Prisnivå på demobrukt AW400???

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
brand-x skrev:
Veggen !
Jeg vet ikke om jeg oppfattet spørsmålet ditt korekt, eller så har du besvart det selv...... Volker er en god kilde...
Du sa at 180 hadde 2x strømreserven per kanal i forhold til 250.
Jeg får ikke det til å stemme med det Volker fortalte meg.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Jeg mener et par AW180 var som om du kløyva en AW250 og utstyrte dem med nettstikk. I følge verkstedmannen på Skårer så var effekten identisk mellom disse.

Hilsen Bjørn
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Reklamasjon gjelder kun første eier. Kjøper du et 2år gammelt produkt med 2 års garanti sittter du i saksa uansett hvordan du vender og vrir på det.
 
T

timc

Gjest
Det visste jeg faktisk ikke. Det gjør jo argumentet mitt enda sterkere ;D


Bra noen er velinnformerte.



-Tim
 
R

Roysen

Gjest
nb skrev:
brand-x skrev:
nb !

Ikke for å virke ufin, men er det mulig å la Roysen være i fred ? så han slipper alle disse gjentatte angrep ? fordi han har en annen innfallsvinkel enn du har på visse områder, slik att vi i det minste av og til slipper denne evige håpløse debatten om målbart og ikke målbart... :)

Uansett om noen ikke liker "skrytelisten" hans ( jeg gjør det ikke, men det er ren misunnelse) så gi han i det minste respekt for en seriøs interesse for lydgjengivelse enten du liker det eller ikke... Og heller sette pris på att en med ett dedikert lydverk bidrar.. du må ikke være enig, men audiofile med slike lydverk har ett og annet positivt å bidra med. Selv om du føler det strider mot all fornuft...

Jeg er heller ikke enig med Roysen i alt, men han bidrar på en særdeles positiv måte og debaterer med sitt ståsted... og stort sett med respekt(jeg mener egentlig bestandig, men det kan være att noen kan arrestere meg etter en eller annen opphetet debatt, så for å være på den sikre siden......) for alle enten det er nad eller hva det måtte være..

Jeg tror det er mulig nb.... ikke sant ????

Og dermed ødelegger vi ikke denne tråden med uenigheter og forholder oss til eieglede og lydopplevelser.. :) :) :)

mvh
Kjell P..
audio optimum
(samarbeider med Ecs-holding)
Hadde du kommet med poenget i en annen tråd, kunne jeg være enig. Men å mene at en forhandler - som tilbyr garanti som produktet var nytt - skal selge for gjengs bruktpris (=halv pris) ? Det er ganske sært spør du meg. Muligens er det kun jeg som ser forskjellen?
Hei, NB.

Dette er nok en misforståelse. Jeg har ikke antydet hva jeg synes forretningene skal prise sine brukte/demo produkter til. Jeg angir bare hva jeg som kjøper er interessert i å betale. Jeg håper du kan se forskjellen. Mine meninger om dette emnet er selvfølgelig like individuelle som de er om alle andre emner.

Mvh
Roysen
 
T

timc

Gjest
Det var prisen på demobrukt som utgangspunktet for denne tråden. Slik du skrev lengre oppe i tråden virket det helt tydelig at du mente demobrukt ikke skulle prises høyere en brukte produkter.

Hva du er villig til å betale er helt opp til deg, men å mene at forhandlere bør føye seg til dine meninger(slike det kan virke som i dine tidligere innlegg) er noe utopisk.

-Tim
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Hei, NB.

Dette er nok en misforståelse. Jeg har ikke antydet hva jeg synes forretningene skal prise sine brukte/demo produkter til. Jeg angir bare hva jeg som kjøper er interessert i å betale. Jeg håper du kan se forskjellen. Mine meninger om dette emnet er selvfølgelig like individuelle som de er om alle andre emner.

Mvh
Roysen
Ok, skjønar. Tviler på du får kjøpt så mye demobrutke produkter da;) Som forhandler ville jeg i alle fall ikke solgt til gjengs brukspris (halv av villedende). Forhandlere må vel også ta med moms i regnestykket som også legger på prisen litt.
 
R

Roysen

Gjest
timc skrev:
Hva du er villig til å betale er helt opp til deg, men å mene at forhandlere bør føye seg til dine meninger(slike det kan virke som i dine tidligere innlegg) er noe utopisk.

-Tim
Det er jeg enig i og det var ikke mitt utgangspunkt. Tråden startet med at en person spurte hva man burde betale for et slikt brukt produkt og det var i forhold til dette at svaret mitt må sees. Jeg har ingen forventning om at forhandlerne tar hensyn til hva jeg mener når de skal prise sine produkter.

