Line Magnetic LM518iA på ProAc Response D25:
Da har jeg kommet til vegs ende med utprøving av LM Audio forsterkere fra Mala Audio.
Da jeg leverte den fremragende LM218iA, fikk jeg med meg hjem LM518iA. Denne er en mer påkostet modell ift 218iA; både i utseende og komponentvalg. Den har en likeretter i rør, og kommer med 6V6-rør istedenfor EL34. Men som med 218iA, så kan 518iA veksle mellom EL34, KT88, 6550 og 6V6. Det er bare å stappe i rørene, og forsterkeren ordner resten!
Med LM218iA sin friske og dynamiske spillestil friskt i minnet, var jeg spent på hva 518iA kunne utrette. Etter at den hadde varmet seg opp til arbeidstemperatur, så satte jeg på de samme testplatene på vinyl og digitalt via Audio GD DAC som jeg brukte på 218iA.
Og det måtte en del spilling til, da det var åpenbart at den ikke var innspilt enda. Noe også Sveinung Mala bekreftet. Den hadde stort sett stått i butikken, og kun testet ut litt. Så jeg skal ikke her kjede leserne med hvordan forsterkeren gradvis utviklet seg etter som timene gikk. Jeg skal heller ikke gå i detalj på enhver låt og skive jeg har spilt, men heller forsøke med en oppsummering.
Kvalitet og utseende:
Både 218iA og 518iA er av veldig høy kvalitet, og begge gjør et solid inntrykk. Noen liker det grå retro-designet til 218iA, andre liker det litt mer jålete utseende til 518iA. Det blir en smak sak, og jeg liker godt begge to. Men skulle jeg velge hvilken jeg utseendemessig liker best, må det bli LM218iA. Jeg liker 50-60-talls design, og 218iA faller godt innenfor. Det har vel noe med at Line Magnetic har latt seg inspirere av gamle gode Western Electric på flere av deres forsterkere.
Volumkontrollen er også litt annerledes. På LM218iA er den en del brattere. Når 218iA hos meg har volumet pekende på ”kl. 21:00-21:30”, så er det temmelig høyt. For å få samme volum ut på 518iA så måtte jeg skru volumet på på ca. kl. 23:00-23:30.
Lyd:
Jeg skriver lyd, og ikke lydkvalitet, fordi begge låter helt nydelig i mine ører!
Forskjellene mellom de to er mer en smak sak, enn at den ene er bedre enn den andre. Sånn vil nå i hvertfall jeg se på de to rørforsterkerne. På mine ProAc Response D25 så er LM218iA den unge, freshe, litt gale og rampete. Den bare trøkker til med alt den har. Dynamikk, vanvittig mellomtone som står klokkeklart rett foran meg og det hele er live-aktig fra topp til bunn.
LM518iA er den litt snillere broren. Langt mer veloppdragen, litt mer bakpå og utrolig korrekt og deilig.
For meg så blir LM218iA forsterkeren hvor jeg hele tiden sitter å tramper takten, og ”digger” med. Jeg gleder meg hele tiden til å sette på en ny plate. Og platespilleren min fikk ett skikkelig løft med 218iA.
Med 518iA så blir det mer at jeg lener meg tilbake og nyter den deilige lyden som strømmer mot deg. Lyttetretthet er et fremmedord! Mellomtonen på kvinnestemmer er silkemyk, og artisten har tatt ett steg tilbake fra mikrofonen. Lyden minner meg veldig om det jeg fikk fra Creek Destiny II (som jeg lånte hos Lyric Hifi). Og det er et svært så godt kompliment for LM518iA, siden Destiny II er ranket som et Classe A produkt i Stereophile! Veldig like er de to.
Så var det på tide å varme opp min ombygde Music Angel KT88. Den har en del dyre komponenter innvendig, som f.eks Mundorf sølv/ olje, men også Mundorf Gull/ olje. Den låter ikke helt som alle andre MAer, tror jeg(?) Rørene som sitter på gir og en frisk spillestil med mye dynamikk, og god kontroll i bassen.
Og min MA er nok mer lik spillestilen til LM218iA enn LM518iA, selv om LM218iA gir en god del mer holografi ved at den får høyttalerne til å forsvinne helt.
MA rocker mer enn 518iA, med en klarere mellomtone som er uhyre dynamisk og med trøkke i bassen. Ikke så voldsomt og stramt som 218iA, og ikke så magisk mellomtone, men close! Music Angel og LM218iA minner mer om storebror/ lillebror enn det 218iA og 518iA gjør…i mine ører.
Så det hele blir en smakssak. For alle tre er veldig veldig bra, men de prioriterer litt forskjellig hvordan de presenterer musikken.
Så hva skal man velge?
Har man lyst på en meget god rørforsterker til en svært rimelig penge, så velger du Music Angel KT88 modifisert (Mala). Den tar NOS-rør som en drøm, og der andre må bytte til dyre kabler i oppsettet for å tune lyden, så trenger MA-eiere bare å kjøpe NOS-rør til en relativt billig penge. Den spiser alt fra gamle General Electric rør til Siemens og nye Psvane…Her får man masse rørlyd for pengene, i en godt konstruert rør-forsterker.
LM518iA er umulig å ikke like, da den spiller så deilig og korrekt hele veien. Den oser av kvalitet, og har krefter i massevis. En magisk single ended mellomtone. En forsterker som får deg til å slappe av med cognacen i hånda, og bare nyte plate etter plate.
Så er det storeslem LM218iA. Jeg sier ikke så mye mer, men den har ALLE kvalitetene til 518iA lydmessig synes jeg. Den kan være snill som en pus, men så plutselig blir den en løve. I tillegg har den det lille ekstra på dynamikken og du får en mer underholdende opplevelse. Dette er ikke kun en rocke-forsterker, og jeg har vel ikke hørt på en eneste rocke-plate, tror jeg (med unntak av progressivt fra type Marillion og Fish). Men all musikk som kan nytes live, låter live på 218iA. En jazz-konsert i egen stue, var det som ofte gikk gjennom hodet mitt når 218iA lyste opp foran meg!
Creek Destiny II er nok den jeg hadde valgt før LM518iA. Creek har alt det LM518iA byr, men til en langt hyggeligere pris. Faktisk akkurat halv pris! Dessuten er Creek Destiny II utrolig spennende ved at den lar deg velge mellom passiv og aktiv for-forsterker del. Med aktig minner den om rør-lyden til LM518iA, med en meget god mellomtone og kanskje enda bedre topp. Velges passiv for-forsterker, så blir det ultra nøytralt og veldig deilig å lytte til.
Dette har vært utrolig moro og spennende å få lov å teste ut, og en gedigen takk til Sveinung Mala og Tor på Lyric for imøtekommenhet og service! Sveinung Mala og Tor på Lyric Hifi er unike når det gjelder kundebehandling innen bransjen!!!
Og hva kommer så jeg til å oppgradere til etter Music Angel KT88?? Når tiden er inne er jeg ikke i tvil: en Line Magnetic 218iA med Psvane EL34 og Psvane inngangsrør.
Takk så mye for dette, Sveinung Mala og Tor hos Lyric Hifi!