jeg var uenig med, og jeg er selvsagt enig i det du sier her. Påstanden min er bare at sær HiFi langt på vei er dyr, til tyder veldig dyr, av grunner som ikke har så mye med produktet per se å gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
43.117
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Det var ikke deg jeg var uenig med, og jeg er selvsagt enig i det du sier her. Påstanden min er bare at sær HiFi langt på vei er dyr, til tyder veldig dyr, av grunner som ikke har så mye med produktet per se å gjøre.
Det er jeg veldig enig i, men av en eller annen grunn virker det for meg som om høyttalere ikke er like utsatt for sånt som en del andre komponenter. Jeg tipper det kan være fordi kvalitetsforskjellene mellom høyttalere er så store og så åpenbare at man ikke slipper unna med en fascinerende kvasiteknisk forklaring, flott design og emballasje, samt en astronomisk prislapp. Det må låte bra også. :)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.099
Torget vurderinger
9
Vi snakker forbi hverandre til tider her ser jeg! Jeg har etablerte produsenter i tankene her, ikke en "fersking" i gamet! Da er det mye vanskligere.
At det er saa vanskelig aa lage kabinetter er bare tull, det klarer selv hvermansen hjemme i garasjer rundt om. Aa faa et storre snekkeri eller fabrikk til aa lage serier til en moderat pris er nok ikke noe problem. Elementene paa dei fleste hoyttalere i dag er hyllevare og er svert billig. Delefilter komponenter som blir brukt i dei aller fleste hoyttalere er ogsaa hyllevare og koster lite. Ved utvikling saa bruker en selvfolgelig tidligere erfaring og modeller som base. Med et slikt utgangspunkt saa kan en svert god hoyttaler muligens produseres fra fabrikk for la oss si 30k med en rimelig god forkjeneste. Skal denne selges via importor og et salgsledd saa er nok prisen naadd 90k.

At det er saa flott med forhandlere er etter min mening overvurdert naar det gjelder "high-end" slik det er naa. Veldig faa forhandlere har noe serlig i butikken, det meste er bestillingsvare og flere og flere, meg inbefattet bruker nettet for aa finne opplysninger om utstyr. Jeg selv har nesten aldri hort utstyr jeg har kjopt p.g.a at det ikke finnes demo i neromraadet, og der det har vert forhandler saa er det saa overpriset at det ikke har vert aktuelt aa handle der!
Men vi har alle forskjellig utgangspunkt. Noen er veldig makelig anlagt og andre har flust med peng ;D

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det er en sammenheng. Men den er sannsynligvis meget ujevn. En kurve på en XY-akse som viste sammenhengen ville nok fremvise noen gevaltige "peaks & dips"...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Pris og ytelse på høyttalere henger bra sammen. Men det er alltid unntak. Produsenter som XTZ, Monopulse og forsåvidt Usher synes jeg leverer mye for pengene. XTZ og Monopulse har kuttet mellomledd og det er ingen tvil om det gir større ytelse pr. krone for kundene. Og noen virker flinkere til å holde kostnadene nede.

Så har du selvfølgelig det faktum at enkelte konstruksjoner kan være bedre enn andre på en del parametre. Hadde jeg hatt rom til det ville jeg sansynligvis heller ha kjøpt Linkwitz sine Orion ++ framfor en kassehøyttaler til 200k, selv om jeg hadde hatt råd til begge. Har rett og slett mer tro på enkelte konstruksjoner og da kan i mine ører en høyttaler til 80k spille bedre enn en til 300k, men her spiller selvfølgelig preferanser inn.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Heisan Orso. Jeg er ikke uenig i at Orion er gode høyttalere og gir svært god lyd for en billig penge. Har du hørt dem forresten?

Kan du gi noen eksempler på høyttalere som du har hørt til 300k som spiller dårligere enn noen til 80k?

Lf

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
ELEL6200 skrev:
Heisan Orso. Jeg er ikke uenig i at Orion er gode høyttalere og gir svært god lyd for en billig penge. Har du hørt dem forresten?

Kan du gi noen eksempler på høyttalere som du har hørt til 300k som spiller dårligere enn noen til 80k?

Lf
Nei, jeg har ikke lyttet til Orion enda. Sånt sett blir det eksemplet på kanten til synsing, men jeg har tro på Linkwitz sine teorier. En "elektrostat" med både dynamikk og bass er på mange måter drømmen for meg.