Men siden du tydeligvis ønsker å ta denne diskusjonen kan vi kanskje gå inn på noen detaljer uten at jeg med dette mener at noe av det jeg skriver nedenfor gjelder deg eller din business:

Mine erfaringer tilsier at 50% av utsalgspris fra forhandler er innkjøpsprisen.

Noe som bør med i bildet her er vel at forretningene som benytter produkter som demonstrasjonsmodeller kan regnskapsmessig avskrive verdien fordelt på produktets regnskapsmessige antatte levetid. Det er vel da ikke så enkelt som å si at dersom ikke forhandler får igjen innkjøpspris for produktet, så går de med tap.

I tillegg er det vel slik at en forhandler kjøper inn demoprodukter for å foreta demonstrasjoner som igjen skal generer salg. Er det da slik at du mener at dette skal finansieres av kjøper av demoproduktet i og med at du ikke tar med dette i beregningen når du sier at forhandler går med tap dersom man ikke får igjen innkjøpsprisen og at konsumenter dermed ikke kan forvente å få kjøpt til 50% eller under?

Ut over det så vil jeg også si at en garanti som gis av forretningen ikke er så mye verdt i mine øyne dersom det ikke er produsenten som står bak garantien. Hi-Fi forhandlere er ikke akkurat store robuste selskaper som man kan regne med at lever i mange år (kanskje med et par få unntak i Norge).

I mine øyne er det selve produktet og produsentens økonmiske ryggrad (som forteller noe om hvor sikker man kan være på at produsentene fortsatt eksisterer og at man kan få reparert produktet dersom noe skjer) som har en verdi og ikke noe annet. Produktets markedsverdi kan finnes ved å vurdere tilbud og etterspørsel på bruktmarkedet på verdensbasis. Norsk moms, noske strømpriser, norsk lønnsnivå, norsk husleie nivå og annet de norske forhandlerne hensyntar i prissettingen av sine produkter (både nye og brukte) er totalt uinterresant for meg. Det eneste som har betydning er hva jeg får for de pengene jeg betaler.

Dette er imidlertid en avsporing og hører kanskje ikke hjemme i denne tråden?

Mvh
Roysen
 
J

Jurassic

Gjest
Man skrev:
Reklamasjon gjelder kun første eier. Kjøper du et 2år gammelt produkt med 2 års garanti sittter du i saksa uansett hvordan du vender og vrir på det.
Hvor står det at du sitter i saksa dersom du har kjøpt produktet brukt og reklamerer på det innenfor reklamsjonstida?

Fant ingenting om det på forbrukerportalen og selv har jeg reklamert på et produkt kjøpt brukt uten at det har vært noe problem.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Banjo-Kari skrev:
Man skrev:
Reklamasjon gjelder kun første eier. Kjøper du et 2år gammelt produkt med 2 års garanti sittter du i saksa uansett hvordan du vender og vrir på det.
Hvor står det at du sitter i saksa dersom du har kjøpt produktet brukt og reklamerer på det innenfor reklamsjonstida?

Fant ingenting om det på forbrukerportalen og selv har jeg reklamert på et produkt kjøpt brukt uten at det har vært noe problem.
Dersom du har 3 års garanti på en bil, du kjøper brukt ett år gammel, så gjelder garantien fortsatt! Derfor er det viktig å ha kvitteringen liggende på audio/video produkter.

Hilsen Bjørn
 
B

brand-x

Gjest
timc !

Hva er forskjellen på en demobrukt kontra privatbrukt...???

Jeg synes det er viktig å presisere att demoprodukter har en tendens til å være mere brukt enn hva som er tillfelle på privatbrukte... Med det mener jeg flytting av produktet, påslått i tide og utide, kabelbytter, utlån, dårlig kunnskap om støvtørking, tweakes med metallkjegler (som medfører betydelig bruksmerker).. pga. disse omstendighetene burde demoprodukter være lavere priset enn tillfelle på privatmarkedet der det tross alt er eiere med ett litt mere personlig forhold til produktet..

Og for å understreke så er livet til denne type forsterkere på gulvet pga. vekt og må derfor finne seg i å bli sparket på med møkkete sko for å nevne noe....

Men forklar gjerne hvorfor det er bedre med demoprodukter fremfor privat-brukte.....

mvh
Kjell P..
audio optimum
(samarbeider med Ecs-holding)
 
T

timc

Gjest
Forskjellen er jo at du får full garantitid på dem. All orginal embalasje osv.

