Måtte lese flere ganger før jeg skjønte denLitt off topic, men for en del år siden leste jeg at for mange utøvende musikere høres musikk ut som de er vant til å høre den, og ikke som den faktisk låter fra et stereoanlegg. Litt à la Beethoven - han ble jo etterhvert helt døv, men hørte likevel musikken han skrev i sitt indre.He-he! Nei da, jeg har drevet med denne hobbyen en stund og vet at fristelser er en del av det. Sant å si er jeg jo alltid interessert i ting som kan gjøre musikkopplevelsen bedre, men et besøk av broren min for et par uker siden fikk meg til å tenke igjennom prioriteringene mine. Han er komponist og han synes å gi fullstendig blaffen i lydkvalitet. Jo da, han likte å høre musikk på anlegget mitt, men han oppnår like gjerne den samme inderlige gleden ved å høre musikk via høyttaleren på en iPad! Tankevekker for meg i alle fall. Med DEQX-en i kjeden er det dessuten så utrolig mye å skru på som gir enorme endringer i lyden.Takk for interessante betraktninger om D80. Kjenner igjen en del av dette. Om Pro 8 er det å si at oppsettet blir nokså
forskjellig fra plasseringen av D80. Optimal plassering hos meg for Pro 8 er at de ikke skal "toes in" mot lytterposisjon
slik som D80 De skal helst stå i nesten rett vinkel fra lytterposisjon - dvs. nesten rett fram, bare 1 cm inn mot sentrum.
Kanskje har dette å gjøre med spredningen av diskantenheten - en såkalt "ribbon". Fikk et raskt svar både fra Tor og
fra Stewart hos Proac som klart bekrefter forskjellen i posisjonering. Som nevnt tidligere har Pro8 en
adskillig kraftigere bass - men samtidig svært ren sådann. Samtidig er diskanten nydelig ren. Sammen med Bryston 28B
gir dette flott resultat selv på lavt volum. Det var det sålangt. Håper jeg ikke frister for mye. Opplevde også mellomlegget
som ganske drøyt, selv om jeg fikk presset prisen ned en del. Mvh
Har du merket noen endring i hvilken musikk du foretrekker, før vs etter byttet av høyttalere forresten?
mvh
Men ellers er det nok av fristelser, ja. Jeg sitter bare og venter på en ny liten ProAc - liten nok til å passe inn her hjemme - og da er det fare for at jeg nok en gang står langt foran i køen for å oppgradere.
Trodde du ventet på nye høyttalere( som at de var på vei), men du venter til ProAc kommer med nye småhøyttalere