Rester av 'slippvæske' som må slipes eller vaskes bort! Tidligere nevnt i tråden: Pulver med samme funksjon! Tviler sterkt på at noe av dette stemmer. Vinylen som kommer fra pressen er så vidt jeg vet fullt ferdig til bruk og går etter avkjøling rett til pakking. Ikke noe som må vaskes, eller støvsuges. Jaffal det med pulveret må være reinspikka Urban Myth.
I de tusener av lp plater jeg har hatt mellom hendene har det ikke forekommet det minste tegn tilnoen av de nevnte stoffer, og i de mange artikler om lp plater jeg har lest opp gjennom årene har det ikke vært antydet med en stavelse noe i den retning. For ikke å snakke om det totale fraværet på lp-omslaget av anbefalinger som: vask før bruk eller lyder best etter noen gjennomspillinger...
De endelige pressformene (stampers) er forkrommet og gullende rene, og kan brukes til å spy ut noen tusen vinylplater før de må fornyes, Det er ikke noen vaffelproduksjon det handler om; det er ingen som står å smører vaffelhjernet mellom presningene. Se på vinylen, feks ved utløpsrillene, den er alltid speilblank. En hvilken som helst mengde pulver eller smøresubstans på pressformen ville satt spor etter seg. Smøresubtansen ville enten være herdet og støye noe forferdelig, eller myk og settte seg på nåla som en seig klump. Vet jo ikke helt hva KKV driver med, men i lp platens tidsalder forekom ikke det siste, annet enn i ulykkestilfeller (søl i fabrikken).
Formene (mothers) som pressformene blir fremstilt av må imidlertid poleres før bruk, som det fremgår av avsnittet nedenfor, fra wikipedia. Slurves det med poleringen kan frynser av vinyl fra kantene på den nypressede platen lett bøyd inn mot rillene og gi opphav til forvregning ( før de eventuelt blir slitt bort). Det var en kjent sak at produsentene av de beste platene ( i lp-ens gullalder) var nøye med både poleringen og vinylmassens renhet, og at man kunne regne med en problemfri avspilling rett ut av coveret.
After separating from the Master a new mother was polished with a fine abrasive to remove or at least round-off the microscopic "horns" at the top of the grooves, produced by the cutting lathe. This allowed the vinyl to flow better in the pressing stage and reduced the non-fill problem. Stampers produced from the mothers after separating were chrome plated to provide a hard stain-free surface.