ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Sv: Re: ProAc´s venner

    kasol skrev:
    H200 ble for lett ja. For lite bass og kontroll. Jeg likte ikke diskanten heller som jeg opplevde som hard. H200 er også nådeløs mot middels/dårlige innspillinger som låter jævlig..Jeg har tidligere hatt god erfaring med H4 på proac, da snakker vi om skikkelig dynamikk og kontroll. Min erfaring med Proac er at de trenger krefter/mye strøm eller gode rørforsterkere for å fungere. Nå har jeg som sagt med åpent sinn prøvd meg på Cary SLP 03 og Midgard Oberon 6.1. Må si jeg er imponert over begge komponentene. Diskant mellomtonen er nydelig og myk samt at det er dynamikk og dybde :D. Midgard imponerer med meget stram og god bass samt at den aldri viser tegn til å "gi seg".
    Det er morro å spille mange gamle plater igjen!
    Takk for tilbakemeldingen kasol. :) Gleder meg til å teste forskjellig elektronikk på D80-ene.


    Mvh
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Er der nogen herinde, der har erfaring med at bruge Balanced Audio Technology på ProAc højttalere?

    Jeg tænker især på den integerede BAT VK-300x forstærker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er det noen som har sammelignet D15 med D38 på samme elektronikk? Er det bare mere av alt eller er det spesifike forskjeller? Sikkert vanskelig å svare på men står forbedringene til det store prishoppet? Lydfilosofien er vel den samme? Jeg har bare hørt D38 på Jeff R settet..
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hva med D28?

    Noen som har sett/lest noen tester av denne?
    Men det er vel fremdeles den vanlige ProAc-lyden, men strammere, hurtigere bass enn D25?
    Synes den er dyr (45Kkr) sammenlignet med mye annet, f.eks. Spendor.

    mvh
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    costello skrev:
    Hva med D28?

    Noen som har sett/lest noen tester av denne?
    Men det er vel fremdeles den vanlige ProAc-lyden, men strammere, hurtigere bass enn D25?
    Synes den er dyr (45Kkr) sammenlignet med mye annet, f.eks. Spendor.

    mvh
    Hei,

    Jeg oppgraderte fra D25 til D28 i fjor høst og er meget fornøyd. D28 har som du skriver litt strammere bass og er i mine ører en litt mere nøytral høyttaler. D28 er mye penere også; D25 så litt DIY-aktig ut mens D28 er forbedret på flere punkter. Hvis jeg skal påpeke en negativ ting så må det være tilkoblingsterminalene. De er slik konstruert at det er nesten umulig å bruke vanlige single-wire kabler med spader da det er en "splint" som skal festes samtidig som må være nøyaktig like tykk som spadene. Jeg kjører bi-wire og da er det ikke noe problem.

    Før i tiden satt jeg alltid og lyttet etter feil og mangler i annlegget mitt mens nå lytter jeg bare til musikk! Jeg har Accuphase for- og effektforsterker sammen men D28 og det er en meget god kombinasjon.

    Veil. pris er høy men Lyric er kjent for å gi gode rabatter i forhold til prisliste så du bør ringe dem før du avskriver D28 som for dyr.

    mvh,
    OS
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    OS: Accuphase er det flere som skryter av. Hvilken modell effektforsterker bruker du nå?

    Mvh
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Er det noen med ProAc D80 eller D100 som bor i nærheten av Drammen som tar imot besøk for prøvelytting ?? :)
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    toref skrev:
    OS: Accuphase er det flere som skryter av. Hvilken modell effektforsterker bruker du nå?

    Mvh
    Jeg bruker to stk A-30 brokoblet og C-2000 forforsterker.

    mvh,
    OS
     
    H

    hobby

    Gjest
    toref skrev:
    OS: Accuphase er det flere som skryter av. Hvilken modell effektforsterker bruker du nå?

    Mvh
    Klarer ikke helt å lese denne tråden da... Ikke så rart kanskje da jeg har vært en kjær proac venn og har hatt flere proac modeller gjennom flere år.

    Ja! - Accuphase vil jeg på det varmeste anbefale til Proac. Jeg synes det er en usedvanlig god match. Selv hadde jeg veldig positive erfaringer med E408 integrert på et par D25. Det spilte ganske enkelt utrolig bra!
     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Brian7500 skrev:
    Er der nogen herinde, der har erfaring med at bruge Balanced Audio Technology på ProAc højttalere?

    Jeg tænker især på den integerede BAT VK-300x forstærker.
    ProAc og BAT er en kjempe bra matsh.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Godt å se at det holdes liv i tråden. ProAc spiller utvilsomt bra med rørutstyr, all den tid utviklerne har brukt rør i prosessen osv. Men, min erfaring er at dette fordrer en litt mer "moderne" type rørlyd, kanskje en mer krysning mellom rør og naim, om du vil. Og, de spiller samtidig fantastisk med de rette transistor-sakene. Har en stund benyttet Golden Tube's se 40 som effektrinn på mine responser, den får frem de store landskapene, og de fete instrumentklangene, men samtidig ble den litt "slow", og fikk ikke frem den hurtigheten og moro-faktoren jeg vet de kan fremvise. Dette skyldes nok også noe parringen med cj pv10 som pre, begge veldig bra hver for seg, men sammen litt mye av det gode, en ear hadde nok feks matchet bedre som pre. Nåværende eier av se 40'n kjører denne sammen med en ear 864, og rapporterer om flott lyd. Nå har jeg havnet på en Pathos Classic One, den byr på åpenheten, renheten, stemmeprakten og lydbildene til en god rørforsterker, men har litt mer av kvikkheten og moroen som transistor kan by på i enkelte tilfeller. Har fått tilbake veldig mye av det jeg savnet fra Yba Integre Dt, forøvrig en fantastisk match med responsene, og blant det aller beste jeg har hørt av transistor, uansett pris. Alt dette forteller jo egentlig bare det vi vet så altfor godt fra før, gode matcher/samarbeidspartnere, og top notch kilde/elektronikk er alfa/omega på transparente høyttalere som ProAc, og forsåvidt alt annet av godsaker. De leverer virkelig når man finner den rette matchen, således er jeg veldig lykkelig akkurat nå :D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Interessant MaHa... :)

    Vidar mente ProAc manglet litt på PR&T noe jeg ikke skjønte da. Senere spilte jeg en periode men min forrige forsterker og det første jeg tenkte på var at her manglet det litt PR&T faktisk. Men med en gang lynhurtige og dynamiske Sugden ble koblet tilbake var mangelen borte. Så jeg merker hvor godt de responderer på bedre utstyr.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ja, dette er vel ganske likt mine erfaringer. Vet at Vidar mener dette, og han har nok kanskje noe rett og, sammenlignet med enkelte andre britiske merker. Men, så blir spørsmålet det samme igjen; har ProAc tilnærmet seg signaturen i hans elektronikk eller med annet utstyr? Hva er forutsetningene for å få til prAt skikkelig på de? Tror han har mye rett, men at det kanskje er slik at ProAc er unormalt følsomme på det å få riktige partnere, men at de leverer fart og spenning til slutt. Costello har kanskje noe å dele med oss her? Han er jo både naimist og ProAcist samtidig :D


    Lyngen skrev:
    Interessant MaHa... :)

    Vidar mente ProAc manglet litt på PR&T noe jeg ikke skjønte da. Senere spilte jeg en periode men min forrige forsterker og det første jeg tenkte på var at her manglet det litt PR&T faktisk. Men med en gang lynhurtige og dynamiske Sugden ble koblet tilbake var mangelen borte. Så jeg merker hvor godt de responderer på bedre utstyr.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    8)

    Går en interessant tråd på http://forums.naim-audio.com/eve nå ang. D15 vs. D28.

    yes, I have Proac28 loudspeakers. I bought them after auditioning Dynaudio, Spendor, B&W, Lynn, Focal and Xavian. They were quite more expensive compared to the D15 but they are much better and on top of this there is a revolutionary concept of the bass exit sound in a lateral exit that you can also easily "adjust" by yourself with foam material. This allowed me to place the cases attached to the walls without any lost in terms of sound. I cannot affoard to place loudspeakers "3 feet" away from any wall, I have a small room. My system: CDX2, 202/200, D28.
    Re. ProAc og matching...vil jeg vel si at disse høyttalere med ganske liten egenlyd gjengir det som sitter foran.. :) Har man en treg rørforsterker så kvitterer ProAc med en ditto lyd. Har man forsterkeri med liv, rytme og dynamikk gjengir ProAc dette også. Så man kan liksom ikke skylde på høyttalerene dersom lyden ikke ble som forventet.

    Husker jeg hadde et innlegg her på forumet for et par år siden, der jeg sukket litt oppgitt over ProAc's høflige og tilbakelente lyd. Vidar P. kom straks på banen og forklarte meg hva PRaT betød... :D Så ut med hybriden og inn kom Naim på lån fra Lyric.

    Mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da er vi helt på linje med oppfattelsen av hvordan ProAc spiller, nemlig slik elektronikken spiller. Var det Pathos Logos du hadde den gangen? Har forstått det som at den er mye slappere i karakteren enn Classic One. Selv føler jeg at jeg har havnet et sted midt i mellom nå, bra med hurtighet og moro, samtidig som åpenheten og glassklarheten fra en god triode er tilstede.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg vil absolutt anbefale å høre de med Sugden A21SE :D..
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var Pathos Logos den gangen, MaHa.

    Ellers har jeg hørt D15 på Copland rørforsterkere, MF, Audio Analogue + noe kinamikk (med rør). Og det låt fint på det meste, men ikke i nærheten av Naim, synes jeg.

    mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Noen som har hørt ProAc på rørbasert Audio Research forsterkeri her? Har hørt at dette skal spille bra sammen.

    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er vel nottopp de Stewart bruker til å tune sine babes.. :D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    Det er vel nottopp de Stewart bruker til å tune sine babes.. :D
    Jepp, det var det jeg hadde hørt. :) Men for noen priser det er på dette AR utstyret.. :eek:

    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    35 fine er da ingeting.. 8) Audio Research VSi-55



    Vakker er den også ::).. tøff da.. :p

    Noen som har testet denne på Pro´ene ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.478
    Torget vurderinger
    24
    Bestykningen burde funke bra dersom det er strømreserver nok. Kjørte selv en Cayin TRV88st på D15. Der manglet det en del i bunnen følte jeg. Sørg for å få en forsterker som kan levere nok strøm. Jeg synes i utgangspunktet bassen er D15 svakeste punkt, og det trengs strøm for at det ikke skal flyte helt ut.
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    ProAc Response 2,5 vs D25

    Hei

    Er det noen som kunne være så greie å fortelle meg om det er en stor forskjell i diskantgjengivelsen på disse to høytalerne? Kim på Lyric fortalte meg også en gang at Respone 2,5 kunne generellt være noe aggressiv i toppen. Jeg bruker Bryston 4BSST som forsterker, som kanskje heller ikke gir noe ved dørene. Har forsøkt alt av kabler, rørpreamper og varmtlydende cd-spillere. Er det mye å vinne på å oppgradere til D25 på dette området? Jeg er fornøyd med bass, mellomtone, perspektiv og dynamikk.

    Hilsen

    Hexachordia
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hmm....kjenner ikke 2.5 men har ikke tidligere hørt at de skal være aggressive i toppen. D25 er ikke det i allefall, det er heller litt snillisme ute å går. Ville vært rart om Stewart hadde tunet dem slik? Jeg har heller inntrykk av at han liker en klangbalanse litt mot det behagelige.
    Det sies at dagens modeller er en god del bedre? Kom igjen gamle eiere... 8) Jeg trodde Bryston var en god match til ProAc?

    Er rommet ditt bra dempet?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    monosapiens skrev:
    I morgen banker det 2 stk ProAc på min dør . . .
    Møt dem med blomster :D..

    Hvilke modeller er det? Hva med elektronikken?
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Jeg skal på fotball kamp snart (klokka 19)
    Må finne ut hvordan jeg legger ut bilder her,og får tatt noen bilder også.
    (Har kun mobil å fotografere med da . . .)

    MYE elektronikk er byttet også ;D
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.472
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    Hmm....kjenner ikke 2.5 men har ikke tidligere hørt at de skal være aggressive i toppen. D25 er ikke det i allefall, det er heller litt snillisme ute å går. Ville vært rart om Stewart hadde tunet dem slik? Jeg har heller inntrykk av at han liker en klangbalanse litt mot det behagelige.
    Det sies at dagens modeller er en god del bedre? Kom igjen gamle eiere... 8) Jeg trodde Bryston var en god match til ProAc?

    Er rommet ditt bra dempet?
    Jeg har hatt 2.5 og opplevde aldri den som hard i toppen. Tvert imot så syntes jeg diskanten som silkemyk med div utsyr og EMC1 UP som kilde.
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Hva er det i disse pappeskene mon tro . .



    Neimen . .er det ikke en :

    To er det faktiskt . . .



    Men hva er dette ??



    Oi oi




    Skal si det låter!!
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Snakk om oppgradering...
    Fett.. :D :D

    Gratulerer så mye. Ble ikke lite missunnelig nå da..

    Blir vel en lang natt tenker jeg ;D

    Er det monoblokker og pre? Hva bruker til kilde?

    Fortell om lytteinnrykk når du kommer ded ned på jorda ;D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hehe... det får'n si! D100? Feriepengene fikk gjøre nytte for seg? :) Gratulerer med herlige høyttalere og ny elektronikk. Er også spent på hvordan dette spiller sammen. Er de splitter nye disse ProAc-ene dine? I så fall er det visst snakk om noen timers innspilling før de løsner. Fortell fortell!

    Mvh
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Jeg skulle ønske jeg fikk så mye i feriepenger at jeg kunne kjøpe dette :p

    Høyttalerne er ProAc D100.
    Disse er brukte og er de som sto i butikken til Tor på lyric for ca ett år siden.
    Jeg er 4 eier,men de er helt strøkene. Skal være de eneste i Scandinavia i denne finishen . . .??
    Kjøpte disse på fredag og avtalt selger å møte han på lyric idag (lørdag) siden Tor har salg så håpet jeg på noe "billig" elektronikk.
    Cary monoblokker >> http://caryaudio.com/products/classic/CAD500MB.html
    Forforsterkeren kommer jeg tilbake til,den på bildet er bare på lån-
    Av økonomiske årsaker er det fortsatt Harman/kardon HD 7625 som er cd spilleren (men den er iallefall godt matchet ::)
    Regner med at det blir litt mer detaljer og generelt bedre lyd en gang litt lengre frem i tid da denne blir byttet ut . .
    Men syns det spiller som fa** nå jeg da 8) ;D ;D

    Men trenger forslag til rack :

    2 monoblokker,forforsterker,cd spiller,kassett,radio,dvd opptager,bluerayspiller,vinylspiller.
    Det er jo 9 stk som skal plasseres i høyde/bredde . .
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det noen av dere som kan ProAc som kan si meg noen om forskjellen mellom gamles Respons 3.5 kontra Respons 3.8 ? Klangkarakter osv.

    Takk for hjelpen. :)
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Jeg veit ikke om jeg er nede på jorda enda da men :p
    Siden kilden fortsatt er den samme Harman/kardon cd spilleren så får jeg nok ikke fullt utbytte av oppgraderingen så langt.
    Jeg har hvert litt bekymret for at det skulle bli "lite bass" men det har ikke hvert noen fare.Siden jeg har flere lyttinger på d38 som jeg har funnet noe tam.(med det mener jeg basstrykket,men den har jo 2 6 tommere som spiller BÅDE mellomtone og bass)Men faren er over,på innspillinger med bass så basser det som bare det!! ;D
    Jeg syns på en måte at forsterker byttet og høyttaler byttet er helt perfekt.Det er den lydsignaturen jeg liker og som på en måte HK+jbl hadde.
    Det er bare så mye bedre kontroll,dynamikk og til en viss grad detaljer.
    Tenker detaljene kommer langt bedre frem med en bedre cd spiller ;D

    Overgangen er; kontrollert,dynamisk,og 4stk 10"trykker til langt bedre enn 4 stk8"
    Det låter helt rått med f.eks Metallica, og naturlig å pent med Katie Melua.
    Jeg har også det intrykket at cary låter noe/litt varmere og spille glad enn Bryston ?
    Jeg er iallefall VELDIG godt fornøyd med den lyden som kommer ut så langt.
    (kilden tatt i betrakting)

    :D :D ;D ;D ;D ;D ;D

    Lyngen skrev:
    Snakk om oppgradering...
    Fett.. :D :D

    Gratulerer så mye. Ble ikke lite missunnelig nå da..

    Blir vel en lang natt tenker jeg ;D

    Er det monoblokker og pre? Hva bruker til kilde?

    Fortell om lytteinnrykk når du kommer ded ned på jorda ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har i alle fall bedre CD-spiller en deg :p.. ;D
    Du får spare litt til en slik en. Den er kraftfull i bassen. Du kan alltids teste med min om du vil.
    Skarve D15 til mindre rom basser den også så lenge det er god bass i opptaket. Til og med de feteste fra JBL basser nok ikke all verden den heller om plata er bassvak.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen som vet noen forskjell lydmessig på Respons 3.5 kontra 3.8 ? ???
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    monosapiens: Det skulle vært interessant å se noen flere bilder av rommet ditt og plassering av høyttalere i forhold til langvegg/kortvegg osv. Er det mye jobb som venter med justering av frekvensrespons forresten? Spiller det noenlunde flatt og jevnt i hele registeret? Regner med at D100 drar ganske glatt nedimot 20Hz - i de morsomme resonansers farvann.. ;)

    Mvh
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Jeg skal komme med bilder i morgen :)
    Men jeg syns det spilles livlig og fint hele veien jeg da :D
    Men har nok litt å gå på når det gjelder cd spiller,kabling og demping/plassering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn