ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

lasse5214

Gjest
    Nad C375BEE på ProAc 1sc fikk jeg i dag (igjen)
    Svinger skikkelig på mine 15 kvm.

Både Nad forsterkeren og 1sc overasker meg (igjen)

Lasse :)

kazan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    456
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Blir nok stående 2.5 meter+fra værandre ikke mot noe sidevegger men nære bakvegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nad C375BEE på ProAc 1sc fikk jeg i dag (igjen)
    Svinger skikkelig på mine 15 kvm.

Både Nad forsterkeren og 1sc overasker meg (igjen)

Så du er tilbake på 1SC-kjøret, du også? "Ditt" par - som er mitt tredje 1SC-par - gjør fortsatt jobben i mitt lille anlegg nr. 3. Jeg har omsider sluttet å bli overrasket over hva disse småtassene presterer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har mine 145cm ut fra veggen. Trenger luft.
    Mine Response D1 har ca. 30 cm mellom bakenden og veggen. Ikke ideelt - men det låter faktisk ikke så ille som mange vil tro. Dog har jeg i praksis ingen sidevegger i oppsettet mitt - det er vel en 2,5-3 m eller noe sånt til nærmeste sidevegg. De fleste audiofile venner som er innom, nikker fornøyd til dette "lille" ProAc-oppsettet mitt - som også inkluderer en sub på heltid..

Jeg har også hatt et par Response D25 i mange år - der vi bodde før vi kjøpte leilighet - og de hadde ikke mer enn ca. 20 cm mellom seg og veggen bak. Ingen sidevegger her heller. Det ble nok i minste laget - men jeg greide å kompensere ganske godt med nøytral og tight elektronikk. Da jeg flyttet, testet jeg Response D25 i den nye stuen - hvor de fikk ca.1,5m til veggen bak - og da syntes jeg at de mistet såpass mye i bassen at jeg måtte spe på med en sub.

Men dette blir jo - som så ofte ellers - et spørsmål om smak og behag.

L

lasse5214

Gjest
    Hallo Ulf

Ja det stemmer at du har "mine" tidligere ProAc :)
    Oppdaget litt sent at de skulle jeg jo selvsagt ikke
    ha solgt.
    Tror de fungerer fint også nærmere vegg.
    Jeg skal prøve de i et litt større rom og høre
    hvordan det er.
    Hvordan synes du en sub integrerer med 1SC?
    Og hvor deler du?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hallo Ulf

Ja det stemmer at du har "mine" tidligere ProAc :)
    Oppdaget litt sent at de skulle jeg jo selvsagt ikke
    ha solgt.
    Tror de fungerer fint også nærmere vegg.
    Jeg skal prøve de i et litt større rom og høre
    hvordan det er.
    Hvordan synes du en sub integrerer med 1SC?
    Og hvor deler du?

Det er jo ofte sånn - som Joni Mitchell synger - at "You don't know what you've got till it's gone". Joni Mitchell tenkte neppe på ProAc'er da hun skrev teksten - men den passer her også. Jeg solgte unna to par 1SC før jeg skjønte at det var disse høyttalerne jeg likevel skulle ha.

Sub fungerer helt fint etter min smak. Bruker sub både på mine Response D1 og på mine 1SC. Det mangler helt opplagt noe uten sub. I starten tenkte jeg at jeg kunne slå av suben ved behov - men erfaringen så langt er at suben står på hele tiden. Selv til Dagsrevyen og prateprogrammer i radioen bruker jeg sub.

Jeg deler ved rundt 60 Hz - sånn cirka - både på D1 og 1SC - og har nivået veldig nær null. Suben er så umerkelig at hvis jeg slår av effektrinnene til høyttalerne, er det bare så vidt at man kan høre at suben står på. Men slår jeg av suben, er det likevel helt tydelig at det er noe som mangler.

jolanger

Fersking
    Ble medlem
    12.06.2013
    Antall liker
    0
    Etter mye lesing av tester, forum og produsent hjemmesider tror jeg en måneds søk etter et nytt høyttalerpar og stereoforsterker begynner å nærme seg slutten. Jeg har vært innom det meste av elektronikk og høyttalere i den prisklassen jeg må legge meg på i første omgang, og sånn det ser ut nå heller jeg mot en Creek Evolution 50A paret med ProAc Studio 140 mk2 - er det noen som har noen innspill på hvordan dette vil fungere? Har også vurdert Hegel, Primare, Densen, Roksan og en haug med annen elektronikk, men liker både pris og ytelse på det lille jeg har hørt av Creek så langt. Er det evt noen stativhøyttalere jeg bør vurdere i stede for Studio 140?

