ProAc, med rett til å smurfe?

A

Akle

Gjest
Er det meg, eller utryster ProAc høyttalere mandige menn med en skuldersmurf for å ta overtonene? Både studio og en liten sak låt meget slik hos Lyric i mine og venners ører, særlig med Cohen i skuffen. Noen som kan forklare? lider jeg av smurfegalskap eller har rommet\høyttalerene en smurfediskant med relativt langt bånd og løpetid?

Kan virke noe useriøst, men det kan da ikke bare være meg som mener at dette låter merksnodig, eller?

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Er det meg, eller utryster ProAc høyttalere mandige menn med en skuldersmurf for å ta overtonene? Både studio og en liten sak låt meget slik hos Lyric i mine og venners ører, særlig med Cohen i skuffen. Noen som kan forklare? lider jeg av smurfegalskap eller har rommet\høyttalerene en smurfediskant med relativt langt bånd og løpetid?

Kan virke noe useriøst, men det kan da ikke bare være meg som mener at dette låter merksnodig, eller?

Her må det være noe feil . Hvilken mod. av Proac sikter du til .

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Kan du omformulere spørsmålet litt, muligens med mindre utstrakt bruk av analogier?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hmmm, jeg mener jeg har hørt om liknende problemer tidligere - har du forsøkt Zyprexa?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Jeg undret meg selv en del over klangbalansen til studio 130. Synes det var et relativt stort hull mellom mellomtonen og diskanten. Usedvanlig treg og kjedelig lyd, selv om noen sikkert vil beskrive den som rolig og avslappet med god dybdefølelse og fyldig klang. Selv vil jeg bare beskrive det som et dårlig delefilter...

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
hm hvar på lyric om fredag å hørte på proac d25 d38 å min oppfatning er at begge settene spiller utrolig bra å må legge til at lyric er en veldig bra hifi kneipe hvar der fra tor stengte å frem til kl 22 det kaller jeg bra service

A

Akle

Gjest
Jeg undret meg selv en del over klangbalansen til studio 130. Synes det var et relativt stort hull mellom mellomtonen og diskanten. Usedvanlig treg og kjedelig lyd, selv om noen sikkert vil beskrive den som rolig og avslappet med god dybdefølelse og fyldig klang. Selv vil jeg bare beskrive det som et dårlig delefilter...
Der har vi det omformulert, smurfen overtar over hullet. Låt særdeles lite troverdig. HiFi sjargong er ikke min sterke side. Soedal hører tydeligvis det samme som meg. Tror det er noe galt hver gang jeg ikke er enig i rekken av ekstatiske kritikere.

Ved Gallo har jeg også visse problemer med å forstå hva folk går av skaftet over. Låt tørt og fattig på nyanser, overtonestruktur. Kan hende fordi Bladeliusen ligger et godt stykke fra mine preferanser, men galloen gjorde det ikke bedre. Ved tanke på konkurrentene og hva de presterer er de stående ovasjonene for meg ganske uforståelig. Kanskje bare jeg som er skandifil når det gjelder høyttalere.

Ta ta

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Der har vi det omformulert, smurfen overtar over hullet. Låt særdeles lite troverdig. HiFi sjargong er ikke min sterke side. Soedal hører tydeligvis det samme som meg. Tror det er noe galt hver gang jeg ikke er enig i rekken av ekstatiske kritikere.

Ved Gallo har jeg også visse problemer med å forstå hva folk går av skaftet over. Låt tørt og fattig på nyanser, overtonestruktur. Kan hende fordi Bladeliusen ligger et godt stykke fra mine preferanser, men galloen gjorde det ikke bedre. Ved tanke på konkurrentene og hva de presterer er de stående ovasjonene for meg ganske uforståelig. Kanskje bare jeg som er skandifil når det gjelder høyttalere.

Ta ta

Høres nesten ut som du har fått tak i noen av de gml. CD,ene som " jeg " har solgt el. gitt bort :'( .

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Hva er en smurf?

Ikke ta den; en liten blå mann..

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hm, dette var rart. Har prøvd to Studio 125 og 140, og dei er svært bra klangmessig, kanskje litt engelsk, men ingenting som smurfar, om eg etterkvart forstår deg rett.
Har du fått eit litt uheldig oppsett med rom og elektronikk?
Jeg har bare hørt studio 130, men den har samme "problem" som de fleste andre høyttalere jeg har hørt, nemlig at det frekvensområdet hvor elementene overlapper er dempet. Det som var spesielt hos Proac var at det var tatt enda litt mer i. Å gå fra Studio 130 til feks linn Ninka var helt rystende. Hos Linn hørtes en skarptromme ut som nettopp dette, men hos proac hørtes det ut som en skoeske med en cymbal inni.
Mange liker tydeligvis denne type avstemning da det jo på mange plater høres ørevenlig ut, men det er jo bare helt feil lyd. Jeg aksepterer knapt å snakke om smak og behag her...
En demping i øvre mellomtone kan i mange tillfeller ha noe for seg med tanke på spredning og kobling til rommet, men dette er bare for overdrevet.

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Antall liker
0
Det var ikke med best of platen til cohen fra 70-tallet håper jeg. Denne platen låter så rart at det er helt finurlig. Det høres ut som noen sitter og spiller munnharpe med reverb som komp, helt psykedelisk. Tror det er cdversjonen som er kokko, men hvis smurfene kom på andre plater også er jo ikke dette problemet.

K

kbwh

Gjest
Har ProAc, som B&W, det karakteristiske BBC-søkket i 2-3khz-området?
Skulle man skrive brev: "Don't be so bloody English!"?

Viva Italia!

Topp Bunn