Angående det siste, så har jeg har opplevd flere ganger at rimelige høyttalere og oppsett spiller mye bedre enn dyre. Men det flere ting som spiller inn. Rommet har enorm innvirkning og det f.eks mye enklere å få til mindre høyttalere enn store. Derfor kan et oppsett med gode stativhøyttalere eller mindre gulvstående kombinert med godt integrerte subwoofere gi et bedre resultat enn et par store kostbare gulvstående. Og tilsvarende har ulike konstruksjons prinsipper betydning. I mange rom vil bassdel med dipol eller lukket kasse spille mye bedre enn andre løsninger. Det gjør at en høyttaler til lavere pris fint kan totalt sett låte bedre enn en med høyere prislapp. Jeg har stor tro på å velge høyttalere etter hvilket rom og plassering man har. Man må tenke helhetlig og ikke høyttaleren isolert sett fra rommet og der de faktisk skal stå.

Konkrete eksempler? Dette er nok noe de fleste f.eks har erfart på en messe. Vanskelig rom på messer får ofte skylden, men det er ikke alltid det står bedre til hjemme hos folk.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.065
Sted
Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
Torget vurderinger
1
orso skrev:
ELEL6200 skrev:

Lf
Nei, jeg har ikke lyttet til Orion enda. Sånt sett blir det eksemplet på kanten til synsing, men jeg har tro på Linkwitz sine teorier. En "elektrostat" med både dynamikk og bass er på mange måter drømmen for meg.

Angående det siste, så har jeg har opplevd flere ganger at rimelige høyttalere og oppsett spiller mye bedre enn dyre. Men det flere ting som spiller inn. Rommet har enorm innvirkning og det f.eks mye enklere å få til mindre høyttalere enn store. Derfor kan et oppsett med gode stativhøyttalere eller mindre gulvstående kombinert med godt integrerte subwoofere gi et bedre resultat enn et par store kostbare gulvstående. Og tilsvarende har ulike konstruksjons prinsipper betydning. I mange rom vil bassdel med dipol eller lukket kasse spille mye bedre enn andre løsninger. Det gjør at en høyttaler til lavere pris fint kan totalt sett låte bedre enn en med høyere prislapp. Jeg har stor tro på å velge høyttalere etter hvilket rom og plassering man har. Man må tenke helhetlig og ikke høyttaleren isolert sett fra rommet og der de faktisk skal stå.

Konkrete eksempler? Dette er nok noe de fleste f.eks har erfart på en messe. Vanskelig rom på messer får ofte skylden, men det er ikke alltid det står bedre til hjemme hos folk.
Orso gjør nok en gang ting han ikke kan - det blir jo bare idiotisk å mene noe om ting du ikke har erfaring med, eller hur??

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.633
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke idiotisk å mene noe på grunnlag av tillest kunnskap, nei.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det hender det ligger en tanke bak praktiske løsninger. Du burde prøve det som alternativ til den ignorante innfallsmetoden en gang.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ludo skrev:
totte skrev:
Det hender det ligger en tanke bak praktiske løsninger. Du burde prøve det som alternativ til den ignorante innfallsmetoden en gang.
Så du mener altså at man er ignorant dersom man mener at praksis er mer verdt enn teori? Jaja, whatever floats your boat...
Alle vet hvor beviset på puddingen ligger, men du synes ikke så interessert i hvordan den kommer til, hvilket er helt greit dersom det holder din båt flytende. Gla'guttsmiley: :)

R

Rojoh

Gjest
Jeg holder vel mer og mer til hvilke kompromisser og vektlegginger som gjør seg gjeldende, enn hva generalisert teori og praksis har å si - velger man en spesifikk løsning kan man f.eks. belegge valget med at:
- kone/samboer er fornøyd med størrelsen
- kone samboer er førnøyd med avstand fra bakvegg
- kone/samboer er fornøyd med potteplantepidestastallfunksjonen
- kone/samboer er fornøyd med prisen

Disse praktisk/teoretiske beleggene holder kanskje ikke til en JAES-publikasjon, men kanskje dette tross alt var/er det riktigste? Ikke vet jeg;- har andre hensyn å ta... ;D

Mvh. Johan

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Orso gjør nok en gang ting han ikke kan - det blir jo bare idiotisk å mene noe om ting du ikke har erfaring med, eller hur??
Tenker da du på Orion ++ eller det siste jeg skrev? Jeg har erfaringer på det siste jeg skrev, men har ikke så lyst til å komme med konkrete eksempler i respekt for eiere av ulike anlegg.