Med mindre det er noen andre gode forslag ser det ut til at jeg blir medlem av Proac klubben i løpet av de nærmeste ukene... :)

L

lasse5214

Gjest
    Har du prøvd med Naim forsterker? Hvis ikke så gjør det.

Mvh

kazan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    456
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mine 145cm ut fra veggen. Trenger luft.
    Mine Response D1 har ca. 30 cm mellom bakenden og veggen. Ikke ideelt - men det låter faktisk ikke så ille som mange vil tro. Dog har jeg i praksis ingen sidevegger i oppsettet mitt - det er vel en 2,5-3 m eller noe sånt til nærmeste sidevegg. De fleste audiofile venner som er innom, nikker fornøyd til dette "lille" ProAc-oppsettet mitt - som også inkluderer en sub på heltid..

Jeg har også hatt et par Response D25 i mange år - der vi bodde før vi kjøpte leilighet - og de hadde ikke mer enn ca. 20 cm mellom seg og veggen bak. Ingen sidevegger her heller. Det ble nok i minste laget - men jeg greide å kompensere ganske godt med nøytral og tight elektronikk. Da jeg flyttet, testet jeg Response D25 i den nye stuen - hvor de fikk ca.1,5m til veggen bak - og da syntes jeg at de mistet såpass mye i bassen at jeg måtte spe på med en sub.

Men dette blir jo - som så ofte ellers - et spørsmål om smak og behag.
    . Da snakker vi om omtrent samme avstand jeg kommer til å få med mine D38

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Men D38 er jo ikke akkurat små, da, så sånn må det bli! Mht 140 er Creek en bra match, men det jeg ville gjort er å kombinere med en Naim Uniti Lite/NAP155XS-pakke. Der får du det du trenger, både effekt- og lydmessig.

L

lasse5214

Gjest
    Har flyttet mine ISC ned i stua. Fra 15kvm til 35.
    Luft og rom har mye betydning det er helt klart.
    Så det blir 2 anlegg.
    et oppe og et nede i stua.
    Dette blir dyrt knurrr (godt jeg ikke har bil)

025.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt rart, det der med 1SC..men jeg håper alle skjønner hvor bra de er nå- enkelte har jo gjenkjøpt dem opptil tre ggr?? Monitorer er og blir det beste, selv om også Oelles Futures frister litt- med dobbelt Naim på:cool:

L

lasse5214

Gjest
    Det har du helt rett i. Merkelig at disse får stå i fred flere dager og uker på børsen.
    Men men

jolanger

Fersking
    Ble medlem
    12.06.2013
    Antall liker
    0
    Men D38 er jo ikke akkurat små, da, så sånn må det bli! Mht 140 er Creek en bra match, men det jeg ville gjort er å kombinere med en Naim Uniti Lite/NAP155XS-pakke. Der får du det du trenger, både effekt- og lydmessig.
    Skulle nok gjerne hatt noe i den gaten, men det ligger nok desverre litt utenfor budsjettrammen akkurat nå. Da måtte det i så fall bli en Naim 5i, men den er vel enda svakere enn Creek. Roksan Kandy K2 er også et alternativ, men den finner jeg ikke noe sted å høre på Østlandet. Men liker lyden i Creek og så vidt jeg kan se skal 140 være relativt lettdrevne?

