ProAc 2.5 klone

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Er det noen som har laget slike her på forumet? Jeg har lest byggebeskrivelsen til Troels Gravesen, men der skriver han også at den nye versjonen av basselementet har litt andre egenskaper. Han har lagd en enkel "fiks" til det nye elementet i delefilteret, men skriver at han ikke har hatt tid eller lyst til å studere det nærmere. Derfor lurer jeg på om noen har brukt det nye elementet og Gravesens "fiks" og hva dere mener om denne. Funker det?
Noen erfaringer? Anyone?
Har også liggende noen SS 9500 elementer jeg tenkte jeg skulle bruke. Noen erfaringer med disse i 2.5 klonen? Eller har alle brukt 8513?
 

Stein_C

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg har ikke bygd disse klonene jeg heller men planene har ligget der over lang tid og jeg har lest mye om dem.

Du nevner den nye versjonen av basselementet som Troels Gravesen kommenterer. Her har det kommet svar fra produsenten av elementene. Gjengir svaret her som også er beskrevet i papirene til Gravesen, side 37:

Hej Troels.
De variationer i udseendet, som dine billeder viser er ganske normale. Der er ikke lavet tilsigtede ændringer på denne enhed siden dens "fødsel". 18W/8535-00 er og har altid været coated på både for- og bagside. Ofte er det dog ikke synligt på bagsiden, men der kan opstå skinnende pletter, som dit billede viser.
Membranen er luft-tørret (til forskel fra en kontakt-tørret membran som anvendes på fx 15W). Den lufttørrede membran suger/absorbere coate-limen (som er vand-fortyndet).
Hvorfor så forskellene? Som følge af fremstillings-processen forekommer der variationer i den lufttørrede membrans indre struktur, mens vægten er let at holde (det er den, der er specificeret med tolerancer). Det er lufttørringen, som giver det specielle udseende på forsiden. Nogle gange vil membranen være lidt mere kompakt end andre gange, og det påvirker suge-evnen. Mængden af påført coate-lim altid er den samme (vi kontrollerer desuden viskositet). Den er doseret til næsten at mætte membranen. Derfor vil membranen nogle gange absorbere al limen, så den ikke synligt er coated på bagsiden (som trænet er det let at se, at enheden på dit første billede ER coated på bagsiden. Det ville du også kunne se, hvis du havde en u-coated membran). Andre gange vil membranen i områder lige nå at blive mættet, før al coate-limen er påført. Den resterende mængde coate-lim vil derfor lægge sig uden på membranen. Jeg håber, det har kastet lidt lys over sagen. Mvh. Ulrik Schmidt, udviklings-ingeniør


Det er altså ingen ny versjon av elementet men forskjeller i produksjonen. Elementer vil ofte ha større eller mindre forskjeller i produksjonen og helst burde man vel måle parameterene til akkurat de elementene du bruker - om du har muligheten. Det beste er vel å prøve begge alternativer om du ikke kan måle.

Mvh
Stein
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
cobra skrev:
Har også liggende noen SS 9500 elementer jeg tenkte jeg skulle bruke. Noen erfaringer med disse i 2.5 klonen? Eller har alle brukt 8513?
Men hvis du går for den nevnte diskanten kan det vel neppe kalles en clone lenger
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
el_mariachi skrev:
cobra skrev:
Har også liggende noen SS 9500 elementer jeg tenkte jeg skulle bruke. Noen erfaringer med disse i 2.5 klonen? Eller har alle brukt 8513?
Men hvis du går for den nevnte diskanten kan det vel neppe kalles en clone lenger
Det har du selvsagt rett i... :)
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Stein_C skrev:
Hei,

Jeg har ikke bygd disse klonene jeg heller men planene har ligget der over lang tid og jeg har lest mye om dem.

Du nevner den nye versjonen av basselementet som Troels Gravesen kommenterer. Her har det kommet svar fra produsenten av elementene. Gjengir svaret her som også er beskrevet i papirene til Gravesen, side 37:

Hej Troels.
De variationer i udseendet, som dine billeder viser er ganske normale. Der er ikke lavet tilsigtede ændringer på denne enhed siden dens "fødsel". 18W/8535-00 er og har altid været coated på både for- og bagside. Ofte er det dog ikke synligt på bagsiden, men der kan opstå skinnende pletter, som dit billede viser.
Membranen er luft-tørret (til forskel fra en kontakt-tørret membran som anvendes på fx 15W). Den lufttørrede membran suger/absorbere coate-limen (som er vand-fortyndet).
Hvorfor så forskellene? Som følge af fremstillings-processen forekommer der variationer i den lufttørrede membrans indre struktur, mens vægten er let at holde (det er den, der er specificeret med tolerancer). Det er lufttørringen, som giver det specielle udseende på forsiden. Nogle gange vil membranen være lidt mere kompakt end andre gange, og det påvirker suge-evnen. Mængden af påført coate-lim altid er den samme (vi kontrollerer desuden viskositet). Den er doseret til næsten at mætte membranen. Derfor vil membranen nogle gange absorbere al limen, så den ikke synligt er coated på bagsiden (som trænet er det let at se, at enheden på dit første billede ER coated på bagsiden. Det ville du også kunne se, hvis du havde en u-coated membran). Andre gange vil membranen i områder lige nå at blive mættet, før al coate-limen er påført. Den resterende mængde coate-lim vil derfor lægge sig uden på membranen. Jeg håber, det har kastet lidt lys over sagen. Mvh. Ulrik Schmidt, udviklings-ingeniør


Det er altså ingen ny versjon av elementet men forskjeller i produksjonen. Elementer vil ofte ha større eller mindre forskjeller i produksjonen og helst burde man vel måle parameterene til akkurat de elementene du bruker - om du har muligheten. Det beste er vel å prøve begge alternativer om du ikke kan måle.

Mvh
Stein
Ok. Har ikke bestemt meg for å bygge disse enda. Men de er på short-listen. En kollega av meg bygde dem med "orginale" elementer, og er svært fornøyd.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
FAB skrev:
Selg heller elementene dine og gå for disse:

http://www.ornec.com/product/NO/Von_Masoch_Response_2.5_Standing_Speakers/

Så slipper du alt brydderiet ;)
Hørtes nesten FOR billig ut. Så det gjorde meg litt skeptisk. Sjekket på nettet og fant folk som også var skeptiske til dette firmaet. De var visstnok kjent for to ting : Å skryte av seg selv under "happy customer"-maske og å saksøke de som gav dem negativ omtale.... Slik handler ikke et seriøst firma.
413 Euro er jo mindre enn elementene koster. Selv med god rabatt skulle dette ikke la seg gjøre.
Så takk for tips, men....njaaaaaaa. Skeptisk!
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Også oppkalt etter Leopold von Sacher-Masoch, da!
(beklager usakligheten)

Bernt K
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
berxter skrev:
Også oppkalt etter Leopold von Sacher-Masoch, da!
(beklager usakligheten)

Bernt K
Kanskje det er Masochisme å høre på disse? :)
 
O

OivindJ

Gjest
Er elementet vesentlig oppgradert da?

Jeg var både nysgjerrig på 2.5 og på "amish", men Troels anbefalte heller noe med Seas Excel.
 
Topp Bunn