Problem med ny rega platespiller

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Hei.
Kjøpte en ny rega planar 1 Carbon plus.
Når jeg skal spille av musikken, så kommer det mye skurring og dårlig lyd.
Så etter første prøving at den hvite ledningen ved hodet til armen var løs, men skøyv den på plass.
Får fortsatt skurre lyd.
Burde jeg prøve å klype (kobberet?) mer sammen ? Jeg skøyv bare det ene ende stykke inn på den andre uten å klype det sammen etterpå. Se bilder (løs og på)
Er helt blank på slike ting, så bruker bare fornuften i utgangspunktet.
Takk for råd og tips.
 

Vedlegg

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.300
Sted
Nadadouro, Portugal
Ser ok ut, bare der er kontakt og de ikke er løse.
Har du sjekket innstillinger? Stifttrykk gjort på nytt, sette trykket til 0, utbalansere armen så den svever, sette korrekt trykk.
Ser pickuppens nål ok ut?
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Har ikke gjort noe av det du nevner. Bare åpnet opp og fulgte den enkle guiden i forhold til hvor ting skulle kobles og passa på reima. Starta igang, så den løse ledningen, og fortsatt problem.
stifttrykket sjekker jeg hvordan ?
Er det en egen måler ( 0? )
Den svever å jeg bruker den lille sølv armen for å føre nåla ned mot vinylen.
Prøvde forsiktig først og deretter økte trykket etter lydsvar. Samme skurrete lyd opplevelse.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.300
Sted
Nadadouro, Portugal
ser at Rega ikke lager egentlige manualer, og jeg ser ikke noen stifttrykk regulering på den armen du har, stemmer det? Settes trykket med kontravekten eller? Tror vel din pickup skal ha 2-3 gram trykk?
Kanskje en separat nåletrykk måler er en god ide?
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Den sølv spaken bare settes igang manuelt, så regulerer den trykket selv ja.
Skal prøve å knipe litt på ledningen imorgen, er ganske løs fordi om jeg har fått den på plass.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.564
Antall liker
8.144
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
"Skurring" kan jo være så mangt, for eksempel lyden av en pickup med alt for lavt nåletrykk. En nåletrykksvekt er et absolutt must for enhver som skal spille plater, så uansett om problemet ligger der så er det noe du må skaffe deg.

At cueing-armen (sølvspaken) regulerer nåletrykket selv er nok til de grader usannsynlig vil jeg tro.

Handlet du denne i butikk eller på nett? Om du handlet i butikk så tenker jeg det er svært klanderverdig å ikke sjekke hva kunden kan og hva han/hun har av nødvendig utstyr når en spiller for nybegynnere selges.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.450
Antall liker
12.584
Sted
Sørlandet
ser at Rega ikke lager egentlige manualer, og jeg ser ikke noen stifttrykk regulering på den armen du har, stemmer det? Settes trykket med kontravekten eller? Tror vel din pickup skal ha 2-3 gram trykk?
Kanskje en separat nåletrykk måler er en god ide?
Hæ? Klart dem har manualer og du finner dem her;


Og her er direktelinken til P1:


-BB-
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.344
Antall liker
9.583
Torget vurderinger
2
klag til butikken med en gang så du har returmuligheten om noe er defekt, og det er det jo inntil videre
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.344
Antall liker
9.583
Torget vurderinger
2
Har du platespillerforsterker, (RIAA ) , eller platespilleinngsng på forsterkeren din, er den separate tynne jordingskabelen forbundet med forsterker?

EDIT: glem der , ser At den har innbygget RIAA,
bare å levere den tilbake om det ikke blir lyd om koblingene til pickupen sjekket
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.468
Antall liker
17.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det ser ut til at tonearmen ikke har justering av motvektsloddet. Dette skal kun skyves helt inn og "riktig" nåltrykk er satt?!?
Om dette er gjort riktig, og den løse kablen er festet - og det fortsatt skurrer, så kan årsaken være feil montert pickup, defekt pickup, vakker i kontakt et, eller annet sted. Det kan jo også være feil i on-board RIAA.
Om du ikke enkelt finner ut av dette selv, så er det bare å reklamere.
 

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Handlet du denne i butikk eller på nett? Om du handlet i butikk så tenker jeg det er svært klanderverdig å ikke sjekke hva kunden kan og hva han/hun har av nødvendig utstyr når en spiller for nybegynnere selges.
Handlet på Finn, ikke åpnet, helt ny. Men vet jo aldri, kanskje jeg ble litt lurt for første gang.
Har ikke kvittering, så tenkte å prøve å fikse det selv, eventuelt vurdere å bruke en lokal butikk(hifiklubben) til hjelp eller høre med soundgarden/komplett angående serienummer i forhold til garanti.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.300
Sted
Nadadouro, Portugal
Har du koblet den til en linje inngang på forsterkeren? IKKE koble den til PHONO inngangen.
 
Sist redigert:

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
639
Antall liker
1.965
Torget vurderinger
1
Heisann

På de enkleste rega armene skal vtf aka stift trykk justeres ved at loddet skrues i posisjon slik at armen svever, m.a.o trykket er null. ( om det er en skyve regulering på armfestet ved den blanke armhev/senk skal denne skyves til null.) bak på loddet bør det være en grønn prikk. denne kan du bruke som mal til å sku loddet innover mot senter. Tror en halv omdreining er 1 gram, en hel omdreining er 2 gram osv. ( husker ikke nøyaktig, her bør det Googles) når tilstrekkelig trykk er oppnådd skal skyve regulering ved armfestet stilles til omtrent 2 på skalaen, dette er antiskate. Vet ikke om dette er nøyaktig slik på din arm, men det finnes mye hjelp på nett.

På stiften din kan du enkelt fjerne den hvite fronten der nålen med stiften sitter.
24E7279A-F57E-4FD6-9818-E4812170EA74.jpeg

ser det likt ut? mangler den lille diamanten på tuppen eller er nålen bøyd eller skadet på noen måte?
om så er tilfelle koster ny stift litt over 300 kr tror jeg.

lykke til

mvh Atle

edit: ser at din spiller har rb 110 arm og denne skal være ferdig innstilt så dermed kan punkt 1 sees vekk fra. Desto mer aktuelt kan punkt 2 være.
 
Sist redigert:

DennisNyg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
52
Antall liker
38
Sted
Porsgrunn
Har fått fiksa det.
Måtte bruke linjeinngang som det ble nevnt her, men måtte knipe litt på den kobber koblingen også som var løs. Nå spilles det ren og pen vinyl musikk. 😊
Takk for alle innspill, har fått lært en del av alle de kloke rådene og tipsa 😊👍
Skal også nevnes at selger kom med både fikseråd og mulighet til å få penger tilbake, så var en god opplevelse.
Takk igjen for alt 😊👍
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.723
Antall liker
85.396
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Flott det ordnet seg. (Hvor var Regaeksperten når vi trengte ham som mest?) 😉
 
Topp Bunn