Men tolker uansett svarene så langt som at et evt valg av Studio 140 er bra. Selv om det er en liten annen klasse enn en del av Proac'ene som diskuteres her... :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Skulle nok gjerne hatt noe i den gaten, men det ligger nok desverre litt utenfor budsjettrammen akkurat nå. Da måtte det i så fall bli en Naim 5i, men den er vel enda svakere enn Creek. Roksan Kandy K2 er også et alternativ, men den finner jeg ikke noe sted å høre på Østlandet. Men liker lyden i Creek og så vidt jeg kan se skal 140 være relativt lettdrevne?

Men tolker uansett svarene så langt som at et evt valg av Studio 140 er bra. Selv om det er en liten annen klasse enn en del av Proac'ene som diskuteres her... :)
    Naboen under har et par ProAc Studio - nå er han på ferie, så jeg får ikke sjekket ut hvilket nummer - men det er ikke "en annen klasse". ProAc låter generelt som ProAc - med små variasjoner. Studioene til naboen låter veldig bra med Musikal Innovation elektronikk.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    ProAc 1SC på jobb. Greg Brown spilles her nå :) Vis vedlegget 207949
    Var en tur innom Lyric i vinter, egentlig for å se høre på noen Epos.
    Satt en fyr der å hørte på disse, drevet av Creek Destiny.
    Trodde ikke mine egne ører, at de småtassene kunne spille så stort.;)

Det ble ikke Epos på meg. Ikke Proac heller, litt over mitt budsjett. Desverre

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ProAc 1SC på jobb. Greg Brown spilles her nå :) Vis vedlegget 207949
    Var en tur innom Lyric i vinter, egentlig for å se høre på noen Epos.
    Satt en fyr der å hørte på disse, drevet av Creek Destiny.
    Trodde ikke mine egne ører, at de småtassene kunne spille så stort.;)

Det ble ikke Epos på meg. Ikke Proac heller, litt over mitt budsjett. Desverre
    Et par brukte Response 1SC bør du kunne få kjøpt for en 6-7-8.000 kroner. Avhengig av alder og tilstand.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Den dagen jeg har råd til å oppgradere høyttalerne mine, står Proac høyt opp på ønskelista,

kazan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    456
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Endelig ProAc D38 i hus,spiller meget bra med Cary sli80 sig. Forsker litt på lytteposisjon.Høytalerne står nærme bakvegg,virker som det er ok.Regner med at noen der ute har en mening om det?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ProAc har generelt en anbefaling om å vinkle høyttalerne slik at ingen av sideflatene på høyttalerne er synlige fra lytteposisjon.

Mindre vinkling gir vanligvis en "tynnere" lyd - kraftigere vinkling gir litt "fetere" lyd. Det er bare å prøve seg frem. Avstand til bak- og sidevegger har ganske stor betydning her.

kazan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    456
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    ProAc har generelt en anbefaling om å vinkle høyttalerne slik at ingen av sideflatene på høyttalerne er synlige fra lytteposisjon.

Mindre vinkling gir vanligvis en "tynnere" lyd - kraftigere vinkling gir litt "fetere" lyd. Det er bare å prøve seg frem. Avstand til bak- og sidevegger har ganske stor betydning her.
    De står fritt i forhold til sidevegger men nære bakvegg,vinklingen er nå tilnærmet rett i mot lytteposisjon.lytteposisjon er nesten helt inntil motsatt vegg,kanskje ikke helt ideelt

vibberg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    15

De står fritt i forhold til sidevegger men nære bakvegg,vinklingen er nå tilnærmet rett i mot lytteposisjon.lytteposisjon er nesten helt inntil motsatt vegg,kanskje ikke helt ideelt
    Generelt sett bør vel ikke lytteposisjon være lenger unna høyttalerne enn avstanden du har mellom høyttalerne.

