Problem med ny RIAA

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Fikk ny RIAA i posten i dag, Musical Fidelity X-LPS v3 ;D

Har ikke fått brukt den mye enda, men har alerede oppdaget noe som virker rart:

1) Høyttalerelementene beveger seg VESENTLIG mer nå enn det gjorde med min gamle RIAA (Vincent). Faktisk ble jeg nesten sjokkert! Skal det være slik? Hvor mye mer de vibrerer varierer litt fra plate til plate men at det er mer bevegelse er utvilsomt.

2) På MM inngangen støyer den ene kanalen noe helt for jævlig! Problemer begynner da volumkontrollen beveger seg over "klokka ni", da jeg kan høre helt tydelig kraftige suselyder fra den ene høyttaleren (i den andre er det bare svakt sus slik det alltid er fra mm-innganger). Hva kan jeg gjøre for å bøte på dette?

Har allerede forsøkt å flytte riaa'en unna anlegget men det bedret ingenting. Har sjekket, dobbeltsjekket og byttet om på alle kabler, men ingenting ser ut til å hjelpe.
Har sendt mail til Audio Art om problemet, en får nok ikke svar før over helga. Håper at det fins noen kyndige her som vet råd!

Platespilleren er en Project 6.9 med Dynavector 10x4 high output MC.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Den økte vandringen i elementene skyldes vel rett og slett at den nye Riia'en er bedre til å få fram de lave frekvensene. Tror ikke det er noe galt når det gjelder den saken :-/.

Bruker du MC PU på MM-innstilling ??? Da blir det vel bråk :O.
Mvh.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det er meningen at den skal i MM inngangen. Det er high-output MC designet for å brukes i MM inngang. Har naturligvis prøvd den i MC inngangen også men da faller den ene kanalen ut etter en stund.
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
506
Antall liker
18
Torget vurderinger
1
Og du er sikker på at pickup er rett justert, op mot protractor og at huset står 90' på vinylen set forfra?

tenkte bare iom mest sus i ene kanal!

mvh. Tom-Erik
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Det er meningen at den skal i MM inngangen. Det er high-output MC designet for å brukes i MM inngang. Har naturligvis prøvd den i MC inngangen også men da faller den ene kanalen ut etter en stund.
Når jeg tenker bare litt til, så var det ikke logisk det jeg sa uansett :-[. Regner med at du har kontrollert nåletrykket? Bruker du lokk?

Mvh. Frank
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har ikke sjekka nåletrykket, men det kan jeg jo alltids gjøre. Nåletrykket er forøvrig innstilt etter "produsentens spesifikasjonser". Jeg har ikke lokk på da jeg spiller plater, vipper det bakover da. Men hva kan jeg gjøre for å få bort den hersens susinga og sprakinga i den ene høyttaleren?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
La nettopp merke til at susinga ble mye lavere når jeg tok på riaa'en. Betyr det at jeg har et jordingsproblem? Kontakten på jordingsledningen min er litt for liten til at den passer 100% på den nye riaa'en, så det er kanskje mye av problemet?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Høres ut som du er på sporet av noe.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er meningen at den skal i MM inngangen. Det er high-output MC designet for å brukes i MM inngang. Har naturligvis prøvd den i MC inngangen også men da faller den ene kanalen ut etter en stund.
Hvis den ene kanalen faller ut når du bruker MC-inngangen, er noe defekt!

Kabeldragern
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Flytta riia'en tilbake til racket og satte den oppå forforsterkeren (der den opprinnelig sto!) og vips var mye av støyen borte!! Tydeligvis var den noe med jording, ja. Synes fortsatt membranene vibrerer litt heftigere enn hva jeg liker (mye mer enn når jeg spiller CD) , men det låter ihverfall ganske bra!
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Synes fortsatt membranene vibrerer litt heftigere enn hva jeg liker (mye mer enn når jeg spiller CD)
Og her ligger svaret på hvorfor det sprenges mange færre høyttalere nå enn for 25 år siden ;D.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Du har nok rett i det. Vet at det er "livstidsgaranti" på elementene i høyttalerne mine og er således ikke veldig redd, men i og med at det ikke kommer noen ulyder regner jeg med at ting egentlig er som det skal. Men jeg tuller ikke da jeg sier at de beveget seg flere centimenter! Da trodde jeg de kom til å revne!
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Angående "blafring" i membranene skyldes dette ofte akustisk tilbakekobling mellom pu og høyttalerelementene. Dette kan løses ved å sette inn e filter som kapper de laveste frekvensene under 70Hz. Denne støyen kan også være en mekanisk støy fra motor, opplagring, nåleoppheng etc. Som du skjønner er det mange faktorer som kan spille inn. Ofte ser man store forskjeller på dette ved ulike typer pu’er, og RIAA-trinn.  
Denne blafringen er ikke noe man bare slår seg til ro med, da dette ikke medfører riktighet. Om element kan skades? Svært sjeldent.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ganske enkel svar på dette. Din tidligere RIAA hadde sannsynligvis innebygd subsonisk filter. Det har ikke Musical Fidelity sine.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Dette er altså et inngrep man må gjøre i riaa'en? Får høre med Audio Art og se hva de mener. Takk folkens!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Hvis plata er skjev vil membranene svinge kraftig. Det er som det skal være. Hvis membranene derimot flagrer på en plate som er dønn rett har du et problem.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Ganske enkel svar på dette. Din tidligere RIAA hadde sannsynligvis innebygd subsonisk filter. Det har ikke Musical Fidelity sine.
Dette er nok helt riktig. Jeg opplevde at når jeg flyttet platespilleren så forsvant pumpingen til elementene. Det var helt klart strukturell tilbakekobling via gulvet.

Er platespillern følsom med hoppende stift ved tramp i gulvet er du også garantert å få pumpende høyttaler elementer. Å fjern hele lokket hjalp også litt.

Sleiven
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Blafringen er der uansett hvilke plater jeg spiller. HVor får man tak i et slikt subsonisk filter? Er dette noen som bygges inn i riaa'en eller er det en boks man kan koble til på utsiden?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Et filter er en dårlig løsning på problemet ditt. Prøv en annen PU, kan være PU'en din er en dårlig match til armen. Begynner flagringen så fort nåla er nede i rillene, dvs. før musikken er i gang?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Nei blafringa begynner egentlig ikke før volumkontrollen kommer til rundt klokka ni. Som sagt, så kan jeg ikke høre at noe er i veien, alt spiller helt fint, men jo høyere jeg skrur opp volumet jo mer kan jeg se at elementene blafrer.

Noen annen pick-up tør jeg ikke prøve meg på. Har prøvd det et par ganger før og da må nok armkablene loddes på pånytt! Jeg har ganske mange tommeltotter...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Problemet vil vel avhenge av volumet i dobbelt forstand? Jo høyere volum dess mer må elementene jobbe for å levere det de blir fóret med og dess høyere lyd, dess mer feedback. Sjekk annet underlag under spilleren. Hva er egenresonansen for kombinasjonen av arm og pu?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Får prøve litt mer i morgen, men blafring var jo ikke et problem med min gamle riaa, så at underlaget plutselig skal forårsake det synes jeg høres litt rart ut. Platespilleren har ikke blitt flyttet, men jeg skal prøve litt mer i morgen og se hva som skjer.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Nei, men hadde din gamle riaa subsonisk filter vil den muligens ikke vise at du har problemer med feedback og armresonans.

Men når det er sagt, noe mer bevegelse i elementene med vinyl enn med cd tror jeg du må belage deg på uten filter.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Nei blafringa begynner egentlig ikke før volumkontrollen kommer til rundt klokka ni. Som sagt, så kan jeg ikke høre at noe er i veien, alt spiller helt fint, men jo høyere jeg skrur opp volumet jo mer kan jeg se at elementene blafrer.

Noen annen pick-up tør jeg ikke prøve meg på. Har prøvd det et par ganger før og da må nok armkablene loddes på pånytt! Jeg har ganske mange tommeltotter...
Sannsynligvis har du enten en uheldig arm/PU-kombinasjon ellers har du en form for tilbakekobling mellom høyttalere og platespiller.

Har du prøvd å sette nåla ned i innersporet på plata og volumet på 9. Hvis det fortsatt flagrer så er det neppe tibakekobling. Prøv det.

Hvilket stifttrykk bruker du? Prøv å legge på litt og se om det forandrer seg til det bedre....
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.971
Antall liker
1.304
Sted
Nadadouro, Portugal
Litt mystisk dette gitt.
Jeg ville kanskje prøve med litt ekstra vekt på pickup huset, justere nåletrykk igjen og se hvad der skjer da. Ref. mismatch arm/pickup.
Det skal uansett ikke være slik at elementerne nesten hopper ut av kassen ved vanlig volum da.
Ref. jordfeil, noen ganger skal jord fra både og arm og platespiller tilsluttes riaa, hvis du har to jordledninger, andre ganger skal én tilsluttes, andre ganger ingen av de, må prøves ut, er umuligt å forutsige.
Subsonisk filter kan, tror jeg, fås i form av rca koblinger, vet ikke helt hvor man får de, men subsonisk filter er den sidste utveien her. Jeg har subsonisk filter i mine originale høyttaler delefiltre, men disse er bypassed på det nye delefilter, hvad er vitsen med høyttalere der går til 17 hz hvis man da kobler på subsonisk filter ?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Takk for hjelpen så langt folkens! Har nå prøvd det som ble foreslått ovenfor. Begynte med at stille stifttrykket, og det ga ingen forandring. Spiller med 1,8g. til vanlig og la på til litt over 2g uten noen øyensynlig forandring. Har også fjernet lokket helt uten at jeg kan påstå at jeg så noen forandringer av det heller, muligens bittelitt men det kan også være litt "placebo" inne i bildet.

Har prøvd det med nåla i innersporet. Når plata kommer til slutten er fortsatt noe blafring, ikke like mye som når jeg spiller selvsagt men noe blafring er det. Hvis plata står stille og jeg legger stiften ned i innersporet er det ingen blafring.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har nå satt platespilleren på en hjemmelaget isolasjonsplatform bestående av en blygummiplate limt på 20mm MDF plate. Denne står på spikes. Selve platespilleren bruker Soundcare spikes som føtter.

Når jeg har volumet på 9 er det ikke mer bevegelse enn vanlig, men når jeg skrur opp til 10 og halv 11 (høyere spiller jeg svært sjelden!) er det langt mer bevegelse i elementene. Elementene beveger seg riktignok i takt med musikken (det har de gjort hele veien) men kan ikke si at de beveger seg mindre.

Til sammenligning satte jeg på en CD men veldig lav innspillingslyd (omtrent som vinyl) når jeg skrudde opp til 10 var det en del mindre bevegelse i elementene enn når jeg spiller vinyl. Jeg skjønner at det må påregnes mer bevegelse når jeg spiller plater, men kanskje jeg bare skulle slå meg til ro med at ingenting egentlig er galt siden anlegget spiller helt fint?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.721
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Litt mystisk dette gitt.
Jeg ville kanskje prøve med litt ekstra vekt på pickup huset, justere nåletrykk igjen og se hvad der skjer da. Ref. mismatch arm/pickup.
Det skal uansett ikke være slik at elementerne nesten hopper ut av kassen ved vanlig volum da.
Ref. jordfeil, noen ganger skal jord fra både og arm og platespiller tilsluttes riaa, hvis du har to jordledninger, andre ganger skal én tilsluttes, andre ganger ingen av de, må prøves ut, er umuligt å forutsige.
Subsonisk filter kan, tror jeg, fås i form av rca koblinger, vet ikke helt hvor man får de, men subsonisk filter er den sidste utveien her. Jeg har subsonisk filter i mine originale høyttaler delefiltre, men disse er bypassed på det nye delefilter, hvad er vitsen med høyttalere der går til 17 hz hvis man da kobler på subsonisk filter ?
Slik eg ser det, er det ingen vits i høgtalarar som går til 17 Hz, med mindre lytterommet er ein medium ballsal eller større og signalkjelda CD eller spoleband. Det er ikkje musikk der nede....

Subsonisk delefilter skal du ikkje vere redd, dersom det er subsonisk. Eg brukte lenge ein forsterkar som hadde 20 Hz subsonisk, og hadde lite problem med mine dåverande IMF TLS 80.
Skal du på død&liv ikkje ha subsonisk filter, bør du finne ein annan pickup/armkombinasjon.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Har nå satt platespilleren på en hjemmelaget isolasjonsplatform bestående av en blygummiplate limt på 20mm MDF plate. Denne står på spikes. Selve platespilleren bruker Soundcare spikes som føtter.