Orion ++ har åpenbart noen ess i erme. Man kan faktisk lese seg til en del uten og ha lyttet. Det finnes tester også som kan være en pekepinn. Og jeg har lyttet til mange dyre apekister uten og ha blitt imponert. De spiller mye med rommet og er ofte kilne på plassering. De kan låte virkelig bra, men ofte med betydelige tiltak. Orion bygger på et helt annet prinsipp som jeg har trua på. Så har jeg nå fått lyttet til elektrostater, dipoler og høyttalere med waveguide som bekrefter mye av min synsing. :)
Så helt idiotisk synes jeg ikke det er.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva tror dere. Dersom vi tar utgangspunkt i tradisjonelle norske stuer uten noe form for akustiske tiltak.
Ville da denne høyttaleren (Gradient Revolution Active)

låte bedre i de fleste stuer enn denne (Wilson Audio Watt/Puppy 8 )?

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ELEL6200 skrev:

Lf
Et nesten konkret eksempel vil være en som har en klar preferanse for elektrostater. For ham vil en Quad 988 låte bedre enn mange kassehøyttalere til flere ganger prisen. På den måten kan vi komme frem til mange eksempler, også de som går motsatt vei.

Det er vel også mulig å ha en teoretisk mening om f.eks. Orion vs dyre kassehøyttalere. Hvis Orso har et inntrykk av at Orion låter som en elektrostat med større dynamikk og bedre bass gjennom det han har lest så vil hans smak gi ham en indikasjon på hvor godt han vil like dem. Jeg regner da med at Orso liker elektrostater, men har visse ankepunkter som ifølge omtalen skal være løst med Orion.

Denne brannfakkelen (trådstart) har sannelig hatt like stor effekt som en klassisk kabeldebatt. :D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
baluba skrev:
ELEL6200 skrev:

Lf

Denne brannfakkelen (trådstart) har sannelig hatt like stor effekt som en klassisk kabeldebatt. :D

...det vil mao. si ingen verdi whatsoever 8)...Borsett ifra en viss underholdningsverdi.... Jeg lytter fortsatt til min forholdsvis dyre høytalere og kommer til å fortsette med dette :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
tillegg skulle den kunne drives av en stk kvalitetsforsterker
Rojoh skrev:
Jeg holder vel mer og mer til hvilke kompromisser og vektlegginger som gjør seg gjeldende, enn hva generalisert teori og praksis har å si - velger man en spesifikk løsning kan man f.eks. belegge valget med at:
- kone/samboer er fornøyd med størrelsen
- kone samboer er førnøyd med avstand fra bakvegg
- kone/samboer er fornøyd med potteplantepidestastallfunksjonen
- kone/samboer er fornøyd med prisen

Disse praktisk/teoretiske beleggene holder kanskje ikke til en JAES-publikasjon, men kanskje dette tross alt var/er det riktigste? Ikke vet jeg;- har andre hensyn å ta... ;D

Mvh. Johan

Det var nettopp med tanke på disse faktorene jeg utviklet min lille fireveis stuemonitor. I tillegg skulle den (minimum, også tiltenkt romtilpasning) kunne drives av en stk kvalitetsforsterker og fungere* i en normal norsk stue. Svært lite gigantomani involvert mao.
Kvinners reaksjon er typisk "næææh, så pene.." så jeg gir meg sjøl godkjent på WAF-faktor. Har forresten designet er rålekker halvfront som ville gjøre dem enda lekrere uten å degradere lyden.
Synd de ikke er blitt satt i produksjon, her skulle man slite for å finne høyttalere uansett (over-) pris som virkelig tåler sammenligning.

* ikke alle legger det samme i dette uttrykket ;)

Mvh. RS

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.633
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
baluba skrev:
ELEL6200 skrev:

Lf

...det vil mao. si ingen verdi whatsoever 8)...Borsett ifra en viss underholdningsverdi.... Jeg lytter fortsatt til min forholdsvis dyre høytalere og kommer til å fortsette med dette :)
Hva som gjør at en høyttaler koster hva den gjør er godt belyst i tråden her.
Jeg skulle mene at det er større lydforskjeller høyttalere i mellom enn kabler i mellom. Ja, jeg tror jeg er helt sikker på det. :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Høyttalere kan visst snart bli overflødige! Noen som har hørt mer om den der 'semi-highend' kabelen det var snakk om som utvider seg og trekker seg sammen når man setter vekselspenning på? Den skulle etter sigende kunne gjøre høyttalere overflødige når man kobler den til en forsterker og
henger den fra en krok i taket og ned til gulvet, som en line source. (high end i den ene enden). No

N

nb

Gjest
Sist jeg var på Horten-messen hadde Lyrics knøttlille rom et av messens beste oppsett i mine ører (og tydligvis mange andres ører så vidt jeg husker). De bruke noen småtasser fra Epos til kanskje 5000 kroner. Det var rett og slett en hån mot mange av de svært kostbare oppsettene til andre utstillerene.