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.433

En lytteposisjon (for) nær veggen bak deg kan gi en uønsket heving av bassen. Dette gjelder for alle høyttalere, ikke bare D38. Muligens bør du vurdere å dempe med akustikkplater eller et veggteppe.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, det med bass er et evig problem. I mitt lille anlegg nr. 2 - i TVstuen der hvor mine Response D1 står - har jeg sweet spot omtrent midt mellom veggen foran og veggen bak. Målinger har avslørt at akkurat der har jeg en ganske kraftig dip i bassen. Ikke ille nok til at man kan kalle det en total utfasing - men en kraftig dip. Flytter jeg meg 1,5-2m sideveis - gjelder begge retningene - får jeg en kraftig heving i bassen. Det er ikke aktuelt for mitt vedkommende med noen form for akustiske tiltak - så jeg har begynt å venne meg til at sånn er det bare. Flytter meg litt rundt - avhengig av hva slags klang jeg foretrekker der og da.

Men ellers har vinkling en del å si her også. I dette nevnte anlegget har jeg - i tråd med både egne erfaringer og ProAc's anbefalinger - vinklet mine ProAc ganske lite - bare for å få litt bedre spredning av lyden til de mange forskjellige lytteposisjonene vi kan ha i dette rommet: sweet-spot, en liten salong, spisestuen og rundt kjøkkenbenken. Det er altså mer snakk om et allrom enn en ren TVstue.

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da kan jeg melde meg inn her etter jeg kjøpte Lasse sine 1SC!

Jeg har hatt mange forskjellige høytalere i forskjellige prisklasser og størrelser opp igjennom de siste årene.
    Nesten vær gang jeg har fått en ny høytaler i hus har jeg tenkt: "Dette låt veldig bra!" også har det gått noen mnd eller et år også har det havnet på torget da jeg har blitt bitt av oppgraderingssyken. Men denne gangen var det første gang jeg tenkte: "Dette låt så bra at det aldri skal selges!"
    Så da blir det heller å ha et fokus på å oppgradere elektronikk, kabler, rom og plassering for å få en optimal lyd fra dem (noe jeg garantert ikke har idag).

Idag bruker jeg en Denon 1500R 2x 75w integrert forsterker til å drive dem, og som kilde bruker jeg Denon 1550 CD spiller, og noen ganger Spotify via Apple tv og en billig dac. Høytaler kablene er 1,2 meter singlewire Van den Hul MC CS 122 hybrid med Aragon bananplugger i vær ende. Av signalkabler så kjører jeg Clas Ohlson lakrissnøre rca + Clas Ohlson optisk fra Apple TV. Fra Denon CD spilleren bruker jeg et par Supra rca til rundt 1000 lappen (usikker på modellen).
    Rommet jeg har de i er på ca 22 kvm og plasseringen er u-optimal, men har ikke andre valg. De står på en stereobenk ca 90 cm fra bakken, men alt for nærme veggen (ca 20 cm fra bakside til vegg). Avstanden er nok bra (ca 150cm mellom dem). Jeg har 60 cm sandfyllte stativer, men ingen bra måte å plassere dem på, desverre.
    Jeg har en DIY SUB jeg deler på 40hz bygget av en medlem her på sentralen. Den er meget seriøst bygget med en dele/materialkost på i overkant av 11 000 Kr. Bestående av en ca 50 kg tung MDF kasse lakkert i hvit pianolakk, 12" Rainbow audio element, 500w Bash forsterker.

Dette vil jo si at jeg har masse potensiale å få ut av dem, og iom at jeg allerede er superfornøyd med lyden slik det er i dag så går det jo bare en vei :)

Mine prioriteringer vil være følgende:

1:Ny forsterker
    2:Ny CD spiller (da gjerne samme merke og serie som den nye forsterkeren)
    3:Nye signal kabler mellom cd og forsterker
    4:Nye høytaler kabler

Kabler til/fra Apple tv samt dacen jeg bruker til Apple tv blir ikke prioritert da dette skjeldent brukes.

Plassering av høytalere og evt endringer i rommet / demping ville jo egentlig vært prioritet 1, og sikkert det som hadde gjort mest med lyden, men som sagt, slik jeg bor nå lar dette desverre ikke gjøres. Det blir tidevis lytt mye bass, dette sikkert pga de står alt for nærme veggen, samt at venstre høytaler står i et lite hjørne (se bilde), vil det fungere å proppe igjen høytalerene bak?