Selvfølgelig blir prisene satt lavere dersom produktet har kosmetiske skavanker. Det skulle da bare mangle.


Til Roysen: Overskriften sier da vitterlig Demobrukt. Det er også det han spør om i åpningsinnlegget.

Mine erfaringer tilsier at 50% av utsalgspris fra forhandler er innkjøpsprisen.
I tillegg er det vel slik at en forhandler kjøper inn demoprodukter for å foreta demonstrasjoner som igjen skal generer salg. Er det da slik at du mener at dette skal finansieres av kjøper av demoproduktet i og med at du ikke tar med dette i beregningen når du sier at forhandler går med tap dersom man ikke får igjen innkjøpsprisen og at konsumenter dermed ikke kan forvente å få kjøpt til 50% eller under?

1. Du glemmer momsen.
2. Hvilke priser man får demoprodukter til, varierer veldig. Dessuten er ikke AW400 et produkt som blir omsatt i store mengder.


-Tim
 

DR HEE

Bransjeaktør
Ble medlem
21.05.2007
Innlegg
76
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
brand-x skrev:
timc !

Hva er forskjellen på en demobrukt kontra privatbrukt...???

Jeg synes det er viktig å presisere att demoprodukter har en tendens til å være mere brukt enn hva som er tillfelle på privatbrukte... Med det mener jeg flytting av produktet, påslått i tide og utide, kabelbytter, utlån, dårlig kunnskap om støvtørking, tweakes med metallkjegler (som medfører betydelig bruksmerker).. pga. disse omstendighetene burde demoprodukter være lavere priset enn tillfelle på privatmarkedet der det tross alt er eiere med ett litt mere personlig forhold til produktet..

Og for å understreke så er livet til denne type forsterkere på gulvet pga. vekt og må derfor finne seg i å bli sparket på med møkkete sko for å nevne noe....

Men forklar gjerne hvorfor det er bedre med demoprodukter fremfor privat-brukte.....

mvh
Kjell P..
audio optimum
(samarbeider med Ecs-holding)
Jeg tror nok jeg snakker for mer en bare noen få forhandlere, når jeg
påstår at den slags behandling av produkter tilhører sjeldenhetene.
Tross alt har vel de fleste forhandlere såpass respekt både for produktenes verdi
og for de kundene som skal kjøpe produktene, at disse forhandelerne behandler
produktene like nøye som kjøperne.
Alle ønsker vel å minimere et eventuelt verditap!

mvh
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
bjornh skrev:
Banjo-Kari skrev:
Man skrev:
Reklamasjon gjelder kun første eier. Kjøper du et 2år gammelt produkt med 2 års garanti sittter du i saksa uansett hvordan du vender og vrir på det.
Hvor står det at du sitter i saksa dersom du har kjøpt produktet brukt og reklamerer på det innenfor reklamsjonstida?

Fant ingenting om det på forbrukerportalen og selv har jeg reklamert på et produkt kjøpt brukt uten at det har vært noe problem.
Dersom du har 3 års garanti på en bil, du kjøper brukt ett år gammel, så gjelder garantien fortsatt! Derfor er det viktig å ha kvitteringen liggende på audio/video produkter.

Hilsen Bjørn

Garanti gis av produsent/importør/forhandler, og følger produktet i garantitiden, uavhengig av hvem som eier den, om ikke annet fremgår av garantireglene. Reklamasjon reguleres av Forbrukerkjøpsloven, og gjelder ikke ved kjøp mellom private.
§ 1. Alminnelig virkeområde

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.
Link til Forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

---

Men så ser jeg at Kjøpslovens kapittel 23 omhandler krav mot tidligere salgsledd, og det ser ut til at kjøper av brukt utstyr kan rette reklamasjonskrav etter Forbrukerkjøpsloven direkte mot opprinnelig selger (butikk):
§84 (2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.
Kjøpslovens kapittel 23: http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-023.html
Forbrukerkjøpslovens §35: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#35

Beklager rotet. Som dere skjønner er jeg ikke jurist.
 
B

brand-x

Gjest
DR HEE !

Jeg påstår det er unntakene som behandler utstyret forsiktig...
Det er dessverre få om noen medarbeidere som føler ansvar ved å plukke av seg monsterklokker og trekker genseren over beltespennet når de skal flytte ett produkt... og du kan nesten ikke dra innom en tung hifi-sjappe uten att det er plassert kjegler under chassiet og med vekten på slike trenger man ikke mye inteligens for å forstå att det må bli merker etter slikt... og om du oppfatter meg som arogant får så være for det er ett faktum enten du vil eller ei... Og angående org.embalasje er det mye rart som foregår blandt enkelte..

jeg bestilte meg ett Classe effekttrinn som var demobrukt og jeg forsikret meg om att det var pent og embalert som om det var nytt.. og det var det i følge selger.... 40 mil senere med frakt var resultatet brukne kjøleribber og ødelagte terminaler.. det var plassert i en trekasse uten innvendig embalasje.. og det på ett trinn på 45kg og dertil Classe pris... men bevares det var 40% rabatt og de kunne gi 1000,- ekstra for skadene... Det er vel ingen hemmelighet att nevnte eksempel kommer fra hifi-klubben...

mvh
Kjell P..
audio optimum
(samarbeider med Ecs-holding)
 
B

brand-x

Gjest
Veggen !

Jeg har diskutert med opprinelsen flere ganger hvilke forskjeller det er på 180 kontra 250... Hvis du sjekker dataene på disse slutt-trinn viser specene en side på 180 ( 1xaw180) ang. aw250 er den bassert på begge kanaler og ikke en kanal som Aw180 blir oppgitt i..

Ble det oppklarende ??? maks-strømmen er fordelt på 2 kanaler på aw250r og bare 1 x aw180....du har like mye strøm på en kanal på aw180 som aw250r har til rådighet på 2 kanaler..

mvh
Kjell P..
audio optimum
(samarbeider med Ecs-holding)
 

thenok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
78
Antall liker
0
Brand-x

Skal ikke skryte på meg kunskap om elektronikk, men når det gjelder strøm, hvorfor bruker AW 250R dobbelt så mye i stand by som Aw180? Jeg vet ikke så litt opplysning ville vært fint.

Ser ar AW250R bruker like mye som AW400/600.

T
 
B

brand-x

Gjest
thenok !

Jeg ser det du sier stemmer... men hvis du regner begge aw180 blir standby forbruket det samme....som på aw250...

mvh
Kjell P..
audio optimum
(samarbeider med Ecs-holding)
 

thenok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
78
Antall liker
0
Det vil med andre ord si at AW180 er en mer miljøvenlig konstruksjon etter som den er mer strømsterk ???, men krever mindre i stand by som den gjør i de fleste timer av året ;).

Noe skurrer for meg her......., men hva gjør vel det ???
Kommer aldri til å forstå at en overdimmensjonert strømforsyning er bedre enn en som er helt passe, men men

T
 
S

svk

Gjest
kjøper nr 2- kan reklamere til første salgsledd...(har nettop gjort det selv)
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
svk skrev:
kjøper nr 2- kan reklamere til første salgsledd...(har nettop gjort det selv)
Dette er lite å diskutere. Garanti- og reklamasjonsrettigheter følger produktet. Enkelt og greit.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei,

Det er nå flere topicer i denne tråden men selv så tenkte jeg å svare lii vedrørende bruktpris.

Først og fremst for de som forventer at et produkt brukt skal omsettes for max 50% synes jeg er en forenkling.
EC i motsettning til eksempelvis DP tidligere hadde en mye mer riktig veillende pris, sannsynlig hadde kjøper fåt ca 10% på EC produkter mens på DP produkter for å bruke denne sammenligningen så var ikke veillende pris så reel.
Det samme gjalt mange amerikanske produkter, Krell, Transparant osv.
De fleste kjøpere i markeded har kunnskap om dette og det er vel en av grunnene til at foreks EC holder seg så godt i pris, samt at de har vert flinke å holde modellene i hevd/produksjon fortsatt (eg.aw180), dette gjør at bruktprisen holder seg.

Hvis man som et utgangspunkt sier at max 50% er dette produktet verdt når det har skiftet eier nesten uansett stand, ja da tror jeg at man i mange tilfeller skal sitte lenge på perrongen etter at toget har godt.
Kan tenke meg at mange eiere av eksempelvis EC 4.7 er meget intresert i EC.4.8, her tror jeg man skal vente lenge før bruktprisen er nede i 50%.

Selv har jeg solgt EC produktene mine for 50% eller lavere nå sist Nemo men da uten aventering, men de var til tross noen år gamle og ikke oppgraderte til siste spec men ellers som nye.
For demo produkter jeg hadde hatt på ønskelisten så hadde jeg nok forventet et avslag, 10-20 % synes jeg var lite, 25-30% ville vert mere riktig.


