Pro-Ject prosjekt... motor mm

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
hei.

jeg har en pro-ject 6 jeg har mekket litt på de siste dagene.

Jeg fikk spilleren i sin tid da jeg jobbbet på en Hi-Fi sjappe. Posten hadde voldtatt pakken, så spiller ble ødelagt og derfor kondemnert i butikkens systemer. Som en wannabe DIY forbarmet jeg meg selvsagt over denne stakkars platespilleren og forbannet meg på at den ikke hadde sett sine siste dager.

Lokk var knust, spindel på motor var bøyd, plastdeksel over motor var knust og MDF platen i plintet var skadet ett par plasser.

Fikk rettet ut spindel så godt som det lot seg gjøre, men det er ennå tendenser til kast i motor. reima tar opp mesteparten av kastet virker det som, men litt kast forplanter seg videre i det opphengte chassiet endog. I tillegg lager motor endel egenlyd iom at den er skadet. Skal lage ett gummioppheng til motoren, slik at denne står spent mellom o-ringer slik at den er uten kontakt med basen som idag.

Basen på platespiller har jeg fikset de siste 2 dager. Har skjært ut en massiv 40mm eikeplate, limt og skrudd denne fast opp den orginale basen. Det opphengte chassiet er nå senket lengre ned i eikeplata enn det orginalt var i MDF basen, dette av estetiske hensyn.

men... Jeg irriterer meg værre over motoren og vil bytte ut denne. I denne sammenheng lurer jeg på om noen av forumets eminente medlemmer har snøring på Pro-Ject motorer?? Pro-ject 6 har en 230v motor, uten ekstern strømforsyning. Det er dog en kondensator og motstand loddet til motoren på selve platespilleren. Dette er motoren som står på idag: http://www.henleydesigns.co.uk/product.asp?shop=0&ProductID=593

Det jeg lurer på er hvilken motor jeg skal benytte for å kunne sette på en ekstern strømforsyning og hastighetskontroll ala speedbox? er det denne 16v motoren?? : http://www.henleydesigns.co.uk/product.asp?shop=0&ProductID=599

siste spørsmål i denne sammenheng vil da være om jeg bruker samme pulley som står på min 230v motor nå? eller om jeg trenger ett nytt plley for å bruke sammen med speedbox, da denne jo styrer hastigheten og jeg ikke lengre trenger endre posisjon av reimen på pulley...

Håper noen pro-ject guruer melder seg her nå ;)
 

Vedlegg

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
morsomt government :) flere av oss som tviholder på de gamle pro-ject spillerne altså :p

aair: vet om den siden, men takker og bukker endog :) Du skjønner, det jeg lurer på er om jeg skal ha en 230v motor eller en 16v motor for å bruke med en speedbox, og hvilket pulley jeg trenger...

men etter endel sjekk på nett og litt resonnering har jeg kommet frem til at jeg må ha en 16v motor sammen med speedbox II, speedbox SE har uttak både for 16v og 230v motor tydligvis. Og jeg trenger en standard pulley, hvor 33 og 45 rpm styres via speedbox på det "minste" sporet i pullyen. På det største sporet får man 78 hastighet ved å bruke speedbox på 45 rpm.

Så nå må jeg avgjøre om det er verdt å investere i ny 16v motor og speedbox, til totalt 130-40£, eller om jeg bare skal kjøpe ny 230v motor ala den jeg har til 35£.... aldri testa speedbox II, så vet ikke om det er verdt å oppgradere for lyden sin del??
 

Beas

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Innlegg
14
Antall liker
0
Det er absolutt verdt det. En billig investering hvor du får mye for pengene. Du får mer ro, og flere detaljer i lydbildet, jeg ble iallefall overrasket over forbedringen i mitt eget anlegg.
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
hmmmm, tenke tenke.... ferdigtenkt!

da blir det ny 16v motor og en speedbox II til min pro-ject.

Skal mekke litt mer, ordne oppheng til motor i o-ringer, få spilleren best mulig for minst mulig cash ;)

Vurderer også å investere i en Acryl-tallerken, men er usikker på gevinsten. Har funnet ett alternativ på ebay

http://cgi.ebay.com/Transparent-Acr...rntable_Parts_Accessories&hash=item4cf24d8771

evt Pro-jects egen Acryl-it. Men vi får se...... ;)
 
Topp Bunn