En annen ting jeg har tenkt å gjøre er å finere høytalerene på nytt da noen av hjørnene har fått en knast på den ene høytaleren, samt at det er noen riper her og der. Har lest en del om å finere, og sett noen videoer. Bør absolutt være en ok ting å gjøre selv med bra resultat. Har da tenkt enten Zebrano eller Ebony finish, selv om disse kanskje ikke kom med dette orginalt? Noen her som vet om et sted i Vestfold, evt Buskerud/Akershus/Oslo som selger finer, har bra utvalg og bra priser?

Av forsterkere jeg tidligere har hatt kan jeg tro at Doxa 70 og Doxa 140 vil låte bra på disse, samt Densen elektronikk. Noen erfaringer?

Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger ang valg av forsterker, cd spiller og kabler som matcher bra. Skriv gjerne egene erfaringer, og om dere skulle hatt andre synspunkter på det jeg har skrevet.

Legger ved et bilde her så dere kan se oppsettet mitt!

Vedlegg

vibberg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    15
    Det var et veldig koselig oppsett sånn rent estetisk sett, men du er jo nært bakvegg. Nesten som jeg ville flyttet hele benken frem og satt et par gulvstående potteplanter bak :)

Gratulerer og velkommen i klubben :)

L

lasse5214

Gjest
    Ser bra ut og ja ProAc kan høyttalere. Men som Vibberg sier du er veldig nærme veggen bak.
    På venstre side vil du også få en annen lyd en på høyre pga sideveggen.
    Hadde nok beholdt disse om jeg ikke hadde gapet over hodetelefoner og platespillerkjøp
    i samme slengen.
    Morro læll

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hadde nok beholdt disse om jeg ikke hadde gapet over hodetelefoner og platespillerkjøp
    i samme slengen.
    Morro læll

Vel, vel...

Det er nok flere enn meg som sitter her og venter på at du kjøper ditt Response-1SC-par nr. 3. I så tilfelle: velkommen etter!

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Det var et veldig koselig oppsett sånn rent estetisk sett, men du er jo nært bakvegg. Nesten som jeg ville flyttet hele benken frem og satt et par gulvstående potteplanter bak :)

Gratulerer og velkommen i klubben :)
    Om jeg flytter benken en halv meter ut i stua får jeg nok en kraftig smekk over fingrene av kona. Var vanskelig nok å overbevise om at subben måtte inn i stua! ;-) Endring av plassering/oppgradering av rom får skje på et senere tidspunkt når jeg har bolig til det. I førsteomgang er det forsterkeri og kilde som blir pri 1.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Til å begynne med, kan du jo isolere høyttalerne fra bordplata..

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva er optimalt å bruke da? Spikes?
    Spikes forsterker koblingen til underlaget - det bør du ikke bruke.

Jeg bruker alminnelige møbelknotter av filt på mine ProAc (begge parene mine står på benkeplater) - og det fungerer helt utmerket. Filt - ikke nødvendigvis i møbelknottkvalitet - inngår jo i Soundcares produkter, så det er sannsynligvis ikke helt på jordet.

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Hva er optimalt å bruke da? Spikes?
    Spikes forsterker koblingen til underlaget - det bør du ikke bruke.

Jeg bruker alminnelige møbelknotter av filt på mine ProAc (begge parene mine står på benkeplater) - og det fungerer helt utmerket. Filt - ikke nødvendigvis i møbelknottkvalitet - inngår jo i Soundcares produkter, så det er sannsynligvis ikke helt på jordet.
    Takk for tipset, det skal handles inn i morgen. Skal en tur på Clas Ohlson da, kanskje 2 x møbel/filt knotter oppå hverandre i hvert hjørne gjør susen :)

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da fikk jeg lagt 4 stk filtknotter 3mm under vær høytaler. Hørte jeg forskjell? Ja, litt, de ble litt mindre "innestengt boks" aktige i lyden:) Noen her som har tips til forsteker (må ha pre-out)?

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Vurderer kjøp av en brukt Xtz A100 d3 til mine 1SC. Dette pga at den kan kjøres i ren klasse A og skal ha godt med krefter samt et meget god pris. Noen innspill?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn