Da kan jeg melde meg inn her etter jeg kjøpte Lasse sine 1SC!
Jeg har hatt mange forskjellige høytalere i forskjellige prisklasser og størrelser opp igjennom de siste årene.
Nesten vær gang jeg har fått en ny høytaler i hus har jeg tenkt: "Dette låt veldig bra!" også har det gått noen mnd eller et år også har det havnet på torget da jeg har blitt bitt av oppgraderingssyken. Men denne gangen var det første gang jeg tenkte: "Dette låt så bra at det aldri skal selges!"
Så da blir det heller å ha et fokus på å oppgradere elektronikk, kabler, rom og plassering for å få en optimal lyd fra dem (noe jeg garantert ikke har idag).
Idag bruker jeg en Denon 1500R 2x 75w integrert forsterker til å drive dem, og som kilde bruker jeg Denon 1550 CD spiller, og noen ganger Spotify via Apple tv og en billig dac. Høytaler kablene er 1,2 meter singlewire Van den Hul MC CS 122 hybrid med Aragon bananplugger i vær ende. Av signalkabler så kjører jeg Clas Ohlson lakrissnøre rca + Clas Ohlson optisk fra Apple TV. Fra Denon CD spilleren bruker jeg et par Supra rca til rundt 1000 lappen (usikker på modellen).
Rommet jeg har de i er på ca 22 kvm og plasseringen er u-optimal, men har ikke andre valg. De står på en stereobenk ca 90 cm fra bakken, men alt for nærme veggen (ca 20 cm fra bakside til vegg). Avstanden er nok bra (ca 150cm mellom dem). Jeg har 60 cm sandfyllte stativer, men ingen bra måte å plassere dem på, desverre.
Jeg har en DIY SUB jeg deler på 40hz bygget av en medlem her på sentralen. Den er meget seriøst bygget med en dele/materialkost på i overkant av 11 000 Kr. Bestående av en ca 50 kg tung MDF kasse lakkert i hvit pianolakk, 12" Rainbow audio element, 500w Bash forsterker.
Dette vil jo si at jeg har masse potensiale å få ut av dem, og iom at jeg allerede er superfornøyd med lyden slik det er i dag så går det jo bare en vei
Mine prioriteringer vil være følgende:
1:Ny forsterker
2:Ny CD spiller (da gjerne samme merke og serie som den nye forsterkeren)
3:Nye signal kabler mellom cd og forsterker
4:Nye høytaler kabler
Kabler til/fra Apple tv samt dacen jeg bruker til Apple tv blir ikke prioritert da dette skjeldent brukes.
Plassering av høytalere og evt endringer i rommet / demping ville jo egentlig vært prioritet 1, og sikkert det som hadde gjort mest med lyden, men som sagt, slik jeg bor nå lar dette desverre ikke gjøres. Det blir tidevis lytt mye bass, dette sikkert pga de står alt for nærme veggen, samt at venstre høytaler står i et lite hjørne (se bilde), vil det fungere å proppe igjen høytalerene bak?
En annen ting jeg har tenkt å gjøre er å finere høytalerene på nytt da noen av hjørnene har fått en knast på den ene høytaleren, samt at det er noen riper her og der. Har lest en del om å finere, og sett noen videoer. Bør absolutt være en ok ting å gjøre selv med bra resultat. Har da tenkt enten Zebrano eller Ebony finish, selv om disse kanskje ikke kom med dette orginalt? Noen her som vet om et sted i Vestfold, evt Buskerud/Akershus/Oslo som selger finer, har bra utvalg og bra priser?
Av forsterkere jeg tidligere har hatt kan jeg tro at Doxa 70 og Doxa 140 vil låte bra på disse, samt Densen elektronikk. Noen erfaringer?
Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger ang valg av forsterker, cd spiller og kabler som matcher bra. Skriv gjerne egene erfaringer, og om dere skulle hatt andre synspunkter på det jeg har skrevet.
Legger ved et bilde her så dere kan se oppsettet mitt!