Pro-ject Debut mk III Esprit...?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Grattis med flott spiller ( kjøpte en slik i helgen selv :) ) Fant fort ut at den har godt av å koblet fra underlaget hjemme hos meg. Den strammet seg litt opp etterpå.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Tenkte jeg skulle prøve meg med ei sandkasse til spilleren etter hvert... for det er liten tvil om at bedre avkobling, har en del å si for en spiller som er så enkelt konstruert som denne.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Nja,spilleren er jo designet for å stå slik den gjør. Min mister alt av musikalske kvaliteter hvis jeg setter den på noen form for dempende underlag.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis du banker på spilleren din og du hører slagene igjennom høyttalerene, da må du koble den fra underlaget. Eller hvis du hører et dunk i høyttalerene når du lukker lokket.
Min står på et rack jeg kjøpte på Soundgarden, men det beste hadde vært om jeg hadde hatt plass på ikea underlaget. Det var iallefall det beste for Regaen jeg hadde, og den er jo veldig ømfintlig.

Jeg har satt spilleren på et sitteunderlag. Sikkert ikke det beste underlaget, men det fungerte...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Fidelio skrev:
Nja,spilleren er jo designet for å stå slik den gjør. Min mister alt av musikalske kvaliteter hvis jeg setter den på noen form for dempende underlag.
Om jeg slår/tramper i gulvet gir det ingen utslag i spilleren, heller ikke når jeg banker på topphylla i racket, eller ramma i racket, men banker jeg på selve spilleren høres det tydelig i høyttalerne. Sånn sett så skulle en vel kunne anta at spilleren har brukbare arbeidsbetingelser i utgangspunktet... men at selve spilleren ikke er direkte immun mot luftbåren vibrasjon/svingninger? Derfor var tanken min at om jeg monterte spilleren i en sandkasse og byttet ut gummibeina på spilleren med noen massive som kunne koble spilleren til en flytende plinth av et hardt, tungt materiale (eks. granitt) så ville sanden effektivt hindre steinplaten fra å nå opp i egenresonansspektrumet. samtidig som steinplata ikke vil kunne overføre lave frekvenser fra sanden over i spilleren.

At spilleren skulle bli umusikalsk av ikke å plukke opp akkustisk feedback, høres egentlig litt bekymringsverdig ut, men her som i allt annet er det jo bare å prøve seg frem... :) noen bordbiter og litt sand koster jo ikke all verden, og steinplata finner jeg alltids et formål for, en eller annen gang... som underlag for sandkassa tenkte jeg å bruke en liten sykkelslange som jeg har fra et tidligere forsøk med en CD-spiller som "hakket" under avspilling...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.832
Torget vurderinger
27
Griffenfeldt skrev:
Hvis du banker på spilleren din og du hører slagene igjennom høyttalerene, da må du koble den fra underlaget. Eller hvis du hører et dunk i høyttalerene når du lukker lokket.
Den må du forklare nærmere.

Umiddelbart ville jeg tenke at om du banker på spilleren, og dette forplanter seg til høyttaleren, da skyldes dette at viberasjoner i spilleren når pickupen før de dreneres ut (eventuelt via underlaget) eller omformes til varme eller annet nyttig. Jeg føler meg rimelig overbevist over at en mengde spillere, fullstendig uavhengig av underlag (her kommer uenigheten inn), vil gi respons i høyttalerne om man dunker i spilleren.

Men det er mulig jeg tar feil.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
men akkurat nå.... er det som om allt er helt rett! Money for nothing, rocker stua så armer å bein hammrer takten i ukontrolert ekstase! Vinyl er pur Livsglede!! ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.832
Torget vurderinger
27
Utmerket novgarod, utmerket. Hvilken utgave av Money For Nothing forresten? Jeg synes nemlig at Stan Rickers half-speed har store mangler med hensyn til dynamikk.
En direkte skuffelse i så henseende, selv om oppløsning og finkornetheten i toppen er upåklagelig.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Fosse skrev:
Utmerket novgarod, utmerket. Hvilken utgave av Money For Nothing forresten? Jeg synes nemlig at Stan Rickers half-speed har store mangler med hensyn til dynamikk.
En direkte skuffelse i så henseende, selv om oppløsning og finkornetheten i toppen er upåklagelig.
spiller en gammel men strøken 12" EP utgitt av Vertigo. Vet ikke hvordan denne står seg mot andre audiofile utgivelser, men den rocker så det holder for meg! ;D Stan Rickers half-speed, synes jeg hadde et høyere støygulv (nesten kunstig mye sus) og oppleves generellt litt tam, eller udynamisk som du sier...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Umiddelbart ville jeg tenke at om du banker på spilleren, og dette forplanter seg til høyttaleren, da skyldes dette at viberasjoner i spilleren når pickupen før de dreneres ut (eventuelt via underlaget) eller omformes til varme eller annet nyttig. Jeg føler meg rimelig overbevist over at en mengde spillere, fullstendig uavhengig av underlag (her kommer uenigheten inn), vil gi respons i høyttalerne om man dunker i spilleren
Hos meg er det ikke bare spilleren som får skylden, men også underlaget den står på. Har bedre erfaringer med å ha enkelte spillere på et bedre underlag ex Lack fra ikea o.l
Mulig det er en kombinasjon av hardplast føtter og hardpresset mdf som ikke er opptimalt.

p.s jeg dunker ikke på spilleren når stiften er i kontakt med platen.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Griffenfeldt skrev:
Umiddelbart ville jeg tenke at om du banker på spilleren, og dette forplanter seg til høyttaleren, da skyldes dette at viberasjoner i spilleren når pickupen før de dreneres ut (eventuelt via underlaget) eller omformes til varme eller annet nyttig. Jeg føler meg rimelig overbevist over at en mengde spillere, fullstendig uavhengig av underlag (her kommer uenigheten inn), vil gi respons i høyttalerne om man dunker i spilleren
Hos meg er det ikke bare spilleren som får skylden, men også underlaget den står på. Har bedre erfaringer med å ha enkelte spillere på et bedre underlag ex Lack fra ikea o.l
Mulig det er en kombinasjon av hardplast føtter og hardpresset mdf som ikke er opptimalt.

Ingen lyd fra min, når stiften er hevet... og føttene er forøvrig av svært mykt gummiaktig materiale, med en hardere ring rundt...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.832
Torget vurderinger
27
Griffenfeldt skrev:

For ordens skyld: Jeg mente ikke at underlaget ikke har betydning. Jeg leste deg dithen at du mente at om man fikk utslag i høyttalerne når man slo på spilleren så var det garantert underlaget det var noe feil med.
Jeg antok naturlig nok at du hadde stiften i rilla når du gjennomførte testen din. Hvis du slår på spilleren når nåla står i rilla så vil du på mange spillere høre dette i høyttalerne, uansett hvor mye du avdemper spiller fra underlaget
Jeg tror vi har snakket litt forbi hverandre her.

Når det gjelder betydningen av avkobling vil det variere fra spiller til spiller. Tidligere spillere jeg har hatt har vært langt mer ømfintlige på dette enn spilleren jeg har idag for eksempel.

Topp Bunn