Mvh
Geir :)
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Til brand-x vedr. forskjell aw250R/aw180 vedr. strømforsyning etc.
Sendte en forespørsel til Volker Hunger. Tillater meg å vedlegge svaret fra ham:


Hei Nils- Kristian,

Det er et enkelt svar på dette.
Jeg leste tråden men har ingen forklaring for det som kommer fra brand-x. Siden han snakket med Per direkte er det kanskje en misforståelse mellom dem? Per vet alt det som kommer nå under.

AW180 og AW250 er i utgangspunkt identisk. De er produsert med identiske kretskort og identiske trafoer. Både strømforsynings- og forsterkerkretsene er likt.
Eneste ”elektriske” forskjellen er 4 ekstra kondensatorer ( dvs 40000uF) per kanal i AW250R. Disse kan levere litt ekstra strøm i kritiske situasjoner. Derfor virker 250’n litt kraftigere for de fleste. Målemessig er dem identisk (hvis vi ser bort fra peakstrøm). Konklusjonen er at AW180’n ikke kan være og ikke er kraftigere en AW250’n.

For å være helt eksakt må jeg nevne 2 ting i tillegg:
I en liten periode og på bestilling ble også AW180’ne produsert med disse ekstra kondensatorene. Da var AW180 og AW250 elektrisk sett enda mer likt!
Helt i begynnelsen ble AW180’ne produsert med en mindre trafo. Jag hadde selv en slik versjon. Dette forklarer og bekrefter også din erfaring med kraftforskjellen mellom dine ”gamle” AW180 og AW250R.
Derfor er det also viktig at man vet hvilken versjon sammenlignes. Vi må også huske at det finnes utallige gamle versjoner av AW250’n. Disse blir ofte sammenlignet med den mye moderne konstruksjonen AW180. Det blir feil.

Siden noen kommer opp med strømforbruk så skal jeg også skrive noe om det. Er begge forsterkerne riktig justert så bruker AW180’n eksakt halvparten av strømmen til AW250R, dvs 2 stk AW180 bruker like mye som en AW250. Her er det hvilestrømmen, lyspære osv som kan gi en liten forskjell. Det finnes ingen standby funksjon i disse forsterkerne. De er av eller på ;-)

Mekanisk er det selvfølgelig også en del forskjellig, med mer eller mindre store lydmessige konsekvenser. Viktigste forskjellen er her montasjeplassen av trafoen. Mens de 2 trafoene i en AW250 står liggende montert direkte opp på hverandre, så er de i en AW180 montert på høykant i en egen chassis i fronten.
Alt dette og en bedre kanalseparasjonen med monoblokkene forklarer den lydmessige forskjellen mens kraften er den samme.

Når det gjelder Nemo, så består den av 2 stk AW180 balansert brokoblet. Dvs 2 stk Nemo består av 2x 2 stk AW180. Det si seg selv at dette må være kraftigere en 2 enkelte AW180. Jeg vet ingenting om ”skjulte resurser” i AW180 som brand-x skriver.
Nemo blokkene spiller i en annen liga en AW180 både lyd- og kraftmessig.

AW400 består i prinsippet av en AW120 som er balansert brokoblet med et mer modern power supply og flere elektrolytter. Det betyr at den har mye mer effekt en AW180’n.
Samtidig er det viktig å vite at en brokoblet forsterker ”ser” kun halve impedansen i høytaleren. Dvs både AW400 og Nemo ikke egne seg til høyttaler med ekstrem impedansfall. En impedans av 0,5ohm betyr nærmest kortslutning for en slik forsterker. Ellers så er de effektmessig overlegen over både AW180 og AW250.



Håper at dette hjelper i deres diskusjon.
Hilsen
Volker Hunger
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Dette er gammel sannhet angående de forsterkerne. Bra oppklaring for de som ikke var klar over dette, OhYeah.

Det er ikke mer Hokus Pokus enn at det er et litt annet printkort i AW180, og at det er 40 000 Microfahrad mindre på ladelyttene, dvs. det er 4 stk. mindre pr. kanal (á 10 000 Microfahrad). Ringkjernetrafo er identisk.

Angående AW400 og AW600 (Nemo) så er dette brokoblede AW120 og AW180... -værre trenger det ikke være ;)


Mvh. Bjørn
 
B

brand-x

Gjest
OhYeah!

Bra du fikk oppklart dette for slik jeg har forstått det fra Per så var aw180 mye mere styringsdyktig og en aw180 tilsvarte aw250..

Skal uansett få redegjort dette med "gammel-sjefen" når jeg drar nedover til lørenskog om ikke lenge.. likeledes hvor endringene fra 99 til 2004 ligger..

mvh
Kjell P..
audio optimum
(samarbeider med Ecs-holding)
 
Topp Bunn