/quote]

Hva står denne plattformen din på? Har du prøvd en vegghylle? Vegghylle med en MDF på spikes kan være tingen. Ikke sikkert at det er noen fordel med Soundcare spikes som føtter på spilleren. Prøv med beina som følger med spilleren. Synes du skal prøve å ta ondet ved roten istedet for å introdusere et subsonisk filter i kjeden. Da bruker du en elektronisk fix på et mekanisk problem istedet for å løse det mekaniske problemet du har...
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Denne platformen står på toppen av racket mitt, så det godt mulig at ikke løser noen problemer. vegghylle ville nok vært det beste men lar seg vanskelig gjøre i stua mi.

Hadde jeg turt skulle jeg gjerne satt på en annen pick-up for å finne ut om det er der problemet ligger, men med mine tommeltotter går det fort feil.

Kan teste med de originale spikesene i morgen og se om det løser noe.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Hva slags gulv har du i stua?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Hva er under parketten din? Betong, tre eller....?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det er betonggulv her. Har en BASE-platform under CD-spilleren, tror du det kunne hjelpe?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Hmmmm.... var ikke enkelt dette her. Parkett på betong burde være stivt nok, selv om parketten overfører mer vibrasjoner enn betong med linoleum eller vinylbelegg. Skal du bruke BASE under må du i hvert fall sørge for å ha riktig vekt til den BASE'n du bruker.

Tror kanskje problemet ligger i arm/PU kombinasjonen som før nevnt, men hvis du synes det spiller OK kan du jo vente til PU'en er utslitt og prøve å finne en ny som matcher armen din.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Som nevnt tidligere her er det svært sannsynlig at du plukker opp støyen fra drivverket og bare i mindre grad får akustisk tilbakekopling. 70dB rumbleavstand på den projecten om jeg ikke tar feil. Du kunne prøve å smøre opp lageret og gnikke inn drivreima med talkum.

Hva slags tallerken har du? Plata bør ligge på en dempende matte av et eller annet slag for nettopp å dekople den fra drivverket. Og lokket bør etter min oppfatning ligge på. Og platestrammeren om du har det ville jeg latt ligge i skuffen.

Det skal la seg gjøre å spille skikkelig høyt også uten subsonisk filter, men filter er jo en løsning da.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
OK . Neste skritt blir å flytte platespilleren UT av rommet. ;) :eek: eller i det minste en helt annen plass.


Sleiven
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg bruker originaltallekenen men har lagt en korkmatte oppå. Å flytte spilleren lar seg nok ikke gjøre dessverre. Ihverfall ikke uten at hele stua ommøbleres , og det orker jeg ikke!

Beklager at jeg er litt grønn på dette men hvordan smører jeg lageret på spilleren? Og med hva?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
En vanlig hobbyolje / symaskinolje gjør jobben på de fleste platespillere jeg vet av. Hvordan en gjør dette på en Project vet jeg ikke, men det burde da stå i manualen?

Jeg tror du skulle prøvd med en filtmatte i stedet for kork siden kork ikke demper en lett vinylplate noe særlig.

I mitt oppsett står det en subwoofer like ved platespilleren. Golvet er parkett på en ettergivende trekonstruksjon. Gammelt hus. Og spilleren står på en skuffeseksjon i tre som igjen står på gulvet. Atså ingen dempetiltak overhodet! Men så lenge lokket ligger på spilleren kan jeg spille på fullt (og det er høyt!) uten at suben går bananas. Spilleren min er i grunnkonstruksjon ikke ulik Projecten vil jeg mene. Men tallerkenen er spesiell og i motsetning til hva mange tror og mener har den glimrende avkoplingsegenskaper siden plata ligger på seks skumknotter. Vibrasjoner gjennom underlaget forplantes i svært liten grad til plata. Så det er på den bakgrunnen at jeg anbefaler deg å prøve en filtmatte. Men om du har noe tynn, tynn skumgummi liggende kan du jo prøve å legge plata på biter av skum og se om du da får roet ned systemet. Og lokket bør ligge på.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Dette er altså et inngrep man må gjøre i riaa'en? Får høre med Audio Art og se hva de mener. Takk folkens!
RIAAen er antagelig OK. Som det er sagt ovenfor, dette er mest sannsynlig akustisk tilbakekobling, i.e. en feed-back sløyfe og du MÅ plassere platespilleren din på et bedre egnet sted/underlag for å unngå det.
 
Topp Bunn