PRO-JECT PHONO BOX RS2

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Jeg er på udkig efter en ny riaa. Jeg har læst lidt om Pro-ject phonobox RS2, og jeg synes den ser rigtig fin ud på papiret. Er der nogen herinde der hør hørt den?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.963
Antall liker
1.297
Sted
Nadadouro, Portugal
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Men har du hørt den? Som jeg skriver, ser den fint ud på specs. Men lyder den ligeså godt?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.877
Antall liker
21.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sikkert. De to som har lyttet til den hos Stereophile mener det. Jeg kunne godt tenke meg en, basert på spesifikasjonene...
Og så hadde jeg ikke investert i den lineære strømforsyningen. Standard-SMPSen støyer mindre.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Enig . Kjøpte denne lineære strømforsyningen til min Pro-Ject CD Box RS2 T.
Håndlaget av et meget dedikert firma , og må si meg meget fornøyd!(y)

.
Hvilken set up benytter du den til, og har du sammenlignet med andre riaa?
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Sikkert. De to som har lyttet til den hos Stereophile mener det. Jeg kunne godt tenke meg en, basert på spesifikasjonene...
Og så hadde jeg ikke investert i den lineære strømforsyningen. Standard-SMPSen støyer mindre.
Ja, målingerne viser at den interne strømforsyning støjer mindre. Men i testen skriver han, at lyden blev bedre med den lineære PS.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.877
Antall liker
21.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Go figure...
Jeg gir ikke et rødt øre for det hun skriver der, like lite som jeg gir et rødt øre for faktiske lydforskjeller ved ulik belastning (innenfor rimelighetens grenser) av MC-pickuper som hun skriver om. Det man hører er små nivåforskjeller, Fletcher-Munson.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.963
Antall liker
1.297
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvilke andre har du sett på? Ikke sikkert du får mange svar her men du kan kanskje låne en hjem på prøve, vet ikke.
Der er utallige i den prisklasse der er bra. Du har ikke noen signatur så jeg vet ikke om du bruker en Philips GP412 eller en Soundsmith.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Hvilke andre har du sett på? Ikke sikkert du får mange svar her men du kan kanskje låne en hjem på prøve, vet ikke.
Der er utallige i den prisklasse der er bra. Du har ikke noen signatur så jeg vet ikke om du bruker en Philips GP412 eller en Soundsmith.
På nuværende har jeg en ASR mini basis. Den valgte jeg fremfor en Tron Seven og en Cayin phono one. Jeg har 10-13.000 dk. jeg vil bruge. Jeg får den Pro-ject hjem til test i løbet ad ugen.
Jeg har kontaktet flere forhandlere i Danmark, Tyskland og sverige for at høre, hvad de har i prisklassen. Desværre har der ikke været noget, som har virket interessant.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.877
Antall liker
21.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har sammenliknet ASR Mini Basis med min egen Lindemann Limetre Phono II og syntes ikke at det var en lydmessig forskjell verd hverken pris- eller størrelsesforskjell.

Tilbake til Pro-Ject versus Musical Fidelity: RS2 har et valgbart ordentlig 3. ordens rumlefilter med -3 dB ved 20 Hz, mens MF-en har det teite 1. ordens IEC-filteret som ikke er brukbart til noe egentlig.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Så har jeg fået prøvet den lille Pro-jekt. Det er en rigtig fin riaa, og smart at man kan indstille på den on the fly. Perspektivet på den er knivskapt, men ikke så holografisk som på min ASR. Den er heller ikke så varm i lyden som ASR, men bassen er bedre og mere detaljeret.

Jeg synes næsten ASR lyder som en god rørforstærker, og Pro-ject lyder som en transistorforstærker.
Jeg kan bedre lide det holografiske perspektiv fra min ASR, men bassen er bedre på Pro-ject. Så for nu, bliver min asr stående.

Jeg brugte en Nottingham analogue hyperspace med en Jelco SA-750 EB og en Audiotechnica ART-9. Jeg prøvede både med aktiv MC-forstærkning, og med en Orton ST-7 trafo. Jeg synes begge riaa lød bedst med trafoen.

Efter sådan en mini test kan jeg ikke lade være med at tænke over, hvor stor forskel der er på lyden af de 2 riaa'er. Langt mere end jeg oplever på Audia Flight CD one og min Cambridge 851N brugt som dac.
 
Topp Bunn