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Mange seriøse gode innspill her!

Om to produkter er "like" kan den som er best markedsført ta seg høyest betalt.
Gode høyttalere koster mye penger å produsere.
I lavere prisklasser er konkuransen mere bestemmende for pris setting.
I top high end er det synsing som bestemmer prisen. Enorm markedsføring, fansy materialer, rom tec, bla bla helt utrolig hvilke priser som settes! Vel å merke på merker som har gjenomgående gode high end omtaler, vært i markedet lenge, godt markedsført, er "in" i de rette bladene og blant de rette folka mm.
INGEN produserer en komplett høyttaler selv. Du ville bli sjokka om du viste hvem som produserer hva! En høyttaler er sammensatt av deler fra mange forskjellige underprodusenter. Flere high end merker i USA og Europa forsvarer en høy pris med høye arbeidskostnader, og så er hele kabinettet, og andre deler produsert i Kina. Store produksjonsantall gir stor kosnadesbesparing. Utvikling av en helt ny høyttaler, dyr eller billig er meget kostbart. Les; diskusjon på pris, anntall og grad av kvalitet, og hvor nøye produksjonstesting\kontroll av ferdig produkt fra underleverandører.I high end får en aldri volum uansett, derfor mye i utviklingskost og produksjonsoppstart pr høyttaler.
For lav pris i high end virker ikke seriøst nok for de med mye peng, de er ute etters status. Dessverre er ofte ikke lydkvaliteten i forhold til pris utslagsgivende for hva folk kjøper. High end kjøpere velger tryne til- legg, design, status, "sikker" investering pga kjent merke med større troverdighet.
De aller fleste har ikke peiling på kva en bestemt høyttaler A koster å produsere i forhold til høyttaler B. Personlig tror jeg de som er fattigst (kjipest) og rikest blir oftest lurt. Mange lesere her på sentralen er ikke så lett lurte, og kan høre med egen ører. vh.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
475
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Mange engasjerte artige innspill :)

Som et apropos vil jeg bare nevne at jeg var heldig og fikk kjøpt en del elementer direkte fra ScanSpeak for utprøvning for en del år siden. Disse betalte jeg ca 25% for, i forhold til normal over-disk pris.... Gir rom for litt ettertanke.
Ser også at delefilterkomponenter i en del høyprisede høyttalere, har forbausende lav kvalitet. Da kan man ikke skylde på at dette skal gi en nøye beregnet lysdsignatur, fordi dette også gjelder kvalitet på f.eks
motstander, som har en direkte innflytelse på lydkvaliteten.

Men som nevnt tidligere, hvem driver veldedighet..
Er det ikke butikk, er jo poenget vekke.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er nok mye man kan tjene mer på enn å produsere dyre høyttalere, så det er nok ikke pengene alene som holder dem i business. Men penger må de tjene, og jeg tror nok de tar det som de trenger for å ha en noenlunde sunn økonomi. For min del går det i kjøpehøyttalere fordi det ikke faller for meg å drive med så nitidige prosjekter som avansert ht-bygging. Det skal mye prøving og feiling til for at en som meg skal klare å komme frem til noe som en kvalifisert ingeniør med et team kan få til. Selv vår egen mesterbygger RS brukte lang tid på utviklingen hvis jeg har forstått han rett.

For de som både har kompetansen/kjøper seg kompetansen og i tillegg har tiden/verktøyet/tålmodigheten/interessen er det å bygge noe selv en god ide. Men alle de forutsetningene er det ikke mange som har samlet. Noen har kompetanse men ikke tid, andre har ikke plass og noen har både interessen, tiden, plassen og verktøyet men mangler kompetansen. Heldigvis for meg har jeg hatt interesse både for horn og andre typer enveis/bredbåndshøyttalere siden jeg startet med hobbyen for alvor så det kan se ut for at også jeg setter igang med DIY. Planene er der, så da er det tid og plass som manglet. Men ikke like mye tid som det tar å skape noe flerveis-system som kan måle seg med ferdig kjøpte.

Topp Bunn