Pro-Ject RPM 5 spiller falskt

TrickPony

Medlem
Ble medlem
29.03.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Kristiansand Øst
Jeg har en Pro-Ject RPM 5 med AT95 pickup som spiller falskt, dette er veldig hørbart på rolige partier i musikken. Jeg har også en speedbox mk2 koblet til spilleren.

Kjøpte en KAB speedstrobe for å sjekke om hastigheten var korrekt. Speedstroben viste 13 passeringer for fort på 33rpm noe som er ca. 0.4% avvik.

Er det mulig å justere hastigheten på Pro-Ject RPM 5 og er det sannsynlig at det er
farten som forårsaker surheten i musikken?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har du prøvd uten speedbox en?

kanskje importøren kan hjelpe? www.ljudtema.no

Uansett en fin spiller når den virker.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Er du sikker på at det ikke er wow du hører, dvs. hastighetsvariasjon som er spesielt hørbart på rolig pianomusikk...
En kollega hadde det problemet med en Project-spiller. Det viste seg at den delen som er presset og limt på motorakslingen satt for dårlig med kraftig wow som resultat....
 

TrickPony

Medlem
Ble medlem
29.03.2006
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Kristiansand Øst
Takk for svar!

Resultatet med ellen uten speedboxen er det samme så det kan utelukkes.

Teorien om at det muligens er en wow effekt høres sannsynlig ut. Var det en stor operasjon å feste den delen som er knyttet til motorakslingen fast?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sikkert et tåpelig spørsmål, men du har sjekket at plata er sentrert? (Beklager om spørsmålet er for opplagt).
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Hvis det er lange toner (du er musikalsk) og plata ikke er sentrert så vil jo dette lett oppstå. Beveger pickupen seg ut og inn når den går rundt? Eller står den "stille"? Bare spør, for det er ikke noe uvanlig fenomen at platene er usentrert. Har f.eks ei Cardas testplate som skal ha rene sinustoner, vel, når hullet ikke er sentrert blir de ikke mye rene.....
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Jeg hadde også skikkelig problemer med dette på min Wilson-Benesch spiller. Vaska drivreim og drivhjul forsiktig med Zalo og lunka vann, og problemet var borte. Jeg så tydelig møkk på drivhjulet, og det kom også endel fra reima.. Kan jo håpe at det er så enkelt! :)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
TrickPony skrev:
Takk for svar!

Resultatet med ellen uten speedboxen er det samme så det kan utelukkes.

Teorien om at det muligens er en wow effekt høres sannsynlig ut. Var det en stor operasjon å feste den delen som er knyttet til motorakslingen fast?
Den ble sendt tilbake til importør som limte den fast. Dette var en splitter ny spiller så det var nok kvalitetskontrollen som hadde sviktet litt.
 
Topp Bunn